Bujang Senang

Bujang Senang

5 Feb 2018

Malaysia Negara No 1 Dengan Ekonomi Paling Inklusif


"Kemajuan yang lambat dalam taraf hidup dan ketidaksamaan yang meluas telah menyumbang kepada polarisasi politik dan hakisan perpaduan sosial dalam banyak ekonomi yang maju dan sedang pesat membangun.

Ini telah membawa kepada kemunculan konsensus di seluruh dunia mengenai keperluan untuk model pertumbuhan dan pembangunan yang lebih inklusif dan mampan yang menggalakkan taraf hidup yang tinggi untuk semua."

Itulah matlamatnya - memastikan bahawa dasar-dasar kita bukan sahaja membangunkan negara tetapi pembangunan itu dikongsi dengan sebanyak mungkin orang.

Oleh kerana dasar transformasi seperti GST, BR1M, bantuan yang disasarkan dan bukannya subsidi menyeluruh, pembangunan keusahawanan, langkah yang disengajakan untuk berganjak dari pekerjaan taraf rendah atau tidak mahir, Malaysia telah menunjukkan prestasi yang baik sejak 2008.

Seberapa baik? Sangat baik.

Untuk tahun 2018, Forum Ekonomi Dunia (WEF) kini meletakkan Malaysia sebagai negara nombor 1 dengan ekonomi yang paling inklusif bagi negara-negara Asia yang baru muncul dan membangun, dan ke-13 secara keseluruhan.

Malah, skor kita mengatasi Portugal dan setanding dengan Itali.

Inilah yang kita mahukan. Pertumbuhan yang boleh dikongsi dengan semua - tidak seperti di masa lalu di mana pertumbuhan hanya dirasakan oleh kapitalis kroni yang dipupuk oleh Perdana Menteri kita yang berkhidmat selama 22 tahun itu.

http://malaysiandigest.com/features/719439-world-economic-forum-2018-ranking-of-asia-s-most-inclusive-developing-economies-guess-where-malaysia-ranks.html

Laporan WEF penuh di sini:
http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2018.pdf

Link asal artikel:
https://www.facebook.com/EricSeeTo

0 komentar: