Mata Pena Lebih tajam Dari Pedang

Menyampaikan sesuatu isu hendaklah berlandaskan kebenaran. Kalau isu tidak benar maka itu adalah fitnah yang nyata.

Membaca Buku adalah Jambatan Ilmu

Beruntunglah sesiapa yang suka membaca dan mengamalkan ilmu2 yang ada di dalam buku yang dibaca."Tidak membaca buku bermakna tidak bertambahlah ilmu dan pengetahuan" .

Perdana Menteri Malaysia

Mungkin wujud republik Malaysia, Kerajaan Islamiyah Malaysia Perdana Menteri TEORI RAHMAN pusingan ...

Majalah Berita Bujang Senang Bukan Bola Sepak

Kami ingin menghiburkan anda dengan info terkini yang boleh merangsangkan minda anda. Kalau anda terasa sabar sajalah

Perkongsian minda yang baik

Percambahan minda yang baik akan merangsang pemikiran supaya lebih kreatif maka fikir-fikirkan lah apa yang kami sampaikan

Jul 26, 2009

Hasrat Cuepacs

Cuepacs hari ini menggesa Perbendaharaan membenarkannya mengambil alih perkhidmatan potongan bulanan bagi pinjaman sektor awam daripada Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa).

Ini bagi membolehkan kongres itu memanfaatkan komisen daripada perkhidmatan itu untuk faedah 1.2 juta kakitangan kerajaan.

Setiausaha Agung Cuepacs, Ahmad Shah Mohd Zin, berkata Angkasa memperoleh kira-kira RM8.1 bilion setahun daripada segi komisen dengan menyediakan perkhidmatan potongan bagi sektor awam dan swasta.

"Daripada amaun ini, 50 peratus disumbangkan oleh kakitangan awam melalui pelbagai potongan," katanya.

Angkasa mengenakan caj 2.5 peratus bagi amaun pinjaman bulanan sebagai komisen bagi perkhidmatan itu.

"Apa yang kami cadangkan kepada kerajaan ialah untuk membenarkan Cuepacs mengambil alih perkhidmatan potongan bagi pinjaman kakitangan awam dan membiarkan Angkasa meneruskan perkhidmatan bagi sektor swasta.

"Jika cadangan itu diterima, ia akan membenarkan Cuepacs menjana kira-kira RM4 bilion setahun daripada perkhidmatan itu," katanya.

Pendapatan itu, katanya akan disalurkan semula kepada kakitangan awam melalui sebuah yayasan dalam bentuk biasiswa, bantuan perubatan, geran dan bantuan kewangan dan material lain.

"Bantuan juga akan diberikan kepada pesara kerajaan, dengan itu dapat mengurangkan beban di pihak kerajaan.

"Ini akan mewujudkan keadaan saling bermanfaat, kerana kakitangan awam dan kerajaan akan mendapat faedah daripada skim ini," katanya.

Ahmad Shah berkata Angkasa tidak menyumbang "apa-apa kepada kakitangan awam," di sebalik menjana pendapatan besar daripada mereka.

Beliau berkata Cuepacs mempunyai keupayaan untuk mengambil alih perkhidmatan potongan itu dan apa yang diperlukannya ialah sedikit bantuan di peringkat permulaan daripada kerajaan untuk menyediakan infrastruktur diperlukan.

"Mungkin kerajaan boleh memberikan kami pinjaman mudah yang kami mampu bayar balik dalam tempoh singkat apabila sistem kami beroperasi," katanya.

Sementara itu, Bernama difahamkan Perbendaharaan dan Pejabat Akauntan Negara bersetuju dengan cadangan itu dan bersedia membantu Cuepacs jika kerajaan meluluskan cadangan itu.

"Menyediakan infrastruktur bukan masalah besar dan ia boleh dilakukan dengan mudah kerana asasnya sudah ada," kata sumber di MAMPU (Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia).

Menurut sumber itu malahan mendapatkan kakitangan berpengalaman bukan satu masalah kerana pegawai berpengalaman daripada Pejabat Akauntan Negara dan jabatan lain boleh dipinjamkan sementara untuk membantu Cuepacs.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Jul 15, 2009

PAS Menang Di Manek Urai Tapi Undi Merosot

Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai pada 14 Julai semalam sekali lagi berpihak kepada PAS (Pakatan Rakyat) selepas pilihan raya kecil berturut-turut yang lalu. Namun kemenangan ini bukanlah sesuatu yang amat boleh dibanggakan.

Calon PAS, Fauzi Abdullah hanya berjaya mengalahkan calon BN, Tuan Aziz Tuan Mat dengan majoriti 65 undi. Fauzi mendapat undi 5,348 manakala Tuan Aziz 5,283. Terlalu tipis perbezaannya. PAS tidak lagi boleh bercakap besar dan mendabik dada. Keputusan ini menunjukkan bahawa sokongan terhadap BN semakin menunjukkan peningkatan lebih-lebih lagi di kawasan tersebut. Pengaruh PAS semakin berkurangan rentetan daripada cakap tak serupa bikin para pemimpinnya dan konflik dalaman PAS sendiri.

Walaupun BN tidak berjaya merampas kerusi DUN Manek Urai dari tangan PAS tetapi BN tetap berjaya mengurangkan jumlah undi yang diraih PAS.

Tahniah BN...rakyat semakin yakin dan percaya dengan pentadbiran kerajaan BN.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Jul 5, 2009

Jackson Adviser Tohme Breaks Silence

Dr. Tohme Tohme vividly remembers the first time he met with Michael Jackson to discuss the pop star's finances. It's not the money talk that stays with him now, but his enchantment at entering Jackson's world of love.

"I saw how kind he was and what a wonderful human being," Tohme said in an interview. "I saw him with his children and I had never seen a better father. ... I decided to do what I could to help him."

Tohme, a financier with a murky past, had been contacted by Jackson's brother, Jermaine, who asked if Tohme could help to save Jackson's beloved Neverland ranch from foreclosure. Tohme said he traveled with Jermaine to Las Vegas, where Jackson was living after years of wandering the world following his acquittal on child molestation charges.

They bonded instantly. "For the last year and a half I was the closest person to Michael Jackson," Tohme said. He contacted Tom Barrack, the chairman of Colony Capital and a close personal friend. "He was hesitant to get involved, but I said, 'Let's go see Michael,'" Tohme recalled.

After the meeting he said Barrack, who was impressed with Jackson's "intelligence and focus," bought the note for Neverland. But that was just the beginning of a business relationship that culminated in the London concerts that were to have begun next week.

Wearing a suit with no tie, Tohme, Jackson's last business manager and spokesperson, granted his first interview Friday to The Associated Press in the office of a lawyer friend.

Tohme, listed in public records as being in his late 50s, has been portrayed as something of a mystery man in the Jackson brain trust.

"I hate the words 'mystery man,'" he said. "I'm a private man. A lot of people like the media and I don't. I respect the privacy of other people but lately nobody respects mine."

As he spoke, his cell phone rang constantly. He took only a few calls, one of them from Jesse Jackson.

He has been stung by allegations that he was involved with the Nation of Islam, which he said was untrue.

"I have nothing against anybody," he said, "But I don't know anyone from the Nation of Islam. When I took over Michael Jackson's affairs, I fired some people from the Nation of Islam."

It is known that he is of Lebanese descent. His double name — pronounced toh-MAY' — is not uncommon in the Middle East. But he declined to go into detail about his own life and career other than to say he is a U.S. citizen who was raised in Los Angeles and, "I'm a self-made man. I'm in the world of finance."

"I don't want to talk about me," he said. "I'm a nobody. I'm not important. I want to talk about Michael Jackson."

At times he appeared on the verge of tears as he discussed Jackson's death, saying, "It's unbelievable ... I'm devastated ... God bless his soul."

He said that by talking about Jackson, he was fulfilling one of the star's wishes.

"He always said to me, 'I want people to really know who I am after I'm gone.'"

He would only briefly discuss Jackson's finances. During his time with the superstar, Tohme said, he was paid nothing but was able to negotiate lucrative business deals that would secure the future of Jackson's children. He followed a long line of business managers and spokespeople who had come and gone from Jackson over the years. In the final year, he said he played a pivotal role in turning things around.

His negotiations for Jackson included a Broadway show with the Nederlander organization, an animated TV show based on "Thriller," a line of clothing including "moonwalk shoes," and more. He said he was working with others to renegotiate the terms of Jackson's main assets, his share of the Sony-ATV Music Publishing Catalog — which includes music by the Beatles — and the catalog of Mijac, the company that controls Michael Jackson's own music.

"I am not in the music business. I'm a stranger to this business," Tohme said, noting that he had stiff competition from others who wanted to take over Jackson's finances.

"I built a fence around Michael to keep people out," he said, acknowledging that he cut costs by firing many members of the Jackson staff, including security guards. And he twice fired the children's nanny, Grace Rawaramba, on Jackson's orders.

"I was trying to do what we could to maximize his profits and minimize spending. I wanted to find a way to reel in all the loans he had.

"We had an agreement," Tohme continued. "I would never interfere with his creative decisions and he wouldn't interfere with my business decisions."

Tohme said he abandoned everything he was doing in his own life to concentrate his time and effort on Jackson's affairs. He points with pride to the crown jewel of his and the new Jackson team's efforts: the contract with AEG for concerts at the 02 arena in London.

He said Jackson was looking forward to the concerts because he wanted his children to see him perform.

Like others before him, Tohme was caught up in the excitement of Jackson's world. He traveled with him to London, where they saw the play "Oliver" and were mobbed by fans. "I had never seen fans who loved anyone so much and he loved them just as much," Tohme said.

Tohme uses the title "Dr." and apparently has a medical degree, though there is no record that he has practiced in the United States. He said he was convinced that Jackson was in perfect health the last time he saw him, two days before he died. He said the star kept himself and his children on a healthy diet, never ate red meat, didn't drink and, as far as he knew, never took drugs.

He said he is disappointed that Jackson won't be buried at Neverland but hopes that may change: "He deserves to be buried in the wonderful world he created."

In Jackson's final months, Tohme said they talked about his wish to create "a special place ten times bigger than Graceland" where fans could come to see Jackson's memorabilia and awards. Jackson even talked about creating a veritable city for children.

"He wanted to be remembered as a great human being and he wanted to create as many happy places for the children of the world as he could," said Tohme.

The day Jackson died, as Tohme rushed to the hospital unsure if his friend was alive or dead, he said he remembered precious moments: Jackson bringing his children to Tohme's house for Thanksgiving dinner; Jackson and his children singing "Happy Birthday" to Tohme on the phone; the last time he saw Jackson at Staples Center, rehearsing for his big comeback.

And he remembered Jackson's last words to him that day: "I love you."


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Jackson Adviser Tohme Breaks Silence

Dr. Tohme Tohme vividly remembers the first time he met with Michael Jackson to discuss the pop star's finances. It's not the money talk that stays with him now, but his enchantment at entering Jackson's world of love.

"I saw how kind he was and what a wonderful human being," Tohme said in an interview. "I saw him with his children and I had never seen a better father. ... I decided to do what I could to help him."

Tohme, a financier with a murky past, had been contacted by Jackson's brother, Jermaine, who asked if Tohme could help to save Jackson's beloved Neverland ranch from foreclosure. Tohme said he traveled with Jermaine to Las Vegas, where Jackson was living after years of wandering the world following his acquittal on child molestation charges.

They bonded instantly. "For the last year and a half I was the closest person to Michael Jackson," Tohme said. He contacted Tom Barrack, the chairman of Colony Capital and a close personal friend. "He was hesitant to get involved, but I said, 'Let's go see Michael,'" Tohme recalled.

After the meeting he said Barrack, who was impressed with Jackson's "intelligence and focus," bought the note for Neverland. But that was just the beginning of a business relationship that culminated in the London concerts that were to have begun next week.

Wearing a suit with no tie, Tohme, Jackson's last business manager and spokesperson, granted his first interview Friday to The Associated Press in the office of a lawyer friend.

Tohme, listed in public records as being in his late 50s, has been portrayed as something of a mystery man in the Jackson brain trust.

"I hate the words 'mystery man,'" he said. "I'm a private man. A lot of people like the media and I don't. I respect the privacy of other people but lately nobody respects mine."

As he spoke, his cell phone rang constantly. He took only a few calls, one of them from Jesse Jackson.

He has been stung by allegations that he was involved with the Nation of Islam, which he said was untrue.

"I have nothing against anybody," he said, "But I don't know anyone from the Nation of Islam. When I took over Michael Jackson's affairs, I fired some people from the Nation of Islam."

It is known that he is of Lebanese descent. His double name — pronounced toh-MAY' — is not uncommon in the Middle East. But he declined to go into detail about his own life and career other than to say he is a U.S. citizen who was raised in Los Angeles and, "I'm a self-made man. I'm in the world of finance."

"I don't want to talk about me," he said. "I'm a nobody. I'm not important. I want to talk about Michael Jackson."

At times he appeared on the verge of tears as he discussed Jackson's death, saying, "It's unbelievable ... I'm devastated ... God bless his soul."

He said that by talking about Jackson, he was fulfilling one of the star's wishes.

"He always said to me, 'I want people to really know who I am after I'm gone.'"

He would only briefly discuss Jackson's finances. During his time with the superstar, Tohme said, he was paid nothing but was able to negotiate lucrative business deals that would secure the future of Jackson's children. He followed a long line of business managers and spokespeople who had come and gone from Jackson over the years. In the final year, he said he played a pivotal role in turning things around.

His negotiations for Jackson included a Broadway show with the Nederlander organization, an animated TV show based on "Thriller," a line of clothing including "moonwalk shoes," and more. He said he was working with others to renegotiate the terms of Jackson's main assets, his share of the Sony-ATV Music Publishing Catalog — which includes music by the Beatles — and the catalog of Mijac, the company that controls Michael Jackson's own music.

"I am not in the music business. I'm a stranger to this business," Tohme said, noting that he had stiff competition from others who wanted to take over Jackson's finances.

"I built a fence around Michael to keep people out," he said, acknowledging that he cut costs by firing many members of the Jackson staff, including security guards. And he twice fired the children's nanny, Grace Rawaramba, on Jackson's orders.

"I was trying to do what we could to maximize his profits and minimize spending. I wanted to find a way to reel in all the loans he had.

"We had an agreement," Tohme continued. "I would never interfere with his creative decisions and he wouldn't interfere with my business decisions."

Tohme said he abandoned everything he was doing in his own life to concentrate his time and effort on Jackson's affairs. He points with pride to the crown jewel of his and the new Jackson team's efforts: the contract with AEG for concerts at the 02 arena in London.

He said Jackson was looking forward to the concerts because he wanted his children to see him perform.

Like others before him, Tohme was caught up in the excitement of Jackson's world. He traveled with him to London, where they saw the play "Oliver" and were mobbed by fans. "I had never seen fans who loved anyone so much and he loved them just as much," Tohme said.

Tohme uses the title "Dr." and apparently has a medical degree, though there is no record that he has practiced in the United States. He said he was convinced that Jackson was in perfect health the last time he saw him, two days before he died. He said the star kept himself and his children on a healthy diet, never ate red meat, didn't drink and, as far as he knew, never took drugs.

He said he is disappointed that Jackson won't be buried at Neverland but hopes that may change: "He deserves to be buried in the wonderful world he created."

In Jackson's final months, Tohme said they talked about his wish to create "a special place ten times bigger than Graceland" where fans could come to see Jackson's memorabilia and awards. Jackson even talked about creating a veritable city for children.

"He wanted to be remembered as a great human being and he wanted to create as many happy places for the children of the world as he could," said Tohme.

The day Jackson died, as Tohme rushed to the hospital unsure if his friend was alive or dead, he said he remembered precious moments: Jackson bringing his children to Tohme's house for Thanksgiving dinner; Jackson and his children singing "Happy Birthday" to Tohme on the phone; the last time he saw Jackson at Staples Center, rehearsing for his big comeback.

And he remembered Jackson's last words to him that day: "I love you."


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Liberalisasi Ekonomi Negara

Usahawan Bumiputera, agensi amanah perlu bersedia berdepan persaingan lebih ketara

LANGKAH melonggarkan garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dan penubuhan sebuah institusi pelaburan baru yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Khamis lalu, mendapat reaksi positif kebanyakan pihak. Namun, ada juga pandangan skeptikal, terutama yang membabitkan kepentingan Bumiputera. Wartawan Berita Minggu, Ahmad Naim Tahir mendapatkan pandangan pakar ekonomi yang juga bekas Ketua Pengarah Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri (JPM), Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob berhubung inisiatif terbaru kerajaan itu.

PENDEKATAN untuk meliberalisasikan ekonomi Malaysia ada kala mengundang kritikan kerana ia dilihat sebagai mengecilkan peluang Bumiputera mengukuhkan kedudukan ekonomi mereka. Apa pendapat Tan Sri.

Dasar meliberalisasikan ekonomi negara bertujuan memantapkan perkembangan ekonomi dengan mengundang lebih banyak pelaburan swasta termasuk pelaburan asing dalam pelbagai bidang di negara ini, khususnya dalam sektor pembuatan dan perkhidmatan. Saya tidak melihat ia akan mengecilkan lagi kepentingan atau pegangan ekuiti Bumiputera atas beberapa sebab.

Sebab pertama ialah kerana penyertaan Bumiputera dalam bidang yang dilonggarkan itu memang pun rendah. Kedua, dengan pelonggaran syarat ekuiti, maka banyak peluang dan kegiatan ekonomi baru dapat diwujudkan yang boleh menguntungkan Bumiputera dari segi peluang pekerjaan dan perniagaan. Bagaimanapun, usahawan Bumiputera dan agensi berteraskan amanah perlu bersedia untuk berdepan dengan persaingan yang lebih ketara.

Ada juga yang mendakwa liberalisasi ini seolah-olah cuba membunuh semangat atau roh Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan mengurangkan lagi ekuiti Bumiputera. Benarkah tanggapan sedemikian.


DEB sudah pun tamat pada 1990 dan digantikan dengan Dasar Pembangunan Negara, Dasar Wawasan Negara dan kemudian Misi Nasional. Dasar ini juga mengambil kira matlamat pertumbuhan dan pengagihan, tetapi berasaskan keadaan ekonomi semasa. Kerajaan perlu praktikal untuk menyesuaikan hasrat DEB agar ia tidak menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara.

Pertumbuhan adalah penting bagi menjana peluang pekerjaan dan perniagaan serta mengukuhkan asas hasil (revenue base) kerajaan. Negara perlukan peluang ini bagi membantu usaha meningkatkan kedudukan ekonomi masyarakat khususnya mereka di luar bandar dan Bumiputera. Namun, kita perlu pastikan peluang yang diwujudkan itu betul-betul berupa 'high-value' atau bernilai tinggi serta faedahnya dapat dinikmati masyarakat keseluruhan.

Boleh Tan Sri ulas bagaimana kerajaan boleh menjamin kelonggaran FIC tidak akan menjejaskan pegangan ekuiti Bumiputera dalam jangka panjang.

Pada peringkat awal, FIC menumpukan usahanya kepada sektor pelabur asing kerana masa itu (1970-an), milikan asing melebihi 60 peratus daripada jumlah ekuiti korporat. Sekarang sektor itu hanya mewakili 30 peratus, maka perhatian sudah berpindah kepada pelabur tempatan khususnya bukan Bumiputera.

Kini usaha memastikan agar setiap syarikat menetapkan ekuiti Bumiputera pada tahap 30 peratus oleh FIC perlu dipinda kerana kaedah ini mungkin tidak sesuai lagi. Sebenarnya banyak peluang pembelian saham disediakan melalui usaha FIC, tetapi tidak ramai pengusaha Bumiputera yang membelinya walaupun sudah diadakan usaha penjodohan atau `matching' oleh pihak kerajaan.

Yang kedua, pegangan setakat 30 peratus dalam setiap syarikat tidak memberi kuasa atau kawalan yang bermakna untuk tujuan mempengaruhi dasar dan hala tuju pengurusan. Pihak majoriti yang menguasai 51 peratus ekuiti dan ke atas yang akan menentukan dasar dan hala tuju syarikat. Bukan Bumiputera juga tidak gemar membeli saham jika mereka tidak menguasai syarikat berkenaan.

Mengapa Bumiputera digalakkan menyertai setakat 30 peratus saja? Tambahan pula ada Bumiputera yang selepas membeli saham sebanyak 30 peratus, ingin menjual saham mereka, tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana tidak ada pembeli. Oleh itu, mereka terperangkap dalam keadaan tidak mempunyai kuasa mempengaruhi syarikat serta tidak dapat menjual saham yang dipegang khususnya jika saham itu sudah merosot dari nilai awalnya. Oleh itu, sudah sampai masanya dasar FIC diubah kepada satu dasar dan kaedah lain.

Seperti dinyatakan Perdana Menteri, antara tujuan perubahan itu ialah untuk mengurangkan amalan 'ali baba' kerana inisiatif terbaru ini akan hanya membantu mereka yang menolong diri sendiri. Apa pendapat Tan Sri.

Memang ada amalan 'ali-baba' yang dilakukan semata-mata untuk memenuhi dasar FIC. Kita perlu mencari jalan supaya yang membeli dan memegang saham itu benar-benar pengusaha dan pelabur tulen, bukan mereka yang mengambil kesempatan semata-mata. Kita perlu memikirkan agar Bumiputera memegang saham pada peringkat majoriti atau lebih supaya mereka terbabit secara aktif dari segi pembuatan dasar dan pengurusan serta aspek lain dalam syarikat berkenaan.

Bagaimana pula manfaat garis panduan yang menetapkan 50 peratus daripada 25 peratus Tebaran Awam oleh syarikat yang hendak melaksanakan tawaran awal permulaan (IPO) perlu diberikan kepada Bumiputera.

Ia baik kerana ada kemungkinan lebih ramai Bumiputera yang membeli saham itu disebabkan ia dari bahagian 'public spread' atau tebaran awam. Ada kemungkinan juga peratus pegangan Bumiputera boleh melebihi had 30 peratus berbanding keadaan sebelum itu.

Perdana Menteri mendedahkan ramai pemegang saham Bumiputera menjual saham mereka hingga menyebabkan penguasaan ekuiti Bumiputera mengecil. Bolehkah situasi sama berulang walaupun dengan adanya inisiatif baru ini.

Untuk mencapai pegangan saham sebanyak 30 peratus pada 2020, bermakna pegangan saham itu perlu kekal dalam 'tangan' Bumiputera. Ia boleh berlaku jika pegangan saham itu dibuat oleh institusi amanah atau institusi yang berkaitan dengan kepentingan Bumiputera.

Pihak pelabur individu akan menjual untuk meraih untung daripada peningkatan harga saham. Sebab itu jumlah saham yang diperuntukkan oleh FIC kepada individu Bumiputera merosot kerana banyak sudah dijual. Untung pada peringkat individu, tetapi satu kehilangan pada peringkat masyarakat Bumiputera, melainkan individu Bumiputera itu menggantikannya dengan satu pegangan aset produktif yang lain.

Kerajaan juga akan memantau dan mengawal selia sektor serta aktiviti urus niaga hartanah, khususnya membabitkan pindah milik hartanah Bumiputera atau agensi kerajaan kepada bukan Bumiputera. Bagaimana Tan Sri melihat manfaat langkah ini.

Langkah ini memerlukan pemantauan yang rapi. Dalam hal ini, rekod jual beli hartanah perlu diperkemas dan diperkasakan lagi. Untuk tujuan ini, kerajaan negeri dan pejabat tanah mempunyai peranan yang sangat penting untuk memantau hak milik hartanah Bumiputera di setiap lokasi.

Satu dasar menyeluruh pada peringkat negara perlu diselaraskan agar hak milik tanah Bumiputera tidak mudah terhakis. Di samping itu, Bumiputera sepatutnya tidak mudah melepaskan hartanah mereka kerana hartanah adalah aset yang penting dan sangat berharga pada masa depan.

Mengenai Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) yang bertujuan menjadi instrumen meningkatkan pegangan ekuiti Bumiputera. Bagaimana kerajaan boleh memberi jaminan Ekuinas dapat menebarkan taburan ekonomi yang adil kepada masyarakat.

Saya tidak tahu bagaimana Ekuinas akan menjalankan tugasnya. Pada pendapat saya, Ekuinas boleh membeli saham dalam syarikat Bumiputera dan bukan Bumiputera dengan syarat syarikat itu mempunyai potensi pada masa depan. Ekuinas boleh mengurus saham itu dan menjual kepada Bumiputera kelak. Dalam pada itu, Ekuinas perlu juga memastikan pihak pengurusannya membabitkan eksekutif Bumiputera di semua peringkat.

Ada juga pihak bertanyakan mekanisme yang akan diguna pakai oleh kerajaan bagi memastikan penyertaan Bumiputera dalam Ekuinas benar-benar berasaskan merit, bukannya kerana 'kabel' atau kroni. Apa pendapat Tan Sri.

Mari kita lihat dulu bagaimana Ekuinas akan beroperasi. Kita tidak harus membuat spekulasi pada peringkat awal lagi. Namun, pihak berkuasa boleh menetapkan beberapa dasar dan syarat supaya 'modus operandi' Ekuinas selaras dengan hasrat penubuhannya. Saya percaya Ekuinas akan mengikut lunas amalan baik antarabangsa atau 'international best practices' dalam bidang tadbir urus dan pengurusan ekuiti swasta serta telus berasaskan kepada norma dan amalan antarabangsa.

Apakah Tan Sri melihat perubahan yang dilaksanakan oleh kerajaan melalui inisiatif ini mampu meletakkan Malaysia di landasan yang betul untuk mendapat manfaat ketika pemulihan ekonomi dunia sekarang.

Kerajaan sudah melancarkan dua pakej rangsangan untuk memacu ekonomi negara. Langkah liberalisasi ini adalah satu kaedah rangsangan juga walaupun bukan berbentuk suntikan fiskal. Ia sesuai untuk menggalakkan aliran modal baru ke negara kita kerana sekatan pemilikan sudah dilonggarkan.

Yang pentingnya, kita perlu memastikan modal dan pelaburan baru itu membawa teknologi tinggi dan baru serta nilai tambah (value added) yang juga tinggi dan bersesuaian dengan keperluan kemahiran pekerja negara.

Pihak berkuasa perlu memastikan agar pelaburan baru tidak datang ke negara ini semata-mata untuk mengambil peluang daripada sistem galakan fiskal dan subsidi tenaga saja.

Persoalan yang bermain di fikiran banyak pihak ialah bagaimana kerajaan mahu memastikan inisiatif baru ini dapat dilaksanakan dengan telus bagi membolehkan golongan sederhana dan miskin di luar bandar juga mampu mendapat manfaatnya.

Faedahnya banyak, seperti peluang pekerjaan, peluang perniagaan dan peluang pendedahan kepada teknologi baru.

Bagaimanapun, ia terserah kepada pengusaha dan individu Bumiputera serta institusi amanah Bumiputera seperti Permodalan Nasional Berhad (PNB), Tabung Haji, Felda, Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Johor Corporation dan sebagainya untuk bersedia berdepan dengan iklim perniagaan yang liberal ini.

Bumiputera tidak akan maju jika mereka tidak didedahkan secara berperingkat kepada sistem persaingan dan pasaran dalam negara sendiri, apatah lagi jika di gelanggang global kelak.

Pandangan ikhlas Tan Sri terhadap inisiatif baru yang diumumkan oleh Perdana Menteri itu, dalam konteks manfaatnya kepada Bumiputera kerana masih ramai Bumiputera yang skeptikal dan menganggap semakin terpinggir dalam reformasi ekonomi yang dilaksanakan kerajaan sekarang.

Pandangan ikhlas saya, usaha meningkatkan ekonomi Bumiputera adalah satu agenda penting yang masih belum selesai... masyarakat Bumiputera bukan masyarakat 30 peratus.

Usaha yang bersepadu membabitkan pihak kerajaan, profesional, usahawan dan industri Bumiputera perlu untuk berganding bahu mencari jalan yang lebih berkesan agar matlamat 30 peratus penguasaan ekuiti oleh Bumiputera tercapai menjelang 2020 dan kepada paras yang lebih tinggi lagi selepas 2020 selaras dengan kedudukan Bumiputera yang mewakili lebih 60 peratus daripada jumlah rakyat negara ini.

Satu tindakan dan strategi bersepadu berteraskan kepada aspek pekerjaan dan pasaran buruh, pemilikan ekuiti, keusahawanan dan penggemblengan tabungan Bumiputera yang diterajui bersama oleh institusi amanah seperti PNB, Tabung Haji, Felda, LTAT, dan Johor Corporation boleh memantapkan kedudukan ekonomi Bumiputera.

INFO
Pemansuhan garis panduan FIC babitkan:

# Pemerolehan kepentingan ekuiti, penggabungan dan pengambilalihan.

# Proses urus niaga saham mahupun mengenakan syarat ekuiti ke atas urus niaga seperti itu.

# Proses urus niaga harta, kecuali jika membabitkan pencairan kepentingan Bumiputera atau kerajaan.

# Syarat ekuiti bagi pelaburan akan terus dikenakan oleh pengawal atau pengatur sektor berkenaan.

# Syarikat tersenarai tidak lagi tertakluk kepada syarat ekuiti pasca Tawaran Awam Permulaan (IPO).

Pemerolehan harta

# Suruhanjaya Institusi Kewangan hanya akan memproses urus niaga membabitkan pencairan kepentingan Bumiputera, iaitu penjualan harta Bumiputera kepada bukan Bumiputera dan kepentingan kerajaan dalam bidang harta.

# Kelulusan FIC hanya diperlukan bagi harta bernilai lebih RM20 juta.

# Nilai ambang bagi pembelian harta oleh rakyat asing ditingkatkan secara amnya kepada RM500,000.

# Hak kerajaan negeri kekal untuk mengenakan sebarang syarat tambahan.

# Modal permulaan RM500 juta, akhirnya akan ditingkatkan kepada dana RM10 bilion.

Ekuiti Nasional

# Menumpukan pelaburan kepada sektor pertumbuhan tinggi.

# Melabur secara bersama dengan sektor swasta.

# Memastikan penyertaan Bumiputera secara meritokrasi.

# Menjadi pelengkap kepada dana sedia ada yang lain.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Jul 2, 2009

Iran's Reformists Call Islamic Regime Illegitimate

Iranian authorities have barred journalists for international news organizations from reporting on the streets and ordered them to stay in their offices. This report is based on the accounts of witnesses reached in Iran and official statements carried on Iranian media.

___

Iran's former president has joined ranks with the country's embattled reformist presidential candidate Mir Hossein Mousavi, and accused the Iranian government of failing its people in the recent election and condemning the subsequent crackdown on protesters.

In a bold, lengthy statement Wednesday on his Web site, Mousavi said he considered Iran's cleric-led government illegitimate and demanded political prisoners be released, while saying Iran's government needs to institute electoral reforms and ensure press freedoms.

Former President Mohammad Khatami, meanwhile, lashed out at what he termed "a poisonous security situation" in the wake of violent street protests.

Khatami accused Iran's leadership of a "velvet coup against the people and democracy," and Mousavi said the government's crackdown on demonstrators was "tantamount to a coup."

Mousavi contends the June 12 election was marred by widespread fraud and insists he was robbed of victory. Khatami scorned the government for declaring incumbent President Mahmoud Ahmadinejad the winner in a landslide.

Mousavi also condemned alleged attacks by security forces on college dormitories where "blood was spilled and the youth were beaten," and he called for a return to a more "honest" political environment in the Islamic Republic.

"A majority of the people — including me — do not accept its political legitimacy," he said of the regime, adding: "There's a danger ahead. A ruling system which relied on people's trust for 30 years cannot replace this trust with security forces overnight."

Iran's ruling clerics have called the elections "pure" and "healthy" following Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei's declaration that the results would stand.

Meanwhile, the official tally of deaths among Iranian protesters during the street demonstrations following the vote was upped from 17 to 20 on Thursday, according to Iran's state-owned daily, quoting Iran's police chief Gen. Ismail Ahmadi Moghaddam.

Police detained 1,032 people, and most have been released, said Ahmadi Moghaddam, adding that 500 police forces were injured in the clashes. The report did not specify whether the numbers included those detained by Basij, known Khamenei's street enforcers. Eight Basijis have also been reported killed in the street clashes.

The Basij formally requested that Mousavi be investigated for the post-election protests Wednesday, saying he "supervised or assisted in punishable acts."

Iran's government also faces pressure from the West, with the European Union set to debate a British request to pull all 27 EU ambassadors in retaliation for recent detentions of several British Embassy local employees. Iranian state television reported all but one of those detained has been released.

In response — and a sign of further deteriorating ties — Iran's chief of staff Gen. Hasan Firouzabadi told semiofficial Fars news agency that the EU "has totally lost the competence and qualifications needed for holding any kind of talks with Iran."

Both Britain and the EU had condemned the detentions of British embassy staffers as "harassment and intimidation" and it was not clear how Tehran's release would affect discussions over withdrawing envoys.

Also Thursday, German Chancellor Angela Merkel called for next week's Group of Eight summit to send a "strong message of unity" in support of Iranians' human rights, adding that efforts to address concerns over Tehran's nuclear ambitions must remain on track.

Merkel has called for Iran to recount the votes in its disputed presidential election, and repeatedly has spoken out for Iranians' right to demonstrate. G-8 leaders meet in Italy next week, after their foreign ministers last week deplored Iran's postelection violence.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Toleransi 1Malaysia

RAKYAT sebenarnya sangat berharap untuk melihat satu bentuk baru kenegaraan di bawah kepemimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, khususnya menjelmakan janji 'mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian'. Apa yang rakyat ingin lihat ialah pelaksanaan gagasan Satu Malaysia secara menyeluruh dan konsisten dalam semua aspek kehidupan rakyat negara ini, tanpa membezakan warna kulit, perbezaan agama serta budaya etnik.

Sudah banyak yang digariskan oleh Perdana Menteri tentang gagasan 'Satu Malaysia', kebanyakannya secara terpisah-pisah di dalam ucapan-ucapan beliau sama ada di parlimen, mesyuarat Kabinet, Majlis Tertinggi UMNO dan di majlis rasmi yang dihadirinya. Dengan serangkaian nilai murni seperti integriti, penerimaan, adil dan sebagainya, gagasan ini nampaknya perlu disepadukan untuk dilestarikan makna dan niat baik beliau.

Konsep 1Malaysia perlukan wajah serta tindakan. 1Malaysia perlukan pengorbanan serta keikhlasan. Oleh itu pemupukan nilai toleransi melalui tindakan (bukan sekadar slogan) menjadi faktor utama kepada asas pembentukan 'Satu Malaysia'. Bagi membina toleransi, maka pemikiran yang terbuka serta tindakan yang lebih berani, liberal dan tidak popular adalah enjin utamanya.

Sudah menjadi bukti sejarah bahawa negara ini telah berjaya membentuk keharmonian kaum melalui usaha liberalisasi antara kaum khusus tindakan toleransi dan persefahaman dalam politik, ekonomi dan budaya. Misalnya, tindakan pemimpin Melayu seperti Tunku Abdul Rahman membenarkan konsep Jus Soli dilaksanakan sebagai asas kewarganegaraan pada tahun 1957 kepada masyarakat Cina dan India adalah satu liberalisasi yang sangat besar ertinya. Tindakan beliau bukan sahaja tidak popular malah telah mendapat tentangan ramai pemimpin orang Melayu ketika itu. Tetapi hasilnya kita seluruh rakyat Malaysia dapat hidup dengan aman pada hari ini.

Manakala kesanggupan pemimpin orang bukan Melayu seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T Sambanthan menerima baik dengan konsep hak dan keistimewaan Bumiputera, kedudukan agama Islam, bahasa dan status raja- raja Melayu juga merupakan satu toleransi yang telah menjayakan kehidupan bermasyarakat di negara ini. Itulah tahap pertama liberalisasi dan toleransi terlaksana secara berstruktur di negara ini.

Kini kita sudah memasuki fasa kedua liberalisasi dan toleransi. Fasa baru ini ditandai dengan perubahan hidup masyarakat yang mengungkap bentuk-bentuk baru kemasyarakatan yang harus dikendalikan dalam bentuk yang baru, bermula sejak tahun 1991.

Tamatnya DEB fasa satu dan timbulnya Wawasan 2020 adalah penanda kepada fasa kedua liberalisasi berlaku. Maka para pemimpin politik sama ada kerajaan atau pembangkang harus menerima keadaan ini demi kesejahteraan dan survival rakyat negara ini.

Apabila migrasi penduduk Melayu ke bandar besar bermula pada era 1970-an menjadi matang sekarang, masyarakat Melayu dan bukan Melayu tidak lagi hidup seperti mana pada zaman penjajahan, terpisah antara satu sama lain. Kini mereka berjiran, bekerja dan berekreasi di ruang yang sama.

Selain itu, perkembangan perindustrian serta tekanan globalisasi telah mewujudkan masyarakat berpendidikan, tidak lagi seperti era awal abad ke-20. Sektor pekerjaan yang berasaskan etnisiti juga sudah mula berubah berbanding zaman sebelum merdeka dahulu. Semua ini mengubah bentuk serta struktur hubungan kaum di negara ini.

Demi meningkatkan daya saing negara, nampaknya Najib mula mendahului langkah liberalisasi dengan melaksanakan dasar liberalisasi ekonomi. Kini sektor perkhidmatan mula dikongsi secara bersama dengan semua kumpulan etnik.

Liberalisasi 27 sub-sektor perkhidmatan merupakan satu tindakan liberalisasi beliau yang berani. Sekarang liberalisasi ekonomi akan mula menjangkau ke bidang lain seperti francais, automotif serta pembinaan.

Apa yang lebih penting ialah tindakan ini seharusnya di uar-uar sebagai satu usaha ke arah membina gagasan 1Malaysia secara perlahan-lahan.

Secara sejarahnya, ikatan kontrak sosial yang rigid antara Melayu dan bukan Melayu telah menjadi sebab utama untuk masyarakat Melayu dan bukan Melayu bertelagah antara satu sama lain. Seharusnya kontrak sosial dilihat semula supaya lebih dinamik dan pragmatik agar toleransi kaum dapat direalisasikan sepenuhnya. Tetapi pada masa yang sama harus dikekalkan tujuan dan aspirasi sebagaimana terkandung dalam Perlembagaan negara.

Mungkin kontrak sosial ini perlu lebih terbuka, toleran dan mengutamakan keadaan menang-menang pada semua kaum. Satu yang pasti di negara ini ialah jika ada mana-mana kaum yang cuba bercita-cita untuk menguasai semuanya tanpa mahu berkongsi dengan kaum lain maka lambat-laun mereka pasti akan hilang semuanya.

Jika ada orang Cina bercita-cita ingin menguasai seluruhnya ekonomi negara atau ada orang Melayu mencuba mahu menguasai seluruh kuasa politik negara, akhirnya mereka semua akan menggigit jari. Percayalah, waktunya akan tiba jika kita tidak berhati-hati.

Ini hakikat perkongsian antara kaum di dalam sebuah negara bernama Malaysia, sama ada kita suka atau pun tidak. Pada yang ekstrem, mereka akan berkata biarlah jika begitu yang terjadi asalkan kami dapat apa yang kami mahu. Tetapi bukan semuanya rakyat berfikiran ekstrem, sebahagian besar masyarakat ingin hidup dalam keamanan, boleh berkongsi serta bersama-sama ingin membangunkan negara ini.

Maka penilaian semula terhadap dasar serta polisi berkaitan pengagihan ekonomi perlu dilihat semua. Sebagai contoh, walaupun hak istimewa orang Melayu yang sudah termaktub dalam Perlembagaan negara, pelaksanaannya kaedah pengagihan bantuan kerajaan masih boleh dinilai semula mengikut keadaan dan situasi semasa supaya turut dinikmati oleh semua kaum di negara ini.

Apakah orang Melayu tidak boleh bersifat sedikit terbuka rasa 'ketuanan' mereka dengan memberikan bantuan kepada golongan bukan Melayu yang miskin untuk pembiayaan perniagaan kecil melalui geran kerajaan, atau pembiayaan pengajian anak-anak mereka ke universiti.

Kerajaan perlu membina model baru ekonomi seperti DEB dengan roh 'Semangat Satu Malaysia'. Dasar baru ini jangan lagi terlalu rigid dan tidak lagi harus terikat dengan semangat Melayu semata-mata tetapi juga harus mengambil kira ukuran kemiskinan sebagai asas bantuan. Orang Melayu yang miskin wajib dibantu, begitu juga dengan orang bukan Melayu yang serba kekurangan.

Apabila orang Melayu boleh melaksanakan sifat liberalisasi, maka masyarakat Cina dan India juga harus tahu bersyukur dan boleh bertoleransi. Sebagai contoh, dengan mula membenarkan kewujudan sekolah satu aliran di dalam negara ini. Bukan untuk keuntungan orang Melayu tetapi demi hidup bersama. Demi perpaduan generasi masa depan.

Pentingnya liberalisasi pendidikan ini kerana tanpa sekolah satu aliran maka sampai bila pun negara ini tidak akan berganjak ke hadapan untuk membina sebuah masyarakat 'Satu Malaysia'.

Tindakan liberalisasi pendidikan oleh masyarakat bukan Melayu akan mula membina kepercayaan dan keinginan di kalangan orang Melayu bertoleransi di dalam sektor yang lain. Ini adalah satu permulaan bagi tujuan membina satu Malaysia yang diidamkan oleh semua.

Kajian psikologi sosial menunjukkan bahawa sesebuah masyarakat yang tidak mempunyai tahap toleransi yang tinggi bermula di dalam persekitaran kumpulan etnik sendiri yang tidak liberal.

Contoh mudah, bayangkan dalam sebuah keluarga yang ibu bapa terlalu autokratik dan tidak mengamalkan budaya yang sedikit terbuka, pasti anak-anak tidak akan mempunyai kepercayaan pada orang lain dan mereka biasanya tidak mempunyai budaya toleransi di kalangan rakan-rakan di sekolah.

Bagaimana pun, liberalisasi ini juga harus ada batasnya dan Perlembagaan negara adalah batas sempadannya. Bagaimana pun, penterjemahan kepada Perlembagaan negara haruslah lebih terbuka, sesuai dan adil pada semua kaum di negara ini.

Rasa hormat dan akur harus diberikan kepada Perlembagaan negara. Tanpa penghormatan kepada perlembagaan, sukar untuk menentukan takat mula dan sempadan keterbukaan, maka dibimbangkan tuntutan atau desakan oleh pihak tertentu akan melampaui tahap yang bersusila. Maka akan gagal juga cita-cita untuk membina '1Malaysia'.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Jul 1, 2009

Kes DSAI Di Pindah Lagi.....

Mahkamah Rayuan hari ini selesai mendengar rayuan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung keputusan memindahkan kes liwat beliau dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Abdul Hamid Embong bersama Hakim Datuk Wira Abu Samah Nordin dan Datuk Jeffery Tan Kok Wha menetapkan untuk mengumumkan keputusan berhubung rayuan tersebut pukul 3 petang esok.

Pada prosiding yang berlangsung selama lebih dua jam hari ini, hakim menetapkan agar pihak pendakwaan dan pembelaan mengemukakan hujah masing-masing berdasarkan tiga isu utama.

Tiga isu berkenaan ialah yang berkaitan dengan jaminan bekas bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi kepada isteri dan anak perempuan Anwar bahawa Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail tidak akan terlibat dalam kes ini.

Isu kedua yang dihujahkan ialah berkaitan dengan doktrin keperluan penglibatan Abdul Gani dalam kes ini serta isu yang ketiga ialah persoalan pertikaian kesahihan sijil pemindahan yang ditandatangani oleh Abdul Gani sama ada wujudnya berat sebelah semasa proses pemindahan kes ini dibuat.

Peguam utama Anwar, Sulaiman Abdullah ketika ditemui berkata, pihaknya berpuas hati dengan prosiding yang berlangsung hari ini.

"Layanan Mahkamah Rayuan dalam kes ini adalah amat baik, amat mesra.

"Hakim-hakim telah mengemukakan soalan-soalan yang menunjukkan bahawa mereka faham tentang isu yang dibangkitkan... mereka sudah mengambil perhatian tentang isu-isu penting, jadi saya harap mereka akan buat satu keputusan yang baik esok, InsyaiAllah," katanya.

Ditanya mengenai keyakinannya dalam rayuan ini, Sulaiman berkata, pihaknya sudah pasti mengharapkan sesuatu yang positif namun tetap menyerahkan kepada keputusan hakim untuk membuat keputusan.

"Insya-Allah kita harap akan menang berdasarkan berdasarkan apa yang diutarakan oleh kami dalam hujah-hujah tadi, tapi bagaimanapun ia terpulang kepada hakim," katanya.

Jelas beliau lagi, pihaknya juga meminta panel hakim mengemukakan penghakiman bertulis mereka esok.

Bagaimanapun atas faktor masa, hakim berkata, akan menyediakan kerangka jawapan dan alasan berhubung keputusan yang akan diumumkan esok.

"Kita minta penghakiman bertulis, tapi memandangkan masa yang suntuk hakim akan hanya memberikan kerangka alasan mereka dan kemudiannya baru akan mengeluarkan penghakiman penuh," katanya.

Barisan pihak pendakwaan diketuai oleh Peguamcara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden.

Pada prosiding hari ini Anwar hadir ditemani isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Anwar, 62, dituduh meliwat bekas pembantunya, Mohamad Saiful Bukhari Azlan, 23, di Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun tahun lepas.

Kes itu ditetapkan untuk perbicaraan pada 8 Julai di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Mohamad Zabidin Mohd Diah.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang

Ucap Tama Model Ekonomi Baru

Konsep 1Malaysia bertujuan supaya rakyat Malaysia bekerja sebagai satu pasukan mencapai negara maju menjelang 2020

TERLEBIH dulu, saya ingin mengucap terima kasih kepada pihak penganjur Invest Malaysia 2009, kerana menjemput saya menyampaikan ucaptama pada Sidang Invest Malaysia ke-5. Saya gembira melihat begitu ramai pelabur yang hadir dan mengalu-alukan kehadiran kepada tetamu antarabangsa kita.

Invest Malaysia sudah menjadi forum tahunan paling penting bagi kita bertemu dengan pelbagai pelabur antarabangsa dan mempersembahkan apa yang kita lakukan. Ia juga menyediakan peluang untuk syarikat pelaburan swasta tempatan berurusan dengan komuniti pelaburan.

Pada pendapat saya, 'road show' yang membawa pelabur ke negara kita akan membolehkan pelabur menyaksikan sendiri apa yang kita ada dan menilai secara peribadi iklim pelaburan di Malaysia, mengkaji cara untuk saling melengkapi dan mempromosi usaha bersama di pasaran antarabangsa.

Seperti yang anda ketahui, acara ini selalunya diadakan pada Mac, seiring dengan perlumbaan Grand Prix Malaysia. Bagaimanapun, menyedari akan berlaku perubahan pada pucuk pimpinan negara, penganjur sengaja melewatkan program ini selama dua bulan bagi membolehkan saya berucap sebagai Perdana Menteri.

Bagi saya, ini adalah majlis penting yang akan membolehkan saya berkongsi pendapat bersama anda semua dan memberi aspirasi kepada Malaysia dan pasaran modalnya. Bagi yang menjadi peminat Formula Satu di kalangan anda, saya memberi jaminan saya sendiri akan meminta penganjur mengadakan sidang ini mengikut jadual asal pada tahun depan.

Hari ini kita bertemu dalam persekitaran yang amat mencabar. Dunia mengalami suasana luar biasa dalam aspek peraturan kewangan global. Krisis kewangan global telah menggugat teruk institusi kewangan yang amat mantap. Akibatnya, ia memusnahkan kekayaan dunia dan mencetus persoalan membabitkan kebijaksanaan corak pengurusan yang konvensional. Apa yang lebih buruk ialah krisis kewangan kali ini sudah melampaui pelbagai krisis kewangan yang pernah berlaku.

Apa yang nyata banyak pelajaran yang kita peroleh dan proses pemulihan perlu dilakukan untuk membetulkan keadaan. Semua pasaran kewangan mesti diberi perhatian lebih serius dan kita tidak boleh teragak-agak dalam membuat keputusan dasar yang sukar sebaik saja kita melihat tanda-tanda awal yang di luar kawalan mula berlaku.

Piawaian urus tadbir dan pengurusan risiko pada peringkat perbankan dan syarikat kewangan mesti diperkukuhkan.

Peraturan dagangan atas kaunter (OTC) dan beberapa firma yang peraturannya agak longgar mesti dikaji kesan dan peranan yang dimainkan mereka dalam pasaran kewangan hari ini. Amalan jualan dan pengambilan berisiko yang tidak dilindungi mesti diberi perhatian serius.

Kita semua tahu dan sudah merasai sendiri bagaimana krisis kewangan yang boleh diterjemah kepada padah amat buruk kepada ekonomi sebenar � syarikat, pekerjaan, sumber manusia dan keluarga � di seluruh dunia. Malaysia tidak terkecuali.

Justeru, keutamaan saya sekarang ialah untuk menyediakan respons tegas bagi mengekang impak kemurungan ekonomi global. Kami sudah menyediakan dua pakej rangsangan bernilai RM67 bilion atau kira-kira sembilan peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) untuk dibelanja dalam tempoh dua tahun akan datang.

Pakej fiskal ini mengandungi langkah komprehensif bertujuan mengurangkan kesan ke atas individu dan perniagaan, merangsang permintaan agregat untuk jangka pendek dan membina kapasiti ekonomi jangka panjang.

Kami telah memberi jaminan bahawa perniagaan akan mempunyai akses yang cukup baik ke atas kewangan dan sudah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk menyediakan bantuan kewangan kepada kumpulan perusahaan kecil dan sederhana (PKS), memperkenalkan mekanisme jaminan untuk menyokong pembiayaan sektor swasta selain mekanisme penyelesaian hutang.

Sehingga 19 Jun, projek bernilai RM9 bilion telah ditawarkan di bawah pakej rangsangan 1 dan 2, dan RM3 bilion daripadanya sudah dibayar. Dengan meningkatkan pembayaran kemajuan projek kerana projek ini sedang dilaksanakan, saya yakin suntikan perbelanjaan ke dalam ekonomi domestik ini dan kesan pelbagai kemuraman luaran, akan membantu mengurangkan impak dan menetapkan peringkat pemulihan ekonomi menjelang separuh kedua tahun ini.

Perubahan kepada model ekonomi baru

Cabaran lebih besar yang akan kita hadapi bukan menangani keadaan kerapuhan jangka pendek, tetapi membabitkan persaingan nasional dalam jangka panjang. Dalam tempoh tiga dekad lalu, kita sudah mengambil langkah cemerlang dalam membasmi kemiskinan, meningkatkan taraf hidup rakyat Malaysia, membangunkan infrastruktur kelas dunia dan menyediakan pertumbuhan ekonomi yang memberangsangkan.

Tetapi kita tidak boleh dan tidak akan sebagai negara berpendapatan sederhana. Kita perlu berubah kepada ekonomi berpendapatan tinggi atau menghadapi risiko kehilangan momentum perkembangan dalam ekonomi dan pasaran kita.

Cabaran dalam menguruskan perubahan begitu besar seperti itu bukanlah mudah dan ia perlu digaris lebih berhati-hati dengan mengambil kira kelemahan dalam kerangka kewangan global dan tekanan saingan yang semakin meningkat berikutan perubahan dramatik dalam ekonomi global.

Tetapi saya ingin memberi jaminan bahawa keutamaan saya hari ini ialah mengubah masa depan kita kepada kedudukan ekonomi berpendapatan tinggi. Dasar kerajaan saya dan keutamaan akan dilaksanakan berasaskan kepada matlamat ini.

Konsep 1Malaysia yang saya cetuskan bertujuan untuk seluruh rakyat Malaysia bekerja sebagai satu pasukan dalam usaha mencapai satu matlamat � iaitu ke arah negara maju menjelang 2020. Saya telah menggerakkan usaha, melakukan pelbagai usaha yang menggaris formula sebuah model ekonomi baru, yang berasaskan inovasi, kreativiti dan nilai tinggi, bagi mengangkat kita kepada kedudukan sebagai negara berpendapatan tinggi dalam tempoh sedekad ini.

Model ekonomi baru kita adalah untuk mengubah kedudukan kita daripada bergantung kepada asas pengeluaran yang menggunakan pekerja separuh mahir dan buruh murah kepada industri teknologi tinggi dan sektor perkhidmatan moden, yang bergantung kepada pekerja mahir dan berpendapatan tinggi.

Pelaksanaan model ekonomi baru akan memerlukan rombakan dasar secara besar-besaran dan komprehensif dalam pelbagai aspek, tetapi amat penting kepada masa depan Malaysia. Kita perlu membuat perubahan asas dalam strategi, di samping perubahan minda. Kita akan menerima pakai pendekatan holistik yang akan mencetus persaingan dalam semua sektor ekonomi. Kita akan secara sistematik merangsang proses inovasi sebagai kunci utama kepada nilai tambah dan mempromosi sumber tambah nilai tinggi seperti pendidikan swasta, pelancongan kesihatan, ICT, industri kreatif dan bioteknologi.

Dalam konteks ini, adalah kritikal untuk mengekalkan momentum melalui dasar-dasar yang mesra pasaran dan yang boleh mencipta sumber pertumbuhan baru dalam sektor perkhidmatan. Justeru, kita akan terus mengubahsuai atau menghapuskan polisi yang mengekang pertumbuhan. Kerja-kerja sudah bermula. Kami sudah pun mengumumkan liberalisasi dalam 27 sub-sektor perkhidmatan, disusuli langkah liberalisasi untuk meningkatkan peranan sektor kewangan sebagai pemangkin pertumbuhan ekonomi.

Pasaran Modal � melakukan perubahan strategik ke arah agenda pertumbuhan

Begitu juga, kami sudah melalui perjalanan yang jauh dalam pasaran modal. Dibantu dengan agenda pembangunan teratur melalui pelan induk Pasaran Modal, kami telah membangunkan satu pasaran modal yang pelbagai dan luas di rantau ini. Kami mempunyai pasaran bon yang kukuh dan besar, iaitu ketiga terbesar mengikut tanda aras Asia jika diukur melalui KDNK. Kami memiliki antara bursa terbesar di Asean dan jumlah terbanyak bagi syarikat disenaraikan.

Industri pengurusan dana juga tumbuh begitu pesat dan kami memiliki industri saham amanah terbesar di Asean. Pasaran Modal Islami kami juga adalah yang terbesar di dunia, dengan lebih 50 peratus terbitan sukuk global diterbitkan dari Malaysia; jumlah tertinggi dana berasaskan Islam di seluruh dunia dan nilai besar dalam ekuiti berasaskan syariah.

Kerangka kawal selia kami mematuhi keperluan antarabangsa dan telah dinilai oleh penilai pakar luar. Kami telah menarik begitu banyak firma utama antarabangsa dalam industri pengurusan dana dan kewangan Islam untuk beroperasi di Malaysia.

Mengantarabangsakan pasaran modal

Bergerak kepada fasa selanjutnya dalam membangunkan pasaran modal, kami memerlukan pembabitan antarabangsa yang lebih luas. Ini tidak boleh dielakkan dan ia satu daripada aspek penting dalam strategi mencapai pendapatan tinggi. Mengantarabangsakan sektor perkhidmatan kewangan dan pasaran modal akan membantu meningkatkan skop peluang untuk negara kami � seperti terbukti dalam sektor sumber dan perusahaan. Meliberalisasi peraturan pemilikan akan membolehkan pelabur asing yang ingin melabur di negara ini dan menggunakan Malaysia sebagai pangkalan operasi mereka pada peringkat serantau dan antarabangsa.

Justeru, proses liberalisasi memang tidak boleh dielakkan dan kita hanya boleh memilih untuk menguruskan tahap kepantasannya. Ia akan memberi kelebihan kepada Malaysia untuk mencapai liberalisasi dengan lebih pantas kerana ia akan membenarkan kita mengetuk peluang yang ada di gelanggang antarabangsa lebih awal.

Kami juga menjangka penyertaan lebih luas daripada pelabur untuk meningkatkan tahap persaingan dan mempromosi inovasi yang akan memacu pertumbuhan dengan lebih pantas. Ini akan membolehkan pasaran modal Malaysia mencapai persaingan lebih tinggi dengan kepelbagaian pilihan dan tawaran lebih berkualiti untuk pelanggan. Pertumbuhan akan dipacu oleh pelaburan dalam teknologi, bakat, infrastruktur, penyelidikan dan pembangunan (R&D), dan pemasaran untuk memaksimumkan peningkatan keuntungan jangka panjang serta merangsang pasaran kita.

Pelabur tempatan pula telah membina operasi tempatan yang kukuh. Ramai telah mewujudkan operasi pada peringkat serantau. Sekarang, mereka patut mengambil kesempatan daripada fleksibiliti yang ada untuk mencari peluang baru dan model perniagaan dengan membentuk perkongsian strategik serta rakan kongsi bagi mengembangkan operasi mereka pada peringkat global.

Saya sungguh yakin atas kemampuan mereka untuk meningkatkan tahap kemampuan mereka dan bersaing secara berkesan. Kek ekonomi yang ada mesti dikembangkan. Tidak ada gunanya mempunyai bahagian lebih besar ke atas kek yang semakin mengecil. Kita mesti mengembangkan kek yang ada walaupun ia bermakna terpaksa mengagihkan sebahagiannya kepada firma persendirian.

Semua ini telah membentuk beberapa asas kepada pengumuman saya mengenai liberalisasi ke atas sektor perkhidmatan termasuk beberapa langkah yang diumum baru-baru ini bagi sektor perbankan. Dengan itu, saya dengan senang hati hari ini untuk mengumumkan beberapa langkah lagi yang akan memberi kesan yang sama ke atas pasaran modal Malaysia.

Pengurusan Pelaburan � Pengurusan Dana dan Unit Amanah

Bagi mengukuhkan kedudukan Malaysia dalam segmen pengurusan dana dan saham amanah daripada rantaian nilai pasaran modal, juga untuk membenarkan pengurus dana pilihan tambahan untuk beroperasi di rantau ini, saya ingin mengumumkan perkara berikut:

Pertama, pemilikan di dalam industri pengurusan dana dibuka sepenuhnya bagi membolehkan 100 peratus pemilikan asing bagi syarikat pengurusan dana menubuhkan operasi di Malaysia. Kedua, bagi segmen peruncitan, had pegangan saham asing bagi syarikat segmen runcit pengurusan dana saham amanah kepada 70 peratus daripada 49 peratus ketika ini.

Segmen Broker Saham

Perubahan besar-besaran dalam industri bursa saham telahpun mengukuhkan pelabur tempatan dan meluaskan skop aktiviti pasaran modal mereka. Kami juga telah menyaksikan lebih banyak penyertaan asing melalui lesen skim khas yang memperbaiki persaingan dalam industri bursa saham, di samping hubungan global membabitkan pasaran modal Malaysia. Beberapa syarikat broker saham telah mengembangkan operasi mereka ke negara lain. Tetapi masih ada peluang lain bagi syarikat broker saham ini untuk membentuk perkongsian baru, terbabit dalam usaha meluaskan perniagaan di peringkat tempatan dan antarabangsa, di samping mempromosi lebih banyak produk inovasi dan meluaskan kemahiran serta kemampuan.

