Bujang Senang

Bujang Senang

14 Nov 2017

Adakah DAP diselubungi dengan masalah?

Tulisan asal oleh:
Raghavan Nair, Malaysia Today, 14 November 2017

Mematuhi arahan Pendaftar Pertubuhan, Parti Tindakan Demokratik (DAP) akhirnya mengadakan pemilihan semula mereka pada 12 November 2017 selepas begitu banyak rungutan. Walaupun sesetengah pihak meraikan bahawa 90 peratus daripada Jawatankuasa Pusat Tertinggi (CEC) yang telah dikekalkan, dan oleh itu hasil pemilihan yang tidak sah sebelum ini tidak banyak berubah, keputusan pilihan raya apabila dikaji dengan lebih mendalam menunjukkan lebih banyak perkara.

Bapa DAP, Lim Kit Siang mengalahkan Gobind Singh Deo dengan hanya satu undi untuk memenangi tempat teratas dalam pemilihan parti itu sementara anaknya, Lim Guan Eng jatuh di belakang Gobind. Sehingga hari ini, Gobind tidak pernah menerima Tun Dr. Mahathir Mohamad secara terbuka dalam pakatan pembangkang itu manakala kedua-dua Lim adalah pro-Mahathir. Malah, Gobind telah didakwa memberitahu ramai kawannya bahawa beliau tidak akan boleh memaafkan Mahathir kerana ketidakadilannya dan juga penganiayaan yang terpaksa ditanggung mendiang ayahnya, Karpal Singh ihsan daripada Mahathir. Perbalahan dalam parti itu mencadangkan bahawa ramai ahli tidak gembira dengan kedua-dua Lim yang bekerjasama dengan Mahathir. Sementara kemenangan Gobind semestinya menggerunkan Kit Siang, malah mendiang Karpal juga turut memperoleh 43 undi dalam pemilihan semula itu. Perwakilan yang mengundi jelas ingin melihat Gobind sebagai ketua dan mengakhiri Dinasti Lim.

Jumlah kehadiran pada pemilihan semula itu juga mengejutkan. Hanya 54% perwakilan yang hadir untuk mengundi. Walaupun ramai ahli yang tidak berpuas hati dan mengatakan mereka tidak menerima notis pemilihan semula, apa-apa pun ini menunjukkan wujudnya masalah. Juruaudit bebas, Grant Thornton berkata 2514 notis untuk pemilihan semula itu telah diedarkan. Dengan jumlah kehadiran yang sangat rendah itu, adakah hampir separuh daripada perwakilan memboikot pemilihan parti itu kerana tidak berpuas hati dengan cara parti itu ditadbir? Sebaliknya, jika benarlah bahawa begitu ramai ahli tidak menerima notis pemberitahuan, adakah ini dilakukan dengan sengaja? Dalam beberapa bulan lagi, Pilihan Raya Umum akan diadakan. Para pemimpin DAP akan memohon kepada orang ramai untuk mengundi. Bagaimanakah seseorang boleh memandang serius rayuan ini apabila anggota mereka sendiri tidak hadir untuk mengundi pemimpin mereka sendiri?

Kita sering mendengar pemimpin DAP mengatakan bahawa parti mereka adalah satu organisasi berbilang kaum sehinggakan mereka meletakkan calon wanita Melayu muda pada pilihan raya kecil Teluk Intan untuk membuktikan ini. Walau bagaimanapun, keputusan pemilihan CEC menunjukkan sebaliknya. Hanya dua orang India, seorang Sikh, dan seorang lelaki Melayu telah mendapat tempat dalam senarai 20 ahli CEC teratas. Kertas undi perwakilan jelas menunjukkan bahawa DAP sememangnya adalah sebuah parti yang dikuasai oleh satu kumpulan etnik. Jika UMNO memutuskan suatu hari untuk melantik seorang ahli Cina dan beberapa orang India, adakah mereka juga akan dianggap sebagai parti berbilang kaum?

Pemilihan CEC berulang kali menunjukkan sama ada DAP benar-benar adalah sebuah organisasi berbilang kaum. Sementara orang Melayu mempunyai PKR dan Parti Pribumi yang sebahagian besarnya mewakili mereka, di manakah terletaknya orang India di dalam pakatan pembangkang? Satu-satunya orang yang memperjuangkan hak-hak India yang terus menyerang MIC, Prof Dr Ramasamy, tidak tersenarai dalam CEC. Adakah ahli-ahli DAP tidak berpuas hati bahawa seseorang dari dalam parti itu cuba berjuang untuk kaum India?

Dinasti Lim pastinya sedang bergolak. Sama seperti Mahathir sedang bergelut untuk memberi kuasa kepada Dato Seri Mukhriz, Kit Siang telah melihat tanda-tanda bahawa Guan Eng akan sentiasa menjadi pilihan kedua berbanding Gobind. Sama seperti Mahathir menyedari bahawa menyingkirkan Datuk Seri Najib Tun Razak tidak semudah Tun Abdullah Ahmad Badawi, Kit Siang juga menyedari bahawa Gobind bukanlah Tan Seng Giaw.

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/is-trouble-looming-in-dap/

0 komentar: