Bujang Senang

Bujang Senang

17 Mac 2018

Goldman Sachs: Turnbull tidak terlibat dalam perjanjian 1MDB


Anak lelaki Perdana Menteri Australia, Alex Turnbull tidak terlibat dalam transaksi 1MDB dengan Goldman Sachs, kata syarikat itu, menurut The Australian Financial Review.

"(Alex) tidak terlibat dalam transaksi 1MDB. Tidak menghairankan, kami tidak menemui sebarang komunikasi elektronik di mana (Alex) mengenal pasti sebarang kelakuan tidak wajar berkenaan dengan transaksi ini atau sebarang tindakan yang diambil terhadapnya sebagai akibat," syarikat itu dipetik sebagai berkata.

Ini telah menimbulkan persoalan mengenai dakwaan awal Alex bahawa peletakan jawatannya dari Goldman Sachs di Singapura pada 2014 berkaitan dengan aktiviti pemberian maklumat mengenai 1MDB.

Menurut The Australian Financial Review, Alex enggan mengulas mengenai kenyataan firma itu, sambil menambah bahawa beliau tidak mempunyai akses kepada e-mel tersebut.

Laporan itu mengatakan bahawa aduan Alex tentang 1MDB berlaku pada tahun 2012, sementara beliau meletak jawatan dua tahun kemudian.

The Australian Financial Review mendakwa telah melihat surat peletakan jawatan Alex yang panjang, menunjukkan bahawa beliau meletak jawatan selepas diperintahkan menghentikan perdagangan dalam sekuriti yang dikaitkan dengan portfolio kabinet ayahnya, Malcolm.

Pada masa itu, Malcolm adalah menteri komunikasi, dan pegawai pematuhan Goldman Sachs mengarahkan Alex untuk berhenti berdagang dalam teknologi sekuriti dan media Australia.

Laporan itu mendakwa bahawa dalam surat peletakan jawatannya, Alex telah mengadu mengenai keputusan firma yang melarangnya menjual sekuriti tertentu adalah "sangat luas dan melumpuhkannya."

Alex berkata beliau lebih rela pergi sebelum "sekatan pematuhan menjadikannya mustahil untuk menghasilkan wang" sehingga firma itu terpaksa menghentikan saya.

Laporan itu juga mendakwa bahawa Turnbulls telah berkongsi kepentingan pelaburan, dan kedua-dua bapa dan anak melabur dalam sebuah syarikat teknologi pada tahun 2012.

Malcolm telah melepaskan semua kepentingannya pada September 2013 apabila pelantikannya sebagai menteri komunikasi.

Goldman Sachs adalah tokoh penting dalam urusan 1MDB, yang telah membantu mengumpul bon bernilai AS$6.5 bilion untuk 1MDB pada tahun 2012 dan 2013 manakala mengumpulkan komisen bernilai AS$593 juta.

Pihak berkuasa Singapura kemudiannya mengenakan 10 tahun larangan perdagangan ke atas jurubank Goldman Sachs, Tim Leissner selama 10 tahun kerana kesalahan yang berkaitan dengan transaksi 1MDB.

Tulisan asal oleh:
MalaysiaKini, 12 Mac 2018

Link asal oleh:
https://m.malaysiakini.com/news/415309

0 komentar: