Bujang Senang

Bujang Senang

9 Mac 2017

Rakyat Sarawak Tidak Perlu Gentar Dengan Kehadiran Pekerja Korea Utara




Sarawak tidak harus berasa gementar dengan kehadiran warga Korea Utara di negeri ini kerana polis sentiasa memantau mereka untuk memastikan mereka tidak menimbulkan ancaman keselamatan kerana maklumat tepat mengenai mereka di ketahui oleh pihak polis. Setakat ini 140 daripada 176 pekerja Korea Utara yang bekerja di Sarawak melebihi tempoh permit yang ditetapkan .

Memetik kenyataan Pesuruhjaya Polis Negeri Sarawak Datuk Mazlan Mansor ,majoriti daripada mereka bekerja sebagai buruh di tapak pembinaan di Lawas, Kuching dan Samarahan, dan juga beberapa pembinaan jambatan mengikut kepakaran mereka.

"Sesetengah daripada mereka telah berada di sini untuk jangka masa yang panjang dan tidak pernah menimbulkan apa-apa jenis ancaman, jadi rakyat Sarawak tidak perlu merasa bimbang tentang kehadiran mereka. Selain itu, kita tahu di mana semua dan sentiasa memantau mereka, "katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung tahunan Persatuan negeri Keluarga Polis (Perkep) di sini semalam.


Beliau berkata ,polis akan terus untuk mengumpul risikan ke atas Korea Utara di sini untuk memastikan tiada seorang pun daripada mereka yang terlibat dalam unsur-unsur yang boleh mengancam keselamatan.


Beliau juga berkata, polis sedang bekerjasama dengan Jabatan Imigresen dan Malaysia Airports Berhad untuk memastikan semua pintu masuk dan keluar di negeri ini dikawal ketat berikutan keputusan untuk menghalang rakyat Korea Utara daripada memasuki atau meninggalkan negara ini.


"Pintu keluar-masuk kami sentiasa dikawal ketat, dan kami akan terus berbuat demikian dan bekerjasama dengan semua agensi yang berkaitan mengikut arahan tersebut."

0 komentar: