Bujang Senang

Bujang Senang

2 Jun 2020

“Deal baharu”, Mahathir Setuju Anwar TERAJUI Putrajaya


Dari maklumat yang kami terima dari kalangan kenalan politik, Mahathir dan anwar dimaklumkan telah mencapai satu kata sepakat bahawa kerusi no. 1 kerajaan akan diserahkan kepada Anwar apabila kerajaan PH berjaya merampas semuala kedudukan mereka di Putrajaya. Ini mengesahkan cakap – cakap orang kanan parti seperti Salehuddin ayub bahawa PH akan kembali berkuasa sebelum bulan Jul ini. Anwar sebelum itu dalam video yang dimuat naik beberapa hari lalu dilaman FB beliau turut memaklumkan bahawa ada rundingan dikalangan MP tetapi ianya masih belum dimuktamadkan. Ini dapat mengesahkan bahawa angka 129 MP itu adalah dalam radar PH.

Menurut bacaan politik rakyat, sebahagian MP ini yang popular di kedua – dua belah pihak masih lagi membuat kira – kira politik tentang untung nasib mereka tentang tawaran mana – mana pihak. Politik mereka tidak bergantung kepada sokongan rakyat sebelum ini tetapi berdasarkan sedikit kelebihan dan kestabilan politik dan kerajaan yang bakal mereka sertai nanti.

Berbalik soal kerusi Perdana Menteri, Mahathir kini telah akur bahawa untuk beliau kembali ke Putrajaya adalah sesuatu agak mustahil setelah segala pendedahan yang berlaku baru – baru yang melibatkan Bersatu, namun beliau dalam ‘deal baharu’ berkenaan berjaya meletakkan Mukhriz sebagai TPM. Ini sebenarnya adalah satu usaha strategik beliau untuk mengekalkan legasi dan mengukuhkan kedudukan pengaruh beliau dalam kerajaan ph nanti. 

Walau bagaimanapun apa jua dakwaan angka yang ada pada kerajaan PH atau pada kerajaan PN, dengan kecelaruan politik dan situasi negara pada hari ini sudah pasti YDPA akan menggunakan kebijaksanaannya sebagai benteng terakhir pada rakyat sekiranya berlaku satu lagi krisis peralihan kuasa dalam masa terdekat ini.


Amin Yatim

0 komentar: