Pages

28 Ogo 2021

Kabinet Perdana Menteri Ke-9

Menteri Kanan - Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri
YB. Datuk Seri Mohamed Azmin Ali 
Timbalan Menteri : YB. Datuk Lim Ban Hong

Menteri Kanan - Menteri Pertahanan
YB. Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein
Timbalan Menteri : YB. Datuk Seri Ikhmal Hisham bin Abdul Aziz

Menteri Kewangan
YB. Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz
Timbalan Menteri I : YB. Mohd Shahar Abdullah
Timbalan Menteri II : YB. Tuan Haji Yamani Hafez Musa

Menteri Kanan - Menteri Kerja Raya 
YB. Datuk Seri Haji Fadillah Yusof
Timbalan Menteri : YB. Datuk Arthur Joseph Kurup


Menteri Kanan - Menteri Pendidikan 
YB Senator Datuk Dr. Mohd Radzi Md Jidin
Timbalan Menteri I : YB Senator Dato’ Dr Mah Hang Soon
Timbalan Menteri II : YB Datuk Mohamad Alamin

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) 
YB Datuk Seri Mustapa bin Mohamed 
Timbalan Menteri : YB Eddin Syazlee bin Shith

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri  (Tugas-Tugas Khas)
YB Datuk Dr Hj Abdul Latiff bin Ahmad
Timbalan Menteri : YB Datuk Mastura binti Tan Sri Dato’ Mohd Yazid

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang)
YB Datuk Seri Dr Haji Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar
Timbalan Menteri : Datuk Wira Hajjah Mas Ermieyati binti Samsuddin 



Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama)
YB Senator Tuan Idris bin Ahmad 
Timbalan Menteri : YB Datuk Haji Ahmad Marzuk bin Shaary

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Sabah dan Sarawak)
YB Datuk Seri Panglima Dr. Maximus Johnity Ongkili
Timbalan Menteri : YB Dato’ Hajah Hanifah Hajar Taib

Menteri Pengangkutan 
YB Datuk Seri Ir. Dr. Wee Ka Siong
Timbalan Menteri : YB Dato’ Henry Sum Agong

Menteri Alam Sekitar
YB Datuk Seri Tuan Ibrahim bin Tuan Man
Timbalan Menteri : YB Dato’ Dr Mansor bin Othman 

Menteri Sumber Manusia 
YB Datuk Seri Saravanan a/l Murugan 
Timbalan Menteri : YB Datuk Haji Awang bin Hashim 


Menteri Wilayah Persekutuan 
YB Datuk Seri Shahidan bin Kassim 
Timbalan Menteri : YB Datuk Seri Jalaluddin bin Alias 

Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat
YB Datuk Seri Rina Binti Harun 
Timbalan Menteri : YB Dato’ Hajah Siti Zailah binti Mohd Yusoff

Menteri Pengajian Tinggi 
YB Dato’ Dr Noraini binti Ahmad
Timbalan Menteri : YB Senator Datuk Dr. Ahmad Masrizal bin Muhammad 

Menteri Tenaga dan Sumber Asli 
YB Datuk Seri Takiyuddin bin Hassan 
Timbalan Menteri 
YB Datuk Ali Anak Biju 

Menteri Dalam Negeri 
YB Datuk Seri Hamzah Bin Zainuddin
Timbalan Menteri I : YB Datuk Seri Dr Haji Ismail bin Haji Mohamed Said
Timbalan Menteri II : YB Jonathan Yassin

Menteri Kesihatan
YB Tuan Khairy Jamaluddin bin Abu Bakar 
Timabalan Menteri I : YB Dato’ Dr Noor Azmi bin Ghazali
Timbalan Menteri II : YB Datuk Aaron Ago Dagang

Menteri Pertanian dan Industri Makanan 
YB Datuk Seri Dr Ronald Kiandee
Timbalan Menteri I : YB Datuk Seri Hj Ahmad bin Hamzah 
Timbalan Menteri II : YB Dr. Nik Muhammad Zawawi bin Salleh 

Menteri Pembangunan Luar Bandar 
YB Datuk Seri Mahadzir Bin Khalid
Timbalan Menteri I : YB Datuk Seri Abdul Rahman bin Mohamad
Timbalan Menteri II : YB Datuk Haji Hasbi bin Habibollah 

Menteri Luar Negeri 
YB Dato’ Saifuddin bin Abdullah 
Timbalan Menteri : YB Haji Kamarudin bin Jaffar 



Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna 
YB Datuk Alexander Nanta Linggi 
Timbalan Menteri : YB Dato’ Rosol bin Wahid

Menteri Komunikasi Dan Multimedia
YB Tan Sri Datuk Seri Panglima Haji Annuar bin Haji Musa 
Timbalan Menteri : YB Datuk Zahidi bin Zainul Abidin

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan 
YB Datuk Seri Reezal Merican bin Naina Merican 
Timbalan Menteri : YB Datuk Sri Ismail bin Abdul Mutalib

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi 
YB Datuk Seri Dr Adham Baba 
Timbalan Menteri : YB Datuk Haji Amzad bin Mohamed @ Hashim

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi 
YB Tan Sri Noh bin Haji Omar 
Timbalan Menteri : YB Tuan Muslimin bin Yahaya 


Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi
YB Datuk Dr Hajah Zuraidah binti Kamaruddin 
Timbalan Menteri I : YB Datuk Seri Wee Jeck Seng 
Timbalan Menteri II : YB Willie anak Mongin

Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan 
YB Datuk Seri Hajah Nancy binti Shukri 
Timbalan Menteri : YB Datuk Seri Dr Santhara Kumar a/l Ramanaidu

Menteri Perpaduan Negara 
YB Datuk Halimah binti Mohamed Sadique
Timbalan Menteri : YB Senator Tuan Wan Ahmad Fayshal bin Wan Ahmad Kamal 

Menteri Belia dan Sukan 
YB Datuk Seri Ahmad Faizal bin Datuk Azumu
Timbalan Menteri : YB Senator Datuk Seri Ti Lian Ker

17 Ogo 2021

*APA YANG MEMBEZAKAN ANWAR IBRAHIM DENGAN SEMUA PERDANA MENTERI SEBELUM INI*

Mengapakah sebahagian besar rakyat Malaysia menganggap Anwar Ibrahim sebagai calon Perdana Menteri sejak lebih dua dekad yang lalu? Harapan itu sering timbul setiap kali berlangsungnya Pilihan Raya Umum meskipun Anwar sendiri tidak bertanding dalam PRU. Anwar sebenarnya hanya berpeluang bertanding sekali sahaja dalam PRU sejak dipecat dari UMNO  iaitu pada PRU-13. Bagi empat PRU yang lain, Anwar  berada di dalam penjara (PRU-10, PRU-11 dan PRU-14) ataupun tidak dibenarkan bertanding (PRU-12). 

Pada pandangan sebahagian rakyat yang inginkan Anwar menjadi Perdana Menteri, beliau mempunyai beberapa kualiti dan ciri kepimpinan yang tidak dipunyai oleh pemimpin-pemimpin lain. Dengan jatuhnya Mahiaddin Yassin daripada kerusi Perdana Menteri pada 16 Ogos 2021, nama Anwar sekali lagi diangkat sebagai calon Perdana Menteri.

Jika Anwar berjaya menjadi Perdana Menteri pada kali ini, berikut adalah lima perkara tentang Anwar yang tidak dimiliki oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.

*(i) Perdana Menteri pertama yang pernah dipenjarakan*

Anwar akan menempah tempat sebaris dengan nama-nama besar dalam sejarah seperti Nelson Mandela, Jawaharlal Nehru, Sukarno, Recep Tayyep Erdogan dan Vaclav Havel iaitu bekas-bekas banduan atau tahanan politik yang akhirnya mencapai tampuk kuasa.  

Bermula dengan ditahan tanpa bicara di bawah ISA di antara tahun 1974-1976,  Anwar kemudiannya  menjalani hukuman penjara di antara tahun 1998-2004 dan 2015-2018. Keseluruhannya Anwar telah menghabiskan hayatnya selama dua tahun sebagai tahanan ISA di Kamunting dan sembilan  tahun di dalam penjara Sungai Buloh. 

Mengapakah reputasi dan karier politik Anwar masih bertahan walaupun telah disabitkan oleh mahkamah dengan kesalahan rasuah dan liwat? Ia adalah kerana rakyat dan masyarakat antarabangsa telah menyaksikan ketidakadilan yang menjolok mata sewaktu perjalanan perbicaraan bagi ketiga-tiga kes Anwar. Kesemua pertuduhan ke atasnya dilihat bermotif politik dengan tujuan membunuh nama baik dan karier politik Anwar.

Badan-badan perundangan antarabangsa iaitu International Bar Association, Centre for the Independence of Judges of the International Commission of Jurists, Commonwealth Lawyers’ Association dan Union Internationale des Avocats telah memantau perbicaraan Anwar dan mengeluarkan satu laporan yang bertajuk “Justice in Jeopardy: Malaysia 2000”. Laporan itu membuat kesimpulan bahawa kebebasan badan kehakiman dan integriti agensi pendakwaan di Malaysia telah terjejas teruk semasa perbicaraan tersebut. Amnesty International telah memberikan gelaran “Prisoner of Conscience” kepada Anwar.

*(ii) Perdana Menteri pertama daripada parti berbilang kaum*

Kesemua Perdana Menteri sebelum ini adalah pemimpin parti-parti nasionalis Melayu iaitu UMNO dan BERSATU. Anwar akan mencipta sejarah sebagai  Perdana Menteri yang menerajui sebuah parti berbilang kaum iaitu Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN). 

Pada masa dahulu parti berbilang kaum seperti Parti Negara yang dipimpin Dato’ Onn gagal bertahan kerana pengaruh politik perkauman amat kuat. Anwar berjaya membuktikan bahawa parti berbilang kaum seperti KEADILAN boleh mencapai kemenangan dalam pilihan raya. Kini ia merupakan satu-satunya parti yang mempunyai cabang di semua 222 kawasan parlimen.

Anwar adalah pemimpin politik yang konsisten memperjuangkan nasib rakyat bawahan tanpa mengira batas kaum dan agama. Politik aliran sederhana yang dibawa oleh Anwar membolehkannya diterima sebagai pemimpin bagi semua kaum. Kejayaan KEADILAN dalam pilihan raya menunjukkan yang parti berbilang kaum menjadi semakin relevan manakala politik perkauman menjadi semakin ketinggalan zaman.

*(iii) Perdana Menteri pertama yang merupakan pemimpin gerakan Islam*

Anwar akan menjadi satu-satunya Perdana Menteri yang memulakan perjuangannya melalui gerakan Islam iaitu Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Semua kajian oleh para sarjana telah mengiktiraf sumbangan besar oleh Anwar dan ABIM kepada fenomena kebangkitan Islam di Malaysia pada tahun 1970-an. 

Di bawah kepimpinan Anwar, ABIM mengambil pendekatan perjuangan Islam yang sederhana yang bersesuaian dengan suasana masyarakat Malaysia. Anwar amat dihormati di seluruh dunia Islam dan mempunyai hubungan rapat dengan tokoh-tokoh penting seperti ulama terkenal Sheikh Yusuf al-Qaradhawi  dan Presiden Turki Recep Tayyep Erdogan.

Apabila Anwar menyertai kerajaan pada tahun 1982, beliau telah memperkenalkan beberapa institusi dan program berteraskan Islam. Universiti Islam Antarabangsa, Bank Islam, sistem takaful dan perbankan Islam adalah antara hasil usaha Anwar. Hari ini, Anwar berusaha mempopularkan konsep “Muslim Democrat” bagi menggalakkan amalan demokrasi yang progresif di kalangan umat Islam. Walaupun mempunyai latar belakang gerakan Islam, musuh-musuh Anwar menuduhnya sebagai seorang sekular, liberal dan menganuti faham pluralisme agama.

*(iv) Perdana Menteri pertama daripada latar belakang perguruan dan pendidikan*

Anwar akan menjadi Perdana Menteri pertama yang bermula sebagai seorang pendidik. Beliau telah menubuhkan dan mengetuai sebuah sekolah swasta iaitu Yayasan Anda dengan tujuan untuk membantu pelajar-pelajar yang tercicir. Sewaktu menjadi Menteri Pendidikan beliau telah memperkenalkan Falsafah Pendidikan Negara.  

Kredibiliti Anwar sebagai seorang intelektual dan pemikir adalah tulen dan bukan dibuat-buat sepertimana kebanyakan ahli politik lain. Anwar terlibat mengasaskan International Institute of Islamic Thought (IIIT) bersama tokoh-tokoh pemikir Islam antarabangsa dan kini menjawat jawatan sebagai Pengerusi badan pemikir tersebut. Beliau juga pernah menjadi Profesor Pelawat di beberapa buah universiti terkemuka di Amerika Syarikat dan United Kingdom setelah dibebaskan dari penjara pada tahun 2004.

*(v) Perdana Menteri yang mempunyai pengalaman yang panjang sebagai Menteri Kewangan*

Setakat ini hanya Najib Razak seorang sahaja Perdana Menteri yang mempunyai pengalaman sebagai Menteri Kewangan sebelum menjadi Perdana Menteri. Bezanya dengan Anwar ialah Najib menyandang jawatan tersebut selama enam bulan sahaja sebelum beliau diangkat sebagai Perdana Menteri. Anwar pula mempunyai pengalaman yang jauh lebih panjang sebagai Menteri Kewangan iaitu  selama lebih tujuh tahun (1991-1998).

Walaupun tanpa kelulusan dalam bidang kewangan, Anwar membuktikan kecekapannya mengurus kewangan negara dengan mencapai belanjawan berimbang dan mengurangkan hutang negara.  Pencapaian seperti itu tidak pernah lagi dapat diulang oleh mana-mana Menteri Kewangan sejak tahun 1998 sehingga kini. Prestasi beliau turut menarik perhatian antarabangsa sehingga majalah Euromoney menamakan Anwar sebagai “Finance Minister of the Year” pada tahun 1996.  Antara jasa beliau ialah memperkukuh perlaksanaan sistem perbankan tanpa faedah yang kini dikenali sebagai perbankan Islam.

Krisis pandemik, ekonomi dan politik yang telah gagal ditangani oleh Mahiaddin Yassin pada ketika ini adalah satu keadaan luarbiasa yang tidak pernah dialami oleh negara. Krisis luarbiasa seperti ini memerlukan seorang pemimpin dengan karisma, keyakinan dan daya kepimpinan yang luarbiasa. Keadaannya samalah tatkala Great Britain memerlukan Winston Churchill sewaktu berdepan dengan ancaman Hitler dalam Perang Dunia Kedua. Berdasarkan sejarah perjuangan dan rekod kepimpinan Anwar Ibrahim yang luarbiasa, beliau sahajalah yang dilihat mempunyai keupayaan untuk memimpin negara ini keluar dari krisis. 

*Dr. Madhi Hasan ialah Felo di Institut Kajian Pilihan Raya & Pemajuan Demokrasi (IESAD), Universiti Selangor*

16 Ogo 2021

Ku Li bakal PM? Najib ketuai Majlis Pemulihan Negara?

Sebelum ini, calon Perdana Menteri seterusnya berkisar di antara Presiden Parti Keadilan Rakyat Dato’ Seri Anwar Ibrahim, ahli politik veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah dan juga Timbalan Perdana Menteri Dato’ Seri Ismail Sabri yang juga dari parti UMNO.

Walaupun Anwar telah dinamakan sebagai calon tunggal PM dari blok Pakatan Harapan, tetapi beliau masih tidak cukup majoriti mudah untuk membentuk kerajaan. Ismail Sabri, Naib Presiden UMNO pula dikatakan cuba mengumpul akuan bersumpah (SD) Ahli Parlimen bagi membuktikan majoriti, tetapi gagal meraih sokongan kepimpinan partinya sendiri

Tengku Razaleigh Hamzah, lebih dikenali sebagai Ku Li adalah pemimpin yang kedua paling senior di Dewan Rakyat selepas Tun Dr Mahathir Mohammad, dan dilihat sebagai pilihan neutral yang dapat menyatukan semua parti bagi tempoh interim. Difahamkan Ku Li akan dilantik sebagai PM dan mengemudi jentera kerajaan dengan komposisi kabinet yang terhad.

Najib pula dikatakan menjadi pilihan istana untuk memimpin Majlis Pemulihan Negara  kerana beliau dilihat mampu memacu pemulihan negara dari impak pandemik Covid-19 berdasarkan pengalaman serta perancangan strategik beliau. Najib selama ini menjadi pengkritik vokal yang mempersoalkan pelbagai kecelaruan dan kegagalan Kerajaan Perikatan Nasional. Pelbagai cadangan pemulihan negara yang diutarakan beliau diketepikan, dan ada yang dilaksanakan dengan modifikasi oleh kerajaan setelah menerima tekanan dari rakyat.

Kita nantikan pengumuman Yang Di Pertuan Agong di dalam masa terdekat yang diharap dapat menyelesaikan krisis politik negara.

PERDANA MENTERI CARETAKER DAN PERDANA MENTERI INTERIM

Perdana Menteri "caretaker" atau Perdana Menteri penjaga adalah Perdana Menteri peralihan, sementara menunggu Perdana Menteri yang baru dilantik oleh SPB YDP Agong.

Perdana Menteri caretaker hanya boleh menjalankan tugas-tugas pentadbiran harian kerajaan berdasarkan akta-akta dan peruntukan kewangan sedia ada.

Dia tidak boleh melantik jemaah menteri, mencadangkan undang-undang dan akta yang baru, atau membuat peruntukan kewangan atau bajet kerajaan yang baru. 

Perdana Menteri caretaker juga tidak boleh melantik atau mengganti pegawai tinggi kerajaan, atau membuat pinjaman kewangan untuk kerajaan.

Dia juga tidak boleh menggunakan peruntukan Perlembagaan Artikel 40 iaitu supaya SPB YDP Agong mendengar nasihatnya.

Secara efektif, YDP Agong tidak perlu mendengar nasihat Perdana Menteri caretaker.

Perdana Menteri caretaker tidak mempunyai kuasa Eksekutif penuh.

Oleh sebab kekangan-kekangan di atas, Perdana Menteri yang baru perlu dilantik dengan segera terutama di masa krisis seperti sekarang untuk membolehkan kerajaan berfungsi dengan kuasa Eksekutif penuh. 

SPB YDP Agong boleh melantik Perdana Menteri yang baru di kalangan ahli-ahli Parlimen yang pada hemat Baginda mempunyai majoriti.

Sekiranya tidak ada seorangpun ahli Parlimen yang mempunyai majoriti, SPB YDP Agong boleh membubarkan Parlimen.

Namun dalam keadaan krisis COVID-19 yang masih getir ini, pilihanraya umum tidak semestinya diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran Parlimen.

YDP Agong boleh mengisytiharkan satu lagi proklamasi dan ordinan darurat untuk menangguhkan pilihanraya selepas Parlimen dibubar.

YDP Agong juga boleh melantik Perdana Menteri caretaker yang baru dalam tempoh pembubaran ini sehingga pilihanraya umum diadakan apabila COVID-19 reda.

........

PERDANA MENTERI INTERIM

Istilah Perdana Menteri Interim tidak ada dalam Perlembagaan. Oleh itu takrifannya bukanlah takrifan undang-undang namun adalah takrifan politik.

Ia bermakna Perdana Menteri sementara yang dilantik oleh SPB YDP Agong untuk masa yang terhad.

Beza Perdana Menteri Interim dengan Perdana Menteri caretaker ialah Perdana Menteri Interim mempunyai kuasa Eksekutif penuh tetapi dengan tempoh yang terhad berbanding Perdana Menteri caretaker yang tiada kuasa Eksekutif penuh.

Perdana Menteri Interim boleh melantik jemaah menteri dan membentuk kerajaan yang baru.

Menghadkan masa Perdana Menteri di bawah tempoh penggal Parlimen (5 tahun) juga tidak ada dalam Perlembagaan. Oleh itu, had masa ini juga bukanlah tertakluk di bawah undang-undang atau Perlembagaan, namun adalah persetujuan politik yang perlu dicapai di antara ahli-ahli Parlimen dan SPB YDP Agong.

Oleh itu, sekiranya persetujuan dicapai, ahli-ahli Parlimen boleh menyokong seorang Perdana Menteri Interim dengan tempoh masa terhad (contohnya 6 bulan atau setahun) untuk menyelesaikan krisis COVID-19 dengan kuasa Eksekutif penuh sebagai Perdana Menteri ke-9. 

Apabila tiba tempoh had masa tersebut (atau lebih awal jika COVID-19 reda) Perdana Menteri Interim tersebut perlu meletakkan jawatan dan menasihati SPB YDP Agong untuk membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihanraya umum seperti yang telah dipersetujui.

ISHAM JALIL
16 Ogos 2021

14 Ogo 2021

Muhyiddin dijangka letak jawatan Isnin?

KUALA LUMPUR: Kedudukan Perdana Menteri terus menjadi perhatian ramai apabila media melaporkan beliau dijangka menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah Isnin ini. 

Ia susulan khabar angin yang menjelaskan kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin menghampiri garisan penamat dan bakal melepaskan jawatan. 

Menerusi perkembangan yang sama, sumber pimpinan Parti Peribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) memberitahu Utusan Malaysia bahawa Muhyiddin dijangka akan melepaskan jawatan selewat-lewatnya esok.

“Saya menjangkakan perkara ini akan menjadi lebih awal, selewat-lewatnya esok,” katanya ketika dihubungi sebentar tadi.

Situasi Muhyiddin dilihat kelam apabila pembangkang dan UMNO semalam menolak tawaran rentas kepartian sebagai balasan kepada meluluskan undi percaya terhadapnya di Dewan Rakyat, menjelang September ini.

Malah pegawai pimpinan kanan kerajaan turut memaklumkan, tiada mana-mana parti yang tampil memberi sokongan terhadap apa yang ditawarkan Perdana Menteri. 

“Tidak ada pun yang datang pada kita setakat ini. Memang tidak ada,” ujarnya. 

Menjelaskan kedudukan DAP yang dilihat memberi majoriti tipis kepada Muhyiddin, Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil menjelaskan seorang daripadanya yang dilihat cenderung kepada Perdana Menteri telah kembali kepada Pakatan Harapan (PH). 

“Ong Kian Ming dah patah balik, malam tadi dia dah jelaskan pada kita. Tinggal Tony Pua sahaja,” katanya ringkas ketika dihubungi. 

Terdahulu, Tony Pua yang juga Ahli Parlimen Damansara telah menimbulkan persoalan mengenai usaha sia-sia menjatuhkan Muhyiddin yang berkemungkinan besar akan berpihak atau memberi manfaat kepada UMNO. – UTUSAN

13 Ogo 2021

Game over... ALL opposition parties have rejected Midin's offer.

KENYATAAN MEDIA
MAJLIS PRESIDEN PAKATAN HARAPAN
13 Ogos 2021

PAKATAN HARAPAN TOLAK TAWARAN MAHIADDIN, BELIAU MESTI LETAK JAWATAN

Majlis Presiden Pakatan Harapan berpandangan bahawa perutusan khas Tan Sri Mahiaddin Md Yassin hari ini adalah pengakuan terbuka bahawa beliau telah hilang sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat. Ini mewajibkan Perkara 43(4) Perlembagaan Persekutuan dilaksana, di mana beliau hendaklah meletakkan jawatan.

Ini kali pertama dalam sejarah Malaysia seorang Perdana Menteri yang mengaku kehilangan sokongan majoriti namun secara terang-terangan terus menagih sokongan Pembangkang.

Ini juga kali pertama seorang Perdana Menteri yang tiada keabsahan menawarkan rasuah secara terang-terangan dalam siaran televisyen langsung di hadapan seluruh rakyat Malaysia.

Lebih dari itu, apabila Tan Sri Mahiaddin berkata “tiada seorang pun Ahli Dewan Rakyat lain yang dapat membuktikan dia mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat,” beliau dengan jelas telah membelakangi fungsi dan kuasa KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selaku Ketua Utama Negara seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan, khususnya Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan.

Oleh yang demikian, Pakatan Harapan mengambil pendirian untuk menolak keras segala tawaran tidak ikhlas Tan Sri Mahiaddin yang sepatutnya dibuat lebih awal dan bukannya di penghujung hayat politik beliau. Tumpuan seharusnya diberi untuk menyelamatkan rakyat dan bukan kerjaya politik beliau.
  
Sebaliknya, Pakatan Harapan memilih untuk bersolidariti dengan rakyat yang sedang menderita akibat pandemik COVID-19. Kami berkeyakinan bahawa kami mampu mengemukakan suatu perancangan yang lebih baik, terutama untuk menangani pandemik COVID-19, menghidupkan semula ekonomi, serta menyelamatkan rakyat dan mata pencarian.

Anwar Ibrahim 
Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

Mohamad Sabu 
Parti Amanah Negara (AMANAH)

Lim Guan Eng 
Parti Tindakan Demokratik (DAP)

Apakah Mahiaddin Ada Kuasa Untuk Mewujudkan ‘Unity Government’ Bagi Menyelamatkan Kedudukan Beliau?

Mahiaddin masih lagi cuba mempertahankan kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri, walau pun sudah menyedari, malah mengakui secara ‘live’ ke seluruh dunia bahawa beliau sudah tidak lagi layak menjadi Perdana Menteri kerana telah kehilangan sokongan majoriti di Parlimen.

Dalam Perutusan Khas yang disiarkan secara langsung, Mahiaddin secara berterus terang menyatakan hasrat beliau untuk membentuk satu kerajaan campuran atau ‘uniti government’ dan sudah pasti beliau sendiri akan menerajuinya.

Persolannya:

Apakah dari sudut perlembagaan, beliau mempunyai kuasa untuk menubuhkan ‘unity government’?
Sila baca ulasan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Pengerang, merangkap Timbalan Speaker Dewan Rakyat yang juga merupakan seorang peguam:

1. Khabar angin bertiup kencang bahawa PM8 menunda Undi Kepercayaan di Parlimen mungkin untuk memperoleh sokongan dari blok Pembangkang (PH) melalui Confidence and Supply Agreement (CSA) dengan niat untuk membentuk Kerajaan Minoriti, bagi menggantikan Kerajaan Campuran PN + BN. Saya percaya bahawa ini adalah khabar angin yang tidak berasas yang bertujuan untuk menimbulkan perselisihan di antara parti- parti politik.

2. Bolehkah PM8 meminta kebenaran Yang di-Pertuan Agong (YDPA) untuk membentuk Kerajaan Minoriti? Jawapan ringkasnya adalah TIDAK. Tidak untuk sekarang, bukan sebelum PM8 mengundurkan diri, dan bukan sebelum kemungkinan blok lain atau blok baru yang mempunyai majoriti, iaitu cubaan mewujudkan Kerajaan Campuran 2.0 . JIKA ada blok majoriti yang baru, ianya harus diizinkan untuk seorang Anggota Parlimen (MP) yang mempunyai majoriti di bawah Artikel 43 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan, memetik “seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu”. Dengan kata lain, representasi seperti itu mesti datang dari bawah, iaitu dari Ahli Parlimen kepada YDPA, dan bukan sebaliknya.

3. Dengan andaian TIADA representasi seperti itu dapat dibuat, hanya dengan itu YDPA dapat menggunakan budi bicara Kebawah Duli Yang Maha Mulia untuk mengundang bekas PM tersebut untuk menawarkan dirinya sebagai Kerajaan Minoriti dengan Confidence and Supply Agreement (CSA). Oleh kerana Perlembagaan Persekutuan tidak menyebut mengenai pilihan kerajaan minoriti, janganlah melebih-lebih!

4. Dalam sistem Westminster, peranan Raja Berperlembagaan bukanlah untuk membentuk pemerintah atau untuk memudahkan rundingan membentuk pemerintahan. Tanggungjawab YDPA adalah untuk menerima siapa sahaja yang dapat majoriti untuk menyakinkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia. Selaras dengan prinsip Demokrasi Berparlimen, Malaysia adalah pemerintahan yang dibentuk oleh rakyat untuk rakyat melalui Ahli Parlimen yang dipilih (Untuk makluman, Senator dari Dewan Negara secara sah tidak boleh memenuhi syarat sebagai calon PM tetapi mereka boleh dilantik sebagai Menteri).

5. Lazimnya, Kerajaan Minoriti (bergantung pada penandatanganan Confidence and Supply Agreement (CSA)) dibentuk setelah Pilihan Raya Umum. Ini adalah pilihan yang tersedia untuk pembentukan pemerintahan ketika tidak ada parti politik yang dapat memerintah sebagai parti majoriti. Pada Januari 2021, Tun Mahathir menjelaskan dengan jelas banyak kekurangan Kerajaan Minoriti yang sering dianggap lemah, tidak stabil, dan tidak bertahan lama. Seorang pemimpin Kerajaan Minoriti tidak akan memiliki kemampuan untuk memerintah seperti pemerintahan majoriti, kerana pemimpin tersebut tidak akan memiliki kemampuan untuk meluluskan undang-undang dan membawa perubahan dasar yang sesuai dengan “kehendak dan keinginannya” tanpa mendapat suara majoriti. Hakikatnya, Parlimen akan menjadi Taman Permainan yang Tidak Berfungsi.

6. Confidence and Supply Agreement (CSA) adalah fleksibel dan hanya menjamin sokongan untuk usul penting yang jelas, seperti Belanjawan Tahunan atau undang- undang khusus berdasarkan kesedaran dan kepentingan yang dibawa oleh Parti atau anggota Parlimen secara individu. Perjanjian dua hala dan tindakan menyeberang di antara dua blok Dewan Rakyat akan terus berlaku kerana Ahli Parlimen dapat memilih untuk menjadi sekutu sementara (dengan menerima CSA) atau lawan (dengan menolak CSA), dan kemudian menukar undian. Ini boleh berterusan dan berterusan dan berterusan. Siapakah yang akan menanggung kekusutan ini atau akan memeningkan siapa? Penjawat awam! Siapa yang akan menderita kerana ketidakpastian yang berterusan? Masyarakat awam dan RAKYAT!

7. Kerajaan minoriti sangat berbeza dengan Kerajaan Campuran, di mana parti-parti politik bersetuju untuk membentuk Kerajaan sejak awal berdasarkan dasar dan agenda bersama. Dengan Kerajaan Campuran, ada permintaan yang lebih besar untuk penafsiran ketat terhadap harapan rakan Campuran, yang ditetapkan dalam perjanjian tertulis yang merangkumi syarat untuk masuk, keluar, dan prosedur untuk menyelesaikan konflik. Anggota Kerajaan Campuran tidak boleh “menarik balik sokongan” sesuka hati, namun mereka dapat melakukannya berdasarkan syarat dalam Perjanjian Bertulis. Malangnya, kerajaan PM8 tidak pernah membuat perjanjian bertulis dengan rakan-rakan parti politik. Jika tidak, kekalutan politik yang kita alami pada hari ini dapat dielakkan (mungkin!).

8. Perlembagaan Persekutuan menyatakan mengenai perkara Perdana Menteri Interim sebagai PM Interim/Sementara atau dikenali sebagai “PM Pemangku”, membenarkan YDPA melantik Perdana Menteri Interim untuk tempoh waktu terhad sahaja, dengan kuasa yang terhad, sehingga Pilihan Raya Umum akan datang. Peranan Interim hanya dimainkan apabila Parlimen dibubarkan.

9. Kita berada dalam keadaan yang sangat tidak menentu. Kini lebih dari sebelumnya, Rakyat memerlukan pemerintahan yang stabil, dan Ahli Parlimen memerlukan Parlimen yang berfungsi. Ini akan menjadi pertembungan yang sukar untuk membangunkan semula kepercayaan dan memenangi ‘hati dan fikiran’ sistem yang rosak. Kita boleh mulakan dengan memastikan bahawa kita tidak berkompromi pada sistem Semak-dan- Imbang dengan Pemisahan Kuasa yang dijamin.

10. Kita berada di situasi yang belum pernah diterokai dan oleh itu, bagaimana perkara ini ditangani adalah sangat penting bagi kita sebagai sebuah negara. Contoh akan ditetapkan yang akan meninggalkan kesan kepada sejarah kita dalam menegakkan Perlembagaan dan Demokrasi Berparlimen kita. Apalah sebuah Kerajaan tanpa Rakyatnya dan siapalah seorang pemimpin tanpa kehormatannya?

AZALINA OTHMAN SAID
Ahli Parlimen Pengerang

Tempoh 24 jam atau 48 jam mendatang ini kritikal, kata Najib


Tempoh beberapa hari akan datang akan menjadi detik kritikal dalam menentukan keabsahan kerajaan Perikatan Nasional (PN), kata bekas perdana menteri Najib Razak.

Malah katanya detik itu mungkin berlaku dalam tempoh 24 atau 48 jam akan datang.

Hal itu kerana, kata Najib, sebarang keputusan yang bakal dibuat - termasuk oleh Yang di-Pertuan Agong - akan menentukan masa depan negara.

“Apa caranya, kaedahnya, tuanku Yang di-Pertuan Agong mempunyai budi bicara sama ada dibuat di dalam dewan atau di luar dewan,” katanya dalam program sembang santai secara maya bersama Umno Pekan.

Najib turut memetik krisis politik di Perak pada 2009 yang menyaksikan Sultan Perak ketika itu, Almarhum Sultan Azlan Shah menentukan di luar dewan undangan negeri (DUN) bahawa Mohamad Nizar Jamaluddin sudah tidak lagi mempunyai sokongan majoriti wakil rakyat.

Untuk rekod apa yang berlaku itu kemudian menyaksikan kerajaan Pakatan Rakyat dijatuhkan dan diganti dengan BN. Banyak pihak menanggap Najib memainkan peranan penting dalam gerakan tersebut.

Gambaran kedudukan majoriti

Kaedah itu, kata Najib, diterima pula di Mahkamah Persekutuan sebagai satu penterjemahan kepada budi bicara Sultan Perak.

“Jadi bersandarkan pada kaedah dan prinsip itu, maka apabila sampai pada pertikaian di peringkat parlimen, ia juga boleh dilakukan di luar persidangan parlimen, atau pun di dalam parlimen, dalam bentuk undian kepercayaan, yang kita dengar mungkin akan dibentangkan pada tarikh yang belum dimuktamadkan lagi,” katanya.

Program sembang santai itu pada asalnya dirancang sebagai majlis perasmian cawangan Umno Pekan secara berkelompok. Bagaimanapun ia diubah menjadi sembang santai ekoran pertikaian Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) dengan Umno berhubung penangguhan mesyuarat persidangan parti berkenaan.

Kenyataan Najib hadir di tengah pertikaian terhadap majoriti yang dimiliki Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Malaysiakini sebelum ini melaporkan, Istana Negara didakwa menghantar surat untuk meminta pengesahan daripada speaker Dewan Rakyat Azhar Harun berhubung jumlah sokongan anggota parlimen terhadap Muhyiddin.

Sumber yang mengetahui perkara itu mengesahkan kesahihan warkah berkenaan kepada Malaysiakini, meskipun Azhar dilaporkan enggan mengesahkan surat berkenaan kerana melibatkan pihak Istana Negara.

Menurut Najib perkembangan terbaru menyaksikan surat daripada Azhar yang ditularkan dan didakwa menggambarkan memang Muhyiddin sudah kehilangan majoriti.

Kerajaan sudah pun ketiadaan keabsahan. Perkara ni mungkin melibatkan soal tafsiran perlembagaan, dan juga kaedah-kaedah bagaimana penentuan keabsahan itu perlu dilakukan,” katanya. 

PERDANA MENTERI MEROGOL PERLEMBAGAAN?

Dalam Ucapan Khas Perdana Menteri sebentar tadi dengan jelas Perdana Menteri telah "merogol" Perlembagaan Persekutuan.

Perdana Menteri dengan bangganya menyatakan :

"Namun, sehingga ke saat ini tiada seorang pun Ahli Dewan Rakyat lain yang dapat membuktikan dia mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat untuk membolehkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong melantik Perdana Menteri baharu"

Kenyataan Perdana Menteri ini jelas bercanggah dengan peruntukkan Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan :

(4) Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di-Pertuan Agong.

Perkara 43 (4) di atas dengan jelas menyatakan, "jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri...."

Perlembagaan tidak mensyaratkan perlu ada mana-mana Ahli Dewan Rakyat lain mendapat sokongan majoriti terlebih dahulu untuk Perdana Menteri meletakkan jawatan.

Perdana Menteri sendiri secara tidak langsung mengesahkan beliau sekarang sudah tiada kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat tetapi terus "merogol" Perlembagaan dengan dalih ciptaan beliau, penasihat beliau dan rakan-rakan politik beliau yang lain.

Di mana Peguam Negara ketika ini? Adakah perkara ini wajar dibiarkan tanpa sebarang tindakan?

Seorang Perdana Menteri yang sudah jelas hilang sokonan majoriti HENDAKLAH meletakkan jawatan mengikut Perlembagaan. Persoalan siapa yang mempunyai majoriti untuk dilantik sebagai Perdana Menteri baru bukan hak Perdana Menteri ,untuk menentukan tetapi hak Yang di-Pertuan Agong kerana Perkara 43 (2) (a) memperuntukkan kuasa kepada Yang di-Pertuan Agong memilih sesiapa sahaja dari kalangan Ahli Dewan Rakyat yang pada hemat Baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti Ahli Dewan Rakyat.

Perkara 43 (2)(a) menyatakan :

(2) Jemaah Menteri hendaklah dilantik seperti yang berikut, iaitu:

(a) Yang di-Pertuan Agong hendaklah terlebih dahulu melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu;

Perdana Menteri Mahiaddin Mohd Yassin hendaklah meletakkan jawatan segera. Berhenti "merogol" Perlembagaan.

KeBawah Duli Tuanku wajar menghentikan perlakuan tidak senonoh Perdana Menteri dengan segera memecat beliau dan melantik seorang Perdana Menteri baru mengikut Perkara 43 (2) (a).

Sekian.

Zulhazmi Shariff 
Pengamal Undang-Undang
13 Ogos 2021

27 Jul 2021

DUN Sarawak sudah terbubar

KUALA LUMPUR: Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak Ke-12 yang tertangguh akibat Proklamasi Darurat, mesti diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh Ordinan Darurat dibatalkan pada 21 Julai lalu.

Ini bermakna PRN Sarawak Ke-12 perlu diadakan sebelum 18 September depan.

Felo Penyelidik (Undang-undang dan Perlembagaan), Pusat Polisi Perdana, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Madya Dr Muhammad Fathi Yusof, berkata PRN itu antara kesan utama kepada pembatalan enam Ordinan Darurat yang dibuat oleh Kabinet.

"Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak perlu diisytiharkan terbubar kerana tamat tempoh lima tahun.

"PRN Sarawak Ke-12 perlu dilaksanakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh ordinan tidak lagi berkuat kuasa," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

DUN Sarawak sepatutnya dibubarkan pada 7 Jun lalu, namun proses itu tidak dapat dilaksanakan kerana tertakluk kepada Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021.

Berikutan itu, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sarawak kekal sehingga DUN dibubarkan mengikut Perkara 18(1) Perlembagaan Negeri Sarawak.

Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg awal bulan ini berkata, kerajaan negeri belum membincangkan tarikh sesuai mengadakan PRN Sarawak Ke-12, walaupun separuh iaitu 1.3 juta rakyatnya sudah mendapat vaksin COVID-19.

Abang Johari berkata, pihaknya mahu memberi tumpuan terhadap usaha melengkapkan vaksinasi kepada 2.08 juta rakyat yang layak.

Sementara itu, Muhammad Fathi berkata, semua kerusi Parlimen dan DUN yang kosong dalam tempoh Proklamasi Darurat seperti DUN Melor di Kelantan perlu diisi melalui Pilihan Raya Kecil (PRK), juga dalam tempoh 60 hari Ordinan Darurat tidak lagi berkuat kuasa.

"Jika darurat khusus untuk Parlimen Batu Sapi, Parlimen Gerik dan DUN Bugaya juga ditamatkan, PRK untuk kerusi-kerusi berkenaan perlu dilaksanakan," kataanya 

Beliau berkata, pembatalan Ordinan Darurat juga boleh membuka laluan kepada

Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) sekiranya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mendapat sokongan untuk kelulusan Belanjawan 2022 atau kalah dalam apa-apa pengundian di Dewan Rakyat yang boleh ditafsirkan sebagai hilang kepercayaan ahli dewan.

Katanya, berdasarkan Perkara 40(3), jika tiada calon lain yang layak dilantik Perdana Menteri, Yang di-Pertuan Agong boleh membubarkan Parlimen atas kehendak Perdana Menteri.

"Dalam tempoh 60 hari selepas pembubaran Parlimen, PRU-15 perlu dilaksanakan di seluruh negara," katanya.

Dalam aspek penguatkuasaan, beliau berkata, kadar denda yang tinggi bagi kesalahan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 yang dipinda melalui Ordinan Darurat dengan sendirinya terbatal dan kadar denda asal yang lebih rendah perlu berkuat kuasa.

"Kita doakan agar perkembangan yang berlaku ini tidak menjejaskan usaha yang sedang dilaksanakan bagi menghadapi wabak COVID-19.

"Semoga Allah kurniakan jalan keluar yang terbaik kepada kita semua dalam menghadapi dugaan yang besar ini," katanya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan hari ini, mengumumkan kerajaan tidak akan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk menyambung Proklamasi Darurat yang akan tamat pada 1 Ogos ini.

Katanya, berdasarkan Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan, semua ordinan yang dibuat sepanjang tempoh Proklamasi Darurat turut dibatalkan dan kerajaan menarik balik ordinan berkenaan pada 21 Julai lalu.

5 Jul 2021

Ahli MT UMNO berkumpul di PWTC, putuskan keluar kerajaan malam ini?


Beberapa ahli Majlis Tertinggi UMNO dan pemimpin komponen Barisan Nasional (BN) kini berada di ibu pejabat UMNO, PWTC yang difahamkan sedang berbincang untuk membuat pengumuman keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional (PN) malam ini, ia selepas berakhir tempoh 14 hari diberikan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi pada hari ini.

Wartawan Agenda Daily di lokasi memberitahu, dua ahli MT UMNO dilihat sudah memasuki bangunan UMNO tersebut, antaranya Datuk Seri Razali Ibrahim dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datuk Seri Johari Abdul Ghani.

Terkini, Pengerusi Lembaga Penasihat BN, Datuk Seri Najib Razak juga dilihat baharu tiba dengan sebuah kereta berwarna putih yang membawanya masuk ke ruangan parkir dalam bangunan.

Polis pengiring membawa masuk kenderaan VIP tiba di PWTC.

Laporan terkini wartawan juga mendapati terdapat pengiring bermotosikal Polis Tentera yang berada di parkir PWTC, ia dipercayai dinaiki oleh Naib Presiden, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Pengiring Polis Tentera yang dipercayai membawa Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Turut berada di PWTC, Ketua Pemuda MIC Datuk C. Sivarraajh.

Agenda Daily sedang mendapatkan maklumat lanjut berhubung pertemuan hari ini, namun dalam kenyataan Biro Politik sebelum ini Zahid sudah memberikan amaran tegas kerajaan PN akan berdepan tindak balas sekiranya tidak membuka sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari.

MENYUSUL LAGI

Agenda Daily 

18 Jun 2021

'PRK, PRN perlu diadakan 60 hari lepas tamat darurat'

Peguam Syahredzan Johan berkata Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021 tidak menyatakan secara khusus tempoh pilihan raya negeri atau pilihan raya kecil perlu diadakan selepas ia ditamatkan.

“Bagi kekosongan DUN pula, dan juga PRN Negeri, Ordinan Darurat tidak dinyatakan secara khusus bila ia patut diadakan selepas darurat tamat.

“Oleh itu, dalam kes PRN Sarawak, satu interpretasi adalah selepas darurat tamat maka Dewan Undangan Negeri juga terbubar, dan PRN harus diadakan dalam masa 60 hari daripada tarikh berakhirnya darurat,” katanya. 

Jelasnya, dalam ordinan tersebut di bawah Seksyen 12, sekiranya terdapat kekosongan di kalangan Ahli Parlimen, ia harus diisi 60 hari selepasnya tamat darurat, melainkan berdasarkan Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan kekosongan itu tidak perlu diisi, iaitu sekiranya ia berlaku dalam masa dua tahun dari tarikh parlimen terbubar dengan sendiri.

Mengulas lanjut mengenai proses tersebut, Syahredzan yang juga setiausaha politik kepada pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang berkata apabila tamatnya darurat, mana-mana pilihan raya mesti diadakan seperti peruntukan-peruntukan sedia ada dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Maknanya, kita kembali semula kepada apa yang dinyatakan dalam Perlembagaan dan juga undang-undang,” katanya.

Untuk rekod, DUN Sarawak tamat penggal pada 6 Jun lalu, namun kekal berfungsi selepas itu di bawah Ordinan Darurat hingga 1 Ogos depan.

Manakala, PRK Gerik di Perak, Bugaya dan Batu Sapi di Sabah ditangguhkan susulan pengisytiharan darurat di seluruh negara.

Darurat perlu di kawasan tertentu

Sementara itu, pakar perlembagaan Prof Shamrahayu Abd Aziz dan penganalisis politik Prof Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berpendapat bahawa pengisytiharan darurat yang baru boleh dilakukan di kawasan-kawasan tertentu apabila tamat tempoh darurat, bagi mengelakkan PRN dan PRK diadakan.

Jelas Shamrahayu, ini memandangkan keadaan pandemik yang dihadapi negara masih tidak terkawal.

Katanya, berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dalam Perkara 150 (2), Yang di-Pertuan Agong boleh membuat demikian.

Perkara 150 (2) menyatakan Proklamasi Darurat di bawah Fasal (1) boleh dikeluarkan sebelum sebenarnya berlaku kejadian yang mengancam keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya jika Agong berpuas hati bahawa kejadian sedemikian hampir benar berlaku.

“Kalau nak buat macam ni, kita buat proklamasi darurat tu untuk menangani pandemik Covid-19 dan juga pada masa yang sama dalam Ordinan Darurat itu dia ada sebut tentang tidak boleh mengadakan pilihan raya.

“Tapi kalau nak tarik buat satu yang baru bagi lokaliti tertentu - macam bagi Sarawak sahaja pun boleh dan dibenarkan oleh undang-undang.

“Tujuannya adalah untuk menangguhkan pilihan raya kerana ketenteraman awam ataupun pandemik,” katanya.

Azmi yang senada dengan Shamrahayu berkata sebarang pilihan raya tidak sesuai diadakan ketika ini dan PRN Sarawak misalnya, perlu dielakkan dengan menangguhkannya.

“Kita dah belajar daripada kesengsaraan dan kesilapan dilakukan apabila benarkan PRN Sabah pada bulan September lepas kerana apa yang kita alami sekarang sedikit sebanyak daripada PRN Sabah kerana jangkitan itu menular dengan tidak dapat dikawal,” katanya.

Perlu diadakan secepat mungkin

Manakala Naib Ketua DAP Perak Aziz Bari berkata pada asasnya tujuan darurat bukanlah untuk menggantung parlimen atau pilihan raya, terutamanya apabila Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menggunakannya demi menangani pandemik.

“(Tujuan) Itu persepsi umum dan dakwaan Perikatan Nasional,” katanya.

Katanya apabila darurat tamat, keadaan perlu kembali seperti normal iaitu perkara yang perlu dilaksanakan harus dijalankan seperti biasa dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Apabila diminta mengulas sama ada ia seharusnya diadakan 60 hari selepas tarikh bubar DUN atau 60 hari selepas tamat darurat, katanya jika diikutkan peruntukan sedia ada, PRN atau PRK di suatu kawasan itu perlu diadakan secepat mungkin dan buat masa ini terpulang kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memutuskan dengan cara yang paling hampir dengan kehendak peruntukan yang berkaitan.

“(Kalau) ikut peruntukan yang ada (PRN dan PRK perlu diadakan) secepat mungkin,” kata pakar perlembagaan yang juga Adun Tebing Tinggi itu.

Pengerusi Bersih Thomas Fann pula berpendapat bahawa bagi PRN Sarawak ia harus dilaksanakan secepat mungkin iaitu 60 hari selepas darurat ditamatkan tetapi PRK tidak perlu dilaksanakan buat masa ini.

“Darurat mengikut kawasan untuk tangguhkan pilihan raya memang satu kemungkinan tetapi ia mungkin merupakan pilihan terakhir apabila keadaan pandemik sedang amat teruk.

“Jika tidak kita perlu berdepan dengan ahli politik yang menggunakan isu kesihatan atau sebarang krisis untuk melengahkan atau menggantung demokrasi,” katanya.

Bagaimanapun, katanya langkah terbaik adalah SPR mengemukakan kaedah selamat untuk orang ramai mengundi seperti melalui undi pos melanjutkan tempoh mengundi atau e-voting.

“Perlunya ada perubahan dalam cara ahli politik menjalankan kempen mereka ketika pandemik berlaku,” katanya.

Darurat berkuat kuasa dari 11 Jan ke 1 Ogos dan tertakluk pada perubahan dan kemungkinan untuk dilanjutkan. Bagaimanapun, Raja-raja Melayu sependapat bahawa tiada keperluan meneruskan darurat selepas 1 Ogos.

21 Mei 2021

𝗡𝗔𝗗𝗔𝗜 𝗟𝗜𝗦𝗜𝗡 𝗡𝗬𝗔𝗕𝗨𝗡𝗚 𝗗𝗜𝗕𝗘𝗥𝗜 𝗠𝗔𝗬𝗔 𝗚𝗔𝗪𝗔𝗜 𝗗𝗔𝗬𝗔𝗞 𝗧𝗔𝗨𝗡 𝗧𝗨

𝗕𝗜𝗡𝗧𝗨𝗟𝗨 | Perintah Sarawak netapka pemutus enda ngemendarka meri lisin nyabung manuk maya Gawai Dayak taun tu.

Kepala Menteri Sarawak, Datuk Patinggi (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari Tun Datuk Abang Openg madah, iya udah minta Sekretari Perintah Sarawak enggau Opis Residen enda meri lisin nyabung manuk, nyema bisi peminta.

“Minta ampun, aku udah minta Sekretari Perintah Nengeri enggau Opis Residen enda ngemansutka lisin nyabung manuk.

“Semua rayat di nengeri tu meseti besaup, enda ngerami Gawai Dayak taun tu baka taun ke udah-udah,” pia ku iya maya aum media udah ke mending penerang bekaul enggau gaya pandemik COVID-19 di Sitak Bintulu ba sebuah hotel ditu, kena Hari Tiga.

Ba aum media nya mega, Kepala Menteri minta bala tuai raban bansa enggau tuai rumah bejalaika atur operasyen standard (SOP) ke terit dikena nyeliah pengelekai COVID-19 maya Gawai Dayak tu ila.

Kelimpah ari nya, iya mega muji pengeransing ke udah dikereja Komiti Penyangga Penusah Sitak (JPBB) Bintulu ngatur macham bengkah chara dikena nagang pengelekai COVID-19 ba sitak nya.

Sumber | EDISI UKAS

18 Mei 2021

Dua juta belia boleh tuntut kredit eBelia mulai 1 Jun

KIRA-kira dua juta belia warganegara Malaysia yang layak dipelawa menuntut kredit e-tunai RM150 di bawah program eBelia bermula 1 Jun hingga 22 Julai ini, demikian menurut Kementerian Kewangan.

Kredit tersebut boleh dibelanjakan sehingga 31 Julai ini.

“Mereka yang layak digalakkan untuk mengemas kini akaun di aplikasi e-tunai masing-masing atau memuat turun aplikasi e-tunai tersebut sebelum 1 Jun 2021.

“Data belia akan disemak silang dengan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) tempatan yang berdaftar dan pangkalan data kerajaan yang berkaitan,” menurut Kementerian Kewangan dalam kenyataan semalam.

Tuntutan eBelia boleh dibuat melalui empat saluran penyedia perkhidmatan e-tunai iaitu BigPay, Boost, ShopeePay dan Touch ‘n Go e-wallet.

”Setiap tuntutan kredit e-tunai daripada salah satu penyedia perkhidmatan e-tunai akan disertakan dengan insentif tambahan dalam bentuk ‘cashback’, baucar dan mata terkumpul oleh penyedia perkhidmatan e-tunai yang dipilih sepanjang tempoh kempen,” jelasnya.

Menurut Kementerian Kewangan, golongan belia yang layak adalah mereka yang berusia antara 18 hingga 20 tahun serta pelajar sepenuh masa peringkat diploma atau SKM4 dan ke atas di IPT tempatan yang berdaftar.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini berkata program eBelia dengan peruntukan sebanyak RM300 juta di bawah Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (PEMERKASA) diwujudkan bagi meringankan beban kewangan serta menggalakkan transaksi tanpa tunai dalam kalangan belia IPT. — Bernama

SIAPAKAH MAHATHIR SEBENARNYA?



Bapa Mahathir berhijrah dari negeri Kerala di Pantai Malabar Selatan India ke Tanah Melayu. Menukar nama dan agama untuk berkahwin dengan penduduk tempatan dengan nama Iskandar Kutty.  

Menurut susur galor keturunan. Iskandar Kutty adalah Malabar suku Cochin. Cochin adalah Yahudi Hitam yang lari dari Jerusalem  ke merata dunia. Ke Afrika. Turki. Perancis.  Eropah dan India. Andai di benarkan melakukan ujian DNA kesahihan darah Yahudi ini boleh dibuktikan . Biologi patologi mendedahkan DNA darah Yahudi mempunyai darah penyakit yang tidak terdapat kepada Manusia lain selain keturunan Yahudi. 

Berikut ini daftar masa hubungan Dr Mahathir Dengan Yahudi Dan Israel  oleh Rozmi Mokhtar

1964 : Mahathir dilatih oleh CIA selama beberapa bulan di Harvard, Amerika Syarikat dalam seminar anjuran Asia Foundation oleh Dr. Henry Kissinger, Setiausaha Negara Amerika dan pakar strategi Yahudi. Hubungan Mahathir sangat akrab dengan Kissinger lebih-lebih lagi sejak beliau berjaya dilantik sebagai Perdana Menteri/Presiden UMNO (pada 16 Julai 1981) sehingga sekarang. Bahkan perlantikan 'luar biasa' Dr. Mahathir ke jawatan TPM oleh Dato' Hussein Onn pada Mac 1976 juga menimbulkan pelbagai tandatanya. Sebelum itu, ketika berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman dahulu dan kerana takut ditangkap, Mahathir melarikan diri ke Thailand dan kemudiannya mendapat perlindungan 'asing' di Australia. Dr. Mahathir bekerja di sana di samping menulis dalam akhbar luar negeri mengecam Tunku. Mahathir hanya kembali setelah Tun Razak jadi PM. Dengan strategi licik pihak-pihak tertentu (termasuk mereka yang dikaitkan dengan agen perisikan asing) akhirnya Tun Razak terpedaya untuk menerima semula Mahathir dan memberikan tempat kepadanya dalam Kerajaan walaupun sudah diingatkan oleh orang-orang yang mengetahui identiti sebenar Mahathir. Ajal telah menghalang Tun Razak dari bertindak terhadap Mahathir setelah beliau menyedari kesilapannya kerana terpedaya dengan perancangan licik Mahathir untuk menguasai UMNO dan Kerajaan.

10 September 1982: Mahathir bercakap panjang lebar menafikan beliau dan Setiausaha Politiknya adalah ahli dan penyokong gerakan sulit Yahudi iaitu Freemason. Ini juga merupakan ucapan dasar sulung Mahathir di Perhimpunan Agung UMNO ke-33 selaku Presiden. Dikatakan bahawa ahli Freemason telah menjadi pekerja sukarela pilihanraya UMNO sejak 1974 lagi. Pertubuhan Freemason di Malaysia adalah didaftar di bawah Akta Pertubuhan 1966.

Pada 1986: Mahathir/UMNO membayar berjuta-juta ringgit kepada sebuah Syarikat Yahudi, Satchi & Satchi untuk membantu Mahathir/UMNO merangka strategi pilihanraya umum 1986. Sebelum itu, syarikat terbabit telah membantu kempen pilihanraya Margaret Thatcher di Britain dan Ronald Reagan di Amerika Syarikat. (Dr. Kissinger, orang besar Yahudi dan rakan karib Mahathir juga merupakan penasihat belakang tabir Presiden Reagan). Pada tahun ini, Mahathir mengambil sikap membisu di atas keputusan Singapura mengundang ketua negara Israel Chaim Herzog sambil membiarkan pesawat Israel itu melintasi ruang udara Malaysia untuk ke Singapura. Segala tentangan umat Islam di Malaysia tidak diendahkan oleh Mahathir.

1986: Mahathir mengadakan pertemuan sulit dengan Dr. Kissinger di New York. Ini disahkan sendiri oleh Ketua Pengarah ISIS yang juga merupakan 'anak didik Kissinger'.

6 Mac 1987: Dr. Henry Kissinger mengadakan perbincangan tertutup sehari di pejabat Perdana Menteri. Perbincangan ini dikendalikan oleh ISIS dan dikenali sebagai "Perbincangan Meja Bulat Kuala Lumpur". Menurut Ketua Pengarah ISIS, Dr. Noordin Sophie, Dr. Mahathir dan Kissinger merasa perlu bagi para 'intelek' Amerika yang terkemuka dan ulung memahami dengan lebih mendalam masalah yang dihadapi oleh negara-negara Asean.

Mei 1994: Parlimen telah meluluskan Akta Larangan Import (pindaan bil.7) yang menarik balik sekatan import terhadap barangan Israel dan Afrika Selatan.

6-9 Julai 1994 : Mahathir mengadakan pertemuan sulit dengan PM Israel, Yithzak Rabin dan Menteri Luarnya, Shimon Peres yang sama-sama menginap di Hotel De Crillion, Perancis. Pertemuan ini dilaporkan oleh TV Israel dan dipetik oleh AFP. Bila berita ini sampai ke Malaysia, Mahathir seperti biasa segera menafikannya dengan alasan beliau ke sana semata-mata kerana lawatan rasmi ke Perancis, lagipun katanya beliau tinggal di tingkat 3 manakala Rabin berada di tingkat 2. Akhirnya Mahathir mengakui bahawa beliau ada juga berhubung dengan Rabin, tetapi hanya melalui surat!.

16 Julai 1994: Pengerusi Kumpulan Melewar Corporation Bhd. dan MBf, Tunku Abdullah Tuanku Abdul Rahman yang juga proksi perniagaan terpenting UMNO dan rakan karib Mahathir telah membuat pengakuan bahawa beliau telah berkunjung ke Israel pada bulan Jun 1994. Sebenarnya Malaysia di bawah Kerajaan Perikatan/BN telah lama mempunyai hubungan dagang dengan negara haram Israel. Dalam tahun 1967, import Israel dari Malaysia meningkat lebih sekali ganda dari 272 ribu dolar Amerika dalam tahun 1966 kepada 565 ribu dolar Amerika dalam tahun 1967. Dalam waktu yang sama eksport Israel ke Malaysia bertambah hampir-hampir dari 1.1 juta dolar Amerika kepada hampir 1.7 juta dolar Amerika.
17 Julai 1994: Berita Harian melaporkan Tunku Abdullah sebagai berkata :"Ketika di sana, saya dijemput menemui Rabin dan Peres". ..."Kita juga mengenalpasti potensi pelancongan terutama bagi rakyat Malaysia mengunjungi Masjid al-Aqsa".

13 Oktober 1994: Far Eastern Economic Review melaporkan: "Perdana Menteri Malaysia telah memberitahu bahawa pengiktirafan (Israel) tersebut adalah bergantung kepada sejauh mana rakyat Palestine dan negara-negara Arab telah berpuas hati terhadap perlaksanaan perjanjian damai dengan Tel Aviv. Israel telah pun menghantar pemerhati khas ke Kuala Lumpur sejak awal tahun ini dalam rangka menjalinkan perhubungan diplomatik."

Disember 1996 : Mahathir menyeru supaya Negara-negara Arab tidak berperang dengan Israel bagi menyelesaikan masalah di Timur Tengah. Kenyataan Mahathir ini cuba meminta Umat Islam seluruh dunia supaya ditutup seruan jihad dari kamus umat Islam dan ia juga dipercayai ada hubungkaitnya dengan ura-ura Kerajaan Malaysia mahu mengiktiraf Israel melalui proses damai anjuran Amerika.

Januari 1997: Mahathir menghadiri satu majlis yang dianjurkan oleh Mayor (Datuk Bandar) berbangsa Yahudi, Tom Levyn dan turut dihadiri oleh 'masyarakat Yahudi' yang terdiri daripada tokoh hiburan dan karyawan filem di Beverly Hills, Los Angeles. Dalam pertemuan tersebut Mahathir meminta supaya diwujudkan taman hiburan/perkampungan industri perfileman ala Hollywood yang dimonopoli oleh Yahudi di Amerika itu di tapak MSC, Sepang. Penubuhan MSC di Malaysia juga sebenarnya telah dicadangkan dan diilhamkan oleh pihak asing kepada Mahathir. Perancangan Mahathir/Yahudi/kuasa asing ini akhirnya berjaya direalisasikan apabila Mahathir pada 9 Julai 1999 setelah mengadakan perbincangan dengan Panel Penasihat Antarabangsa (IAP) untuk projek MSC, bahawa Perkampungan 'Hollywood' akan diwujudkan di Cyberjaya.

21 Mac 1997: Mahathir membenarkan pasukan kriket Israel datang ke Malaysia untuk menyertai kejohanan kriket antarabangsa (ICC). Umat Islam yang membantah kehadiran pasukan Israel di bumi Malaysia ini diganyang, ditangkap dan didakwa di mahkamah oleh regim Mahathir. Mahathir berkata tujuan beliau membenarkan pasukan Israel datang ke Malaysia adalah untuk menunjukkan bahawa umat Islam di Malaysia bersikap 'terbuka'.

Tahun 1997 juga digemparkan dengan pengakuan terbuka Mahathir, bahawa beliaulah yang membenarkan rombongan pelajar-pelajar Israel untuk melawat negara kita dan bertukar-tukar fikiran dengan pelajar-pelajar di beberapa buah sekolah di ibunegara. Sebelum ini, lawatan pelajar Israel yang diaturkan secara sulit oleh Kementerian Pendidikan ini, telah didedahkan sehingga memaksa Mahathir untuk membuat pengakuan dan mengatakan bahawa ianya bertujuan untuk 'menginsafkan' pelajar Israel betapa baiknya umat Islam (terutama di Malaysia) yang boleh hidup dengan harmoni dengan rakyat berbilang kaum dan agama.

1998: Mahathir mengambil syarikat dan spekulator matawang Yahudi, Solomon Smith & Barney sebagai penasihat kewangan negara dan bon Malaysia dijual kepada pelabur Yahudi di Amerika / Eropah.

September 1999 : Menteri Luar Malaysia iaitu Datuk Syed Hamid Albar, telah mengadakan pertemuan dengan Menteri Luar negara haram Israel iaitu David Levy di New York. Di dalam pertemuan tersebut juga, Mahathir telah mengucapkan tahniah kepada Perdana Menteri Israel iaitu Ehud Barak kerana kejayaannya menjadi Perdana Menteri baru Israel.

Maka dengan fakta ini semua timbul tanda tanya siapa Mahathir sebenarnya ?
Sumber 

17 Mei 2021

Pembubaran Dun Sarawak: Abang Johari akan menghadap Agong



Kuching: Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg akan menghadap Yang di-Pertuan Agong berhubung pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak, kata Setiausaha Agung Gabungan Parti Sarawak (GPS) Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.

Menurutnya, Abang Johari yang juga Pengerusi GPS sudah menghadap Yang di-Pertua Negeri Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud memaklumkan di bawah Perlembagaan Sarawak, tempoh Dun tamat pada 6 Jun 2021, lima tahun dari 7 Jun 2016, tarikh mesyuarat pertama Dun selepas Pilihan Raya Sarawak 2016.

"Oleh sebab darurat kesihatan pandemik Covid-19 diisytiharkan sehingga 1 Ogos 2021, pembubaran Dun akan ditetapkan pada satu tarikh yang difikirkan sesuai oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Yang di-Pertua Negeri Sarawak.

"Ketua Menteri akan menghadap Yang di-Pertuan Agong mengenai perkara ini.

"Kita yakin di atas kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong dan Yang di-Pertua Negeri Sarawak dalam perkara ini," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Tempoh Dun Sarawak akan berakhir pada 6 Jun 2021.

Dalam norma biasa, Dun sepatutnya dibubar untuk mengembalikan mandat serta hak demokrasi rakyat untuk memilih kerajaan melalui pilihan raya.

Bagaimanapun, Pilihan Raya Negeri Ke-12 tidak dapat diadakan ketika ini kerana negara di bawah darurat kesihatan pandemik Covid-19 sehingga 1 Ogos 2021.

Kematian Meningkat, Hospital Sg Buloh Terpaksa Simpan Mayat Dalam Kontena


Dengan jumlah korban yang kian meningkat, Hospital Sungai Buloh - hospital utama dalam memerangi wabak Covid-19 - terpaksa menggunakan kontena untuk menyimpan jenazah.

"Jabatan Perubatan Forensik Hospital Sungai Buloh terpaksa menyediakan kontena khas sebagai tambahan tempat penyimpanan jenazah/mayat yang meninggal dunia kerana Covid-19.

Hari ini (semalam), enam lagi kematian dilaporkan di hospital itu," menurut Kementerian Kesihatan di Twitter.

Ciapan tersebut turut melampirkan gambar kontena berwarna putih dan pekerja yang memasang tempat penyimpanan di dalamnya.

Sebelum peningkatan kes pada April, negara tidak pernah merekodkan lebih daripada 30 kematian dalam sehari.

Bagaimanapun, terdapat lebih 30 kematian sehari untuk empat hari sejak Rabu lalu.

Setakat ini, jumlah kematian sehari tertinggi adalah pada Sabtu lalu dengan 44 kematian - 26 daripadanya di Selangor.

Seramai 202 orang meninggal dunia akibat Covid-19 minggu lalu, menjadikan jumlah kematian setakat ini kepada 1,902 orang.

Pesakit yang perlu dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) juga mencecah angka tertinggi dengan 520 orang.