Bagi membolehkan semua ini berlaku, saya ingin mengumumkan bahawa had pemilikan pegangan saham asing dalam syarikat broker saham meningkat kepada 70 peratus daripada paras sekarang, 49 peratus.

Menggalakkan lebih banyak penyenaraian dan menangani kecairan

Mesti ada lebih banyak usaha dilakukan untuk menarik lebih banyak syarikat besar disenaraikan di bursa saham kita. Kerajaan komited untuk membuat lebih banyak sumbangan dengan menyenaraikan lebih banyak entiti dan asetnya bagi memastikan penyenaraian lebih mantap serta menyediakan pelabur tempatan dan antarabangsa lebih banyak peluang untuk melabur dalam ekonomi Malaysia.

Kami telah merombak kerangka bagi mengumpul dana dengan peraturan lebih berkesan dan meluaskan kemudahan kewangan melalui gabungan papan utama dan kedua di bursa saham, serta mengubahsuai kedudukan Mesdaq untuk menarik lebih banyak syarikat di pasaran. Kami juga membenarkan penyenaraian asing dan saya dimaklumkan terdapat beberapa syarikat sedang dalam penilaian. Saya berharap pelabur pasaran saham supaya merebut peluang daripada semua perubahan ini dengan menggandakan usaha anda untuk mengenalpasti syarikat tempatan dan asing yang berkualiti untuk disenaraikan di Malaysia.

Saya juga meminta supaya terbitan tahap pengapungan bebas dan kecairan di pasaran ditangani segera dengan penilaian holistik dan komprehensif. Bagi kerajaan dan entiti sekutunya akan melihat cara di mana mereka boleh menyumbang ke arah mengurangkan pegangan saham masing-masing, bagi membolehkan pelabur memiliki lebih banyak saham.

Mengawal selia urus tadbir melalui penguatkuasaan berkesan

Walaupun kita bergerak ke arah persekitaran pasaran modal yang lebih luas di gelanggang antarabangsa, kita mesti memastikan matlamat kawal selia kita adalah adil, pasaran lebih teratur, telus, kewangan yang mantap dan perlindungan pelaburan yang kukuh, dipenuhi. Dalam aspek ini, adalah penting untuk memiliki kod etika yang tinggi dan amalan urus tadbir korporat yang mantap. Semua ini memerlukan kita mengukuhkan rejim bagi pelaksanaan berkesan terhadap jenayah korporat dan kesalahan sekuriti.

Kami akan membentangkan satu pindaan Akta Perkhidmatan Pasaran Modal (CMSA) di Parlimen dalam usaha memantapkan lagi penguatkuasaan Suruhanjaya Sekuriti (SC) ke atas pelanggaran tadbir urus korporat.

Pindaan ini akan memberi kuasa kepada SC untuk mengambil tindakan terhadap pengarah atau pegawai yang menyebabkan kerugian secara salah kepada syarikat senaraian awam (PLC) atau anak syarikatnya sehingga menjejaskan pemegang sahamnya.

Ia juga akan membenarkan SC menghalang pelupusan aset PLC secara salah oleh mereka yang menguruskannya. Sebagai tambahan, peraturan baru diwujudkan bagi menghalang sesiapa saja daripada mempengaruhi, memaksa atau menipu mana-mana pihak yang terbabit dalam penyediaan atau audit penyata kewangan PLC. Kerajaan juga akan menubuhkan Lembaga Pemantauan Juruaudit bebas menerusi pembentangan pindaan Akta Suruhanjaya Sekuriti 1993 pada sesi persidangan Parlimen yang berlangsung ketika ini.

Menarik Modal Manusia

Pasaran modal adalah industri berasaskan pengetahuan intensif. Menarik dan mengekalkan bakat adalah aspek kritikal dalam proses untuk memperoleh kemahiran diperlukan dan hubungan sosial kepada penyertaan antarabangsa yang semakin meningkat dalam pasaran modal Malaysia. Kita mesti mengiktiraf wujud persaingan antarabangsa yang sengit untuk pasaran manusia dan kita mesti berada dalam proses pengambilan pantas untuk mendapatkan kemahiran antarabangsa. Bagi tujuan ini, saya mengumumkan bahawa Bank Negara Malaysia dan SC akan mengkaji semua permohonan visa bagi industri perkhidmatan kewangan dan pasaran modal.

Pemansuhan Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC)

Tidak syak lagi Malaysia memang mencatat banyak cerita kejayaan sejak kami mencapai kemerdekaan. Suatu masa dulu, Malaysia adalah sebuah negara miskin yang bergantung kepada pengeluaran getah dan bijih timah. Dengan memilih jalan untuk kepelbagaian dan perindustrian, ekonomi Malaysia telah mengalami perubahan, mencatat pertumbuhan tinggi jika dibandingkan sekiranya kami terus bergantung kepada komoditi asal. Dalam tempoh ini, Malaysia mengekalkan pertumbuhan pesat, dengan purata tahunan 6.4 peratus. Digandingkan dengan beberapa polisi lain, pertumbuhan ekonomi pantas ini memberi faedah besar kepada semua segmen penduduk Malaysia. Tahap kemiskinan hari ini berada di bawah empat peratus, berbanding 49 peratus pada 1970.

Ini adalah pendekatan kami berkembang bersama ekuiti - cara Malaysia. Tidak ada isu pembahagian tidak adil. Ekuiti dicapai melalui agihan adil. Tanpa pertumbuhan yang kukuh, kami tidak akan mencapai matlamat untuk membuat agihan yang adil. Pengenalan pertumbuhan melalui ekuiti pada 1971 juga mencerminkan kemampuan Malaysia untuk membuat keputusan pragmatik dan berani, terutama untuk mendahulukan kepentingan nasional pada masa krisis.

Tidak seperti krisis sebelum ini, saya percaya kami sekali lagi berada di persimpangan perjalanan. Saya yakin bahawa kegagalan atau tindakan teragak-agak akan memberi kesan jangka panjang kepada negara ini. Di satu sudut, apabila berdepan dengan krisis sebelum ini, kami mempunyai matlamat yang jelas untuk mencapai pertumbuhan dengan ekuiti dalam usaha kami mencapai wawasan sebagai negara maju. Bagi meneruskan kejayaan itu, kami sekali lagi perlu menstranformasi ekonomi ke tahap pertumbuhan lebih tinggi.

Tetapi di sudut lain, kami menghadapi cabaran besar untuk merealisasikan semua wawasan ini disebabkan faktor luaran dan domestik, yang boleh mengekang kepada pertumbuhan ekonomi yang kukuh.

Dalam mencapai wawasan kami untuk mencatat pertumbuhan dan ekuiti lebih kukuh, kami menghadapi empat cabaran besar, iaitu:

Satu, apa yang pernah berfungsi untuk kami, dalam menggerakkan Malaysia ke hadapan sehingga menjadi negara berpendapatan sederhana, kelihatan tidak lagi berkesan untuk menggerakkan kami ke arah status negara maju. Pengalaman lalu kami telah memberi pengajaran bernilai mengenai apa yang berfungsi dengan baik dan apa yang tidak, tapi ia tidak semestinya memberi kami laluan yang jelas untuk mara ke hadapan.

Dua, lanskap persaingan sudah berubah. Tidak seperti sebelum ini, kami sekarang berdepan dengan persaingan sengit, terutama dalam aspek modal, bakat, pengetahuan dan sumber secara global.

Tiga, krisis ekonomi global mengukuhkan keperluan untuk menjadi destinasi pelaburan, berikutan syarikat kini bergabung tenaga dan memindahkan operasi mereka ke destinasi yang paling kompetitif; dan

Empat, tahap persaingan untuk kumpulan pelaburan lebih kecil, memerlukan usaha menghapuskan kekangan ke atas pelaburan, sama ada yang nampak atau diandaikan, serta menguruskan dasar agihan dengan lebih berkesan serta dalam suasana yang lebih mesra pasaran.

Dalam konteks cabaran yang negara hadapi, garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) dilihat semakin kurang keberkesanannya. Bila FIC ditubuhkan pada 1974, ia merangkumi komponen utama strategi bagi pertumbuhan dengan ekuiti.

Kini ia tidak lagi menjadi alat yang berkesan bagi membantu pertumbuhan dengan ekuiti. Pada 1970, ekuiti Bumiputera hanya 2.4 peratus. Berdasarkan jumlah kecil itu, maka adalah sesuai melaksanakan dasar sedemikian bagi menangani ketidakseimbangan. Ketika itu juga, adalah praktikal dilaksanakan susulan kekurangan persaingan bagi mendapatkan pelaburan.

Bagaimanapun, kini dasar pelaburan itu telah mewujudkan ketidaktentuan dalam pembentukan peraturan dan tidak sejajar dengan amalan antarabangsa, justeru menjejaskan potensi pertumbuhan.

Hari ini kita berdepan dengan senario yang berbeza. Polisi pelaburan menghasilkan peraturan yang tidak menentu dan tidak selari dengan amalan antarabangsa boleh menyekat pertumbuhan ekonomi kita. Hanya pertumbuhan yang memberangsangkan membolehkan objektif pengagihan yang disasarkan tercapai. Lebih daripada itu, ekonomi yang rencam dan kompleks kini tidak selari dengan pendekatan FIC.

Bagi mencapai dan membantu Bumiputera, ia memerlukan fokus kepada penyertaan yang berkesan dan bermakna bukan setakat pemilikan saja. Penguasaan minoriti 30 peratus tidak memberi ruang yang cukup bagi penyertaan berkesan. Malah kekangan modal dihadapi Bumiputera menyebabkan hak milik 30 peratus tidak mampu bertahan. Dengan itu, penilaian objektif memutuskan bahawa FIC dalam keadaan sekarang, tidak membantu pertumbuhan atau mengekalkan ekuiti milik Bumiputera.

Dunia cepat berubah dan kita perlu bersedia menghadapinya jika tidak kita akan ketinggalan. Jika kita terus bertahan dan menjadikan kejayaan lampau sebagai panduan, kita akan kalah dalam persaingan. Kita tidak boleh lagi mengenang kejayaan lalu, sebaliknya berusaha keras bagi memanfaatkan rakyat untuk jangka panjang. Pragmatik memerlukan fokus terhadap inti pati bukan pada bentuk. Kerajaan cukup komited bagi meningkatkan usaha untuk membangunkan negara ini.

Bagi menarik lebih ramai pelabur ke Malaysia, kerajaan mengumumkan untuk mengurangkan peraturan termasuk garis panduan pelaburan yang diguna pakai FIC sekarang. Skop dan fungsi FIC akan dipermudahkan termasuk pengurangan transaksi dan peraturan. Ia selaras dengan usaha kerajaan untuk menyediakan suasana yang lebih kondusif bagi sektor swasta untuk maju dengan kemudahan kegiatan pelaburan dan pasaran modal yang menarik.

Kajian semula garis panduan FIC membabitkan:

# Pertama - pembelian kepentingan, penggabungan dan pengambilalihan;

# Kedua - kegiatan meraih dana oleh syarikat senarai awam, dan

# Ketiga - pembelian hartanah.

Berkuat kuasa serta merta, garis panduan FIC meliputi pembelian hak ekuiti, penggabungan dan pengambilalihan akan dilaksanakan. FIC tidak lagi memproses urus niaga saham atau mengenakan sebarang syarat ekuiti ke atas urus niaga. Mulai hari ini, fungsi FIC ini berakhir.

Walaupun fungsi FIC berakhir, bagi memastikan kepentingan negara dalam sektor strategik terus terpelihara, syarikat dalam sektor berkenaan masih lagi tertakluk kepada syarat ekuiti oleh badan kawal selia sektor masing-masing seperti Suruhanjaya Tenaga, Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan, Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia.

Kemudahan bagi pengumpulan dana oleh syarikat tersenarai adalah langkah terbaik bagi menjadi Malaysia sebagai destinasi menarik bagi penyenaraian. Sekarang, syarikat yang ingin diapungkan dikehendaki memenuhi syarat 25 peratus saham tebaran awam ditetapkan Peraturan Penyenaraian Bursa Malaysia selain kedudukan ekuiti Bumiputera berdasarkan garis panduan FIC.

Suruhanjaya Sekuriti akan mengeluarkan garis panduan baru bagi syarikat senaraian awam, untuk menawar 50 peratus saham tebaran awam kepada pelabur Bumiputera. Dengan itu, syarikat senaraian awam tidak lagi tertakluk kepada syarat pegangan ekuiti Bumiputera seperti yang ditetapkan FIC sebelum ini. Dengan kelonggaran peraturan ini, akan memperkukuhkan lagi kedudukan Malaysia sebagai destinasi utama bagi tujuan pelaburan dan menjalankan perniagaan.

Sebagai tambahan, untuk meringankan pengumpulan dana daripada pasaran ekuiti, kegiatan mengumpul dana selepas penyenaraian tidak lagi tertakluk kepada sebarang syarat ekuiti. Kelonggaran ini akan dengan segera menyokong syarikat senarai awam sedia ada untuk mengumpul dana bagi mengendalikan perniagaan dan mengurangkan kos pematuhan. Peraturan baru untuk menawarkan 50 peratus saham tebaran awam kepada Bumiputera hanya untuk syarikat Malaysia yang ingin disenaraikan Bursa Malaysia.

Garis panduan sedia ada untuk syarikat asing yang mahu disenaraikan tanpa sebarang keperluan untuk pematuhan dengan mana-mana syarikat ekuiti, kekal dan hasilnya kita melihat beberapa syarikat asing berjaya disenaraikan di Malaysia.

Skop FIC berkaitan urus niaga hartanah akan juga dipermudahkan dengan segera. Kelulusan FIC bagi urus niaga hartanah kini hanya diperlukan sekiranya ia membabitkan penghapusan kepentingan Bumiputera atau kerajaan bagi hartanah bernilai RM20 juta dan ke atas. Bagi lain-lain transaksi hartanah termasuk antara orang asing dan bukan Bumiputera tidak memerlukan kelulusan FIC lagi. Pemansuhan peraturan ini dijangka memudahkan transaksi hartanah dan pelaburan termasuk pemilikan hartanah komersial oleh kepentingan asing.

Kerajaan percaya melalui kelonggaran peraturan ini ia akan meletakkan Malaysia sebagai destinasi selesa untuk pelaburan dan perniagaan. Dengan melonggarkan garis panduan FIC ini pada tahap yang diperlukan, Unit Perancang Ekonomi akan memfokus semula langkah menyelaras dan pemantauan polisi pengagihan pada peringkat makro. Dalam hal ini, kerajaan masih komited dalam meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam ekonomi. Pendekatan baru akan diambil dengan memfokuskan penyertaan mapan melalui perkongsian bijak dan meritokrasi.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Selaras dengan pendekatan baru ini, institusi pelaburan baru, Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) akan ditubuhkan. Ekuinas adalah dana ekuiti swasta dengan modal awal sebanyak RM500 juta yang akan boleh dikembangkan menjadi RM10 bilion. Ekuinas akan memberi tumpuan kepada pelaburan dalam sektor yang mempunyai potensi pertumbuhan tinggi bagi menyokong model ekonomi baru. Pada masa sama, Ekuinas akan membuat perkongsian pelaburan dengan dana sektor swasta, dalam usaha untuk mempromosikan perkongsian tulen dan pendekatan komersial sepenuhnya. Dengan cara ini, penyertaan Bumiputera melalui Ekuinas adalah berdasarkan premis merit.

Sejak 1970-an, keupayaan profesional Bumiputera meningkat. Mereka banyak menyumbang dan bersaing dengan aktif dalam pengurusan dan pekerjaan selain sebagai vendor. Adalah diharapkan melalui dana pelaburan seperti Ekuinas, Bumiputera yang cemerlang akan dibantu untuk mencapai cita-cita mereka.

Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan Koridor Pembangunan: Perubahan dan Kelangsungan berteraskan Persaingan.

Bagi membolehkan Malaysia merealisasikan impian status negara maju, perubahan besar perlu dilakukan dan pada masa sama usaha pengukuhan perlu dilakukan bagi bidang yang kini kita berada pada landasan betul. Bagi memenuhi hasrat itu, polisi kerajaan dalam GLC dan koridor pembangunan akan diteruskan dengan gabungan perubahan dan kelangsungan yang mantap.

GLC akan terus menjadi tulang belakang struktur ekonomi negara. Bagi memastikan kepentingan kerajaan di dalam GLC terpelihara dan berjaya sebagai Perbadanan Malaysia, kerajaan akan memastikan program transformasi GLC akan diperkenalkan. Ia dapat memastikan potensi pertumbuhan negara terus dijana.

Kejayaan GLC perlu ditingkatkan dalam kelas tersendiri atau muncul terbaik di kalangan negara serantau jika bukan juara global, seperti yang dipamerkan Petronas, MISC, Sime Darby, Mas, Axiata, CIMB, Maybank, sekadar beberapa contoh. Syarikat ini perlu meningkatkan kehadirannya di peringkat antarabangsa bagi menembusi persaingan pasaran antarabangsa. Kejayaan yang ditunjukkan syarikat berkenaan mampu menjayakan Perbadanan Malaysia pada masa akan datang.

Pada masa sama, GLC cukup signifikan dalam konteks Malaysia, bukan saja saiz tetapi tanggungjawab kritikal kepada sektor perniagaan dan perdagangan di Malaysia terutama penyediaan perkhidmatan elektrik, komunikasi, penerbangan dan lapangan terbang, air dan perkhidmatan kewangan. Pencapaian tinggi yang diperoleh CLC akan membantu daya saing Perbadanan Malaysia.

Dalam pada itu, GLC berperanan saling melengkapi dalam pembangunan sektor swasta di Malaysia. Tiga kunci utama perlu dilaksanakan bagi membolehkan GLC maju ke depan iaitu:

# Pertama: GLC perlu memberi fokus kepada aktiviti teras dan mengurangkan atau menghapuskan aktiviti bukan teras.

# Kedua: GLC perlu beroperasi dalam sektor yang mereka boleh bersaing, memangkin dan membangun ekosistem domestik termasuk vendornya. GLC juga perlu melupuskan anak syarikat yang beroperasi atau mengurangkan kegiatan yang boleh dilakukan syarikat usahawan.

# Ketiga: Dalam sektor teras, GLC juga perlu bersaing secara sihat dengan sektor swasta lain. Tiada lagi isu kerajaan memberi bantuan kepada GLC atas dasar pegangan saham yang boleh menjejaskan saingan sektor swasta.

Kerajaan yakin GLC akan memainkan peranan saling melengkap dengan sektor swasta bagi menjayakan dinamisme Perbadanan Malaysia dan meningkatkan daya saing dalam negara.

Dalam pada itu, kerajaan akan terus membantu dan menggerakkan koridor pembangunan supaya mencapai matlamat yang ditetapkan bagi setiap koridor pembangunan yang dirancang. Sebagai contoh pembangunan Iskandar Malaysia akan terus menjadi peneraju untuk meningkatkan integrasi serantau yang lebih besar dalam rangkaian ekonomi.

Ini termasuk membangunkan kawasan baru dengan sektor perkhidmatan nilai tambah termasuk perkhidmatan pelancongan dan riadah, logistik, pendidikan, penjagaan kesihatan.

Kesimpulannya, apa yang saya ingin sampaikan ialah komuniti pelabur tidak perlu ragu dengan hasrat Malaysia menjemput pelabur tempatan dan asing ke negara ini. Kita hanya mampu mencapai pendapatan yang tinggi dengan mencipta lebih banyak peluang pertumbuhan berbanding melindungi ruang yang sempit. Kita hanya boleh mencapai matlamat ekuiti sosial dengan mengembangkan kek kekayaan negara. Bagi mencapai matlamat itu, saya berharap pelabur dapat memainkan peranan mereka dan bergerak bersama bagi perjalanan Malaysia yang gemilang.


Pakar Motivasi Malaya
Bujang Senang