Bujang Senang

Bujang Senang

26 Nov 2015

LAGI FAKTA YG PERLU DIFAHAMI KERANA PENJUALAN EDRA ENERGY KEPADA SYARIKAT CGN CHINA.


1. Pasaran Saham, Ringgit dan Bon mengukuh kerana semuanya memberikan respon positif terhadap penjualan tersebut.

2. Ia juga merupakan kemasukan Pelaburan Asing (FDI) yang terbesar tahun ini.

3. BENARKAH EDRA DIJUAL PADA HARGA RM9.83 BILION?

Tidak Benar. Jumlah keseluruhan pembelian adalah RM17.26 bilion, iaitu 1MDB mendapat bayaran tunai ekuiti RM9.83 Bilion dan pemindahan hutang sebanyak RM7.43 bilion. Ini menepati sasaran Pelan Rasionalisasi untuk mengurangkan hutang sebanyak RM16-18 bilion hasil penjualan Edra.

4. KENAPA BIDAAN TNB GAGAL?

Harga bidaan TNB cuma RM15 Bilion sahaja sedangkan bidaan Syarikat CGN dari China ialah RM17.26 Bilion. Amat jauh berbeza. Ini adalah kategori bidaan antarabangsa

5. APAKAH TARIF ELEKTRIK AKAN NAIK KERANA DIJUAL KEPADA SYARIKAT DARI CHINA?

Tidak. Di Malaysia harga gas dan diesel yang dibekalkan kepada IPP ditentukan oleh Petronas. TNB pula mengendalikan transmisi dan menentukan caj terhadap pengguna (rakyat) bukannya Syarikat CGN tersebut. Pembelian Edra tidak akan menaikkan tarif kerana Syarikat China itu wajib menggunakan Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) yang sama yg digunakan sebelumnya. Syarat dalam PPA termasuk tarif kekal walaupun Edra dibeli oleh syarikat luar negara.

6. APAKAH YANG AKAN BERLAKU SELEPAS TAMAT TEMPOH PPA?

Selepas tamat kontrak PPA ini, CGN Group perlu memenangi semula tender baru yang dilaksanakan secara terbuka oleh Suruhanjaya Tenaga. Tidak timbul soal rakyat akan membayar tarif eletrik yang lebih tinggi kerana jika tarif yang ditawarkan lebih tinggi, CGN tidak mungkin dipilih oleh Suruhanjaya Tenaga.

7. APAKAH TNB AKAN TERJEJAS DAN TUTUP KERANA PEMBELIAN INI?

Tidak. TNB masih pengeluar utama tenaga di negara ini iaitu sebanyak 50%, MALAKOF 24% manakala EDRA yang dibeli oleh CGN dari China cuma 14%. TNB juga merupakan pihak yang membeli tenaga dari IPP, termasuk daripada CGN. TNB juga yang akan mengedalikan transmisi dan caj yang akan dikenakan kepada pengguna (rakyat). Maka dakwaan tersebut tidak berasas sama sekali.

0 komentar: