Bujang Senang

Bujang Senang

9 Apr 2015

PAS Lebih Pentingkan Nasib Penjenayah Dari Ahli Keluarga Memali.


PEMIMPIN oportunis PAS, Datuk Mahfuz Omar yang juga Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar dikhabarkan sudah membawa ibu, Sirul Azhar Umar untuk bertemu dengan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.
Pertemuan itu berlangsung di pejabat Dr Mahathir di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya tetapi waktu pertemuan berkenaan tidak diketahui.
Katanya dalam pertemuan itu, Piah berkata kepada Dr Mahathir bahawa anaknya itu telah dijadikan ‘kambing hitam’ dalam kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Sharibuu.
Sirul dan seorang lagi Azilah Hadri dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Persekutuan selepas didapati bersalah membunuh.
Nampaknya PAS, lebih mementingkan Sirul iaitu seorang pembunuh yang didapati bersalah oleh sistem kehakiman negara.
Agaknya PAS lupa kejadian 14 orang yang meninggal dunia dalam kes Memali pada 19 November 1985 yang kebanyakannya ahli PAS pada masa itu.
Selain 14 orang yang mati, berpuluh-puluh yang lain cedera serta beratus orang ditahan. Kesemua yang ditahan telah dibebaskan kemudiannya kecuali 36 orang sahaja.
Zaman itu Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri dan Tun Musa Hitam (pada masa itu Datuk Seri) menjadi Timbalan Perdana Menteri Malaysia dan Menteri Dalam Negeri.
Dikatakan, Perdana Menteri pada ketika itu berada di China.
Kejadian berlaku di Kampung Memali di mukim Siong, Baling berhampiran sempadan Kedah – Thailand.
Dalam kes itu, Musa menjelaskan beliau ketika itu operasi bertujuan menangkap dan menghapuskan penjenayah.
Ibrahim Libya memang dikehendai polis di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana dituduh mengancam keselamatan negara dengan kegiatan memecahbelahkan orang Islam.
Dia juga dituduh melindungi penjenayah yang sangat dikehendaki iaitu Yusof Che Mit dan Ramli Che Mit.
Dikatakan banyak yang ditahan dalam kes berkenaan tidak pun dibicarakan biarpun ada yang memiliki senjata api sebaliknya ditahan mengikut ISA.
Sepatutnya PAS melalui Mahfuz, memperjuangkan nasib ahli keluarga mereka yang terkorban ini dan datang bertemu Dr Mahathir dan meminta bekas Perdana Menteri itu menjawab dan menjelaskan apa yang berlaku pada hari kejadian.
Pada 27 Mac tahun lepas di Hotel Renaissance, Kota Bharu di Kelantan, Musa membuat pendedahan bahawa Dr Mahathir sebenarnya berada di Kualam Lumpur sewaktu tragedi Memali dan bukan di China.
Dr Mahathir kemudian ketika ditanya mengatakan sudah tidak dapat mengingati di mana beliau berada ketika itu dan perlu memeriksanya kembali.
Pada 10 April kemudiannya, beliau mengaku bahawa hanya berlepas ke China pada 20 November, sehari selepas peristiwa Memali .
– PRU14.tv


0 komentar: