Mata Pena Lebih tajam Dari Pedang

Menyampaikan sesuatu isu hendaklah berlandaskan kebenaran. Kalau isu tidak benar maka itu adalah fitnah yang nyata.

Membaca Buku adalah Jambatan Ilmu

Beruntunglah sesiapa yang suka membaca dan mengamalkan ilmu2 yang ada di dalam buku yang dibaca."Tidak membaca buku bermakna tidak bertambahlah ilmu dan pengetahuan" .

Perdana Menteri Malaysia

Mungkin wujud republik Malaysia, Kerajaan Islamiyah Malaysia Perdana Menteri TEORI RAHMAN pusingan ...

Majalah Berita Bujang Senang Bukan Bola Sepak

Kami ingin menghiburkan anda dengan info terkini yang boleh merangsangkan minda anda. Kalau anda terasa sabar sajalah

Perkongsian minda yang baik

Percambahan minda yang baik akan merangsang pemikiran supaya lebih kreatif maka fikir-fikirkan lah apa yang kami sampaikan

Bujang Senang

Bujang Senang

Jul 22, 2013

KETAHUI 8 PERKARA YANG DISEMBUNYIKAN DAP DARI PENGETAHUAN RAKYAT MALAYSI

1.Isu Minyak Malaysia yang diutarakan oleh DAP

Bloomberg menyenaraikan negara Malaysia adalah Ke-9 harga termurah minyak di dunia. Walaupun Amerika Syarikat adalah pada kedudukan ke-12 ($3.30) di dunia, mereka telah pun mendakwa bahawa mereka adalah antara yang paling murah di dunia. Jika Amerika Syarikat berani mengeluarkan kenyataan ke-12 itu adalah antara yang paling murah, jadi bagaimana Malaysia yang menduduki di tangga ke-9 ($4.19)?


Ini tidak termasuk kerajaan BN terbaru yang mengurangkan RON 97 sebanyak 20 sen seliter dan yang paling penting Anwar HANYA BERJANJI sementara BN merealisasikan walaupun pengurangan minyak ini tidak dalam Manifesto BN

2.Isu Pengeksport Minyak yang diutarakan oleh DAP
DAP mendakwa bahawa Malaysia adalah negara pengeksport minyak. Oleh itu harganya haruslah ditetapkan dengan lebih murah? Ini adalah salah kerana fakta no 1 kita tidak diiktiraf oleh OPEC sebagai sebuah negara pengeksport minyak. Negara yang betul-betul mengeksport dan menjual minyak ke negara luar sahaja akan dijemput untuk menjadi sebahagian daripada OPEC. Fakta no 2 ialah 90% daripada minyak harian yang dihasilkan oleh Malaysia telah pun diguna pakai oleh rakyat tempatan. Dalam kes ini kita sebenarnya hanya mengeksport dan menjual minyak negara kita dalam 10% ke negara luar, sebab itu lah negara kita tidak diiktiraf oleh OPEC sebagai negara pengeluar minyak.

Pengeluaran minyak Amerika meningkat 14 peratus kepada 6.5 juta tong sehari pada tahun lepas iaitu menunjukkan peningkatan rekod. Menjelang tahun 2020, negara Amerika dijangka akan mengatasi dalam penggunaan minyak melebihi Arab Saudi sebagai pengeluar minyak mentah terbesar di dunia. Pada masa yang sama, permintaan petrol AS telah jatuh kepada 8.7 juta tong sehari, paras terendah sejak tahun 2001.Harga minyak di Malaysia sebenarnya adalah jauh lebih murah daripada lain-lain negara pengeluar minyak di dunia dan negara-negara pengeksport seperti Iraq, Sudan dan lain-lain.
3.Pendidikan Percuma yang diutarakan oleh DAP
Negara Norway adalah luar biasa kerana ia adalah satu-satunya negara pengeluar minyak utama dengan mengenakan harga gas yang mahal. Negara Norway tidak memberi subsidi minyak kepada rakyat tetapi sebaliknya negara Norway menggunakan keuntungan minyak negara kepada perkhidmatan seperti perkhidmatan pendidikan kolej bebas dan perkhidmata simpanan untuk penambahbaikan infrastruktur. Sebuah negara seperti Norway yang tidak memberikan subsidi minyak kepada rakyat mereka, akhirnya menggunakan subsidi itu kepada pendidikan percuma. Di Malaysia, kadar faedah pinjaman pendidikan hanya pada 1% dan 80% daripada kos keseluruhan di Universiti awam sudah subsidi oleh kerajaan. Ini termasuk subsidi minyak daripada kerajaan Malaysia. Ini membuktikan negara Malaysia lebih baik dari segi pengurusan wang negara kerana memberikan kelebihan subsidi minyak kepada rakyat dan dalam masa yang sama memberikan subsidi yuran Univiersiti awam sebanyak 80% di Malaysia.

4.Cukai Malaysia yang diutarakan oleh DAP
Kadar cukai Malaysia berada pada 27%, berbanding kadar cukai Amerika Syarikat ialah pada 40%. Bermakna setiap pendapatan RM 100 di Amerika Syarikat, maka RM 40 akan dikembalikan kepada kerajaan Amerika Syarikat. Namun rakyat dan ahli politik termasuk pembangkang tidak pernah berjanji untuk menurunkan harga minyak, pendidikan percuma, menghapuskan tol dan banyak lagi janji bulan dan bintang yang tidak pernah dibuat oleh negara lain. Malaysia yang membayar hanya 27% daripada cukai pendapatan merasakan diri mereka adalah BOSS,RAJA,KING dan sebagainya. Manakala orang di Amerika Syarikat pula berpendapat bahawa negara itu sendiri sebenarnya adalah BOSS,RAJA,KING bagi mereka, kerana mereka berprinsip tentang satu kepercayaan bahawa “bukan apa yang negara anda boleh buat untuk anda” tetapi “APA YANG ANDA BOLEH BUAT UNTUK NEGARA ANDA” - John F Kennedy

5.Kadar pengangguran Malaysia yang diutarakan oleh DAP
Kadar pengangguran Amerika syarikat pada 7.3%, manakala Malaysia pula adalah 3.3%. Dalam teori ekonomi kadar pengangguran pada kadar 5% adalah perkara biasa dan di bawah 5% adalah sangat baik. Sejak DAP sentiasa meminta kita tidak membandingkan dengan negara yang paling teruk daripada kita, maka mengapa tidak kita hanya membandingkan semua ini dengan 1 daripada negara utama dan terbaik di dunia iaitu Amerika Syarikat?
6.Hutang negara Malaysia yang diutarakan oleh DAP
Hutang Amerika Syarikat berada pada US $ 16 TRILLION vs Malaysia yang hanya pada US $ 132 bilion. Apabila Mitt Romney menentang Obama dia tidak mempolitikkan isu hutang negara dimana mendakwa bahawa Amerika Syarikat akan bankrap tetapi sebaliknya Mitt Romney mengutarakan kepada Amerika tentang apa yang dia boleh lakukan untuk mengurangkan Hutang Negara bukan hanya menyalahkan dan mencanang untuk menjatuhkan kerajaan seperti mana DAP lakukan di Malaysia.
Hutang negara Malaysia hanya RM 500 bilion, dalam masa yang sama mengabaikan fakta bahawa hutang negara adalah pada 53% KDNK (adalah normal) dan pendapatan negara sekarang adalah lebih daripada RM 200 bilion setahun selepas PM Najib mengambil alih dan orang-orang seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Tian Chua, Ronnie Liu, Rafizi Ramli dan Red Bean Army menyampaikan berita palsu bahawa negara kita akan muflis? Ini adalah pembohongan paling nyata dan tidak berpandukan fakta langsung. Paling teruk adalah ramai pelajar Malaysia dari SPM, STPM dan Ijazah Ekonomi percaya akan pembohongan palsu ini
DAP tidak pernah sekali memberitahu kita semua bagaimana mereka akan mengurangkan hutang negara. Mereka hanya memberitahu bagaimana mereka akan membelanjakan wang negara kita untuk diberikan kepada anda itu dan ini serta menghapuskan itu dan ini tanpa membincangkan secara kritikal atau rancangan yang teliti tentang bagaimana mengurangkan hutang negara. Sebaliknya hanya kerajaan Persekutuan iaitu BN sahaja yang sentiasa mengkaji dan membincangkan tentang bagaimana hutang negara dapat dikurangkan.
7.Hutang Negeri BN vs Hutang Negeri PR
Kerajaan BN Kedah telah memerintah selama 55 tahun dan hutang negeri adalah hanya RM 1 bilion. Pakatan Rakyat memerintah kurang daripada 4 tahun (selepas Mac 2008) dan hutang negara telah melonjak kepada RM 1 bilion hanya dalam masa 4 tahun! Negeri Pulau Pinang DAP pula mencanangkan bahawa negeri mereka adalah “surplus state?”. DAP telah memindahkan 90% hutang air negeri Pulau Pinang kepada kepada kerajaan Persekutuan dan kerajaan Persekutuan itu adalah dibawah BN maka sepatutnya pujian “surplus state” itu seharusnya diberikan kepada kerajaan perseketuan iaitu BN.

8.Rasuah
Selepas PM Najib Razak mengambil alih Malaysia 5 tahun lepas, Indeks Rasuah dan Korupsi Dunia telah menunjukkan Malaysia meningkat sebanyak 6 kedudukan dalam iaitu dari kedudukan ke-60 kepada ke-54 dari 176 negara, dimana menunjukkan pengurangan rasuah secara mendadak dibawah pengurusan PM Najib razak serta dijangka bahawa negara Malaysia akan terus berkurangan rasuah seterusnya akan menduduki carta yang lebih tinggi dari ke-54 menunjukkan negara Malaysia jauh lebih bersih dari negara lain. Datuk Paul Low berkata, Malaysia mendapat 49 dari 100 mata pada survei yang menilai tahap penerimaan rasuah sektor awam di kalangan 176 negara

NGERI!! Kepala Tembus Cermin Tapi Mangsa Masih Hidup!!

Seorang wanita terselamat daripada maut apabila kepalanya menembusi cermin kereta selepas mengalami kemalangan yang serius.

Memetik laporan The Sun, akibat ditembusi cermin kereta, muka wanita itu mengalami pendarahan yang amat serius.
Kejadian yang berlaku pada Rabu lalu apabila van yang dinaiki wanita itu melanggar belakang sebuah lori di Guizhou dalam Wilayah Guangxi, China.
Wanita tersebut yang tidak memakai tali pinggang keledar telah tercampak ke hadapan lalu kepalanya menghentam dan menembusi cermin van yang dinaikinya.
Pasukan penyelamat terpaksa menyelamatkan pemandu van tersebut yang tidak sedarkan diri.
Selepas menyelamatkan pemandu, pasukan penyelamat membesarkan lubang disekeliling tengkuk wanita itu untuk menariknya keluar.
Menurut doktor, wanita dan pemandu van tersebut berada dalam keadaan stabil dan sedang dirawat di hospital.

GAMBAR ARTIS MALAYSIA KANTOI BOGEL !!!

Masihkah korang ingat siapakah antara artis-artis di Malaysia ini yang pernah kantoi berbogel??? Tak ingat? Ok, marilah kami recall nama-nama artis Malaysia yang pernah kantoi bogel. Sekadar berkongsi cerita lama dan jadikan teladan berjaga-jaga jangan dijadikan mangsa atau mangsa skodeng atau mangsa penipu. Di awal tahun 90an dahulu, Zarina Zainudin telah buat satu Malaya terkejut dengan aksi-aksi berani beliau berbogel di dalam sebuah rumah (mungkin rumah Zarina sendiri).


Opss....  korang baca setakat itu je dah la..  klu bab2 gambar bogel laju je korang nak tengok yer... cuba korang baca kt bawah ni pulak...

Assalamualaikum.
Pemeriksaan amalan di Padang Mahsyar belum lagi sempurna sehingga seseorang itu diperiksa atau ditanya mengenai nikmat dan amalannya di tempat pemeriksaan sewaktu melalui Siratul Mustaqim atau Titian Sirat. As-Sirat dari sudut bahasa bermaksud jalan. Manakala dari sudut syariat ianya merupakan satu jambatan yang dibentang merentasi Neraka Jahannam; untuk manusia menyeberanginya menuju ke Syurga.

Dan tiada seorangpun di antara kamu melainkan akan sampai kepadanya (Neraka Jahannam); (yang demikian) adalah satu perkara Yang mesti (berlaku) Yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu. (Maryam : 71)

Dalil: Tidak akan menyeberangi titian Sirat melainkan orang Mukmin.

Dari Abi Said Al-Khudriy r.a dari Nabi s.a.w : “Maka orang mukmin akan melaluinya seperti kerdipan mata; (ada yang) seperti kilat dan taufan, seperti burung, seperti kuda dan tunggangan yang terbaik; maka yang berjaya selamat sampai, yang tersiat dihantar, yang terkait berada dalam neraka…” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim
Dari hadith Abi Hurairah dan Huzaifah r.a : “berjalan bersama mereka amalan mereka dan nabi kamu berada di atas titian sirat dalam keadaan berkata: “Ya Tuhan, selamatkan! Selamatkan!”, sehingga lemahnya amalan hamba-hamba dan sehingga datang seorang lelaki yang tidak mampu berjalan melainkan merangkak” Sebahagian dari hadith riwayat Muslim.

Dari Abi Hurairah r.a sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: “dibentangkan titian Sirat di antara Neraka Jahannam, maka akulah dan ummatku yang pertama menyeberanginya. Tidak berkata-kata pada ketika itu kecuali para rasul dan doa mereka ialah : “Ya Allah, selamatkan, selamatkan!” Riwayat Bukhari

|Fudhal bin iyadh brkata prjalanan di sirat memakn mase 15000 tahun. 5000 tahun menaik,5000 tahun mndatar dn 5000 tahun manaik,ada makhluk yg melitasinya sprt kilat,sprti ANGIN, menunggang binatang korban dn brjaln kaki. ade yg tdk dpt memelpsinya dsebabkn api nrka sntiase mnrik kaki mrka, lalu mrka JATUH ke dlmnya|

Orang pertama melalui sirat ialah Nabi Muhammad SAW yang mengepalai umat lain.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Dan direntangkan sirat di antara dua jurang neraka jahanam, maka akulah Rasul pertama yang melaluinya bersama umatku yang lulus.”

Dalam sebuah hadith panjang riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud

“Dan diletakkan sebuah jambatan di atas neraka jahannam, lalu aku dan umatku menjadi orang pertama yang meniti di atasnya. Rasul-rasul berdoa pada hari itu : ‘Ya ALLAH, selamatkan, selamatkan.’ Di kanan kirinya ada pengait-pengait seperti duri pokok Sa’dan. Pernahkah kalian melihat duri pokok Sa’dan?” Para sahabat menjawab, “pernah, wahai Rasulullah.”

Baginda melanjutkan : “Sesungguhnya pengait itu seperti duri poko Sa’dan, namun hanya ALLAH yang tahu besarnya. Maka ramai manusia yang disambar dengan pengait itu sesuai dengan amal perbuatannya di dunia.”
Suasana pada saat itu pastinya mengerikan. Suara teriakan, jeritan meminta tolong, tangisan, dan ketakutan terdengar dari pelbagai arah. Lebih mengerikan suara gemuruh api neraka dari bawah sirat yang siap menelan orang terjatuh ke dalamnya. Tidak henti-henti Rasulullah s.a.w. dan nabi-nabi yang lain termasuk juga malaikat berdoa untuk keselamatan manusia,

“Ya ALLAH, Selamatkan, Selamatkan.”

Setiap muslim wajib menjadikan kepercayaan kepada perkara ini sebagai aqidahnya. Berkenaan dengan sifat titian ini,

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda mafhumnya : “Ia ialah sebuah jalan yang sangat licin, kaki sulit sekali berdiri di atasnya.”

(Riwayat Imam Muslim daripada Abu Said Al-Khudri)

Dalam hadith Ahmad daripada Aisyah r.h.a., Rasulullah s.a.w. menyifatkan bahawa sifat titian itu adalah lebih tipis daripada rambut dan lebih tajam daripada pedang.Sirat di akhirat ini wujud hasil daripada titian hidup yang kita pilih selama tinggal di dunia. Oleh sebab itu, siapa yang memilih jalan ALLAH, sambil berpegang teguh dengan syariat Islam, maka sirat di akhirat ini akan mudah dilalui untuk sampai ke syurga idaman.Sebaliknya, siapa yang enggan melalui jalan ALLAH ini, lalu memilih jalan hidup yang bebas daripada aturan halal-haram, maka hari itu sirat yang akan dilaluinya menjadi sangat sempit dan sukar dilalui. Golongan ini akan tergelincir dari titian lalu jatuh melayang-layang ke dalam neraka jahannam selama-lamanya.

SESUNGGUHYA TELAH PASTI DITEPATI OLEH ALLAH SUBHANAHU WA TA’ALA AKAN JANJI-NYA BAHAWA SELURUH UMMAT MANUSIA AKAN MERASAI MELINTASI JURANG API NERAKA. KITA SEMUA TELAH PUN DIISYTIHARKAN DALAM AL QURAN BAHAWA KITA PASTI AKAN BERADA DI TEPI JURANG API NERAKA. DI MANA DI BAWAH TITIAN SIRAT ITU NANTI AKAN ADA SUATU PENCANGKUK ATAU PENGAIT YANG AKAN MENARIK UMMAT MANUSIA UNTUK JATUH TERHUMBAN KE DALAM LEMBAH API NERAKA. DAN YANG AKAN MENJADIKAN PENCANGKUK ATAU PENGAIT ITU MENARIK ADALAH DISEBABKAN AMAL AMAL KEJAHATAN YANG TELAH DILAKUKAN UMMAT MANUSIA SEMASA DI DUNIA INI. KETAHUILAH BAHAWA PARA RASUL, PARA NABI, ORANG ORANG BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH SAHAJA YANG TIDAK AKAN MERASAI TERHADAP DIRI MEREKA BAHAWA MEREKA TELAH MELINTASI JURANG API NERAKA SESUDAH SAMPAI DI PINTU SYURGA.
PERINGATAN UNTUK SEMUA YANG MAHU MENGAMBIL PELAJARAN DAN PENGAJARAN…

WALLAHU’ALAM.

Bawak2 la insaf yer...

BILA MELAYU KATA TAK APA LAH PADA CINA !!! APA DAH JADI SEKARANG ???

Sindrom tak apalah….(Sinar Harian 22.7.13) oleh RIDHUAN TEE

Saya amat tidak faham, kenapa kita tidak bertindak secara agresif terhadap orang-orang yang secara jelas dan sengaja menghina Islam. Nama-nama seperti Melissa Gooi yang menghina nabi Muhammad SAW dan pasangan Tan Jye Yee (Alvin), 25 dan Vivian Lee, 24, yang sengaja memuat naik gambar hidangan dan kapsyen yang menyentuh sensitiviti umat Islam di laman sosial Facebook.

Pasangan ini telah memuat naik gambar sedang menikmati hidangan bak kut teh (sup herba babi) di Facebook, dengan menulis kapsyen "Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh ...wangi, enak dan menyelerakan, serta meletakkan logo halal pada gambar berkenaan. Saya tidak nampak ia dilakukan secara tidak sengaja.

Penghinaan di alam siber ini, bukan perkara baru. Selain daripada media sosial berbahasa Melayu dan Inggeris, banyak lagi penghinaan dilakukan, terutama media sosial bukan Melayu. Jika tidak percaya, cubalah masuk tengok. Pasti akan ada penghinaan terhadap Islam yang lebih buruk daripada itu. Ini tidak termasuk penghinaan terhadap kalimah Allah.

Ironinya, bila mereka minta maaf, kita pun kata: tak apalah…mereka belum dewasa lagi. Masa mereka masih panjang. Persoalan saya, bagaimana nasib anak muda yang merengkok dalam penjara atas dakwaan cuba membakar gereja?

Produk yang lahir ini adalah sebahagian daripada produk sekolah ultra kiasu. Kita gagal untuk melahirkan rakyat yang berjiwa Malaysian seperti yang dicanangkan oleh parti DAP, yang kononnya mereka berjiwa sedemikian. Inilah akibatnya apabila subjek seperti sejarah, kenegaraan, Tamadun Islam dan Tamadun Asia, ditolak mentah-mentah oleh kita semua.

Pada kita, semua itu tidak penting. Paling penting adalah pembangunan ekonomi dan negara cepat membangun. Kita tidak mahu fikir soal produk yang lahir. Sejauh mana semangat patriotism dan semangat cintakan negara itu wujud? Dalam kepala kita mahu menunjukkan lagak pandai menguruskan ekonomi negara. Seolah-olah itulah segala-galanya. Tak apalah… mereka tidak faham, mereka bukan Islam.

Kita tidak pernah mahu belajar daripada sirah nabi Muhammaad SAW. Nabi amat tegas dalam melaksanakan agenda Islam, tanpa menganiaya bukan Islam. Lagipun negara ini, negara Islam. Sudah tentu kita ada hak di tanah sendiri. Apa yang perlu ditakutkan. Kecualilah umat Islam berada di negara bukan Islam.

Paling tidakpun, tinjau-tinjaulah negara-negara seperti China dan Korea Utara. Bagaimana mereka membina negara? Bagaimana negara ini boleh ‘survive’ dalam keadaan ditekan begitu hebat oleh barat?

Jiwa rakyat mereka begitu kental. Walaupun hidup serba sederhana, mereka tetap setia mempertahankan negara tercinta daripada diganggu-gugat oleh kuasa asing. Mereka tetap kuat, walaupun tidak ‘berapa maju’ kononnya. Pada saya, negara ini sebenarnya telah lama maju. Jika tidak, mereka tidak akan mampu mengeluarkan senjata nuklear yang amat ditakuti barat. Orang Cina Islam, diberi pilihan, tinggal di sini atau keluar atau dibunuh. Suka atau tidak, mereka terpaksa menjunjung ideologi komunis.

Persoalannya, kenapa mereka begitu berjaya. Rakyat mereka celik sejarah dan kenegaraan. Setiap rakyat dipaksa untuk faham perkara ini. Suka atau tidak, mereka mesti ikut apa jua undang-undang dan peraturan negara ini.

Kita pula bagaimana? Atas nama demokrasi, kita terus bermain dan membiarkan. Tindakan tidak pernah tegas. Kena pada orang Melayu, bukan main lagi tegas kita. Tetapi kepada bukan Melayu, diugut sedikit, kita sudah cair.

Kini, kemasukan pelajar ke matrikukasi dan IPTA dipertikaikan oleh parti-parti bukan Melayu. Ingat saya bertanya pula, berapa ramai pelajar Melayu yang dimasukkan di UTAR dan universiti yang dimiliki oleh parti politik bukan Melayu. Hak kita, semua mereka mahu. Hak mereka, mereka sahaja yang dapat. Cuba siasat berapa banyak biasiswa yang disediakan oleh UTAR untuk pelajar-pelajarmereka.

Kita perlu ingat bahawa sedikit pengurangan pelajar Cina dan India kerana mereka ada universiti masing-masing. Inilah akibatnya apabila kita meluluskan universiti berasaskan parti politik dan universiti swasta.

Umum mengetahui, ramai kalangan bukan Melayu yang berada, menghantar mereka anak mereka ke IPTS atau keluar negara. Pelajar miskin yang cemerlang, sudah pasti mendapat tempat di IPTA. Ini tidak termasuk mereka yang awal-awal lagi telah ditawarkan oleh universiti kaum masing-masing. Hak Islam (Melayu) sedikit itulah yang ingin direbut.

Jika kita campur-campur nanti, saya amat yakin, pelajar bukan melayu paling ramai mendapat tempat di Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Ada kalangan pelajar bukan Melayu menarik diri apabila ditawarkan ke matrikulasi. Kejadian ini berlaku di tempat anak saya belajar.

Saya bersetuju, untuk meramaikan pelajar bukan Melayu masuk ke IPTA, jika bukan Melayu berjaya memandaikan anak-anak dalam bahasa Melayu (BM) dan mendapat keputusan yang baik. 

Ini tidak, yang gagal BM pasti akan mendapat tempat di IPTS dan universiti kaum mereka. Cuba tanya pelajar Melayu adakah mereka yang tidak mendapat kredit BM dalam SPM layak mendapat tempat di UiTM? Peliknya, tidak adapun parti politik Melayu atau orang Melayu bersuara. Adakah semua Melayu mendapat tempat di IPTA? Inilah akibatnya sindrom tak apalah…

Taktik Kempen Yang Stereotype

Bhai/DeeDee ..... Gua bersetuju dengan pandangan blogger Azmi APA dan TheFlyingKick dalam isu taktik kempen yang stereotype nih.... Sungguh... penyakit macam nih... bukan sahaja hinggap dekat jentera kempen UMNO/BN... tetapi ianya jugak melekat kuat samer pada jenteran kempen PAS/PR....

 
 
Sorry to say la kalu aper yang gua citerkan nih semacam memburukkan PAS dan PR.... stendet la...  kiter bagi la chan kat Blogger UMNO/BN untuk tibai UMNO/BN dan kiter pulak tibai PAS/PR dalam isu kempen PRK N1 Kuala Besut... Baru la betul... jangan la kiter asik tibai musuh jer... skali skala kena gak tibai team sendiri.... buat muhasabah... buat peringatan... Tak tau la pulak kalu ader mazhab bengong yang kata tabley nak bantai team sendiri... Hahaha.... kalu tabley nak kritik team sendiri.... sebab alasan kena wala' .... hahaha.... alamat tak lama la team tue... cepat jer terbongkang.... hahahaha

Teknik berkempen memburuk-burukkan pihak lawan pada gua sudah tak relevan pasca PRU13 .... sebab sekarang nih... para pengundi dah matang.... diorang nak tengok aper dasar dan hala tuju yang parti-parti politik nih nak bawak... Diorang nak tengok masa depan...

Pengundi taknak tengok perangai asik kondem aper sajer yang musuh buat waima yang betul sekali pon.... Macam contoh... sudah berapa kali aaa gua citer ... tolong aaa jangan bawak isu kononnya pembinaan mini zoo di Kemaman tue membazir... Ini taktik bodoh orang yang tak belajar ilmu pendidikan... Taktik kondem mini zoo nih sudah ketinggalan.... Mini zoo atau aper sajer jenis zoo atau taman burung semuanya tue aderlah untuk pendidikan dan konservasi.... jangan jadi jumud dan bodoh.... Di negeri-negeri Pantai Timur... hanya di Kemaman jer la ader Mini Zoo yang boleh dianggap lengkap... sesuai untuk pendidikan...

Lagipon kalu nak pergi ke Zoo Negara atau Wetland.... berapa plak kosnya... dari segi logistik dan accomodation.... itu belum masuk kos tol dan minyak petrol...... Jangan la bodoh sangat bawak isu nih.... Samer gak macam isu "kononnya" ader ahli UMNO/BN yang keluar beramai-ramai masuk PAS/PR.... Hahaha... ini taktik lapuk aaaa....  Benda bodoh yang UMNO/BN buat macam nih pon PAS/PR nak ikut ... aper daaa....

Cuba la tunjukkan satu pelan perancangan 5 tahun aper yang nak dibuat setelah menang di PRK N1 Kuala Besut... macam mana nak perbaiki kualiti hidup para pengundi di sana... macam mana pula dengan kemudahan infrastruktur.... Buat la satu sesi taklimat pelan perancangan 5 tahun atau 10 tahun nih... bagi peluang pengundi di Kuala Besut terbuka minda dan membuat pilihan yang tepat...

Jangan la buat ceramah asik nak hentam jer... nak tunjuk bahawa calon lawan tue ader masalah la... calon lawan tue bukan orang tempatan la... calon lawan tue tak buat kerja la sebelum nih.... calon lawan tue keluarga dier orang PAS la..... wei... ini bukan kempen... ini bengong namanyer...

Pasca PRU13.... orang nak tengok aper yang PAS/PR rancangkan untuk 5 tahun kalu menang di PRK N1 Kuala Besut.... Orang nak tengok aper yang Pakatan Rakyat pelankan untuk keseluruhan negeri Terengganu.... Macam mana nak mempertingkatkan ekonominya... macam mana nak memperbaiki taraf hidup penduduk Terengganu... Macam mana nak memperbanyakkan industri dan peluang pekerjaan di Terengganu... Macam mana nak bawak pelabur masuk ke Terengganu... Macam mana nak jadikan tatakelola dan pentadbiran Kerajaan Negeri Terengganu bertaraf AAA+++ (Moody @ Standard & Poor's)...

Cuba la pamerkan pelan strategik 5 tahun ker... 10 tahun ker.... untuk Kuala Besut....

Cukup-cukup la tue buat kempen macam bangang yang menggunakan taktik kempen yang stereotype nih.... dah lama dah... dan dah tak releven lagi cara nih pasca PRU13..... aper daaa...

Ader paham ka???

Tazkirah Ramadhan - Kerana Bepakaian Ketat




penulis nak cerita pasal satu kejadian yang akak rahsiakan dari pengetahuan sesiapa. Cuma penulis dan orang yang terlibat je yang tahu pasal kejadian ni. penulis nak cerita sebab ada nilai positif yang semua perempuan patut ambil iktibar. Lagi pun kalian bukannya kenal sayakan....saya pun tak kenal anda semua siapa..terima kasih kerana anda pembaca setia blog saya.
BERMULALAH CERITA RAKYAT:-
Semuanya bermula ketika akak shopping di sebuah pasaraya.  Malam tu akak cuma pakai baju t-shirt pink yang benar-benar fit dan singkat atas punggung. Maknanya punggung akak yang sendat dengan skirt bunga-bunga ni memang terpapar jelas. Skirt yang ketat yang akak pakai malam tu membuatkan bentuk punggung, peha dan perut serta tundun akak yang gebu ni jelas kelihatan. Walau pun punggung akak tak terlalu tonnggek, tetapi bentuknya yang bulat dan lebar memang benar-benar menarik perhatian lelaki. Kena pulak tu peha akak yang gebu ni. Tudung pulak macam biasa akak cuma lilitkan ke belakang. maknanya dada akak terserlah. Akak tahu saiznya tak berapa besar, tapi kalau dah sendat bajunya dah tentu menjadi perhatian.
Sedang akak shopping tu, suami akak layankan karenah anak-anak akak yang nak beli barang-barang alat tulis. Jadi akak sendirian memilih barang-barang dapur. Sedang akak leka memilih makanan dalam tin, akak ditegur oleh seorang lelaki. Akak toleh, muda lagi orangnya. Hensem.
“Pilih nenas ye kak?” tegurnya sambil tersenyum.
“Oh, ha’ah” akak membalas ringkas.
Malu juga rasanya kena tegur dengan orang muda yang hensem macam dia tu. Akak tengok dia asyik berdiri sahaja di sebelah akak, seolah sedang memerhatikan akak yang tengah tertonggeng-tonggeng memilih makanan dalam tin di rak. Bila akak toleh, dia cuma tersenyum.
“Err.. akak dah siap pilih ye, boleh saya pilih pulak?” katanya.
“Oh nak pilih juga ye.. Ok lah..” kata akak yang tersipu-sipu malu.
Ingatkan dia nak ambil kesempatan atau nak ngorat akak, rupa-rupanya dia tengah tunggu akak habis memilih barangan sebab dia juga nak pilih benda yang sama. Lepas tu akak pergi ke bahagian lain. Tengah akak lalu di rak menjual serbuk kari dan perencah masakan, akak terpaksa melalui beberapa lelaki india atau mamak yang sedang berbual di situ dalam bahasa mereka. Akak cuba untuk lalu dan nampaknya mereka memberi laluan. Apabila akak cuba melepasi mereka, salah seorang dari mereka menghimpit akak dari belakang.
Terasa bonjolan koneknya menekan lurah punggung akak. Akak menoleh dan dengan muka yang masam akak lihat siapa yang melakukannya. Tetapi pada saat itu juga seorang lagi meraba tundun akak hingga menjalar ke kemaluan akak. Akak tepis tangan lelaki india itu. Dan ketika itu juga akak rasakan punggung dan pinggul akak di ramas-ramas oleh beberapa tangan lagi. Akak jadi fed-up. Akak terus menampar salah seorang dari mereka. Kemudian salah seorang dari mereka berkata.
“Ayyoo kakak. Kenapa tampar kawan saya itu macam. Apa salah dia?” kata lelaki india yang bertubuh gendut kepada akak.“Korang dah raba aku jangan buat tak tahu pula ye?” akak memarahi mereka.Ketika itu orang ramai sudah mula memerhatikan kami. Mata akak mencari-cari kelibat suami akak tapi nampaknya bayangnya pun tak nampak. Akak tahu, pasaraya ni besar, ruangan barangan sekolah dengan barangan dapur agak jauh juga, malah dipisahkan oleh puluhan atau ratusan rak-rak yang tinggi dan penuh itu.
“Mana ada kami raba kakak. Kakak yang sendiri lalu tengah-tengah kami. Mungkin kami tersenggul ka, terlanggar ka. Jangan bikin malu la kakak.” kata seorang lagi pemuda india yang agak tinggi.
“Dahlah, malas aku nak layan korang ni. Gila.” kata akak lalu terus pergi dari situ.
Tetapi rupa-rupanya salah seorang dari mereka mengambil kesempatan sekali lagi. Dia menampar punggung akak sekuat hati. Serta merta akak jadi marah sangat. Akak pun toleh untuk memarahi mereka, namun sebaik akak melihat ke belakang. Akak terdengar bunyi sesuatu.
“Bedebub. Ohhh”
Akak dapati, salah seorang lelaki india itu sudah terduduk di atas lantai dengan paket-paket kari dan rempah ratus bertabur atas lantai. Kedua-dua lelaki india yang sedang berdiri itu tercengang melihat rakan mereka terbaring kesakitan bersama tangannya menutup hidungnya. Akak lihat pemuda yang menegur akak tadi sedang berdiri merenung tajam ketiga-tiga india tersebut. Sebelah tangannya berurat mengepal penumbuk dan sebelah lagi membimbit bakul berisi sayur-sayuran dan makanan dalam tin.
“Aku nak tanya korang sikit. Pernah ke orang bangsa aku cuba cabul orang bangsa kau? Pernah ke orang bangsa aku rogol orang bangsa kau? Aku tak pernah dengarlah! Tapi kenapa dengan bangsa kau ni ha?!: bentak pemuda tadi kepada ketiga-tiga lelaki india itu.
Kemudian mereka mengangkat rakan mereka pergi bersama muka yang takl puas hati. Akak tengok lelaki tadi masih tercegat memerhatikan bangsat-bangsat tu pergi. Perlahan-lahan akak hampiri pemuda itu. Kemudian dia tersenyum memandang akak.
“Akak tak apa-apa?” tanya pemuda itu lembut.
“Akak ok, adik macam mana.” tanya akak pula.
“Saya ok je kak. Akak sorang je ke shopping?” tanya dia lagi.
“Tak, dengan suami dan anak-anak. Tapi mana ntah dia orang…” balas akak.
“Ooo.. ok tak apa lah.. akak teruskan la shopping ye..” katanya sambil nak terus berlalu pergi.
Secara spontan akak tarik tangannya. Akak pun tak tahu kenapa akak bertindak sebegitu. Pemuda itu terhenti langkahnya dan terus berpalimng memandang akak.
“Dik, siapa nama adik? Akak Hamidah. Panggil akak Idah je.” kataku sambil menghulurkan tangan ingin bersalaman dengannya.
Dia tidak menyambut tanganku. Sebaliknya hanya tersenyum memandang akak.
“Akak boleh panggil saya Amir. Err.. ini kad saya” katanya sambil menghulurkan kad perniagaannya.
Akak capai kad nya dan akak lihat butir-butir di dalamnya. Kemudian Amir berkata.
“Kak Idah, saya minta maaf kalau apa yang saya cakapkan nanti menyinggung perasaan akak.” kata amir.
“Tak apa, apa dia” jawab akak.
“Kalau boleh, akak janganlah pakai pakaian macam ni lagi. Memang betul akak menutup aurat, tak mendedahkan kulit tubuh akak, tapi akak mendedahkan bentuk tubuh akak. Terus terang saya cakap kak, saya sendiri tak tahan tengok akak masa akak tengah pilih nanas dalam tin tadi. Tapi saya tahankan kak…” kata Amir membuatkan akak tersentak.
“Tadi tu baru sikit kak, baru kena raba je. Sebab dia orang tu tak tahan tengok akak tayang bodi macam ni. Macam mana kalau dia orang rogol akak. Memang mengarut kalau dia orang rogol kat sini, tapi sape tahu kat parking nanti ke, dia orang culik akak. Atau dia orang datang rumah akak semasa akak sendirian kat rumah. Macam mana?” hujahnya lagi..
“Kak Idah, setiap sesuatu yang Allah jadikan dan gariskan itu pasti ada sebabnya. Sama juga dengan aurat. Tak salah nak berfesyen tapi janganlah sampai menyeksa batin kaum lelaki yang memandang kak. Buruk akibatnya nanti. Minta maaf ye kak… “kata Amir sambil terus berlalu meninggalkan akak yang terdiam sambil memegang kadnya.
Akak kaku, tak dapat bersuara. Rasa macam nak menangis pun ada. Kemudian kelihatan suami dan anak-anak akak datang. Cepat-cepat akak simpan kad perniagaan Amir dalam handbag.Sepanjang perjalanan balik, akak terdiam dalam Kembara yang suami akak pandu. Akak terfikir memang betul kata-kata Amir tadi. Mulia betul hati dia.
Sejak dari hari itu, sumpah akak tak pakai lagi seksi-seksi. Kalau baju kurung tu, longgar dan selesa sahaja, tak ketat. Sama juga dengan kebaya dan skirt-skirt akak. Mana yang dah ketat tu akak bgi anak akak pakai sebab tubuh dia belum bergetah macam akak. Hingga kini, akak masih mencari Amir, akak betul-betul berhutang akhlak dan budi dengannya. Akak cuba call nombor handphone yang tertera dalamkadnya tapi dah ditamatkan perkhidmatan, asyik voice mail je. Terima kasih amir. Memang bukan salah lelaki, salah wanita sendiri yang terlalu mendedah. Terima kasih Amir..

Jul 17, 2013

Dunia 'Puasa Facebook' cetus debat

'Puasa Facebook' cetus debat 
 
 Juadah berbuka disediakan untuk pekerja asing di Dubai, semalam. - Foto AFP
Ada pengguna tidak guna media sosial hormati Ramadan

Dubai: Ketika umat Islam di seluruh dunia berpuasa, ada di kalangan mereka yang memperluaskannya dengan tidak menggunakan media sosial, menggelarnya 'puasa Facebook' sebagai menghormati Ramadan.
Umumnya, penggunaan media sosial meningkat ketika Ramadan tetapi bagi mereka yang melakukan ‘puasa Facebook’, sama ada mereka tidak menggunakannya atau mengurangkan menghantar pandangan, tweet atau memperbaharui status.

Agama Islam tiada memberi panduan mengenai media sosial ketika Ramadan tetapi ramai yang melakukan iktikaf dengan menghabiskan lebih banyak masa di masjid selain mengurangkan masa bekerja,” Abdul Ghani Hindi, profesor agama dan hal ehwal sosial di Universiti Al-Azhar, Mesir

Warga Muslim di Atlanta, Amerika Syarikat, Saud Inam, berkata dia merancang untuk tidak menggunakan media sosial sepenuhnya ketika Ramadan.

Sebaliknya, dia mahu menghabiskan lebih banyak masa mengaji al-Quran dan menghayati bulan suci itu bersama keluarga.

Hayati amalan agama

“Saya mahu pastikan tiada apa-apapun yang akan mengganggu saya pada Ramadan tahun ini,” katanya kepada Huffington Post.
“Saya mengurangkan perkara yang tiada kaitan dengan ibadat. Saya mahu lebih memberi tumpuan dan menghayati amalan agama.

“Kadang kala, seseorang itu akan keterlaluan memberi tumpuan kepada Facebook dan media sosial.”

Pendakwah di Detroit, Dawud Walid, berkata dia juga merancang mengurangkan penghantaran tweet ketika Ramadan.

“Saya rasa tidak akan tweet sama sekali. Saya tidak ada had tweet untuk dibuat tetapi tidak lagi akan memeriksa siapa yang menghantar kepada saya atau perlu menghantarnya setiap hari,” katanya.

“Agama Islam tiada memberi panduan mengenai media sosial ketika Ramadan tetapi ramai yang melakukan iktikaf dengan menghabiskan lebih banyak masa di masjid selain mengurangkan masa bekerja,” kata Abdul Ghani Hindi, profesor agama dan hal ehwal sosial di Universiti Al-Azhar, Mesir.

Faedah diri

Bagaimanapun, beliau tidak setuju untuk berhenti sama sekali menggunakan media sosial.

“Saya mahu gunakannya untuk faedah diri tetapi tidak akan menyekatnya daripada melakukan tanggungjawab agama termasuk membaca al-Quran dan melakukan tarawih,” katanya kepada al-Arabiya.

Ada kira-kira 60 juta pengguna Facebook dan Twitter di dunia Arab.

Profesor Islam di Universiti Hofstra, Hussein Rashid, pula tetap menggunakan media sosial ketika Ramadan.

Seperti juga bulan lain, beliau menghantar ayat suci al-Quran menerusi tweet.
Rashid berkata, 35 hingga 40 peratus tweet yang dihantar kepada 3,113 pengikutnya adalah ayat suci al-Quran.

Jul 15, 2013

Ini Maksud Sebenar Nasi Ganja di Ipoh


Asal nama Nasi Ganja ialah apabila tibanya bulan puasa, ianya dijual seperti menjual dadah kepada umat Islam yang tidak mahu berpuasa. Ia dijual seperti drive-through di lorong sebelah kanan kedai tersebut dan Nasi Ganja yang siap dibungkus dengan suratkhabar dan plastik dibungkus pula ke dalam plastik jinjing berwarna hitam.

Ramai orang luar Ipoh kerap mencari kedai menjual Nasi Ganja di Ipoh. Mereka menemuinya di Jalan Yang Kalsom. Bila ditanya mengapa nasi tersebut dipanggil Nasi Ganja, penjualnya berbohong dengan mengatakan keenakan nasinya boleh membuatkan orang ketagih.
Di Ipoh, umat Melayu terdahulu menyebutnya Nasi Ganja. Umat Melayu terkemudian menyebutnya Nasi Wonggey yang berasal dari perkataan Tamil ' Vanggey' yang bermaksud 'mari'. 
Ini kerana penjual Nasi Ganja ini sepanjang tahunnya memanggil orang supaya singgah di kedainya dengan laungan 'vanggey, vanggey, vanggey' . Maka bersepahlah pula cawangan Nasi Vanggey di Ipoh kemudiannya.
Semoga Ramadhan kali ini membuatkan pengusaha Nasi Ganja ini tidak lagi meraup untung dari perbuatan berdosa umat Islam lain.

Juga adalah diharapkan umat Islam di Ipoh telah berubah dengan tidak menjadikan Nasi Ganja ini sebagai penyebab untuk tidak berpuasa.

Pandangan Anda Bagaimana?

1. Setiausaha kepada Kementerian Perdagangan dan Industri menegaskan bahawa rundingan perdagangan mesti dilakukan secara rahsia, saya rasa oleh pegawai yang berkenaan. Nampaknya tidak akan ada perbahasan awam atau dalam kerajaan sendiri.
2. Saya tidak fikir ia adalah satu amalan yang baik, jika memang itu adalah amalannya. Mari kita lihat rekod perdagangan dan perjanjian lain yang dirundingkan oleh Kerajaan Malaysia. Rata-rata perjanjian perdagangan sebelum ini seolah-olah tidak banyak memihak kepada Malaysia. Malah mereka seolah menyebabkan Malaysia 'terpaksa' menerima syarat-syarat yang tidak menguntungkan.
3. Pertamanya, cuba kita nilai perjanjian air dengan Singapura. Malaysia telah bersetuju untuk menjual air mentah pada 3 sen per 1000 gelen. Sebagai balasan Malaysia boleh membeli 12 peratus atau kurang daripada air yang dirawat dengan harga 50 sen. Jika kadar ini dikaji semula, kedua-dua negara sepatutnya bersetuju.
4. Jika Malaysia meningkatkan kadar ini kepada 6 peratus per 1000 gelen (iaitu 100 peratus), maka Singapura boleh menaikkan harga atas faktor yang sama untuk 1 dolar bagi setiap 1000 gelen air yang dirawat. Ini sudah tentu tidak akan memberi manfaat kepada Malaysia. Dan kita tidak pernah cuba untuk merundingkan semula harga.
5. Perjanjian pertama tamat pada tahun 2011 dan kita tidak merundingkannya semula. Perjanjian seterusnya akan luput pada tahun 2060. Jadi, kita hanya akan dapat 3 sen bagi setiap 1000 gelen air mentah yang dijual sedangkan kos sara hidup mungkin telah meningkat beberapa kali dalam tempoh itu.
6. Bagi mengelakkan Singapura menyemak semula harga air jika kita menaikkan harga air mentah, Johor telah diberikan wang yang cukup untuk membina loji rawatan sendiri. Tidak perlu lagi bergantung kepada bekalan dari Singapura, kita boleh menaikkan harga air mentah tanpa Singapura menaikkan harga air yang telah dirawat.
7. Saya diberitahu bahawa Johor masih perlu membeli air yang dirawat dari Singapura. Saya benar-benar tidak tahu mengapa. Jadi harga belum dirundingkan semula dan saya rasa ia tidak akan dirunding semula sehingga tahun 2060.
8. Hari ini dolar Singapura adalah 2 kali ½ nilai Ringgit Malaysia. Ketika perjanjian itu dimeterai, nilai matawang kita berbanding Singapura ialah satu kepada satu. Persoalan kini, adakah kita akan menerima bayaran dalam dollar Singapura atau dalam Ringgit Malaysia? Atau adakah perihal ini menjadi rahsia juga?
9. Terus terang saya tidak fikir bahawa kita cukup berhati-hati dengan apa yang kita rundingkan. Secara kebetulan Johor menjual air dengan kadar 30 peratus bagi setiap 1000 gelen ke Melaka, iaitu kira-kira 1000 peratus lebih tinggi daripada air yang dijual kepada Singapura.
10. Kemudian terdapat pembelian pesawat pejuang F/A-18. Sebenarnya Kerajaan mahu beli MIG-29. Entah bagaimana sebahagian daripada dana itu digunakan pula untuk membeli F/A-18. Saya rasa orang yang buat keputusan ini tahu mengapa mereka mesti mempunyai F/A-18.
11. Malangnya perjanjian membeli F/A-18 tidak pula termasuk pembelian kod sumber. Tanpa kod sumber, F/A-18 hanya boleh terbang dalam misi yang hanya diluluskan oleh Amerika Syarikat. Maka pesawat pejuang yang mahal itu kini hanya boleh digunakan untuk persembahan LIMA saja. Satu permainan yang sangat mahal.
12. Kemudian terdapat AFTA, Kawasan Perdagangan Bebas Asean. Kita bersetuju bahawa kereta dengan 40 peratus kandungan tempatan layak dipertimbangkan sebagai kereta nasional dan diberi status bebas cukai untuk pasaran ASEAN. Syarat 40 peratus kandungan tempatan sebenarnya mudah dipenuhi oleh syarikat pengeluar kereta dari luar ASEAN. Ini bermakna kereta-kereta Jepun, Korea, China dan Eropah boleh mendapatkan status negara ASEAN dengan mudah jika komponen kereta mereka dipasang di negara-negara ASEAN termasuk bateri, tayar dan beberapa komponen lain.
13. Kita menghasilkan Proton di Malaysia dengan 90% kandungan tempatan. Sememangnya kos kita adalah lebih tinggi dan belum mampu bersaing dengan syarikat kereta di luar ASEAN yang dipasang di negara-negara ASEAN. Walaupun Proton membanjiri pasaran Malaysia, namun hampir tidak ada Proton dilihat di negara-negara ASEAN lainnya.
14. Perunding mungkin fikir mereka sedang merundingkan perjanjian yang baik untuk Malaysia, tetapi saya tidak fikir begitu. Hakikatnya kita hanya buka pasaran ke negara lain dengan pasaran tertutup.
15. Dan keadaan menjadi lebih buruk apabila Proton perlu mematuhi pelbagai standard dan prosedur keselamatan yang ditetapkan kerajaan Malaysia, namun pada masa sama kereta import diberi pula pelbagai pengecualian. Tetapi sekiranya Proton berhasrat mengeksport kereta ke negara-negara pengeluar, ia perlu pula mematuhi semua standard mereka. Setakat ini Proton tidak boleh dieksport ke Jepun, Korea dan negara-negara Eropah. Ini adalah contoh 'perjanjian baik' yang kita lakukan.
16. Kita telah kehilangan Pulau Batu Puteh, tetapi kita tidak boleh pula membina jambatan atau meratakan tambak, atau menyelesaikan isu kumpulan wang simpanan pekerja kita di Singapura. Tetapi kita sanggup pula berikan tanah keretapi kita yang bernilai berbilion kepada Singapura tanpa sebarang faedah. Dan sekarang kita pula yang terpaksa minta izin Singapura hanya untuk membina kereta api kelajuan tinggi.
17. Nilaikanlah semua perjanjian yang telah kita lakukan dan anda akan dapati hampir tiada satu pun faedah yang boleh kita nikmati.
18. Sekarang kita mahu terima bulat-bulat TPP (Trans Pacific Partnership) ilham daripada Amerika. TPPA sebagai "satu percubaan" Amerika Syarikat untuk membolehkan syarikat-syarikat besar mereka menembusi pasaran domestik negara-negara kecil, khususnya dalam perolehan kerajaan.
19. Apabila GATT (Perjanjian Am Mengenai Perdagangan dan Tarif) gagal, Amerika mencipta WTO (Pertubuhan Perdagangan Dunia) untuk tujuan yang sama. Itu juga gagal. Mereka kemudian mencipta APEC. Namun mereka tidak dapat mencapai matlamat mereka. Mereka memperkenalkan perjanjian perdagangan bebas dua hala. Kemudian mereka mempromosikan Dunia Globalisasi, dunia tanpa sempadan di mana wang mereka boleh didagangkan ke mana saja untuk memusnahkan ekonomi mana-mana negara dan kemudian menarik keluar semula wang mereka. Mungkin kita terlupa apa yang telah mereka lakukan pada tahun 1997-1998.
20. Ketika itu mereka gagal untuk memiliki perolehan kerajaan. Namun kini mereka cipta pula TPP, satu perkongsian yang pastinya berat sebelah, yang kuat akan mengambil kesempatan terhadap yang lemah.
21. TPP akan menjadi undang-undang. Jika kita melanggar perjanjian, syarikat mereka boleh menyaman Kerajaan Malaysia berbilion dollar. Saya mempunyai keraguan tentang keupayaan kita untuk meyakinkan mahkamah antarabangsa. Kita tidak dapat meyakinkan Mahkamah Dunia dalam kes Pulau Batu Puteh.
22. Mereka mempunyai ramai peguam terbaik. Kita pasti menghabiskan semua dana yang kita miliki hanya untuk membayar peguam kita yang pastinya kurang pengalaman. Akhirnya kita akan hilang segalanya dan terpaksa pula membayar ganti rugi yang bernilai berbillion dolar. Dan kita akan berterusan membayar sehingga kita terpaksa buat keputusan untuk mematuhi peraturan TPP. Dan apabila kita mula mematuhinya, baru kita sedar yang kita akan kehilangan lebih banyak wang.
23. Kerajaan kini mempunyai masalah dalaman dan kita perlu menyelesaikan masalah ini. Mereka seolah tidak peduli. Sesiapa yang bercakap tentang Dasar Ekonomi Baru (DEB) akan dilabel sebagai perkauman oleh para pegawai kita. Apabila penyangak mata wang menyerang kita dengan tujuan untuk mendapatkan kawalan ke atas ekonomi kita, kita menentangnya kerana pada masa itu kita masih bebas. Tetapi selepas kita menandatangani TPPA, kaki dan tangan kita akan terikat. Tiada lagi kawalan modal. Kita akan dijajah lagi. Presiden Sukarno memang betul tentang neo-kolonialisme.
24. Saya tahu bahawa MITI sudah bersedia untuk bersetuju dengan TPPA dan tidak akan melayan hujah-hujah sebaliknya. MITI mahu melakukan semua ini secara rahsia. Dan kita pula tidak tergamak menghukum orang-orang yang membuat perjanjian tersebut yang bakal menjejaskan kepentingan negara ini. Dan pilihan yang kita ada hanyalah menangggung kerugian.
25. Malaysia adalah negara saya, sebagaimana juga negara para pegawai dan ahli-ahli politik yang membuat keputusan di negara ini. Jika ada orang yang dalam diam cuba untuk mendatangkan mudarat kepada negara saya, maka saya mempunyai hak untuk bersuara.
26. Kerajaan banyak bercakap tentang ketelusan. Mari kita lihat ketelusan mengenai rundingan TPP. Kata putus Oktober 2013 ini sepatutnya diabaikan. Dan biar China juga dilibatkan.

Jul 12, 2013

Panas!!! Suami Orang Besar PKR Hampir Cetus Kekecohan Akibat Kehadiran Wartawan Semalam!!!?

Berikutan gagal melunaskan bayaran ganti rugi RM30,000 dalam satu kes saman fitnah, barangan dalam rumah milik Ketua Wanita PKR negeri Norhayati Jaafar di Taman Sri Kijang, Alma di sini hari ini disita oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang.
Mahkamah mengeluarkan perintah sita itu hari ini setelah Norhayati gagal membayar ganti rugi RM30,000 kepada bekas ketua wanita PKR negeri Aminah Abdullah yang memenangi kes saman fitnah terhadap Ketua Wanita PKR negeri itu.
Peguam yang mewakili Aminah, Saiful Ambar Abdullah Ambar berkata jika Norhayati masih gagal membayar ganti rugi selepas 14 hari barangannya disita, mahkamah boleh mengambil tindakan melelong barangan berkenaan.
Katanya pada 27 September tahun lalu, Pesuruhjaya Kehakiman Datuk GV Varughese mengeluarkan perintah kepada Norhayati sebagai defendan pertama dan dua lagi defendan, masing-masing membayar ganti rugi RM30,000 kepada Aminah kerana didapati bersalah mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah dalam akhbar Harakah edisi 20-22 Mei tahun lalu.
"Bagaimanapun tiga bulan selepas keputusan penghakiman dibuat semua defendan termasuk Norhayati gagal membayar ganti rugi berkenaan. Jadi ini adalah salah satu cara yang kita ambil iaitu dengan meminta mahkamah mengeluarkan perintah menyita barangan milik defendan," katanya kepada pemberita di sini.
Terdahulu, berlaku sedikit kekecohan apabila suami Norhayati mempertikaikan proses penyitaan itu dan kehadiran sekumpulan wartawan dan jurugambar di rumahnya bagi membuat liputan proses penyitaan itu.
Bagaimanapun proses penyitaan dilaksanakan dengan sempurna apabila wakil Mahkamah Tinggi Pulau Pinang menjelaskan kepada lelaki berkenaan mengenai proses penyitaan itu.
Pada 15 Jun 2011, Aminah memfailkan saman fitnah RM6 juta terhadap Norhayati, Timbalan Ketua Cabang PKR Bukit Mertajam Jab Samat dan Setiausaha PKR Cabang Jelutong, Khairil Anuar Kamarudin serta tiga lagi iaitu wartawan Harakah Mohd Sabri Said, Ketua Pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman dan PAS.
Aminah dalam tuntutannya mendakwa laporan akhbar itu, antara lain, bermaksud beliau seorang yang jahil agama dan tiada sebarang pengetahuan syariat Islam, menerima umpan kebendaan daripada Umno, termasuk dituduh menggesa Presiden PKR Wan Azizah bercerai dengan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Selain itu, beliau mendakwa ketiga-tiga pemimpin PKR, pada satu sidang akhbar di Galeri Pejuang, Cheruk Tok Kun, Bukit Mertajam, dengan niat jahat mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah, kecaman berbentuk peribadi serta tuduhan tidak berasas yang bertujuan mengaib, menjatuhkan maruah, nama baik dan reputasinya.
Pada 27 September lalu, Mahkamah Tinggi memerintahkan Norhayati, Jab dan Khairil Anuar masing-masing membayar ganti rugi RM30,000 kepada Aminah, manakala Mohd Sabri, Ahmad Lufti dan PAS dilepaskan selepas mahkamah menerima pembelaan mereka.
Permohonan untuk mendapat kebenaran merayu oleh tiga pemimpin PKR tersebut juga ditolak oleh Mahkamah Rayuan pada 29 November tahun lalu.
Sementara itu, Aminah berkata beliau hairan mengapa Norhayati tidak mendapat pembelaan daripada PKR sedangkan wanita itu sanggup membuat fitnah demi membela parti dan presiden parti Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
"Sepatutnya dia (Norhayati) minta bantuan daripada Wan Azizah membayar ganti rugi kepada saya seperti yang diarahkan oleh mahkamah kerana apa yang dia lakukan terhadap saya adalah bagi membela Wan Azizah dan PKR.
"Saya berpendapat Norhayati perlu memikirkan semula perjuangannya bersama PKR kerana dia telah banyak membela parti itu tetapi sekarang apabila dia susah parti itu langsung tidak membelanya," katanya.

Jul 11, 2013

Takut dan Merinding Melihat Foto Ini? Itu Berarti Anda Menghidap Trypophobia

Jika Anda takut melihat banyak lubang, sarang lebah, atau lubang dalam jumlah banyak yang tersusun maka Anda termasuk penghidap trypophobia. Meski demikian fobia ini tidak masuk ke dalam American Psychiatric Association’s Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Trypophobia sering juga disebut repetitive pattern phobia.

Ribuan orang mengaku takut melihat objek dengan ukuran lubang yang kecil. Penelitian terbatas dilakukan oleh Arnold Wilkins dan Geoff Cole yang melakukan penelitian pertama kali dan menduga ketakutan ini lebih ke arah rasa jijik ketimbang ketakutan secara kultur.












GUAN ENG & KERAJAAN DAP BUAT BODOH BILA NAJIS BABI MASUK SAWAH PADI !!

 

Kalau bab nak cari publisiti murahan , laju je Guan Eng ini ambil tindakan untuk mempopularkan dirinya .Contohnya isu kes rogol SUKMA sampai ugut tidak menghantar atlit wanita untuk edisi akan datang .

Tapi bila ada isu  kena kepada kaumnya seperti dalam isu sensitive  najis babi , beliau cuba melarikan diri dengan menyerahkan sepenuhnya hal itu kepada Kementerian Pertanian .




Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mendesak Kerajaan DAP Pulau Pinang agar lebih sensitif dan menangani segera isu pengaliran najis babi ke kawasan tanaman padi di Kampung Selamat, Tasek Gelugor.

Menterinya, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan sepatutnya mengambil tanggungjawab dan bukan bertindak lepas tangan dengan menyerahkan kepada kementerian.

"Ahli Parlimen Bagan patut faham sensitiviti. Isu ini harus mereka selesaikan kerana di bawah bidang kuasa negeri, tetapi sebaliknya mereka tolak isu ini kepada Kerajaan Persekutuan. Kerajaan negeri mesti mengambil tanggungjawab dan kementerian sedia membantu.

"Isu ini kena sama-sama selesaikan. Kerajaan Persekutuan tidak akan mampu selesai masalah najis babi ini jika kerajaan negeri tidak beri kerjasama," katanya semasa menggulung perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Baru-baru ini, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) melahirkan kekesalan dengan kegagalan kerajaan DAP Pulau Pinang menyelesaikan kes pencemaran najis babi di Kampung Selamat sehingga menyebabkan 500 pesawah terpaksa menanggung kerugian.

Selain Kampung Selamat, Kampung Pantai Acheh di Balik Pulau juga menerima nasib sama apabila najis babi mencemarkan laut di kawasan berdekatan sehingga memberikan kesan kepada ekosistem hidupan di kawasan berkenaan dan hal serupa menimpa Kampung Jawi.

Berikutan desakan itu, Datuk Mansor Othman (PKR-Nibong Tebal) yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang berjanji akan membawa isu tersebut kepada kerajaan negeri sambil memberitahu beberapa langkah sudah diambil, namun enggan mendedahkannya.
Dalam perkembangan berasingan, Ismail Sabri berkata, penyelidikan rapi sedang dibuat untuk memperkenalkan jenis padi baharu yang boleh ditanam dengan menggunakan semburan air seperti penanaman sayur sahaja tanpa memerlukan air bertakung.

Jul 10, 2013

INI KALILAH : AHLI PARLIMEN BUKAN ISLAM INI CADANG PUASA PENUH!! - PAS DITERIMA KER PUASA PEMIMPIN DAP NIE?

Pemimpin bukan Islam DAP, Dr Ong Kian Ming berazam untuk berpuasa sebulan pada Ramadan kali ini dan percaya produktivitinya meningkat kerana tidak perlu menghabiskan waktu untuk makan tengah hari.
Ahli Parlimen Serdang beragama Kristian itu mahu berpuasa sebagai solidariti kepada umat Islam di Malaysia, malah sudah berpuasa sejak tiga tahun walaupun tidak penuh. 
"Menanti untuk berpuasa semasa Ramadan, pertama kali saya cuba untuk berpuasa penuh," tulis Ong melalui akaun Twitternya @imokman, malam tadi. 
"Harapan saya, kali ini dapat berpuasa penuh seperti rakan Islam dengan mengambil sedikit makanan seperti buah-buahan pada sahur dan meneruskan perjuangan berpuasa sehingga ke Maghrib," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider. 
Beliau berkata, objektif puasanya sama seperti umat Islam lain iaitu untuk mengawal nafsu dan merasai susah-payah rakan Islam mengharungi puasa pada Ramadan. 
"Saya tidak boleh menutup mulut mereka yang mendakwa sedemikian. Asalkan saya mempunyai niat baik dan pengundi di Serdang juga faham akan niat saya ini," katanya merujuk sesetengah pihak yang memperlekeh usahanya. 
Bagi merai kemeriahan berbuka puasa, beliau bercadangmenghadiri beberapa majlis berbuka puasa termasuk bersama wakil rakyat lain di Parlimen. 
"Hari pertama Ramadan, saya akan berbuka puasa di Parlimen bersama ahli parlimen lain dan pada minggu depan pula, saya mahu berbuka puasa bersama rakan-rakan beragama Islam. 
"Saya juga bakal menyertai satu program keluarga angkat bagi merasai sendiri pengalaman keluarga Melayu menjalani ibadah puasa," katanya. 
Pengumuman Ong menerima reaksi positif apabila ramai pengikut Twitternya mencadangkan hidangan sesuai untuk bersahur, selain mengundangnya berbuka puasa dan tidak kurang menyangka beliau sudah memeluk Islam. 
Umat Islam di Malaysia mula berpuasa Rabu ini setelah Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Seri Syed Danial Syed Ahmad mengumumkan tarikh permulaan puasa ditetapkan pada Rabu ini. 
Sabda Baginda Rasulullah s.a.w.: "Setiap amalan anak Adam (manusia) itu digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga kepada 700 kali ganda. Firman Allah s.w.t. (maksudnya) : "Kecuali puasa yang dikerjakan untuk Ku, maka Aku-lah yang membalasnya. Dia menahan syahwatnya dan meninggalkan makan kerana Aku" 
Bagi orang yang puasa itu ada dua kegembiraan, iaitu gembira ketika berbuka (atau berhari raya) dan gembira ketika menemui Tuhannya kelak. Dan, demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi." 

(Riwayat Muslim dari Abu Hurairah)


SELAMAT BERPUASA....

Al Fatihah - Mengimbau Kenangan Saat-Saat Allahyarham Seniman Tan Sri P.Ramlee Meninggal Dunia

Mengimbas kembali bagaimana Allahyarham seniman P Ramlee yang Meninggalkan pelbagai warna dan ceritera yang sehingga kini segala aksi serta lakonannya masih laku dan digemari oleh semua termasuk golongan remaja. Bagaimana pun masih ramai yang tidak dapat mengikuti saat terakhir beliau meninggal dunia dan dikebumikan, teman terbaca dalam satu posting Blog Dairi share yang memaparkan gambar-gambar bagaimana dia meninggal dunia dan dikebumikan. Sehubungan itu rasanya ada lah elok kita berkongsi dan memberi laluan kepada genarasi baru engenali seniman tanah air dan bagaimana disaat akhirnya dia meninggal dunia.

P.Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh dilahirkan di Pulau Pinang pada pagi Hari Raya Aidilfitri bersamaan Rabu, 22 Mac 1929.Bapanya seorang ahli pelayaran yang berasal dari Lho'Seumawe, Acheh telah berkahwin dengan Che Mah binti Hussien pada tahun 1925 di Kubang Buaya, Butterworth.

P.Ramlee telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kampung Jawa dan seterusnya di Penang Free School sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua.Semenjak di bangku sekolah lagi, P.Ramlee telah menunjukkan minat dan bakat dalam bidang seni, terutamanya dalam seni muzik.Di Penang Free , P.Ramlee belajar seni muzik dengan Encik Kamaruddin iaitu pemimpin Brass Band di sekolah tersebut.
Semasa pendudukan Jepun di Malaya, P.Ramlee pernah memasuki sekolah tentera laut Jepun (Kaigun). Di sini beliau berpeluang mempelajari lagu-lagu Jepun.Penglibatan beliau dalam dunia muzik bermula dengan pancaragam "Teruna Kampung". Dalam pertandingan keroncong seluruh Pulau Pinang dan Seberang Perai yang diadakan dalam tahun 1947, pancaragam beliau menjadi juara dengan lagu 'Keroncong Oh Suci' yang dinyanyikan oleh P.Ramlee.

Solat jenazah P.Ramlee


PANDUAN : Puasa Ramadhan Dan Pengisiannya

Bersyukur kita ke hadrat Ilahi yang mempertemukan kita dengan bulan Ramadhan yang mulia. Tetamu Allah yang cuma datang setahun sekali. Ramadhan kali ini sebenarnya berbeza dengan Ramadhan yang lalu kerana usia kita semakin bertambah. 
Sebab itulah kita sepatutnya lebih merasai kehangatan Ramadhan kali ini dengan menambahkan amalan dan kebaikan berbanding daripada Ramadhan sebelumnya. Ambillah peluang Ramadhan yang tiba pada tahun ini, kerana besar kemungkinan kita tidak akan menemuinya di tahun hadapan.
Pengertian:

Puasa dalam bahasa Arab bermaksud meninggalkan. Manakala maksud di sisi ahli Feqah ialah 
meninggalkan diri melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa iaitu bemula daripada terbit fajar hingga terbenamnya matahari dan disertai dengan niat.
Fadhilat Puasa dan Bulan Ramadhan:

Puasa bulan Ramadhan adalah salah satu rukun Islam. Setiap detik sepanjang bulan Ramadhan adalah sebaik-baik masa dan sebaik-baik hari di atas muka bumi ini. Allah telah memberikan kelebihan yang banyak kepada bulan Ramadhan berbanding dengan bulan-bulan yang lain. 
Panduan Puasa Ramadhan
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam Bersabda Yang Ertinya: 

“Apabila tiba awal malam dalam bulan Ramadhan diikat semua syaitan dan jin-jin yang derhaka, ditutup semua pintu neraka dan tidak dibuka walau satu pintu, dan dibuka pintu-pinta syurga dan tidak ditutup walaupun satu pintu. 

Penyeru pun menyeru: 

“Wahai orang yang mengharapkan kebaikan! Terimalah. Wahai orang yang mengharapkan kejahatan! Berhentilah, dan (yang ikhlas) kerana Allah dibebaskam daripada api neraka dan (penyeru itu akan menyeru) pada setiap malam Ramadhan”.

(Riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah)
Hadis ini menerangkan beberapa keistimewaan bulan Ramadhan, antaranya akan dibuka semua pintu syurga untuk menerima amalan-amalan soleh yang begitu banyak yang dilakukan oleh orang mukmin pada bulan ini. Begitu juga akan ditutup semua pintu neraka kerana sedikitnya bilangan maksiat yang dilakukan oleh orang mukmin pada bulan ini. Syaitan-syaitan juga akan diikat apabila tiba bulan Ramadhan.
Kelebihan bulan Ramadhan juga ialah difardukan puasa di dalamnya. Puasa merupakan setinggi-tinggi amalan bagi mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Taala dan puasa juga penghapus dosa-dosa atas maksiat yang dilakukan.
Berikut adalah perkara-perkara yang disentuh oleh JAKIM dalam siri penerbitannya berkaitan puasa bulan Ramadhan.
  1. Puasa 
  2. Pengertian 
  3. Fadhilat Puasa dan Bulan Ramadhan 
  4. Di manakah Kedudukan Puasa Kita? 
  5. Hukum Mengerjakan Puasa 
  6. Amaran kepada Orang yang Meninggalkan Puasa
  7. Rukun Puasa 
  8. Adab-adab dan Sunat Puasa
  9. Perkara yang Harus ketika Berpuasa 
  10. Perkara yang Makruh ketika Berpuasa
  11. Qiamullail dan Solat Tarawih 
  12. Rakaat Solat Tarawih 
  13. Kelebihan Malam Sepuluh Terakhir Ramadhan dan Lailatul Qadar
  14. Bilakah Lailatul Qadar? 
  15. Zakat Fitrah 
  16. Siapa yang Wajib Membayar Zakat Fitrah
  17. Waktu Membayar Zakat Fitrah 
  18. Kadarnya 
  19. Qadha’ dan Fidyah Puasa 
  20. Qadha’ Puasa Bagi yang Meninggalkannya kerana Hamil atau Menyusukan Anak
  21. Hukum Orang yang Mati dan Belum Sempat Mengqadhakan Puasanya
  22. Fidyah 
  23. Ringkasan 
  24. Puasa Sunat Enam Hari dalam Bulan Syawal 
Untuk Pencerahan / Penjelasan lanjut mengenai perkara-perkara di atas, klik PANDUAN PUASA RAMADHAN - JAKIM