Bujang Senang

Bujang Senang

20 Nov 2017

Cukai akan naik sejajar dengan kenaikan keperluan perlaburan dan perbelanjaan sosial: PM Lee

Tulisan asal oleh:
The Straits Times, 19 November 2017

SINGAPURA - Singapura akan meningkatkan cukai kerana perbelanjaan kerajaan untuk pelaburan dan perkhidmatan sosial meningkat, kata Perdana Menteri Lee Hsien Loong pada hari Ahad (19 November).

"(Menteri Kewangan) Heng Swee Keat betul apabila beliau mengatakan bahawa soal menaikkan cukai bukanlah sama ada, tetapi bila," kata PM Lee pada konvensyen tahunan Parti Tindakan Rakyat (PAP).

PM Lee merujuk kepada kenyataan Encik Heng semasa ucapan Bajetnya awal tahun ini, di mana menteri itu menggariskan bagaimana perbelanjaan untuk penjagaan kesihatan dan infrastruktur akan meningkat dengan cepat dan membincangkan keperluan untuk cukai baru atau kadar cukai yang lebih tinggi.

Beliau memberitahu kira-kira 2,000 ahli parti bahawa "sebelum waktu itu tiba, kita perlu merancang lebih awal, menjelaskan kepada rakyat Singapura mengapakah wang itu diperlukan, dan bagaimana wang yang kita peroleh dan yang kita belanjakan akan memberi manfaat kepada semua orang, muda dan tua".

Perbelanjaan untuk ekonomi, infrastruktur dan jaring keselamatan sosial Singapura semuanya adalah diperlukan, dan merupakan undi keyakinan terhadap masa depan negara, kata PM Lee, yang merupakan setiausaha agung PAP.

Sama seperti generasi yang lebih tua menabung dan melabur, generasi ini juga mesti menabung supaya generasi yang lebih muda dapat menikmati hasilnya,” tambahnya.

Ahli ekonomi berkata kenaikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mungkin dalam perbincangan. Ia kali terakhir dinaikkan pada tahun 2007 sebanyak 2% kepada 7 peratus.

Ahli ekonomi UOB, Francis Tan berkata GST adalah penjana pendapatan kedua terbesar kerajaan, selepas cukai korporat dan pendapatan peribadi, sehinggakan kenaikan 1 mata peratusan juga akan bermakna pulangan berpotensi yang sangat besar.

Sebagai cukai yang menyeluruh, GST sukar dihindari dan juga dikutip daripada warga asing, kata ahli ekonomi University of Social Sciences Singapura, Walter Theseira.

Dr Theseira juga mencadangkan mengurangkan pengecualian cukai pendapatan sebagai alternatif.

Dari segi masa, Tan berkata Kerajaan tidak mungkin akan menaikkan cukai pada tahun sebelum pilihan raya umum.

"PM Lee berkata kita sudah hampir separuh jalan dalam penggal ini, jadi ia mungkin akan diumumkan dalam Bajet tahun depan," katanya, sambil menambah bahawa langkah itu akan dibuat berdasarkan pertumbuhan ekonomi yang lebih kukuh, yang memberikan sedikit kelonggaran untuk melaksanakan perubahan itu.

Kedua-dua Tan dan Dr Theseira berkata sebarang kenaikan cukai harus digabungkan dengan langkah-langkah seperti baucar GST untuk membantu kumpulan berpendapatan rendah.

Dalam ucapannya di Big Box di Jurong, PM Lee menggariskan mengapa pendapatan kerajaan perlu meningkat untuk menyesuaikan dengan perbelanjaan.

Kerajaan membantu pekerja dan syarikat melalui penyusunan semula ekonomi.

Buat masa ini, ekonomi Singapura mendapat manfaat daripada peningkatan ekonomi global. Pertumbuhan tahun ini mungkin melebihi 3 peratus, lebih baik daripada ramalan awal sebanyak 1.5 peratus dan ramalan yang disemak pada 2 hingga 3 peratus, kata PM Lee.

Tetapi untuk mengekalkan pertumbuhan ini, pekerja mesti memperoleh kemahiran yang betul dan tahu bagaimana untuk memperbaiki diri mereka, sementara syarikat juga perlu menyesuaikan, menaik taraf dan bersaing di pasaran global supaya mereka dapat mewujudkan pekerjaan untuk penduduk tempatan, katanya. Pekerja juga harus dipadankan dengan pekerjaan yang berkualiti.

Kerajaan sedang mengusahakan ketiga-tiga bidang ini untuk menyokong pekerja dan syarikat, katanya.

Di sisi sosial, perbelanjaan tahunan ke atas prasekolah akan meningkat dua kali ganda kepada $1.7 bilion menjelang 2022.

Pada masa yang sama, perkadaran penduduk Singapura yang berusia 65 tahun ke atas semakin meningkat. "Dua tahun yang lalu ia adalah satu dalam sembilan, tahun lepas ia adalah satu dalam lapan, tahun ini satu dalam tujuh, dan saya juga termasuk dalam itu," kata PM Lee.

Beliau menegaskan bahawa menjelang 2030, satu daripada empat akan berumur di atas 65 tahun - mewujudkan permintaan penjagaan kesihatan yang lebih besar.

Untuk memastikan penjagaan kesihatan berpatutan, lebih banyak kemudahan sedang dibina dan insurans kesihatan sedang dipertingkatkan, yang menyebabkan peningkatan dalam perbelanjaan kerajaan terhadap penjagaan kesihatan, katanya.

Walaupun terdapat pendapatan yang mencukupi bagi penggal semasa Kerajaan, yang akan berusaha untuk berjimat, pelaburan dan perbelanjaan sosial adalah mahal, kata PM Lee.

"Kita perlu memastikan bahawa kita mampu."

Link asal artikel:
http://www.straitstimes.com/politics/taxes-will-go-up-as-investment-needs-and-social-spending-grow-pm-lee

0 komentar: