Bujang Senang

Bujang Senang

13 Mac 2013

Segera!! Sampai Masa Tentera Dilengkapkan Dengan Heli Penyerang







Operasi Daulat yang sedang berlangsung duSabah sekarangmendedahkan beberapa keperluan mendesak yang perlu diberi perhatian kerajaan untuk memantapkan lagi pertahanan Kawasan Keselamatan Khas yang baru sahaja ditubuhkan di Sabah.

Antara yang yang penulis rasa perlu disegerakan porelehannya ialah helikopter penyerang (attack helicopter).

Keadaaan muka bumi negeri sabah terutamanya Lahad Datu yang berbukit bukau, jelas menyukarkan pergerakan kereta perisai tentera darat.

Rancangan asal untuk menggunakan kenderaan jenis ACV-300 Adnan yang leih moden, terpaksa dibatalkan kerana masalah berat.

Nasib baik tentera darat menangguh untuk menamatkan operasi kereta perisai jenis Condor, dapat juga kenderaan kantersebut digunakan dalam Operasi Daulat walaupun iaa telahpun berusia 30 tahun.

"Terima Kasih" juga kepada pembangkang yang membantah cadangan pembinan 257 kenderaan 8x8 buatan tempatan dengan menggunakan teknologi kereta perisai FNSS Pars dari Turki, Sehingga Program pertahanan bernilai lebih RM 8 billion itu tertangguh sampai sekarang.

Maka itu, perolehan helikopter penyerang ini wajar diteruskan semula bagi membantu pergerakkan anggota di darat. 

Ramai tidak tahu bahawa ATM pada satu ketika pernah cuba memperolehi sehingga satu skuadron 8 buah helikopter penyerang jenis Rooivalk dari Afrika Selatan pada tahun 1997 untuk melengkapkan skuadron 883 Pasukan Udara Tentera Darat (PUTD).

Pakej perjanjian yang turut merangkumi 2 bateri meriam berat jenis Danel G5 155mm, telah ditandatangani antara 2 kerajaan. Tapi berikutan krisis matawang yang melanda negara pada ketika itu, perolehan helikopter penyerang digugurkan dari pakej yang telah dipersetujui.

Hanya perolehan meriam sahaja yang diteruskan.

Sejak itu, pengeluar Rooivalk, Denel berusaha keras untuk memasarkan helikopter tersebut di negara ini melihat kepada penyertaan syarikat tersebut dalam beberapa edisi LIMA.  Tapi sejak 2 edisi LIMA yang lepas, Denel sudah berhenti menghantar Rooivalk untuk dipamirkan,  mungkin kerana hilang minat, selain tidak ada petunjuk kerajaan Malaysia akan menyambung semula perolehan yang tergendala pada 1997.

Rooivalk dirasakan adalah satu pilihan yang sesuai.  Selain mempunyai sistem persenjataan dan navigasi yang hampir sama (walaupun tidak sehebat) dengan pesaingnya, Apache, tapi satu kelebihan Rooivalk yang menarik minat PUTD dahulu ialah kerana ia mudah diselenggara, walaupun tanpa fasiliti yang lengkap.
Kehebatan Rooivalk tidak boleh diketepikan kerana helikopter ini tersenarai sebagai antara 2 calon terakhir dalam program helikopter penyerang tentera Turki, ATAK.  Program itu bagaimanapun dimenangi oleh firma dari Italy, Agusta dengan pesawat A129.

Selain itu, kerajaan juga ada pilihan helikopter penyerang lain seperti T-129 Mangusta (Agusta Westland), KA-52 BlackShark (Kamov), EC665 Tiger (Eurocopter) selain AH-64 Apache (Boeing) sendiri.  Bercakap tentang KA-52, sistem komputer helikopter ini boleh dihubungkan dengan pesawat SU-30 MKM yang telah diperolehi TUDM untuk memudahkan lagi kordinasi serangan.




2 komentar:

Mk Jacobin berkata...

tgh kira komisyen brpa boleh gigit utk sebuah heli...kalau xda komisyen..jgn harap la kerajaan nk beli...gunalah heli buruk (nuri) tu utk p perang...nyawa askar juga dipertaruhkan...hidup ameno mampus semua melayu...

www.tvpruonline.wordpress.com berkata...

Boleh ikuti beberapa video politik dan isu semasa di sini. Terima kasih.

http://tvpruonline.wordpress.com/2013/03/12/panas-sandiwara-anwar-ibrahim-mula-dibongkar-bekas-rakan-karib/