Mata Pena Lebih tajam Dari Pedang

Menyampaikan sesuatu isu hendaklah berlandaskan kebenaran. Kalau isu tidak benar maka itu adalah fitnah yang nyata.

Membaca Buku adalah Jambatan Ilmu

Beruntunglah sesiapa yang suka membaca dan mengamalkan ilmu2 yang ada di dalam buku yang dibaca."Tidak membaca buku bermakna tidak bertambahlah ilmu dan pengetahuan" .

Perdana Menteri Malaysia

Mungkin wujud republik Malaysia, Kerajaan Islamiyah Malaysia Perdana Menteri TEORI RAHMAN pusingan ...

Majalah Berita Bujang Senang Bukan Bola Sepak

Kami ingin menghiburkan anda dengan info terkini yang boleh merangsangkan minda anda. Kalau anda terasa sabar sajalah

Perkongsian minda yang baik

Percambahan minda yang baik akan merangsang pemikiran supaya lebih kreatif maka fikir-fikirkan lah apa yang kami sampaikan

Oct 31, 2013

SENAMAN SETELAH PENAT BERKERJA

Selepas penat bekerja inilah caranya untuk menghilangkan penat. Tak payah nak berkaraoke jamban, tak payah nak lepak kedai mamak yang pekerjanya bukanlah mamak, ikutlah cara ini  

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SENAMAN PEGANG TELINGA ANDA...1..2...3

 

SENAMAN PEJAM MATA...1...2...3


HAHAHA SAYA KENAL SENAMAN ANDA TUUUUUU.....

JOIN ME

Sepotong Ayat Al-Quran Meruntuhkan Teori ‘Bumi Adalah Mendatar'

Seorang ulama terkemuka daripada Andalusia, Ibnu Hazm(994M-1064M) telah menangkis teori cendikiawan Yunani bahawa bumi berbentuk rata dan mendatar. Idea logik Yunani tersebut telah ditangkis sepenuhnya Ibnu Hazm dengan hanya menggunakan hujah daripada surah Az-Zumar ayat 5 yang bermaksud,
“Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar; Dia menutupkan malam atas siang dan menutupkan siang atas malam dan menundukkan matahari dan bulan, masing-masing berjalan menurut waktu yang ditentukan. Ingatlah Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.”
Ibnu Hazm mendakwa bumi adalah berbentuk bulat dan sfera berdasarkan firman Allah swt yang mengatakan bumi dan matahari bergantian untuk memberikan malam dan siang. Tegasnya lagi, mana mungkin pengantian malam dan siang boleh terjadi jika bumi bersifat mendatar dan rata. Atas dasar logik sekalipun ia mustahil berlaku.

Ibnu Hazm
Teori Ibnu Hazm memberi dimensi baru dalam bidang astronomi. Miskipun diketahui bahawa terdapat beberapa individu daripada tamadun Yunani purba seperti Pythagoras(570M-495M) dan Parmenides(hidup pada abad ke-5 sebelum masihi)  telah mendakwa bumi adalah sfera namun pembuktian tersebut masih diragui dan dipersendakan oleh masyarakat pada era mereka. Teori Ibnu Hazm telah memberi inspirasi secara langsung dan tidak langsung kepada kepada ramai ahli astronomi selepasnya sepertiAl-Idrisi(1099-1165), Ibnu As-Shatir(1304-1375), Nasiruddin al-Tusi(1201-1274) dan ramai lagi.

Ibnu As-Shatir menggambarkan bumi adalah sfera sepertimana yang terkandung dalam manuskripnya.
Boleh dikatakan bahawa manuskrip-manuskrip ahli-ahli astronomi Islam pada abad pertengahan menggambarkan bumi adalah sfera sedangkan di Barat, ramai cendikiawan mereka masih ragu-ragu dengan fizikal bumi yang sebenar-benarnya. Pembelajaran di Eropah pada abad pertengahan juga menerapkan konsep bumi adalah mendatar. Malahan ketika Christopher Columbus dan Ferdinand Magellan memulakan perlayaran sudah ada kata-kata daripada ahli astronomi mereka meramalkan mereka tidak akan kembali dan jatuh terperosok ke lembah lautan.
Itulah hebatnya ulama silam. Ulama zaman dahulu tidak mengehadkan skop pengetahuannya kepada ruang lingkup agama dan ad-din semata-mata tetapi turut mengkaji dengan lebih mendalam berkenaan subjek berkaitan sains dan logik. Atas semua sains dan logik, ia telah diterangkan secara terperinci mahupun tersirat di dalam al-Quran.

Lukisan karya Orlando Ferguson yang menggambarkan bumi adalah mendatar.
Oleh yang demikian, terbuktilah bahawa al-Quran bukan kitab kosong sepertimana dakwaan para musuh-musuh Allah, akan tetapi sebuah kitab yang mengandungi hikmah dan pengetahuan yang luar biasa.
Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan sebuah Kitab (Al Quran) kepada mereka yang Kami telah menjelaskannya atas dasar pengetahuan Kamimenjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.(Surah Al-A’raaf 7:52) takusahrisau

KISAH LAGENDA BUJANG SENANG SARAWAK


KENAPA BLOG SAYA DIBERI NAMA BUJANG SENANG....ITU KERNA SEMPENA LAGENDA BUAYA BUJANG SENANG YANG TERKENAL DI SUNGAI BATANG LUPAR SRI AMAN, SARAWAK...JOM KITA SAMA-SAMA TERJAH LAGENDA YANG MASYHUR INI BERSAMA-SAMA.....

Jika disebut Buaya Bujang Senang sudah semestinya seseorang itu akan menggambarkan seekor buaya yang bersaiz besar dan juga terkenal dengan serangannya ke atas manusia lebih-lebih lagi di sepanjang Sungai Batang Lupar, Sri Aman, Sarawak. Namun begitu berapa ramaikah yang mengetahui bahawa ada cerita mitos mengenai apa itu buaya keramat bernama bujang senang mengikut cerita-cerita masyarakat setempat yang mendiami sekitar persisiran Sungai Batang Lupar. Mungkin cerita legenda buaya bujang senang ini adalah cerita sebenar yang kemudian ditokok tambah bagi mengindahkan penceritaan hanya Yang Maha Esa sahaja mengetahui halnya. 

Diriwayatkan melalui cerita lisan orang tua-tua di dalam masyarakat Iban yang mendiami kawasan sekitar Sungai Skrang Sarawak, beratus-ratus tahun dahulu ketika adat ngayau atau adat memburu kepala masih lagi diamalkan di dalam masyarakat pribumi telah gah seorang pahlawan Iban yang bernama Lungu. Pahlawan Lungu ini diceritakan sebagai seorang pahlawan yang hebat terutama sekali sewaktu beliau menyertai ekspedisi mengayau kerana menyebut namanya sahaja musuh sudah gerun, Dikatakan bahawa Lungu telah banyak membunuh dan juga memotong kepala musuhnya dan kehebatannya bukan sahaja di kawasan sekitar Sungai Skrang namun sehingga ke Batang Lupar. Diceritakan juga bahawa Lungu ini kebal iaitu tidak lut senjata dan kerana itulah beliau di dalam setiap peperangan dengan mudah membunuh musuhnya dan tiada tercalitpun kesan kecederaan pada dirinya. Perkara akan hal kebalnya pahlawan Lungu ini telah menyebabkan musuh-musuhnya bertekad untuk mencari kelemahannya agar mudah mereka membunuh pahlawan Lungu ini kelak.

Pada satu ketika, maka bertekadlah musuh-musuh Lungu untuk menculik isteri kesayangan Lungu dan diharap dengan menculik isterinya maka dapatlah mereka mengetahui kelemahan pahlawan Lungu. Isteri kesayangan Lungu telah diculik dan disembunyikan di suatu kawasan tidak jauh daripada Sungai Batang Lupar. Apabila mengetahui bahawa isterinya telah diculik maka marahlah Lungu dan beliau dengan seorang diri telah mengejar penculik-penculik isterinya sehingga ke Sungai Batang Lupar. Seketika di dalam penculikan itu, isteri Lungu telah diseksa oleh musuh-musuh Lungu demi mendapatkan rahsia kekebalan Lungu. Dek kerana tidak tertahan kepada keseksaan tersebut, isteri Lungu telah secara tidak sengaja membuka rahsia bagaimana untuk menewaskan Lungu. Setelah mengetahui rahsia kelemahan Lungu, musuh-musuh Lungu dikatakan telah melepaskan isteri Lungu namun apabila isteri Lungu terlerai dari ikatan tali pada tangannya, dimasa beliau berlari maka pihak musuh Lungu telah membaling tombak ke arah badan isteri Lungu maka matilah isterinya yang tidak berdosa itu. 

Lungu yang melihat pembunuhan isterinya itu telah naik radang lalu bertarung dengan musuh-musuhnya. Namun sayangnya tanpa Lungu sedari bahawa rahsia kekebalannya telah bocor di tangan musuh-musuhnya. Musuh-musuh Lungu dengan sengaja mengajak Lungu untuk bertarung dekat dengan air sungai kerana dikatakan kekebalan Lungu tidak menjadi sekiranya dia memijak air sungai ataupun bertarung di dalam sungai. Lungu yang sudah marah dan hanya ingin menuntut bela atas kematian isterinya yang dicintai sudah tidak mengindahkan pantangnya lagi dan terus bertarung. Akhirnya musuh-musuh Lungu berjaya membaling tombak dan kemudiannya Lungu tewas, Tidak cukup dengan kematian Lungu yang luka parah akibat ditombak, jasad Lungu juga disula terbalik dan mayat Lungu dan isterinya dibiarkan di tepi Sungai Batang Lupar agar ianya tenggelam dan dibawa oleh arus sungai yang deras apabila air pasang kelak. 

Diriwayatkan bahawa mayat kedua-dua pasangan suami isteri iaitu Lungu dan isterinya setelah air pasang telah bertukar menjadi 2 ekor buaya besar. Salah seekor buaya besar ini mempunyai tanda belang putih dibelakangnya dan inilah yang dikenali sebagai Bujang Senang. Mengikut cerita orangtua, buaya Bujang Senang ini telah bersumpah akan menuntut bela atas kematian mereka dengan akan menjadikan setiap generasi yang berkaitan dengan musuh-musuh yang telah membunuh mereka sebagai korban. Sehingga sekarang masyarakat setempat di sekitar Sungai Batang Lupar masih lagi mempercayai bahawa buaya Bujang Senang itu tidak mati kerana dia adalah buaya keramat penghuni Sungai Batang Lupar. 

Inilah sekelumit cerita legenda buaya Bujang Senang yang amat terkenal di Sarawak perkongsian bersama daripada Borneo Oracle untuk pembaca sekalian. Ramai manusia yang telah menjadi mangsanya dan kita masih lagi tidak mengetahui samada benar atau tidak bahawa Bujang Senang telah pun terkorban seperti yang diwar-warkan pada tahun 1992. Allahualam.

(Gambar) Bos 'romen' dengan sekretari bertudung pulak!

Tak tau la, sumber dari mula, katanya bos dengan sekretari, entah-entah opis boy ngan makcik cleaner pun bleh jadi, tapi yang nyatanya, mereka terkantoi kaw-kaw...

Pelik juga manusia ni, tak kan la tak perasan ada CCTV tercongok di hujung penjuru lif ni.

Nafsu yang tak dapat di tahan dan dibendung lagi hingga sanggup melepaskan gian di dalam lif. Mungkin tak terfikir ada cctv yang merakam aksi mereka kerana nafsu syaitan dan serakah telah memuncak.

Feeling betul mereka beraksi dan bercumbu

Oct 30, 2013

(8 Gambar) Costumes Halloween Yang Pelik

Yang peliknya....kenapa dorang ini sanggup guna costume macam tu?? tengok lah...ini!!








Can You See It?

Can You See It?
Army

Can You See It?
Delicious!?

Can You See It?
I see You

p/s : setiap hari rabu...hanya gambar bercerita untuk anda memberikan kata-kata...
Admin...

The Sign Of Hand - Jari Tengah Bengkok?

Hati-hati jika jari tengah anda bengkok! Sama ada jari tengah kiri bengkok ke kanan atau jari tengah kanan bengkok ke kiri. Ia menandakan anda sedang mengalami masalah JANTUNG. Ia bukan specifik kepada penyakit jantung, tetapi ia bermaksud ada gangguan pada organ jantung.
Jika anda mengalami masalah tapak tangan berpeluh, kuku bergelombang, disertai dengan jari tengah yang bengkok, itu menandakan anda memang mengalami masalah jantung. Disusuli dengan simptom mudah berdebar, cepat letih bila buat kerja, sesak nafas ketika menaiki tangga, susah lelap, mudah terperanjat, dada kiri terasa sakit, dan kebas pada jari. 
Masalah ini biasanya berpunca dari kolestrol yang tinggi, stress serta genetik. Biasanya arteri tersumbat terjadi akibat keadaan stress yang berpanjangan. 
Sebenarnya 3 tahun dulu saya mengalami masalah yang sama. Dalam setahun ada 2,3 kali saya mengalami sakit dada bahagian kiri yang sungguh menyengat bila tarik nafas. Lengan dan bahu terasa lenguh-lenguh, susah lelap, sesak nafas ketika mendaki tangga, dan mudah berdebar serta terkejut. Saya juga ada masalah pelupa. 
Nasib baik saya berjumpa pakar analisis tapak tangan, dan dia syorkan saya amalkan Omega 3 softgel. Saya amalkan selama 3 bulan tanpa henti, 2 biji pagi dan malam. Alhamdulillah simptom tersebut hilang hingga sekarang.
Sebenarnya tapak tangan kita mempunyai seribu rahsia tentang kesihatan. Analisis telapak tangan “The Sign of Hand ” telah lama digunakan oleh bangsa Yunani sejak ribuan tahun yang lalu. Tangan merupakan bagian saraf yang paling hujung dari tubuh manusia. Apa sahaja yang berlaku kepada tubuh manusia akan terlihat pada tangan. Di antara bahagian-bahagian tangan yang biasa menunjukkan keadaan suatu penyakit yang berlaku pada manusia adalah, tapak tangan bahagian atas, punggung tangan, semua jari (mulai dari kelingking hingga ibu jari), ruas-ruas jari bahagian atas dan kuku. Pengamatan pada telapak tangan adalah melibatkan perubahan warna dan perubahan fisik (biasanya bengkok ke kiri / kekanan / ke hadapan).

Derita batuk berpanjangan boleh disembuhkan



Potong bahagian atas limau
sedikit garam dimasukkan ke dalam limau
letakkan kembali bahagian atasnya
stimkan selama 10 minit
Makan semua isi termasuk jus segar di bahagian bawah mangkuk


#Batuk berpanjangan boleh disembuhkan ; selagi ada usaha dan dengan izin Allah swt.

Prince George Semakin Comel

When Prince George is christened at St. James's Palace on Wednesday, he will wear a replica of a gown with great history. The original white, Spitalfields silk-satin gown with cap sleeves and Honiton cotton lace overlay, was subsequently worn by 60 royal babies, including every monarch since Edward VII. 

Queen Victoria commissioned the original gown after her marriage to her cousin Prince Albert in 1840. She was so enamored by her ivory silk wedding gown, trimmed with bobbin lace that she commissioned a lace maker from the same part of Devon to create some lace for the christening garment. 

The last royal baby to wear the original robe was Lady Louise Windsor, the daughter of the Earl and Countess of Wessex, who was born in 2003. Prince George, however, will not wear the original gown, which is now extremely fragile. Instead, he will wear a replica made by the Queen's couturier, Angela Kelly.
Queen Victoria with baby Edward VIII, and future kings George V and Edward.

Princess Elizabeth (now Queen Elizabeth II) wearing the royal christening gown.

Prince Charles wearing the royal christening gown

Prince William wearing the royal christening gown


Prince Harry wearing the royal christening gown.


The first sight of Prince George on his special day with his proud parents William and Kate

(Gambar) Skirt terlalu singkat, angin tiup habis terangkat!

Artis seksi Salma Hayek mengalami kejadian memalukan ketika menikmati keindahan di tepi pantai. Ketika beliau sedang duduk di tepi pantai, skirt pendek yang di pakainya ditiup angin.

Ianya berlaku ketika beliau dan pelakon kacak, Pierce Brosnan bersantai di salah satu pantai di Los Angeles, Amerika Syarikat.

Secara tiba-tiba angin bertiup kencang ke arahnya dan membuatkan skirtnya terangkat dan terselak hingga menampakkan sebahagian besar punggung bintang How To Make Love Like An Englishman ini terlihat jelas.

Ketika itu Salma tampil cantik dengan mini skirt hitam dan kemeja putih, serta topi warna hitam.

Namun begiru, wanita 47 tahun ini seolah-olah tidak sedar dengan kejadian tersebut.

Oct 29, 2013

INFO KESIHATAN,Pukul punggung punca anak agresif


New York: Satu kajian penyelidik menyatakan perbuatan memukul punggung kanak-kanak dengan tujuan mengajar mereka berkelakuan baik boleh memberi kesan sebaliknya. 

Penyelidik mendapati kanak-kanak seawal usia lima tahun yang kerap dipukul pada bahagian punggung berkemungkinan cenderung bertindak agresif dan melanggar peraturan ketika berada di sekolah rendah.
Keputusan itu selaras dengan kajian masa lalu, kata penyelidik di Universiti Texas, Austin Elizabeth Gershoff yang mengkaji disiplin keibubapaan dan kesannya. 

Pukul bukan cara terbaik 

“Tiada bukti bahawa memukul sesuatu yang baik untuk kanak-kanak. Memukul menunjukkan kekasaran sebagai cara menyelesaikan masalah, anda boleh memukul seseorang dan mendapat apa yang anda mahukan. 

“Apabila kanak-kanak mahukan mainan budak lain, ibu bapa tidak mengajar mereka bagaimana menggunakan kata-kata atau bagaimana untuk berunding,” kata Gershoff yang tidak terbabit dalam kajian baru itu. 

Walaupun banyak bukti kemudaratan dikaitkan dengan memukul, ia masih ‘pengalaman tipikal’ buat kanak-kanak Amerika syarikat, kata penulis utama kajian. 


“Kebanyakan kanak-kanak pernah dipukul sekurang-kurangnya pada suatu tahap kehidupan mereka,” kata Michael MacKenzie, dari Universiti Columbia di sini.