Bujang Senang

Bujang Senang

12 Jan 2016

MENGENALI FRANCIS YEOH PEMILIK YTL.



 FRANCIS YEOH PEMILIK YTL, KRONI TUN M DAN INDIVIDU YANG PENUH DENGAN AGENDA UNTUK MENJATUHKAN NAJIB

Ahli perniagaan, Francis Yeoh membina empayar perniagaannya dengan bantuan “teman-temannya yang berkuasa”.
https://www.youtube.com/watch?v=67RGyacLAtw

YTL telah menjadi sebuah syarikat monopoli namun, semenjak Najib Razak memegang tampuk kepimpinan, syarikat milik ahli perniagaan dari Malaysia ini kini berhadapan dengan kesukaran.

Pada tahun 2015, Yeoh telah menghadiri ‘Dinner of Tycoons’ bersama dengan ahli-ahli perniagaan yang turut menyimpan dendam terdahap perdana menteri, Najib Razak. Tujuan perjumpaan berkenaan ialah untuk membincangkan strategi-strategi menggulingkan PM. Taruhan mereka ketika itu ialah RM 2 bilion.
http://www.malaysia-today.net/

Tetapi, dendam Yeoh terhadap Perdana Menteri telah wujud sebelum pertemuan itu lagi. Pada tahun 2014, syarikat beliau, YTL telah kehilangan kontrak untuk dana 1MDB dan ianya berlaku selepas YTL mengalami satu siri kerugian. Tidak lama kemudian, Tong (pemilik The Edge dan Malaysiakini) dan Clare Rewcastle (Sarawak Report) telah menawarkan $2 juta bagi data mengenai 1MBD yang dicuri. Inilah yang terjadi walaupun Tong tidak mempunyai sebarang motif untuk membayar sejumlah wang sebesar itu.

Mari kita imbas dari mula,

4.1 Francis Yeoh – Salah seorang individu terkaya di Malaysia
Tan Sri Francis Yeoh, 61, mengambil alih perniagaan keluarganya YTL Corporation Berhad pada tahun 1988 dan membangunkannya sehingga menjadi salah satu syarikat terbesar di Malaysia. YTL memiliki serta menyelia beberapa utiliti kawalan serta aset-aset infrastruktur lain.

Beliau membina empayarnya dengan menjalinkan hubungan rapat dengan beberapa pihak dalam pentadbiran Negara dari tahun 1980-an sehingga 2000-an.

Sekarang, beliau sering berulang-alik dari London dan Asia Tenggara – menetap di Chelsea dan resort di Pangkor Laut, Malaysia.

4.2 Francis Yeoh membina empayarnya melalui kronism.  Francis Yeoh mencapai kejayaan atas layanan istimewa yang diterima daripada kerajaan sebelum kepimpinan Najib Razak, lebih-lebih lagi sewaktu zaman kepimpinan Tun M. Tun M merupakan Perdana Menteri yang paling lama berkhidmat, iaitu selama 22 tahun dari tahun 1981 sehingga tahun 2003. Tun M dan Yeoh sudah mempunyai hubungan persahabat yang erat sejak dulu lagi malah, Yeoh secara terang-terangan mengakui menerima keistimewaan dari ‘teman yang mempunyai kuasa’.
https://www.youtube.com/watch?v=67RGyacLAtw

Mantan PM tersebut telah memperkenalkan Yeoh kepada pihak pengurusan General Electric yang berpengkalan di US dan mengatakan bahawa satu-satunya cara untuk mengekalkan kepentingan mereka di Malaysia adalah dengan mengadakan kerjasama dengan YTL. Pada tahun 1993, Pengerusi dan Ketua Eksekutif General Electric, Jack Welch telah terbang ke Kuala Lumpur untuk mengadakan pertemuan dengan Yeoh dan pihak YTL. GE telah menjadi rakan kongsi YTL dalam beberapa projek mereka.

Pada tahun 1993, YTL Berjaya mendapatkan perjanjian bagi dua buah loji janakuasa tenaga bebas, menjadikan mereka pengeluar tenaga bebas (IPP) yang pertama di Malaysia walaupun dengan kekurangan dari segi teknikal, tenaga kerja serta pengalaman. Hal ini bukan lagi rahsia apabila kerajaan mengarahkan Tenaga Nasional Berhad (syarikat utiliti elektrik milik kerajaan) untuk membeli tenaga daripada YTL dengan harga premium – menjadikan perjanjian berat sebelah dan menguntungkan YTL.

YTL memperolehi kira-kira 70% dari pendapatannya dari luar negara dan 10 juta pelanggan dari 3 benua. Namun, pelbagai perjanjian pembangunan yang diperolehi oleh syarikat Yeoh saling berkaitan dengan lawatan Tun M ke negara-negara dunia ke-tiga seperti Zimbabwe, Papua New Guinea, Vietnam dan Cambodia. Pada tahun 1996, YTL telah dianugerahkan dengan pembangunan loji tenaga Hwange di Zimbabwe setelah pemerintah diktator, Robert Mugabe yang juga teman rapat Tun M melanggar prosedur tender yang biasa.

0 komentar: