Bujang Senang

Bujang Senang

6 Jun 2018

Anwar Lagi Berkuasa Dari Mahathir?


Nampak macam itu sekarang, biar pun tiada dalam kabinet tetapi kuasa Anwar itu nampak. Anwar nampak bawa watak baik, runding dan jumpa orang berbanding Mahathir yang kini bawa watak dendam dan antagonis.

Isu pelantikan Peguam Negara telah selesai. Tommy Thomas telah dipersetujui untuk dilantik ke jawatan berkenaan bagi menggantikan Tan Sri Apandi Ali. Itu pun setuju lantik selepas Anwar yang pujuk, bukannya Mahathir.

Namun terdapat banyak persoalan yang tercetus apatah lagi selepas ketua umum PKR, Anwar Ibrahim dilaporkan menghadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad berkenaan isu pelantikan Peguam Negara.

Ramai yang mempersoalkan kenapa Anwar yang tidak mempunyai apa apa jawatan dalam kerajaan bertemu Yang di-Pertuan Agong, bukannya Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad? Masih ada kesipuan lagikah?

Boleh dikatakan sana sini orang membincangkan perkara ini, bukan setakat di kedai kopi malah turut dibahaskan dalam media sosial hinggakan timbul pertanyaan adakah Anwar yang lebih berkuasa dari Mahathir?

Walaupun ada penyokong Pakatan Harapan yang tidak mempertikaikan kredibiliti Anwar, namun pada masa yang sama mereka tertanya-tanya apakah yang berlaku ketika ini?

Tidak kurang pula yang menganggap ia sebagai sesuatu yang `suspense’.

Isu pemilihan Peguam Negara bagi menggantikan Apandi ini telah menjadi kontroversi sebelum ini apabila beberapa pihak dilaporkan menolak Tommy daripada diangkat ke jawatan terbabit.

Ini kerana pemilihan Tommy sebagai calon Peguam Negara sebelum ini dikatakan boleh menimbulkan konflik kepentingan kerana beliau pernah menjadi peguam kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah pentadbiran Lim Guan Eng selain mewakili Menteri Kewangan itu dalam kes skandal banglo.

Itu antara sebab kenapa ramai yang menolak Tommy. Bagaimanapun episod pelantikan Peguam Negara ini dilihat menyerlahkan lagi pengaruh Anwar Ibrahim berbanding Mahathir.

Barangkali dengan kebimbangan Hasmah mengenai kesihatan suaminya, Mahathir mungkin tidak lama, Anwar akan ambil alih dalam masa terdekat? Segalanya boleh jadi.

Lihat sahajalah kabinet PH sekarang, masih tidak lengkap. Malah bila sebenarnya semua ahli ahli parlimen hendak masuk angkat sumpah di Dewan Rakyat?

Semasa PRU12, tarikh pilihanraya 8 Mac dan kemudian angkat sumpah Dewan Rakyat pada 29 April 2008, ambil masa 51 hari. Semasa PRU13, tarikh pilihanraya adalah pada 5 Mei 2013 dan angkat sumpah di parlimen pada 24 Jun 2013, dalam masa 50 hari.

Jika ikut tempoh ini, 50 hari akan jatuh pada 27 Jun 2018, namun belum ada dengar berita apa apa lagi mengenai aturan mesyuarat di Dewan Rakyat. Apakah hendak tunggu Anwar Ibrahim angkat sumpah sekali baru hendak masuk Dewan Rakyat? Boleh jadi juga.

Tulisan :
Rakyat Yang Memerhati

1 komentar:

EVA FIORENTINA APRILA berkata...

Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL