Mata Pena Lebih tajam Dari Pedang

Menyampaikan sesuatu isu hendaklah berlandaskan kebenaran. Kalau isu tidak benar maka itu adalah fitnah yang nyata.

Membaca Buku adalah Jambatan Ilmu

Beruntunglah sesiapa yang suka membaca dan mengamalkan ilmu2 yang ada di dalam buku yang dibaca."Tidak membaca buku bermakna tidak bertambahlah ilmu dan pengetahuan" .

Perdana Menteri Malaysia

Mungkin wujud republik Malaysia, Kerajaan Islamiyah Malaysia Perdana Menteri TEORI RAHMAN pusingan ...

Majalah Berita Bujang Senang Bukan Bola Sepak

Kami ingin menghiburkan anda dengan info terkini yang boleh merangsangkan minda anda. Kalau anda terasa sabar sajalah

Perkongsian minda yang baik

Percambahan minda yang baik akan merangsang pemikiran supaya lebih kreatif maka fikir-fikirkan lah apa yang kami sampaikan

Bujang Senang

Bujang Senang

Dec 29, 2015

RAHSIA 42 TAHUN PULAU KIDJANG

PULAU KIDJANG bukanlah sebuah pulau. Sebaliknya, ia merupakan nama sebuah kapal yang pernah beroperasi di perairan Sarawak pada pertengahan tahun 1960~an hingga awal tahun 1970~an.

Menyingkap sejarahnya, hari ini, 27 Disember 1973 genap 42 tahun berlakunya peristiwa maritim terburuk pernah dicatitkan dalam sejarah pengangkutan air di Sarawak.

Seluruh rakyat Sarawak tidak pernah menduga pelayaran M.V.Pulau Kidjang, pada petang 26 Disember 1973 berakhir dengan tragedi menyayat hati pada kira~kira jam 4.00 pagi, 27 Disember 1973.

Tiada siapa menyangka, kapal penumpang dan kargo yang dibina pada tahun 1936 di Hong Kong, asalnya dimiliki Syarikat Perkapalan Kidjang, Tanjung Pinang, Indonesia sebelum dibeli oleh Syarikat Perkapalan Messrs Central Shipping beralamat di Main Bazaar, Kuching dari sebuah syarikat perkapalan di Singapura ini berakhir dengan tragedi memilukan dan mengorbankan banyak nyawa.

Segala~galanya bermula 42 tahun lalu, seramai 140 orang iaitu 110 penumpang dan bakinya 30 orang krew kapal terbabit dalam tragedi maritim terburuk ini. Hanya 40 orang terselamat dan 53 mayat mangsa termasuk lima mayat anak kapal berjaya ditemui.

Manakala 47 mayat penumpang dan anak kapal gagal ditemui sehingga ke hari ini. Mereka termasuk enam sekeluarga yang berasal dari Sibu, Sarawak dipercayai terperangkap di dalam badan kapal malang tersebut.

Fenomena alam semulajadi, cuaca buruk ketika musim tengkujuh dan musim angin monsun timur laut dikaitkan sebagai punca utama tenggelamnya M.V.Pulau Kidjang.

Bagaimana pun tiada laporan dikeluarkan mengenai kemungkinan cuaca buruk bagi tempoh 24 jam ketika M.V.Pulau Kidjang meninggalkan jeti K.T.S. Kuching pada 26 Disember 1973.

Kebanyakan mangsa yang terselamat terutamanya anak~anak kapal memberitahu sebelum kejadian berlaku, hujan turun dengan lebat. Angin bertiup kencang diiringi ribut kuat dan keadaan ombak besar mengakibatkan laut bergelora. Tanda awal keadaan cuaca buruk dirasai sebaik sahaja M.V.Pulau Kidjang keluar dari Muara Tebas seterusnya belayar ke Tanjung Po menuju Kuala Rajang.

"Saya muntah beberapa kali kerana mabuk laut. Isteri dan anak~anak saya yang juga mengalami mabuk laut, tidur sepanjang masa kapal belayar. Kira~kira jam 3.15 pagi (berdasarkan jam tangan) saya dapat merasakan pergerakan kapal perlahan. Ketika itu juga, air laut melimpah masuk ke dalam bahagian dek. Kerusi dan meja tercampak ke setiap sudut kapal. Saya segera mengejutkan isteri dan anak~anak saya dan mengarahkan mereka berpindah ke tempat yang lebih selamat.

Dalam keadaan kelam kabut, saya berjaya mendapatkan semula anak lelaki saya yang tercampak akibat dirempuh ombak besar. Bagaimanapun, isteri dan dua orang lagi anak saya terus dihanyutkan arus ombak. Saya memanjat ke atas kapal bersama anak lelaki saya yang berusia lima tahun dan mengoyakkan kain kanvas. Malangnya, anak saya terlepas dari pelukan dan dihanyutkan arus ombak deras," cerita seorang penumpang yang merupakan anggota polis berpangkat konstable, Kadir Gobel.

Di sebalik tragedi M.V.Pulau Kidjang yang dikaitkan dengan musim tengkujuh, sebenarnya sehingga ke hari ini tidak ramai di kalangan masyarakat Sarawak mengetahui ada faktor lain juga menjadi punca tenggelamnya M.V.Pulau Kidjang. Meneliti keterangan saksi, tidak dapat dinafikan terdapat unsur kesilapan manusia yang sedikit sebanyak penyumbang berlakunya tragedi tragis ini.

Keterangan juragan M.V.Pulau Kidjang, Awang Hashim bin Awang Hamjah dalam Laporan Marine Court of Enquiry into the Loss of M.V.Pulau Kidjang, 27 Disember 1973 mengesahkan M.V.Pulau Kidjang belayar di dalam laluan kedua~dua boya iaitu boya luar dan dalam. Sebenarnya laluan ini menuju ke arah Beting Selatan dan tidak jauh dari kawasan Wong Sands.

Jurumudi, Udin bin Hassan yang bertugas mengendalikan alat kemudi memberitahu semua arahan diberikan oleh Awang Hashim.

"Kira~kira jam dua pagi, kapal memotong masuk ke dalam boya beting tengah dan boya di sebelah kanan yang terdapat di Kuala Rajang. Saya nampak beberapa buah kapal berlabuh tidak jauh dari beting tengah. Lampu isyarat pada lampu~lampu itu berfungsi. Semasa M.V.Pulau Kidjang belayar masuk menuju ke Kuala Rajang, keadaan kapal senget ke kanan dan kiri kerana dipukul gelombang. Ketika itu, laut amat bergelora dan angin bertiup kencang dari arah belakang"

Menurut Udin lagi, kira~kira jam 3.30 pagi, juragan Awang Hashim telah mengarahkannya menukar haluan ke Utara 70 darjah Timur.
Sebenarnya pada kedudukan ini, haluan M.V.Pulau Kidjang berada antara rumah api Tanjung Jerijeh dan bikon Jerijeh Selatan dengan keadaan muara Kuala Rajang sedang bergelora. Air pasang yang sedang berlaku mengakibatkan aliran arus air laut dan sungai menghulu di kawasan muara bertambah deras.
Kapal terumbang ambing ke kiri dan kanan akibat pukulan gelombang besar dan alunan ombak yang kuat di bahagian beting. Dalam keadaan kapal terumbang~ambing, air laut semakin banyak melimpah masuk ke dalam kapal.

Dalam keadaan kelam kabut itu, usaha Udin mengemudi M.V.Pulau Kidjang menuju ke Kuala Selalang setelah diarahkan oleh Awang Hashim, ternyata tidak berjaya sebaliknya kedudukan badan kapal semakin condong ke kanan dan perlahan~lahan tenggelam di dasar muara Kuala Rajang.

Tatkala itu juga, tangisan terus memecah kesepian dinihari. Laungan meminta tolong masih lagi kedengaran. Air mata bersatu dalam alunan ombak ganas. Rasa kasihan hilang di laut. Tetapi tiada siapa peduli. Langit muara Kuala Rajang gelap. Sekali lagi sarat awan menurunkan hujan. Badai angin dan ribut terus mengganas. Laut masih bergelora saat tenggelamnya M.V.Pulau Kidjang.

Ramai juga di kalangan kita tidak mengetahui nama asal M.V.Pulau Kidjang ialah Keranji dan dimiliki oleh Syarikat Perkapalan Kidjang yang berpangkalan di Tanjung Pinang, Indonesia. Syarikat Messrs Central Shipping Sdn Bhd iaitu pemilik terakhir M.V.Pulau Kidjang membeli kapal berusia 28 tahun itu pada tahun 1964 dari Kee Lee Shipping Co.Ltd., Singapura dengan harga tiga ratus dua puluh ringgit Malaysia (nilai ringgit ketika itu). Baki bayaran kapal berjumlah lapan puluh ribu ringgit dibayar secara ansuran selama setahun bermula dari tahun 1969 hingga 1970.

M.V.Pulau Kidjang dikenali sebagai kapal jenis "tender" dan "Elliptical Stern" kerana rekabentuk bahagian buritannya yang rungkup dan terjuntai. Spekfikasi buritannya membolehkan air laut melimpah masuk ke dalam dek belakang tetapi air yang melimpah ini tidak dapat mengalir terus keluar.

Alat kemudi dan kipasnya tenggelam serentak ke dalam air membolehkan kapal jenis ini dikemudi dengan lebih efektif.
Bagaimanapun, ketika belayar mengikut arah arus air dan ombak di laut, pergerakan kapal akan perlahan. Semasa pelayaran terakhirnya, ukuran keapungan bahagian hadapan M.V.Pulau Kidjang ialah 2.13 meter dan bahagian belakang ialah 3.04 meter. Trim bahagian butirannya adalah satu meter.

Laporan Marine Court of Equiry into Loss of M.V.Pulau Kidjang~Case History No.1/76 mengesahkan M.V.Pulau Kidjang didapati tidak layak belayar semasa ia karam pada kedudukan kira~kira 2.8 batu nautika dari rumah api Tanjung Jerijeh atau kira~kira tiga batu nautika ke arah rumah api Tanjung Selalang.
Binaan pengalih udara dan tingkap magun yang terletak di sebelah dek kapal, didapati tidak dikunci dengan ketat. Keadaan ini menyebabkan pengalih udara tersebut mudah terbuka apabila dipukul ombak yang kuat.

Hasil siasatan yang dijalankan mengenai tragedi tenggelamnya M.V.Pulau Kidjang, dianggarkan sejumlah 140 orang penumpang termasuk 30 anak kapal menyertai pelayaran terakhir M.V.Pulau Kidjang.

Jumlah kargo yang dibawa melebihi 80 tan termasuk dua buah kereta yang diletakkan di ruang kosong di atas dek. Bagaimanapun, tidak diketahui di mana baki kargo yang lain disimpan.

Antara jenis kargo yang dibawa oleh M.V.Pulau Kidjang ketika itu, 33,600 botol minuman ringan, 9,400 kilogram makanan ternakan, 2,150 tin pelbagai jenis biskut dan 380 tin minyak masak. Semua kargo termasuk dua buah kenderaan tidak diketahui berapa nilai keseluruhannya.

Hari ini, setelah lebih empat dekad tenggelamnya M.V.Pulau Kidjang, mangsa yang terselamat dan waris~waris mangsa masih sukar melupakan peristiwa memilukan

Dec 28, 2015

INGATKAN ROSMAH, RUPA NYER HASMAH?

Semalam telah tersebar di seluruh alam maya bagi mereka yang peka politik berkenaan surat atau dokumen perjanjian ERL antara kerajaan Malaysia dan syarikat YTL.Paling mengejutkan adalah antara penandatangan nya adalah saudara kepada Tun Mahathir iaitu abang kepada Siti Hasmah Ali yang mewakili YTL.

Jika dahulu tentu tiada siapa akan sangsi kepada Tun Mahathir kerana personaliti nya didalam kawalan media yang menjaga nya dan juga media yang terhad.Namun perkembangan terkini hasil dari perang dedah mendedah sesama orang melayu yang bermula dari serangan Tun Mahathir sendiri setelah berdendam dan marah apabila Perdana Menteri DS Najib tidak melayan kehendak peribadi nya, maka apa yang tertutup dan dibantu tutup oleh orang UMNO yang setia kepada parti dan Presiden nya kini mula terdedah,malah mengundang serangan balas.

2 pihak yang bertelagah,antara ahli UMNO dimana satu pihak menyokong mantan Presiden kerana percaya dia adalah penyelamat dan berniat cuma mahu menjaga negara dan rakyat.Dipihak lagi satu pula percaya ia hanya satu pembohongan sahaja untuk jatuhkan Presiden dan PM kerana niat sebenarnya , mahu selamatkan kroni yang tersekat pendapatan dan rancangan masa depan untuk  menyambung legasi.

Kini dengan tersebarnya dokumen perjanjian yang terlihat amat berat sebelah dan memihak kepada YTL dan menguntungkan nya serta pihak YTL berkuasa menentukan sama ada mahu menyambung nya atau tidak, maka pelbagai soalan mula terbangkit.Soalan yang berbangkit adalah kenapa setiap kali ujud perjanjian antara kerajaan dengan YTL baik dari segi IPP, mahu pun konsensilain selalu menang kepada pihak YTL.

Kenapa tidak menang kepada pihak kerajaan atau pun Tabung Haji? Ketika perjanjian itu berlaku,Perdana Menteri ketika itu berada di pihak siapa sebenarnya?

Pendedahan Raja Petra harus dijawap dengan segera oleh Tun Mahathir kerana ia kelihatan amat salah,apabila Perdana Menteri seolah olah mewakili pihak YTL.

Dan kerana ini ramai rakyat sudah mula sangsi dengan mantan Perdana Menteri kerana bukan sekali dua,malah berkali kali tiap kali ada sesuatu yang besar pasti sekali dapat kepada syarikat YTL.Yang terkini apabila berkait TS Muhyiddin Yassin yang pro Mahathir juga dapat kepada YTL.

Perjanjian bukan sahaja berkenaan harga,bahkan berkenaan tempoh dan setelah hampir tempoh,syarikat YTL menang lagi dengan boleh menentukan sama ada mahu disambung atau tidak.

Kini semua orang sudah tahu, betapa sama ada mereka naik atau tidak ERL sejumlah wang tetap kena dibayar yang dapat kepada ERL (YTL).  Ia lebih zalim dari semua kezaliman kerana dalam jangka 30 tahun akan mencecah RM159.

Pada tahun hadapan Januari sahaja sudah akan naik kepada RM59.Jika tidak di bongkar segera, kerajaan DS Najib yang akan dapat maki hamun mereka yang tidak tahu asal usul , sama juga dengan kes kenaikan TOL.

Kerajaan hari ini bawah kepimpinan DS Najib harus pandai menjawap isu isu seperti ini kepada rakyat yang tidak berapa adil, kerana mereka didorongi oleh sifat membenci dan bukan didorongi oleh fakta.Betul juga kata setengah pihak, Najib yang diserang bertubi tubi, orang lain pula yang secara tidak sengaja terlondeh dan terdedah.

Dec 18, 2015

SURAT KEPADA PENGERUSI PROTON, TUN MAHATHIR.

 

YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad,

Asalamualaikum wbt Tun. Saya mendoakan agar Tun sentiasa diberikan kesihatan dan hidayah oleh Allah SWT. Pada mulanya, saya ingin menulis surat ini di dalam Bahasa Inggeris, tetapi biarlah saya meneruskan tulisan dengan bahasa ibunda kita agar ramai dapat membaca dan memahami surat ini.

YABhg Tun, sejak kebelakangan ini saya lihat Tun sangat aktif berada di pentas politik untuk mendesak DS Najib meletakkan jawatan. Tun menghabiskan banyak masa menghadiri forum, bual bicara, program dan perjumpaan tertutup untuk meluahkan ketidakpuasan hati Tun mengenai pengurusan kerajaan dibawah pimpinan DS Najib. Sudah tentu, topik 1MDB merupakan topik yang paling utama dalam setiap ucapan Tun.

Tetapi disebalik semua ini, adakah Tun sedar bahawa Tun merupakan pengerusi Proton dan Proton sedang menghadapi masalah yang sangat besar. Saya tidak menulis surat ini berdasarkan kata-kata orang atau cakap-cakap pasar, tetapi sebagai salah seorang vendor Proton.

Kami tahu Proton sedang mengalami masalah yang sangat besar kerana Proton sudah mula tidak membayar kami. Proton sedang cuba membuat satu solusi bodoh dengan menawarkan kereta-kereta yang tidak terjual sebagai ‘contra’ bayaran untuk kami. Adakah Proton sedar bahawa kami ini bukan salesman kereta tetapi kilang komponen kereta.

Selain 6000 pekerja Proton, terdapat beratus vendor Tier 1, 2 dan 3 dan puluhan ribu pekerja yang bekerja dengan syarikat-syarikat vendor ini. Masalah 1MDB (yang dilihat kini mempunyai jalan penyelesaian selepas penjualan Edra) tidak akan membuatkan puluhan ribu rakyat tiba-tiba hilang pekerjaan serta merta. Tetapi masalah Proton akan mengakibatkan jutaan ringgit kerugian pada usahawan bumiputera dan puluhan ribu pekerja hilang punca pendapatan dalam masa 2-3 bulan sahaja lagi. Tun perlu ingat, operator-operator kilang ini datang dari keluarga susah dengan pendapatan RM900 sebulan sahaja!

Saya mohon pada Tun, janganlah dibazirkan masa Tun sendiri dan orang Melayu dengan politik. Pilihanraya lambat lagi, pemilihan UMNO pun lambat lagi, kalau Tun ceramah hari-hari pun DS Najib tak akan letak jawatan. Lebih baik Tun ambil berat masalah Proton yang sedang nazak, lebih nazak daripada 1MDB.

Terlalu banyak kesilapan yang dibuat oleh Proton, sebelum dan selepas Tun jadi Pengerusi. Kami lihat sejak Tun jadi Pengerusi keadaan lebih teruk. Jangan disalahkan kerajaan kerana tidak memberi bantuan RM3billion kepada Proton untuk R&D. Itu adalah alasan bodoh bagi kami, kerana kami tahu setakat mana kemampuan Proton untuk menggunakan wang RM3billion itu sebaiknya untuk R&D setaraf pengeluar kereta asing. Kalau ‘drawing simple part’ pun boleh bertukar-tukar sampai berkali-kali dan akhirnya technician saya yang cuma lulusan SPM pun lebih bijak dari engineer Proton.

Sekarang ini Proton sedang kelam kabut dengan development Persona R, Saga R dan Perdana Baru. Kerja Proton memang kelam kabut, suka buat kerja saat-saat akhir dan suka tukar keputusan. Nak mass production untuk Persona bulan 1, sampai hari ini banyak keputusan belum diselesaikan. Saga R mass production bulan 4 tetapi design part pun belum confirm! Kalau Perodua, tahun depan nak mass production, tahun lepas sudah selesai semuanya.

Bercakap pasal Perdana pula, saya tak tahulah ini ego Tun atau ego Proton nak buat Perdana baru. Adakah Tun atau Proton terlalu naif untuk fikir bahawa Perdana tersebut tidak akan dapat dijual? Sedangkan model Preve dan Suprima yang kononya bakal mencecah jualan ribuan unit sebulan sekarang cuma terjual 100-200 unit sahaja. Bagaimana Perodua boleh menjual Myvi (6000 unit sebulan), Alza (3000 unit sebulan), Axia (12,000 unit sebulan)? Jawapanya mudah, ianya mampu milik! Jika harga Proton sudah cecah hampir RM70-80k, orang Malaysia sudah tentu lebih berminat beli kereta import seperti honda atau toyota walaupun 2nd hand.

Padanlah sampai sekarang pun ramai vendor menolak untuk mengambil kontrak Perdana. Berapa juta Proton habiskan untuk beri kepada syarikat Dream Edge untuk reka Perdana baru? Kenapa tidak guna duit itu untuk beri kepada R&D Proton untuk develop kereta yang mampu milik seperti Perodua. Nanti kalau Perdana tak dapat jual, Tun akan paksa kerajaan beli, kalau kerajaan tak beli (sebab baru ganti perdana lama dengan perdana kahwin honda), Tun akan marah DS Najib lagi.

Eloklah Tun luangkan masa untuk Proton. Lihatlah bagaimana pengurusan Perodua baik daripada pihak Malaysia dan juga pihak Daihatsu. 2-3 orang Jepun di Perodua lebih cekap daripada 2-3 ratus pekerja di Proton. Lawatan Tun ke Perodua pun menjadi bahan ketawa kepada mereka semua. Tun tidak harus menyalahkan kerajaan sikit pun atas kegagalan Proton, kerana Perodua juga syarikat Malaysia tetapi mampu bersaing dan mampu maju tanpa bantuan kerajaan.

Lihatlah pada pengurusan Proton, mereka tidak kompeten, tidak cekap dan ada yang tidak amanah. Tun fikirlah bagaimana Perodua boleh memperolehi harga komponen dengan lebih murah, tetapi komponen yang sama bila ke Proton menjadi lebih mahal. Makna, banyak ketirisan terjadi dalam Proton. Saya akan menceritakan ketirisan-ketirisan ini dalam surat saya yang kedua, bagaimana ada beberapa orang dari pihak pengurusan dan pembelian Proton yang tidak amanah.

Kalau bab berlagak dan bodoh sombong bila datang ke tempat vendor, serahlah pada Proton. Memang berlagaknya nombor 1, mengalahkan Perodua, Honda, Volkswagen dan lain-lain OEM yang volumenya jauh lebih tinggi dari Proton dan paling penting, mereka semua bayar supplier!

Jika Proton tidak berubah dalam masa terdekat ini, mungkin vendor-vendor akan sepakat untuk memberhentikan supply kepada Proton. Production line Proton akan terhenti dan Proton tidak akan ada kereta untuk dikeluar dan dijualkan. Jangan salahkan kami, kerana hutang Proton kepada kami vendor-vendor bumiputera ini dah cecah ratusan juta! Banyak lagi cerita buruk Proton yang kami dengar dan kami tahu. Ada yang kata Proton membayar sewa tanah bernilai jutaan ringgit sebulan pada ahli keluarga Tun. Benar atau tidak, itu kami tak kisah jika Proton mampu menjalankan perniagaan dengan baik.

Kami merupakan antara usahawan yang paling cekal di Malaysia. Saya mempuyai beberapa syarikat lain yang menceburi bidang construction, trading, development dan macam-macam lagi. Tetapi bidang automotive manufacturing ini adalah yang paling mencabar kerana memerlukan sistem, kualiti, ketepatan masa dan pengurusan yang sangat cekap seperti syarikat Jepun.

Kepada mereka yang tidak mempercayakan surat ini, boleh pergi mana-mana kilang pembuatan komponen automotif dan tanya, ‘Bagaimana Proton?’. Anda akan dengar caci, maki, kutuk, kisah teraniya, ditipu dan macam-macam lagi. Jika tanya, ‘Bagaimana Perodua?’ anda akan dapat jawapan ‘sangat mencabar, tetapi payment tak pernah lambat, volume sentiasa tinggi’. Walaupun berurusan dengan Perodua lebih memeningkan kepala kerana terpaksa mengikut standard yang tinggi yang diletakkan oleh Jepun dari Daihatsu, ianya lebih berbaloi. Jepun Daihatsu akan datang ‘spot check’ kilang kami secara mengejut pada jam 7.30 pagi untuk memastikan operasi kami sentiasa dalam keadaan yang memuaskan!

Nasihat saya pada Tun, tengoklah Proton. Janganlah buang masa dengan Khairuddin, Anina, Amidah dan kawan-kawan Tun lain yang asik nak berpolitik sahaja! Buat malu je bangsa Melayu dengan Jepun-jepun dekat Perodua tu. Kalau perlu RM3billion nak bayar hutang, cakap lah terus terang dekat kerajaan, mana tahu mereka boleh bantu beri pinjam. Jangan berselidung disebalik alasan R&D, memang tak munasabah.

 

Ariff Abd. Md
Tier 1 and 2 Automotive Supplier,
ISO TS 16949 & MS ISO 9001:2008 Certified Company
Specialise in High Precision Parts

Dec 17, 2015

UMNO DAN PAS BERSATU UNTUK PERJUANGAN ISLAM

UMNO DAN PAS BERSATU?

Dato Sri Najib Razak dan Dato Sri Tuan Guru Haji Hadi Awang dalam Majlis Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 bertemakan 'Perpaduan Ummah Merentasi Ideologi'.

Perbezaan Ideologi politik diketepikan. Dua pemimpin duduk bersama dalam satu Majlis demi kepentingan Ummah. Alhamdulillah.

Dec 15, 2015

IS BERPANGKALAN DI LONDON?

LONDON, Selasa – Kumpulan penggodam yang terdiri daripada pakar IT mengesahkan beberapa akaun Twitter milik kumpulan militan IS telah dikendalikan oleh Jabatan Kerja dan Pencen (DWP) yang berpangkalan di London.

Kumpulan penggodam yang dianggotai empat anak muda yang menggelarkan diri sebagai Vandasec berkata mereka menemui bukti bahawa sekurang-kurangnya tiga akaun twitter milik IS dikesan menggunakan alamat protokol internet (IP) yang dimiliki DWP.

Hasil penggodaman menunjukkan butiran talian satu alamat IP yang digunakan oleh tiga anggota kumpulan IS untuk mengakses akaun Twitter.

Seorang penggodam berkata, mungkin ada orang dalam DWP yang menghidupkan akaun-akaun pro-IS itu, atau akaun itu dibangunkan oleh pasukan perisikan bagi memancing mereka yang ingin berjihad.

Alamat IP pada mulanya kelihatan berpangkalan di Arab Saudi, tetapi apabila pemeriksaan lanjut dilakukan menggunakan alatan khas, ia menunjukkan alamat itu menghubungkan ke DWP.

Bagaimanapun tindakan dan kenyataan kumpulan Vandasec ini dinafikan DWP.

Seorang pakar, Jamie Turner berkata beliau mendapati rekod penjualan alamat IP telah dipindahkan ke Arab Saudi pada bulan Oktober tahun ini.

Hal ini berkemungkinan katanya, alamat IP masih boleh dikesan kembali ke DWP kerana rekod alamat yang belum dikemaskini sepenuhnya.

Pejabat Kabinet juga mengakui telah menjual alamat IP ke Saudi Telecom dan Mobile Telecommunications Company yang berpangkalan di Arab Saudi pada awal tahun ini sebagai sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk menghapuskan sebilangan besar alamat IP di DWP. – Agensi

Dec 11, 2015

PANAS!!!!!!...SKANDAL TUN M DIBONGKAR ABDUL HAMID

Kenyataan media oleh Chong Zhemin, Setiausaha Politik kepada Pengerusi DAP Perak dan Pengerusi Biro Pembangunan Ekonomi DAP Perak pada 8 Disember 2015

Dengan dakwaan terbaru oleh Abdul Hamid yang mengatakan Mahathir menyerang Najib kerana Najib menyekat Mahathir daripada menghantar RM1.194 Trilion dana pulang ke Malaysia, adakah ini bermakna Mahathir kini secara tidak rasminya ‘orang paling kaya’ di dunia?

Bekas rakan seperjuangan Tun Mahathir, Abdul Hamid telah mendakwa bahawa sebab di sebalik serangan Mahathir ke atas Najib adalah kerana Mahathir tidak dapat memindahkan RM1.194 trilion dana kembali ke Malaysia. Abdul Hamid juga mendakwa bahawa Najib sebagai Menteri Kewangan enggan menandatangani ke atas pindahan dana sebanyak RM1.194 trilion.

Pendedahan ini sekiranya benar, adalah mengejutkan kerana bukan sahaja memecahkan satu malah tiga rekod dunia. Pertamanya, RM1.194 trilion (USD279 bilion) akan menjadikan Mahathir sebagai yang terkaya di dunia, di mana nilai hartanya akan menjadi 3.5 kali ganda daripada orang terkaya Forbes 2015, Bill Gates yang mempunyai 79.2 bilion.

Keduanya, RM1.194 trilion dana yang dimiliki oleh Mahathir akan menjadikan beliau satu-satunya bekas Perdana Menteri di dunia yang mengumpul harta sama dengan 4.7 kali ganda bajet negara. Jumlah perbelanjaan dalam bajet Malaysia 2016 adalah sebanyak RM267 bilion.

Ketiga, Mahathir akan menjadi satu-satunya bekas Perdana Menteri dalam dunia yang mengumpul harta yang dapat membayar semua hutang luar negara. Hutang luar Malaysia sekarang ini adalah sebanyak RM740.7 bilion. Mahathir perlu berterus-terang tentang bagaimana beliau dapat mengumpul jumlah harta yang sangat besar, yang juga sebanyak 3.5 kali ganda daripada harta Bill Gates, 4.47 kali ganda bajet negara dan 1.6 kali ganda hutang luar negara. Beliau perlu mendedahkan sumber pendapatan beliau dan juga jumlah cukai yang dibayar untuk mengumpul harta sebanyak itu.

DAP Perak hari ini telah membuat laporan di SPRM Ipoh terhadap Tun Mahathir berkenaan dakwaan Abdul Hamid. Saya menggesa SPRM untuk menyiasat sekiranya RM1.194 trilion dana yang diperolehi oleh Mahathir adalah secara haram dan mengambil tindakan sekiranya terdapat sebarang kesalahan yang dilakukan.

https://chongzhemin.wordpress.com/2015/12/08/with-the-latest-allegation-by-abdul-hamid-that-mahathir-attacked-najib-because-najib-stopped-mahathir-from-repatriating-rm1-194-trillion-of-funds-back-to-malaysia-is-mahathir-now-unofficially-the/

SARAWAK ULIEH


Kuching-Cadangan Pembinaan "Interchange" di Bulatan Datuk Temenggong Abang Kipali bin Abang Akip oleh Menteri Kerja Raya Malaysia Datuk Seri Haji Fadillah Yusof merangkap Ahli Parlimen P194 Petra Jaya hari ini.

Projek akan bermula dalam masa terdekat. Para pengguna jalan raya diharap bersabar apabila projek pembinaan bermula kelak dan patuhilah arahan serta papan tanda jalan yang disediakan kata beliau.


Dec 8, 2015

Same old issues and all have been replied 


The speakers at tonight’s gathering at the Kelab Sultan Sulaiman in Kampung Baru, Kuala Lumpur, raised the same old issues that had been raised over the last one year and all which have been clarified and replied. There was really nothing new which the speakers had to say other than what they had already said many times. 

All these issues had already been replied but still they keep raising them. For example, the MACC, which has been tasked with the job of investigating the RM2.6 billion donation, has already issued its statement today. And statements regarding 1MDB have also been issued more than once. 

Apparently they are not too interested in the replies although they said they want replies. But when replies are given they ignore the replies and keep asking the same questions again and again. 

To suggest that Sosma be used against Najib is an abuse of that anti-terrorism law. In what way is 1MDB or the RM2.6 billion an act of terrorism? First they scream corruption. Now they allege terrorism. They are no longer consistent in their statements. 

What they really want, as they admitted tonight, is for Prime Minister Najib Tun Razak to resign. That is really what it is all about. They even suggested he takes leave and come back later as Prime Minister once he has been cleared, which is not at all practical. This is not about seeking answers regarding 1MDB or the RM2.6 billion donation. If it is really about answers then the answers have already been given.

salleh said keruak at 11:36 PM

Derma RM2.6 bilion bukan dari dana awam, 1MDB - Najib


NAJIB: Penderma-penderma telah pun disahkan dan telah pun ditemui oleh SPRM dan SPRM telah pun mendapatkan kenyataan-kenyataan daripada mereka.

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak menegaskan bahawa derma RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya bukan dari dana awam atau syarikat pelaburan strategik Negara 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Beliau berkata perkara itu telah pun disahkan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang telah menemui para penderma dana itu.

"Saya tidak melakukan sesuatu kesalahan dari segi undang-undang atau pun dari segi amalan, perkara ini telah pun dijelaskan dalam dewan Parlimen oleh Timbalan Perdana Menteri (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi).

"Penderma-penderma telah pun disahkan dan telah pun ditemui oleh SPRM dan SPRM telah pun mendapatkan kenyataan-kenyataan daripada mereka," kata Najib dalam temubual bersama stesen televisyen TV3.

Temubual itu dikendalikan oleh Editor Urusan Kumpulan, Berita dan Hal Ehwal Semasa, Media Prima Bhd Datuk Seri Mohd Ashraf Abdullah; Editor Urusan Kumpulan, The New Straits Times Press (Malaysia) Bhd, Media Prima Bhd Datuk Abdul Jalil Hamid; dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Datuk Abdul Aziz Ishak.

Ditanya mengapa dana itu dimasukkan ke akaun peribadinya, Perdana Menteri menjelaskan ia adalah kehendak penderma itu sendiri dan derma itu dilakukan secara peribadi.

Beliau berkata sewaktu akaun itu diwujudkan Bank Negara telah dimaklumkan.

"Jadi tidak ada niat sama sekali untuk menipu atau untuk melakukan sesuatu perkara sebab Bank Negara telah pun dimaklumkan tentang kewujudan akaun ini.

"Tapi jangan salah ertikan, akaun itu atas nama saya tetapi tidaklah ibarat macam akaun peribadi kita sendiri. Dan saya yakin bahawa setelah siasatan berjalan sepenuhnya, bahawa kebenaran akan timbul pada kesudahannya," katanya.

SPRM pada Isnin mengesahkan pihaknya telah menghantar pegawai ke Timur Tengah bagi mengadakan pertemuan dengan penderma dana RM2.6 bilion.
Pengarah Siasatan SPRM Datuk Azam Baki berkata pihaknya akan mengemukakan laporan kepada Peguam Negara sebaik sahaja siasatan selesai dilakukan.

SPRM bagaimanapun tidak boleh mendedahkan hasil pertemuan itu kerana siasatan masih berjalan, katanya kepada Bernama.

Beliau berkata suruhanjaya itu akan memaklumkan perkembangan terkini mengenai perkara itu dari semasa ke semasa.

Nov 26, 2015

LAGI FAKTA YG PERLU DIFAHAMI KERANA PENJUALAN EDRA ENERGY KEPADA SYARIKAT CGN CHINA.


1. Pasaran Saham, Ringgit dan Bon mengukuh kerana semuanya memberikan respon positif terhadap penjualan tersebut.

2. Ia juga merupakan kemasukan Pelaburan Asing (FDI) yang terbesar tahun ini.

3. BENARKAH EDRA DIJUAL PADA HARGA RM9.83 BILION?

Tidak Benar. Jumlah keseluruhan pembelian adalah RM17.26 bilion, iaitu 1MDB mendapat bayaran tunai ekuiti RM9.83 Bilion dan pemindahan hutang sebanyak RM7.43 bilion. Ini menepati sasaran Pelan Rasionalisasi untuk mengurangkan hutang sebanyak RM16-18 bilion hasil penjualan Edra.

4. KENAPA BIDAAN TNB GAGAL?

Harga bidaan TNB cuma RM15 Bilion sahaja sedangkan bidaan Syarikat CGN dari China ialah RM17.26 Bilion. Amat jauh berbeza. Ini adalah kategori bidaan antarabangsa

5. APAKAH TARIF ELEKTRIK AKAN NAIK KERANA DIJUAL KEPADA SYARIKAT DARI CHINA?

Tidak. Di Malaysia harga gas dan diesel yang dibekalkan kepada IPP ditentukan oleh Petronas. TNB pula mengendalikan transmisi dan menentukan caj terhadap pengguna (rakyat) bukannya Syarikat CGN tersebut. Pembelian Edra tidak akan menaikkan tarif kerana Syarikat China itu wajib menggunakan Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) yang sama yg digunakan sebelumnya. Syarat dalam PPA termasuk tarif kekal walaupun Edra dibeli oleh syarikat luar negara.

6. APAKAH YANG AKAN BERLAKU SELEPAS TAMAT TEMPOH PPA?

Selepas tamat kontrak PPA ini, CGN Group perlu memenangi semula tender baru yang dilaksanakan secara terbuka oleh Suruhanjaya Tenaga. Tidak timbul soal rakyat akan membayar tarif eletrik yang lebih tinggi kerana jika tarif yang ditawarkan lebih tinggi, CGN tidak mungkin dipilih oleh Suruhanjaya Tenaga.

7. APAKAH TNB AKAN TERJEJAS DAN TUTUP KERANA PEMBELIAN INI?

Tidak. TNB masih pengeluar utama tenaga di negara ini iaitu sebanyak 50%, MALAKOF 24% manakala EDRA yang dibeli oleh CGN dari China cuma 14%. TNB juga merupakan pihak yang membeli tenaga dari IPP, termasuk daripada CGN. TNB juga yang akan mengedalikan transmisi dan caj yang akan dikenakan kepada pengguna (rakyat). Maka dakwaan tersebut tidak berasas sama sekali.

Kemas Kini BR1M 2016 Online (Bantuan Rakyat 1 Malaysia 2016)


BR1M 2016 akan menerima permohonan mulai 1 Disember 2015. Pembayaran fasa pertama akan diberi sebelum Febuari 2016.

Jikalau anda seorang yang layak, sila teruskan dengan memohon BRIM secara online, yang mana telah disyorkan oleh kerajaan.

Kepada yang merupakan penerima yang sedia ada, bermaksud kamu telah berdaftar dan berjaya mendapatkan BRIM pada tahun-tahun yang lepas, anda tidak perlu lagi membuat permohonan yang baru. Kamu perlu menghantar maklumat untuk kemas kini sahaja.

Kegagalan menghantar pendaftaran atau kemas kini BRIM 2016 sebelum tarikh tutup akan mengakibatkan permohonan kamu tidak diproses.

Bagaimanapun permohonan baru secara isi borang di pusat hasil atau kaunter BRIM berkenaan masih diterima.

Kepada yang ingin berbuat demikian, kamu tidak dapat menerima wang secara tunai terus ke dalam bank kerana kamu tidak memberi nombor akaun bank. Dengan memohon secara online, kamu tidak perlu beratur panjang untuk menerima baucher BRIM lagi.

* Kelayakan BR1M 2016 seperti berikut :-

- RM1050 untuk keluarga yang tersenarai dalam program ekasih

- RM1000 untuk keluarga yang berpendapatan bulanan RM3000 dan ke bawah

- RM800 untuk keluarga yang berpendapatan bulanan RM3001 sehingga RM4000

- RM400 seorang untuk orang muda yang berumur 21 dan ke atas, yang berpendapatan bulanannya tidak melebihi RM2000

** Kemas Kini BR1M 2016 Online

Selepas memasuki muka surat ‘kemas kini’ di ebr1m.hasil.gov.my, jawap 2 soalan keselematan dengan betul bersama dengan nombor IC.

Kamu boleh membuat pendaftaran / kemas kini bagi pihak ibu atau bapa tapi pastikan kamu dapat menjawap soalan keselamatan dengan tepat.

kemaskini brim 2016(2)

Seterusnya kamu harus mengisi maklumat yang terkini. Kepada yang telah bercerai, sila lengkapkan ruang tanggung. Jikalau tidak, kamu akan menerima bantuan RM400 iaitu jumlah untuk kategori bujang.

kemaskini brim 2016(3)

Jangan mengulang nombor bank akaun bagi mana-mana permohonan yang lain. Dan memastikan nama pada bank yang diberi sama dengan nama di IC.

Sekiranya tanggungan anda masih belum bekerja atau tidak bekerja, contohnya anak-anak anda, sila letak ’0′ pada ruang pendapatan.

kemaskini brim 2016(4)

Semak dan pastikan maklumat yang diberi betul kerana maklumat yang dihantar tidak boleh diubah selepas tarikh tutup.

Anda tidak dibenarkan menggunakan telefon bimbit untuk membuat permohonan dan kemas kini. Pengunaan telefon bimbit hanya untuk semakan status, harap maklum.

Information Source: BR1M 2016

Nov 19, 2015

ISLAM TIDAK pengganas dan pengganas TIDAK ISLAM. "

Dalam sejarah dunia, yang telah DIBUNUH l maksimum manusia INNOCENT

1) "Hitler"
Adakah anda tahu siapa dia?

Dia adalah seorang Kristian, tetapi media tidak akan memanggil Kristian pengganas.

2) "Joseph Stalin dipanggil sebagai Uncle Joe".

Dia telah membunuh 20 juta manusia termasuk 14.5 juta telah mati kebuluran.

Adakah dia seorang Muslim?

3) "Mao Tse Tsung (China)"

Dia telah membunuh 14-20000000 manusia.

Adakah dia seorang Muslim?

4) "Benito Mussolini (Itali)"

Dia telah membunuh 400 ribu manusia.

Adakah dia seorang Muslim?

5) "Ashoka" Dalam Kalinga Battle

Dia telah membunuh 100 ribu manusia.

Adakah dia seorang Muslim?

6) Embargo dikemukakan oleh George Bush di Iraq,

1/2 juta kanak-kanak
telah dibunuh di Iraq sahaja !!! Bayangkan orang-orang ini tidak pernah dikatakan sebagai pengganas oleh media.

Mengapa?

Hari ini majoriti bukan Islam takut dengan mendengar kata-kata "Jihad".

Jihad adalah perkataan Arab yang berasal dari akar bahasa Arab perkataan "Jahada" yang bermaksud "berusaha" atau "perjuangan" menentang kejahatan dan keadilan. Ia tidak
bermaksud membunuh yang tidak berdosa.

Perbezaannya ialah kita berdiri .   kejahatan, tidak dengan jahat ".

Anda masih berfikir bahawa ISLAM masalahnya?

1. Perang Dunia Pertama, 17 juta mati
(yang disebabkan oleh bukan Islam).

2. Perang Dunia Kedua, 50-55000000 mati (yang disebabkan oleh bukan Islam).

3. Nagasaki bom atom 200,000 mati
(yang disebabkan oleh bukan Islam).

4. Perang di Vietnam, lebih 5 juta mati (yang disebabkan oleh bukan Islam).

5. Perang di Bosnia / Kosovo, lebih 5,00,000 mati (yang disebabkan oleh bukan Islam).

6. Perang di Iraq (setakat ini) 12,000,000 kematian
(yang disebabkan oleh bukan Islam).

7. Afghanistan, Iraq, Palestin, Burma dan lain-lain (yang disebabkan oleh bukan Islam).

8. Di Kemboja 1975-1979, hampir 3 juta kematian (yang disebabkan oleh bukan Islam).

"MUSLIM BUKAN PENGGANAS
DAN
Pengganas TIDAK ISLAM. "

Sila keluarkan double standard pertama pada Pembunuhan.

MENGAPA PEREMPUAN INI MEMINTA PUTERI SULU MEMBEBASKAN ANWAR???




Adakah wanita berbaju biru ini Puteri Jacel Kiram, puteri sulung Almarhum Sultan Jamalul Kiram dari Kesultanan Sulu dan Utara Borneo atau Sabah?
Beliau bertindak sebagai jurucakap utama apabila Suluk yang diketuai oleh Almarhum Sultan Kiram menceroboh Sabah dan membunuh rakyat kita.
Jacel telah mengumumkan bahawa beliau akan bertanding untuk jawatan Senator dalam Pilihanraya Filipina 2016 di bawah parti UNA, atas platform untuk menuntut Sabah dari Malaysia.
Sebagai sebahagian daripada kempen beliau untuk Pilhanraya Filipina, Jacal Kiram telah menulis ini bulan lalu:
“Beliau percaya bahawa apabila Sabah berjaya dituntut, rakyat Filipina akan dapat mengembalikan maruah mereka dan dihormati oleh negara lain kerana memperjuangkan sesuatu yang bersejarah, bermoral dan adil di sisi undang-undang. Sebab mengapa China boleh membuli kita di Spratlys adalah kerana kita tidak berjuang untuk hak kita seperti Sabah. China mengambil kesempatan ke atas kelemahan kita. Kita mesti tunjukkan mereka kakuatan kita.
“Janganlah juga kita lupa dengan rakyat Filipina yang dilayan seperti warganegara kelas kedua, dianiaya, diseksa, dirogol dan diusir dari tanah Utara Borneo/Sabah kita sendiri. Ingat Pencerobohan Lahad Datu 2013. Ingat pembunuhan beramai-ramai rakyat Filipina, Tausug.”
Sekiranya gambar-gambar ini adalah bukan palsu, dan dua wanita itu adalah seperti mana yang kita kenali, terdapat penjelasan yang perlu dibuat.
Dan mengapa Jacal Kiram mahu “Bebas Anwar”?
---
Anda boleh baca berkenaan Jacel Kiram di sini:
http://www.interaksyon.com/…/profile--jacel-kiram-shows-wha…
https://www.facebook.com/799693860120037/photos/a.801091349980288.1073741829.799693860120037/913456315410457/?type=3
Princess Jacel Kiram files certificate of candidacy:https://www.youtube.com/watch?v=IsltU7wz5Pg
http://cnnphilippines.com/…/31/Binay-running-without-a-vp.h…
FB page: https://www.facebook.com/princessjacel
Gambar-gambar juga dipos di page Jacal Kiram:
1) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203848535967602&set=a.2770870404709.101165.1646483460&type=3
2) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203848535367587&set=a.2770870404709.101165.1646483460&type=3
3) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203848532247509&set=a.2770870404709.101165.1646483460&type=3
4) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203848442605268&set=a.2770870404709.101165.1646483460&type=3

Nov 18, 2015

Sarawak makes English official language along with BM


KUCHING, Nov 18 ― Sarawak has adopted English as the official language of the state administration, apart from Bahasa Malaysia, Chief Minister Tan Sri Adenan Satem said today.
Adenan told the state civil service gathering this morning that official government correspondence can be in both languages, adding that it was a practical and logical step.
“There is no need for any official correspondence between government departments to be in Bahasa Malaysia all the time, you can use English in your correspondence at the same time,” he said in his speech at the Borneo Convention Centre Kuching (BCCK) here.
“I have been labelled as not being nationalistic or patriotic enough by others when I advocate for the use of English in Sarawak. I am just being practical and logical,” he said.
The chief minister said the use of English is necessary and unavoidable, also pointing out that it is the language of science.
He cited recent reports claiming that graduates here have been finding it hard to get employment because of their poor command of English and said this proves his point on the need to be proficient in the language.
“I do not know who made the decision not to use English in the past, but it has adversely affected other people now,” he said.
Adenan then urged the state’s civil servants to be skillful in English, reminding them that it is a universal language used as a communication tool across the globe.
On a separate matter, the chief minister issued a reminder to federal officers from other states to serve Sarawak well when they are posted here.
“You are in Sarawak to serve the people here. If you don't, we will file complaints with your big bosses in Kuala Lumpur, and we have every right to complain,” he said.
He said he will ask federal lawmakers from Sarawak to complain to Parliament if federal departmental heads here do not adequately serve the state.
“The complaints will then become political issues,” he said.
Federal officers not happy with serving in Sarawak can always request for transfers, he added.
“We have no problem with that, but we must insist that you must serve the state well,” he said.

Nov 16, 2015

PELAJAR MARAH TUDUHAN TERHADAP JAMIL KHIR.



Berkenaan dengan isu Dato Seri Jamil Khir, saya mewakili pelajar yang terlibat sendiri dengan program bersama Dato Seri ingin meluahkan rasa dukacita di atas tomahan yang dilemparkan kepada Dato Seri.

Hal ini kerana memang merupakan suatu kebiasaan bagi kami pelajar disini mengadakan pelbagai program bersama pemimpin negara. Bahkan sebahagian daripada kami berasa begitu dekat dengan mereka apabila dapat meluahkan pelbagai masalah yang kami hadapi di sini secara terus kepada pucuk pimpinan negara.


Tambahan pula, kedatangan Dato Seri bukanlah untuk berfoya foya seperti yang dihebahkan oleh pihak-pihak tertentu. Kehadiran Dato Seri sebenarnya telah mempereratkan lagi hubungan antara negara dan menyelesaikan masalah kami yang kadang-kadang tidak diketahui orang luar.
 

Disamping itu juga, adalah suatu yang tidak wajar jika tujuan utama serta program utama Dato Seri tidak diwarwarkan dan yang di"highlight"kan hanyalah bermain golf. Untuk pengetahuan semua, bermain golf merupakan cebisan kecil dari program sukan yang dianjurkan oleh Education Malaysia (EM) sempena Mid West Game yang menghimpunkan lebih 1000 orang pelajar daripada Amerika Syarikat dan Kanada termasuk sukan-sukan lain bersama pelajar, bahkan program sukan ini hanyalah merupakan program sampingan dari keseluruhan program yang dihadiri Dato Seri.

Pada masa kini, sukan tidak dinafikan menjadi nadi penyatu antara sesama kita, mengeratkan silaturrahim, mengenal hati budi dan juga sebagai salah satu cata diplomasi, bukannya sebagai berfoya-foya seperti ditohmah.

Bahkan Islam sendiri tidak melarang umatnya untuk bersukan selagi mana tidak melanggar mana-mana syariat.


Untuk pengetahuan, beberapa program besar telah diatur dan dilaksanakan melibatkan peserta Skim Anugerah Kecemerlangan Pelajar Nasional (SANTUN) tajaan YaPEIM dan beberapa kumpulan sasaran lain yang berada di seluruh Amerika Syarikat dan Kanada.

Program-program yang dihadiri Dato Seri ini melibatkan program kursus kepada pelajar yang memfokuskan aspek Motivasi Kenegaraan dan Keusahawanan, program Simposium Perdana Perkahwinan Kekeluargaan, Pengurusan dan Isu-isu Semasa Negara, program Kursus Pra Perkahwinan bagi membantu pelajar-pelajar memenuhi syarat perkahwinan JAWI, program Kelas Pengajian untuk isteri-isteri dan Kakitangan Wanita Kedutaan, program menyampaikan sumbangan kepada pelajar cemerlang yang tidak berkemampuan, dan program pertemuan bersama usahawan-usahawan Malaysia.

Program-program dan pertemuan ini melibatkan pelbagai kumpulan sasaran yang diadakan di Bloomington, Indiana dan Washington DC, Amerika Syarikat.

Sebagai pelajar yang ditaja, kami merasa amat berbesar hati apabila penaung tajaan datang melawat kami di sini. Hakikatnya, ia adalah amalan biasa bagi sesebuah penaja datang mengadakan pertemuan dan program dengan pelajar tajaan.

Bahkan, dengan pertemuan sebegini, lebih dari itu, ianya juga menaikkan semangat kami yang berada jauh dari tanah air. Mereka yang pernah belajar di luar negara pasti memahami situasi sebegini.


Berkenaan dengan jumlah harga tiket yang dilihat terlalu tinggi, ia sebenarnya adalah harga normal bagi perjalanan rombongan Menteri ke US.  Malah di US, program-program yang dihadiri Dato Seri bukanlah hanya bertempat di satu tempat, bahkan ada tempat yang memerlukan beliau bergerak dengan flight. US bukanlah negara kecil berkeluasan seperti Malaysia. Semua ini adalah munasabah dengan harga tiket yang semuanya melibatkan kos termasuklah kos pertukaran mata wang US sekarang.

Sebagai salah seorang pelajar yang benar-benar tahu dan terlibat dengan perjalanan dan program-program Dato Seri, saya merasa amat-amat kecewa dan marah dengan tohmahan dan tuduhan yang dilemparkan kepada Dato Seri.

Mior Azrie bin Mior Idris
Pelajar tahun 3 Drexel University

Nov 13, 2015

REGATTA MUKAH KEMBALI LAGI.

Regatta Mukah yang akan diadakan pada 28/29 November 2015 bakal menjadi berita gembira kepada penduduk Mukah setelah menunggu 10 tahun untuk menyaksikan keramaian dan menyertai sukan air popular itu.

Kali terakhir Regatta Mukah dianjurkan 10 tahun lalu. Sepanjang 10 tahun itu, Regatta Dalat atau lebih dikenali sebagai Pesta Besaug/Besaug Dalat diadakan dwi tahunan telah dianjurkan sebanyak empat kali dengan kali terakhir pada 27/30 November 2014.

Di antara aktiviti menarik ialah perlumbaan bot laju pada hari pertama. Pada dua hari berikutnya perlumbaan perahu bidar akan mengambil tempat. Di samping itu pelbagai aktiviti menarik lain juga akan diadakan.

Menurut Ahli Parlimen Mukah, Dato Sri Muhammad Leo Toyad Regatta Mukah dijangka akan dianjurkan sebagai acara tahunan. Di samping itu beliau juga pernah mengumumkan pada Januari 2013 akan menganjurkan Pesta Tiga Sungai di kawasan P213 Mukah. Pesta Tiga Sungai dikatakan mewakili tiga sungai yang terdapat di Mukah iaitu Sungai Mukah, Sungai Balingian dan Sungai Oya/Dalat.

Nov 11, 2015

Luahan Bapa: “Saya Jadi Hamba Whatsapp”



Nama saya Ali Abu (bukan nama sebenar). Berumur 45 tahun dan bekerja sebagai seorang eksekutif dalam bidang minyak dan gas. Apa yang saya ingin ceritakan lebih kepada luahan perasaan saja tentang aplikasi mesej yang bernama Whatsapp.

Tujuan saya menyatakan umur saya di atas sudah pasti ingin menunjukkan saya bukanlah muda, bukan generasi Y dan tidaklah terlalu hebat dalam penggunaan teknologi masa kini.

Saya mempunyai tiga cahaya mata yang berumur 5 hingga 16 tahun.

Selama hampir 20 tahun saya bekerja, waktu bekerja yang biasa adalah sekitar 8 pagi hingga 6 petang. Kadang kala apabila ada kerja lebih terpaksa dilakukan, ia dianjak hingga ke pukul 9 malam.

Cara kami berkomunikasi sesama rakan sekerja dan pihak pengurusan lebih atas selalunya melalui mesyuarat atau berjumpa secara berdepan. Tiada satu pun urusan kerja dilakukan selepas waktu bekerja.

Tahun lepas, terdapat perubahan baru secara tidak rasmi dalam syarikat apabila Whatsapp digunakan untuk berkomunikasi. Group dicipta dan hampir 25 pekerja ada dalam group tersebut. Secara teknologinya, ia memang membantu pekerja untuk berhubung tetapi timbuk pula masalah baru, kini pekerja terpaksa bekerja 24 jam. Semua kerja diarahkan bos dalam Whatsapp.

Tiada lagi 8 pagi hingga 6 petang waktu bekerja. Walaupun sudah balik dan jam terang-terang menunjukkan pukul 12 tengah malam pun masih ada mesej arahan dari bos yang masuk. Bukannya kerja tersebut tidak boleh ditangguhkan hingga keesokan harinya.

Kalau dulu, walaupun kerja tidak dapat disiapkan, masih ada esok pagi untuk disambung. Sekarang, pagi-pagi buta pun boleh menerima arahan baru yang perlu dimasukkan dalam laporan dan sebagainya.

Itu tidak lagi dengan bual-bual kosong atau mesej-mesej bodek bos dalam Whatsapp Group.

Secara tidak sedar, dalam tempoh setahun setengah, saya mengabaikan keluarga apabila lebih kerap memandang telefon berbanding mengadap secara berdepan muka kesayangan saya.

Saya cuba buat-buat tidak tahu dengan mesej yang masuk dalam Whatsapp walaupun arahan tersebut jelas ditujukan kepada saya. Akibatnya, esok saya menjadi mangsa amarah kerana tidak membalas mesej walaupun dengan ayat seringkas “OK”.

Bukan saya tidak mahu membalasnya, saya hanya mahu mengelak kerja masuk waktu di rumah. Saya cuba menumpukan kepada keluarga. Kalau dulu, kita tak perlu pun membalas SMS tetapi sekarang, kalau satu Whatsapp tidak dibalas, punah kena marah.

Perkara sama saya perhatikan kepada bapa-bapa moden sekarang. Tangan tidak lekang dengan telefon. Walaupun ketika makan malam di restoran, bapa-bapa masih memegang telefon membalas mesej. Mungkin ada yang seperti saya terpaksa menerima beban kerja selepas ‘office hour’.

Saya pernah dimarah juga kerana tidak membalas walaupun dalam group tersebut menunjukkan saya membaca mesej tersebut. Ya memang saya sengaja tidak membalas kerana masa dengan keluarga walau satu saat penting buat saya.

Hanya kerana saya baru sedar perkara ini selepas setahun, bos seakan berkata prestasi saya merudum. Kerja biasa tetap saya habiskan dengan cepat, mungkin kerana KPI baru adalah “Kau tak balas Whatsapp, kau tak efisien”.

Takut juga saya menjadi hamba Whatsapp dan telefon pintar pada masa sekarang!

P/S: Artikel ini adalah luahan hati seorang bapa yang dihantar kepada kami

Nov 9, 2015

CM to receive honorary doctorate from Unimas


KUCHING: Chief Minister Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem will be conferred an honorary Doctorate in Environmental Conservation by Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) at its 19th convocation to be held from Nov 14.
Unimas vice chancellor Prof Datuk Dr Mohamad Kadim Suadi said the doctorate would be conferred on Adenan in recognition of his enormous and significant contributions to conserving the state environment.
For instance, he had increased the areas designated as national parks in the state, he told a media conference here today.
Adenan would receive it from the Yang Dipertua Negeri of Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud, who is Unimas Chancellor, on the first day of the four-day convocation ceremony at Tuanku Abdul Rahman Putra (DeTAR PUTRA) hall.
Mohamad Kadim said 3,919 graduates would receive their scrolls at this year’s convocation ceremony.
“They include 46 doctorate, 301 Masters and 3,572 bachelor degree holders,” he added. –Bernama


TEDAH AZIZ ISA OLEH DAP SARAWAK

Dalam senarai terbaru Pimpinan Tertinggi parti Dap Sarawak ternyata memihak kepada bangsa cina dan Bumiputera hanya 30% tapi 0% kepada melayu seperti yang diharapkan pembantu khas Chong Chieng Jien iaitu Abdul Aziz Isa sebelum ini....!!!! Yang mengharapkan melayu turut tersenarai dalam pimpinan tertinggi parti Dap Sarawak. Chong terus menerajui pimpinan tertinggi Dap Sarawak, tapi dimana Abdul Aziz Isa....???? Dalam kenyataan Abdul Aziz Isa yang terbaru dalalm laman sosial milik beliau, Aziz Isa seolah kecewa apabila tidak tersenarai dalam senarai pemilihan tertinggi parti Dap. Jelas senarai pimpinan teringgi parti Dap memang tidak memihak kepada orang2 melayu... New line up of DAP Sarawak Chairman : Chong Chieng Jen 张健仁 Deputy Chairman : Chiew Chin Sing 周政新 Vice Chairman : Leon Jimat Donald 里昂 David Wong Kee Woan 黄培根 Secretary : Alan Ling Sie Kiong 林思健 Vice Secretary : Yap Hoi Liong 叶海量 Treasurer : Wong Ling Biu 黄灵彪 Assistant Treasurer : Christina Chiew Wang See 周宛思 Organising Secretary : Violet Yong Wui Wui 杨薇讳 Publicity Secretary : Wong King Wei 黄庆伟 Political Education 政治教育局 : Oscar Ling Chai Yew 林财耀 Women Affair Secretary : *Irene Mary Chang Oi Ling 郑爱鸰 NCR legal Bureau Chief : Paul Raja Committee member : Ting Tze Fui, Baru Langub, John Brian, Richard Lias Chong Siew Chiang, Mordi Bimol *Irene Mary, women affair sec is the late Wong Ho Leng wife.

Nov 8, 2015

Majlis Penyampaian Geran MRP Adun N50 Dalat

Oya, Dalat :-8/11/15 (ahad) YB Datuk Hajah Fatimah Abdullah Menteri Kebajikan,Wanita dan Pembangunan Keluarga.S'wak merangkap Adun N.50 Dalat menghadiri Majlis Penyampaian Geran MRP Adun N50 Dalat kpd K1M Kg Kuala Oya (RM3000),JKKK.kg Kuala Tengah (RM200,000), JKP.Masjid At-Taqwa Oya (RM70,000) dan Jkkk Kg.Kuala Hilir Oya (Rm43800) bertempat di Balairaya Kg Kuala Tengah Oya, Dalat.Turut hadir pada majlis En.Kueh Leh Poh, Pegawai Daerah Dalat, En.Hendi Bin Suhai Temenggong Bhgn Mukah, En.Ramli B Pawi, ketua.kaum Kg kuala Oya, Ketua.ketua Jabatan, ketua ketua kaum, ahli.ahli.K1M Kg Kuala Oya, ahli ahli JKKK kg kuala Oya.

Penyampaian MRP.ADUN N50 Dalat adalah btujuan utk membantu Ngo's spt K1M Kg Kuala Oya utk.mlaksanakan aktiviti.Manakala utk jkkk kg.kuala tengah Oya dan jkkk kg Kuala tengah Oya utk pmbangunan balairaya dan juga.naik taraf gelanggang futsal manakala utk Jawtankuasa Pngurusan Masjid At-Taqwa Oya bg tujuan pmbangunan dan penambahbaikan kemudahan Masjid At-Taqwa Oya.

Oct 29, 2015

1MDB: Tiada Apa Yang Disembunyikan, Kata Arul Kanda


KUALA LUMPUR, 28 Okt (Bernama) -- 1Malaysia Development Berhad berkata syarikat itu tidak menyembunyikan sebarang perkara.

"Sesungguhnya, tiada suatu perkara pun mengenai 1MDB yang disembunyikan," kata presiden dan pengarah eksekutif kumpulannya, Arul Kanda Kandasamy kepada Bernama TV.

"Dan jika ada sebarang cubaan untuk berbuat demikian, ia adalah mustahil.

"Ini kerana ada lima agensi siasatan yang sedang memerhati 1MDB -- Bank Negara, Jabatan Audit Negara, polis, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara.

"Kesemua agensi ini diberi maklumat tentang syarikat ini...apa yang berlaku dalam 1MDB. Siasatan ini sedang diteruskan. Kami akan beri kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa yang sah itu," katanya.

Beliau berkata demikian dalam program khas 'Bernama TV with Arul Kanda' melalui Astro 502, HyppTV 410 dan www.bernama.com. pada pukul 10 malam ini.

Program itu dihoskan bersama penerbit Bernama TV Suriati Sanusi dan Timbalan Ketua Pengarang Bernama (Perkhidmatan Berita Ekonomi) Mikhail Raj Abdullah.

Menjawab soalan Mikhail Raj sama ada terdapat kemungkinan sebahagian daripada hutang 1MDB berjumlah RM42 bilion dimasukkan ke dalam kocek seseorang, beliau berkata semua jumlah itu diambil kira melalui pelbagai penyata kewangan.

"Malah, pada Jun ini, kami menyatakan dengan setepat-tepatnya ke mana dana itu digunakan. Ia merupakan pelaburan bercampur...pembelian aset tenaga dan pembelian tanah.

"Setiap sen daripada hutang kami telah diambil kira. Ia boleh disahkan dengan menyemak penyata kewangan kami," katanya.

Beliau berkata penyata kewangan 1MDB dibentangkan kepada orang ramai melalui laman sesawang Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan penyata ini boleh dimuat turun.

Mengenai tindakan pihak tertentu melemparkan pelbagai tuduhan mengenai 1MDB, Arul Kanda berkata mereka perlu mengemukakan bukti mengenainya kepada pihak berkuasa.

"Seperti yang saya katakan sebelum ini, ada lima pihak berkuasa siasatan yang memerhati 1MDB. Ia hingga ke tahap iaitu sama ada terdapat bukti atau tidak, pihak berkenaan perlu membuat laporan mengenainya," kata beliau.

Beliau berkata terdapat laporan awam dibuat terhadap 1MDB, termasuk kepada SPRM, dan syarikat ini bekerjasama dengan pihak berkuasa dengan mengemukakan maklumat yang diperlukan.

"Akaun kami sangat jelas. Kami boleh tunjukkan ke mana perginya dana berhubung operasi syarikat ini," katanya.

-- BERNAMA

Adakah benar Tanggung Jawab PM meluluskan peruntukan 1Bestari.net ?


Pada awalnya Tan Sri Muhyiddin mula menjawat jawatan Menteri Pelajaran pada 10 April 2009 setelah berlaku rombakan kabinet apabila Tun Abdullah meletakkan jawatan Perdana Menteri Malaysia.

Dari awal pentadbiran Dato Seri Mohd Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia , pelbagai usaha telah dibuat bagi memastikan pendidikan sebagai suatu perkara utama yang perlu diberikan perhatian dan telah diwujudkan suatu bidang keberhasilan negara yang di panggil sebagai

"NKRA Perkukuh Pendidikan kearah Negara Maju"

Dari sini, Pihak Kementerian pendidikan sendiri telah memilih untuk menggunakan kaedah ICT bagi menghubungkan jaringan internet kepada sekolah-sekolah dengan harapan dapat memberikan capaian yang menyeluruh kepada beberapa toolkit SIP ( Sekolah Berprestasi Tinggi) pada setiap sekolah .

Perkara ini telah dipersetujui pada dasarnya oleh semua pihak yang amat mengharapkan agar sekurang-kurangnya terdapat sebanyak 70% sekolah diliputi capaian internet jalur lebar berkelajuan tinggi.

Persoalan : Bagaimana pula dengan pemilihan YTL sebagai Penyedia Perkhidmatan Utama ?

Perhubungan yang rapat diantara Tan Sri Francis Yeoh serta Tan Sri Muhyiddin Yassin adalah perkara yang tidak dapat disembunyikan lagi.

Semenjak dari awal lagi, Tan Sri Muhyiddin telah dilihat bersama-sama didalam beberapa majlis sosial kelolaan YTL termasuklah pada bulan Oktober 2009 setelah 6 bulan menjawat jawatan TPM, Tan Sri Muhyiddin Yassin berada didalam majlis bersama Anna Kournikova , pemain tenis dunia yang mengadakan program motivasi menggilap potensi pelajar Malaysia dalam mencapai keinginan mereka.

Semenjak dari itu, YTL dilihat aktif dalam menaja program-program Kementerian Pelajaran . Keadaan ini kelihatan seperti dokongan yang kuat bagi pihak YTL kepada TPM pada ketika itu seperti pesta mengharapkan durian runtuh.

Selepas dari itu, kelihatan program- program yang berorientasikan pendidikan yang dianjurkan oleh YTL.

Durian Berharga RM 4.077 Billion jatuh ke pangkuan YTL

Pada bulan Januari 2013, telah dimulakan suatu usaha yang radikal untuk menggantikan penggunaan buku teks kepada komputer riba .

Biarpun pada guru-guru telah dibekalkan dengan peralatan ICT yang canggih, namun begitu keberkesanan penggunaan applikasi online berada pada tahap yang minima iaitu hanya 4% dari pelajar-pelajar.

Semenjak itu, kegagalan demi kegagalan dalam sistem pendidikan telah berlaku .

Bermulanya dari isu kertas jawapan yang bocor, kemudian diikuti dengan kegagalan sistem Penikaian berasaskan sekolah, ditambah lagi dengan capaian yang kurang memuaskan dari penyedia perkhidmatan 1Bestari .

Pada pihak kementerian pelajaran pada ketika itu pula, mereka memilih untuk mendiamkan diri dan pada ketika itu juga, YTL juga memilih untuk mendiamkan diri .

Keraian dari YTL telah berakhir.

Kesan dari tindakan Tan Sri Muhyiddin pula mengakibatkan seramai 300,000 warga pendidik dan juga 3 juta ibu bapa dalam keadaan yang resah dan gelisah memikirkan masa depan anak-anak mereka dan memaksa kementerian Pendidikan membuat tindakan susulan bagi memastikan masalah ini selesai.

Pada tahun 2014 juga, kerajaan terpaksa membelanjakan lebih RM 25 Billion bagi membolehkan sekolah meneruskan pembangunan anak bangsa. Namun begitu dengan kegagalan yang menghantui para pendidik serta ibu bapa, Tan Sri Muhyiddin masih lagi terus menerus menafikan kegagalannya.

Oct 28, 2015

1MDB Has Not Defaulted On Interest, Principal Payments


KUALA LUMPUR, Oct 27 (Bernama) -- Strategic development company, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), has not defaulted on its loan repayments and is fully committed to its obligation to repay its debts of RM42 billion.

The move would give more breathing space for the company to effectively implement its rationalisation plan, said President and Group Executive Director, Arul Kanda Kandasamy.

"We have consistently met both our interest and principal debt repayments on time," he said.

"In the course of 2015, we have repaid the principal and serviced the interest," he told reporters after a recording a special programme entitled "Bernama TV with Arul Kanda" to be aired tomorrow at 10 pm on Astro 502, HyppTV 410 and www.bernama.com.

"Obviously, we have interest to pay as and when it's due," he said.

1MDB's fully disclosed audited and publicly available accounts from March 31, 2010 to March 31, 2014 showed that its total debts stood at RM42 billion.

Arul Kanda said that in February 2015, 1MDB repaid a RM2 billion loan to a consortium of local banks and subsequent to that, it paid around RM800 million in principal repayments relating to debts with other local banks.

In June, 1MDB repaid RM3.6 billion or a US$975 million syndicated loan to a consortium of foreign banks led by Deutsche Bank.

"In the course of the year we've consistently met our principal repayment and paid the interest on the debts of 1MDB," he said.

Right now, Arul Kanda said 1MDB was focusing on its rationalisation plan which was announced in June.

The plan consists of three key parts -- firstly involving the sale of equities in energy company, Edra Global Energy Bhd, with the intention of reducing 1MDB's debts by between RM16 and RM18 billion through the sale of Edra's power assets.

Secondly, is the debt equity swap with Abu Dhabi wealth fund International Petroleum Investment Company (IPIC).

The deal would see IPIC taking over certain debts in return for 1MDB transferring to IPIC the US dollar cash and fund units that 1MDB owned. This exercise would reduce 1MDB's total debts by about RM16 billion.

Lastly, was the sale of 1MDB's equity in Bandar Malaysia valued around RM11 billion.

Arul Kanda said the total sale of these assets would lead to a substantial reduction in 1MDB's total debts.

As for Bandar Malaysia, which attracted significant investor interest from China, the Middle East and domestic companies, he expressed hope that 1MDB would receive final binding bids for development partners in two weeks.

He said the partners could be a mixture of domestic and international investors on their own or by way of forming a consortium.

Two weeks ago, 1MDB announced that four bidders were shorlisted as development partners for Bandar Malaysia's entire 197 hectares.

"We remain confident that in a few weeks we should get the final binding bids in order for us to decide who should become the development partner for Bandar Malaysia," he said.

Touching on the Tun Razak Exchange (TRX), Arul Kanda said 1MDB sold several lots of land in TRX for RM1.3 billion to both international and domestic investments.

Going forward, he said what was most significant was to ensure that 1MDB met its debt obligations and infrastructure commitment for both TRX and Bandar Malaysia.

"This is the key element to ensure that the rationalisation plan can succeed.

"We are meeting interest and principle repayments and then we will be given breathing space to achieve this objective," he said.

-- BERNAMA

Oct 27, 2015

MUHYIDDIN BERBOHONG DI PROGRAM BICARA SEMASA ANJURAN SINAR HARIAN DI JOHOR BAHARU 25.10.15.



1. Dakwaan Muhyiddin, kononnya Arul Kanda hanya bercakap kepada Jemaah Menteri 10 hingga 15 minit tanpa membawa sebarang kertas pembentangan memang bohong. Sebenarnya, Arul telah diminta membentangkan mengenai penilaian strategik, termasuk penjualan aset dan pembayaran semula hutang. Selepas pembentangan, ada sesi soal jawab yang mengambil masa selama 45 minit.

2. TSMY sengaja menyembunyikan fakta bahawa sebelum pembentangan Arul,  juruaudit Deloitte telah diminta membentangkan laporannya mengenai 1MDB. Kenapa Muhyiddin tidak menjelaskan iaitu dalam mesyuarat yang sama, kabinet memutuskan agar pihak ketiga yang berkecuali dilantik untuk melakukan penilaian semula terhadap 1MDB. Keputusan ini disusuli dengan pelantikan Ketua Audit Negara yang perlu melaporkan hasil siasatannya kepada PAC.

3. Satu lagi pembohongan Muhyiddin ialah apabila dia mengatakan bahawa 1MDB telah meminjam RM2 bilion daripada Ananda Krishnan. Itu BOHONG kerana sebenarnya berdasarkan perjanjian pembelian Powertek Investment Holdings (PIH), dinyatakan bahawa Tanjong PLC perlu melanggan semula ekuiti di dalam PIH bernilai RM2 bilion dan hasilnya digunakan bagi membayar semula pinjaman yang diuruskan oleh Maybank dan RHB. Mungkin Muhyiddin tidak faham fakta ini kerana minat beliau hanyalah mencari salah dan menggunakan hujah Tony Pua dan Sarawak Report.

4. Muhyiddin juga menyelewengkan fakta apabila mengatakan kabinet bersetuju menyuntik RM950 juta kepada 1MDB. Sedangkan yang dipersetujui oleh Jamaah Menteri adalah untuk menyediakan 'standby credit', iaitu pinjaman jangka pendek yang sama sekali berbeza dengan suntikan modal.

5. Muhyiddin juga mendedahkan 1MDB ada memohon pinjaman sebanyak RM 3 bilion dalam mesyuarat Kabinet. Ini bermakna TSMY mengaku isu 1MDB ada dibincang dalam Kabinet dan dibuat secara telus. Apatah lagi dia mengakui permohonan 1MDB itu telah ditolak sehingga menyebabkan 1MDB telah membuat permohonan kali kedua dan itu pun hanya diluluskan sebanyak RM 950 juta sahaja. Secara tidak sengaja TSMY MENGAKUI bahawa perkara berkaitan 1MDB memang ada dibincangkan di peringkat kabinet dan diputuskan secara TELUS dan BERSAMA. Kenapakah sebelum ini Muhyiddin sering mengatakan dia tidak tahu apa-apa mengenai 1MDB dan memberi gambaran seolah-olah 1MDB tidak dibincangkan di mesyuarat Kabinet??

6. TSMY secara sinis berkata apahal 1MDB ni, sudahlah berhutang dengan Ananda Khrisna RM2 bilion kemudian nak meminjam lagi sebanyak RM 3 bilion. "Pinjam atas pinjam, ini nak berniaga apa? Apakah kita mahu kerajaan, generasi akan datang dan anak cucu kita terpaksa menanggung hutang"? Sebenarnya Muhyiddin lupa, bila dia memperkenalkan Amanah Saham Johor dan Dana Johor, ramai rakyat Johor yang meminjam di Bank kerana terpengaruh dengan janji beliau. Dana Johor sudah lingkup tetapi rakyat terutamanya orang kampung terpaksa menanggung hutang hingga ke anak cucu.

7. Rupanya TSMY juga Melayu Mudah Lupa.

Oct 26, 2015

AGENDA MELAYU TERUS DIPERKASAKAN DALAM BAJET 2016.



DS Najib membuktikan dia adalah pemimpin UMNO yang tetap mengutamakan perjuangan Agenda Melayu. Ini terbukti kerana dalam Bajet 2016 perkara yang berkaitan dengan Agenda Melayu tidak dilupakan. DAP pasti tidak suka kerana DAP memperjuangkan Malaysian Malaysia atau Middle Malaysia. Dasar "kesemerataan" yg diperjuangakn DAP akan menyaksikan Perlembagaan Persekutuan akan dirobek robek. Secara halus ini yang sedang berlaku di Pulau Pinang. Tetapi apa yang dapat dilakukan oleh PKR dan Parti Amanah Negara? Mereka hanya diam membatu kerana DAP cukup berkuasa dan keras kepala.

2. Lihat sahaja "Bajet Pakatan" yang diedarkan di Parlimen. Ia Bajet yg terlalu umum. Mana dia Agenda Melayu dalam Bajet tersebut? Memang tidak ada. Itu bukan dasar PKR dan Wan Azizah tidak akan berani mendesak Lim Guan Eng. Ini yang berlaku kepada penduduk di Kg Buah Pala. Mereka dihalau tanpa pembelaan oleh PKR dan PAS ketika itu.

3. Berbeza dengan Bajet 2016 kerana menggariskan dengan jelas usaha memperkasakan orang Melayu termasuk Bumiputra di Sabah dan Sarawak. Sebanyak RM150 juta disalurkan kepada Unit Peneraju Agenda Bumiputra (TERAJU) untuk pelaksanaan pelbagai program termasuk Skim Usahawan Permulaan Bumiputra dan Program Syarikat Bumiputra Berprestasi Tinggi. Sejumlah RM150 juta juga diperuntukkan kepada Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputra untuk program Peneraju Tunas, Peneraju Profesional serta Peneraju Skil dan Iltizam.

4. MARA pula diperuntukkan RM3.7 bilion termasuk untuk menaja 72,000 pelajar Bumiputra di peringkat pengajian tinggi.

5. Bagi memantapkan pemilikan ekuiti serta memperhebat keusahawanan dan peniagaan Bumiputra, RM400 juta diperuntukkan kepada Dana Ekuiti Nasional Bhd (EKUINAS), RM250 juta kepada Perbadanan Usahawan Nasional Bhd (PUNB), RM150 juta kepada Pelaburan Hartanah Bhd, dan RM100 juta kepada UDA Holdings untuk tujuan pembangunan Kampung Baru Kuala Lumpur.

6. Pembinaan 4 buah MRSM dan 5 buah Sekolah Berasrama Penuh satu lagi Agenda Melayu oleh Najib yang besar khususnya bagi memastikan orang Melayu dan Bumiputra boleh bersaing dengan level playing field yang sama di masa akan datang.

"Some economic facts about Malaysia....


(1) Nominal GDP per capita (US$)  - Ranking out of 186 countries (IMF)
(i)    USA 5
(ii)   Singapore 6
(iii)  Malaysia 62
(iv)  China 74
(v)   Thailand 90
(vi)  Sri lanka 114
(vii)  Indonesia 118
(viii) Philippines 123
(ix)  Vietnam 131

(2) GDP (PPP) per capita (US$)  - Ranking out of 16 countries (IMF)
(i)    Singapore 3
(ii)    USA 10
(iii)   Malaysia 47
(iv)   Thailand  76
(v)    China 88
(vi)   Indonesia 102
(vii)  Sri Lanka 103
(viii) Philippines 119
(ix)  Vietnam 126

(3) Property Price to Income ratio (years of income)
(i)    USA  3.39
(ii)   Malaysia 8.6
(iii)  Thailand 18.19
(iv)  Philippines  18.65
(v)   Indonesia  20.28
(vi)  China 22.95
(vii) Singapore  23.87
(viii) Sri Lanka NA
(ix) Vietnam NA

(4) Cost of Living Index
(i)    Philippines  23.67
(ii)   Vietnam 25.47
(iii)  Malaysia  25.51
(iv)  Sri Lanka  25.56
(v)   Indonesia  26.23
(vi)  Thailand 27.97
(vii) China  32.96
(viii) USA 52.01
(ix)  Singapore 79.52

(5) Quality of Life Index
(i)    USA 220.38
(ii)   Singapore 152.09  
(iii)  Malaysia  112.21
(iv)  Thailand   68.85
(v)   China  61.79
(vi)  Philippines 60.06
(vii) Vietnam  47.62
(viii) Indonesia 31.78
(ix)  Sri Lanka NQ ( No Quality)

*I included Sri Lanka because I thought Ambiga may want to start some street protests there.

In summary, there are areas where Malaysia can improve on but we are definitely no where near what the zombies opposition say we are. We are not the best (yet) by any stretch of the imagination but lots of improvements have been made over the last 6 years particularly on the government and economic transformations programs. PM Najib must be given enough time to complete the tasks he set out to do instead of listening to al the lies and spins perpetuated by the Opposition."

Oct 23, 2015

MALAYSIA’S MAHATHIR SAYS LITTLE CHANCE OF OUSTING PM NAJIB


Malaysia’s former prime minister Mahathir Mohamad during an interview with Reuters at his office in Petronas Towers
(Reuters) – Malaysia’s former premier Mahathir Mohamad conceded on Thursday that the chances of unseating Prime Minister Najib Razak before elections in 2018 are slim, despite his rallying cries for a “people’s power” movement to topple the country’s leader.
The 90-year-old statesman, who led Malaysia for 22 years, has called on Najib to step down following allegations of corruption and mismanagement at state-owned fund 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
But Mahathir says lawmakers within Najib’s United Malays National Organisation (UMNO) party are protecting their leader, and slammed them for not speaking up.
“All of them are scared and they look after their own safety. They’re not looking after the party, the nation. It’s about themselves,” he told Reuters, speaking from his office at the Petronas Towers in Kuala Lumpur.
“The way he’s going he might go full term. The way UMNO has accepted him because they find he’s comfortable to be with, I think he can go full term.”
Mahathir was once Najib’s patron but turned against him in 2013 by criticizing the government’s economic policies and friendliness with the West.
The former leader demanded Najib step down after it was reported in July that investigators looking into alleged wrongdoing at 1MDB had traced a payment of nearly $700 million going into the Prime Minister’s personal bank accounts.
Najib denies taking any money for personal gain and Reuters has not verified these reports.
The fallout from the allegations has scared away foreign investors though, adding to pressure on Malaysia’s economy that was already suffering from falling commodity prices.
NO CONFIDENCE VOTES
Opposition leaders have called on all lawmakers to reject the annual budget that Najib will present to Parliament on Friday as a show of no confidence against him. They have also tried to bring a formal no confidence vote against him.
But Mahathir said such measures would fail as the opposition does not have the numbers to challenge the ruling coalition.
“The fact is that, the opposition is not able to gather enough people to support that. So the government with more support in parliament will push it (the budget) through.”
He said UMNO lawmakers were scared of Najib taking action against them, while some others were just “comfortable”.
Najib has previously cracked down on dissenters in his government, ousting his deputy Muhyiddin Yassin and other ministers critical of his governance in a cabinet reshuffle earlier this year.
He also replaced the Attorney General who was leading an investigation into 1MDB.
Muhyiddin, who is the current UMNO deputy president, made a rare public appearance with Mahathir earlier this month to condemn the arrest of two men who approached foreign investigators with documents about 1MDB.
Mahathir said he believes Muhyiddin could lead the country, if Najib were to go.
“The former deputy PM would still be able to lead the country, provided that he listens to good advice…people with experience,” he said.
Mahathir said he was concerned following reports that police were investigating him for allegedly making defamatory comments during a rally to protest against Najib.
Mahathir says little chance of ousting Najib (Reuters):http://www.malaysia-today.net/malaysias-mahathir-says-litt…/
“I fear, not because of anything, but because of manipulation of justice, manipulation of the law. Otherwise according to the law I have done nothing wrong.”