Bujang Senang

Bujang Senang

26 Sep 2017

Ahli Parlimen serantau memuji pendirian teguh Malaysia terhadap krisis Rohingya, menyeru tindakan lanjut ASEAN

Tulisan asal oleh:
Asean Parliamentarians For Human Rights, 26 September 2017

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen dari seluruh Asia Tenggara hari ini memuji keputusan Menteri Luar Malaysia Anifah Aman untuk "memisahkan" dirinya dari Kenyataan Pengerusi ASEAN baru-baru ini mengenai keadaan di Negeri Rakhine, dengan mengatakan langkah itu sebagai satu langkah yang penting dan perlu untuk menggesa tindakan yang lebih ketara oleh blok serantau itu untuk menangani krisis yang semakin meningkat di Myanmar.

"Pendirian tegas Menteri itu patut dipuji, dan beliau layak dipuji mengambil risiko untuk mengatakan apa yang sebenarnya berlaku di Negeri Rakhine dan apa yang perlu dilakukan mengenainya," kata Charles Santiago, Ahli Parlimen Malaysia dan Pengerusi Parlimen ASEAN untuk Hak Asasi Manusia (APHR). "Penekanan yang tidak wajar ASEAN terhadap konsensus menjejaskan keupayaan blok serantau itu untuk bertindak tegas dan menghadapi realiti yang berlaku di Myanmar. Ia juga menunjukkan kekurangan kepimpinan rasmi ASEAN mengenai isu ini. "

Menteri Luar Malaysia, Anifah Aman, mengambil langkah luar biasa pada hari Ahad untuk mengeluarkan kenyataannya yang tersendiri selepas pertemuan menteri luar ASEAN di luar Perhimpunan Agung PBB di New York. Kenyataannya mengkritik Kenyataan Pengerusi ASEAN yang dikeluarkan oleh Setiausaha Luar Filipina Alan Peter Cayetano susulan mesyuarat itu, memanggilnya sebagai "kegagalan mencerminkan realiti keadaan." Anifah berkata kebimbangannya tidak diambil kira dalam proses merangka Kenyataan Pengerusi, dan menekankan, khususnya, kegagalannya untuk secara khusus menyebut Rohingya, lebih dari 430,000 orang yang telah melarikan diri ke Bangladesh sejak permulaan "operasi pembersihan" tentera Myanmar pada akhir bulan Ogos.

Kenyataan dari Malaysia menyeru kerajaan Myanmar "untuk menamatkan keganasan, menghentikan kemusnahan hidup dan harta benda, membenarkan akses segera tanpa halangan untuk penyampaian bantuan kemanusiaan kepada Rohingya dan semua komuniti yang terjejas, dan untuk menyelesaikan masalah pelarian Rohingya." Ia juga menggambarkan operasi ketenteraan di Negeri Rakhine sebagai "tidak adil."

APHR berkata kenyataan itu menekankan maklumat kritikal yang tidak dimasukkan dalam Kenyataan rasmi Pengerusi dan merupakan suara penting dari dalam ASEAN yang menggesa untuk tindakan selanjutnya. Gabungan ahli parlimen itu menggesa kerajaan-kerajaan ASEAN yang lain untuk mengambil tindakan yang sama untuk menangani krisis di Rakhine.

"Ini bukan lagi masalah Myanmar sahaja dan mempunyai kemungkinan besar menjejaskan seluruh rantau. ASEAN tidak boleh terus mengambil ringan mengenai isu keganasan yang disasarkan terhadap etnik Rohingya di Myanmar," kata Santiago. "Dasar tidak campur tangan – yang sentiasa dipetik oleh kerajaan Myanmar secara konsisten apabila tragedi ini terbongkar - sekali lagi telah terbukti menjadi alat untuk regim gunakan untuk menyelamatkan diri mereka apabila mereka menganiaya rakyat mereka sendiri dan melakukan kekejaman."

Perselisihan antara kerajaan anggota mengenai tindak balas ASEAN terhadap krisis itu juga menunjukkan keperluan mendesak untuk membenarkan penyiasat bebas menilai keadaan dan menyiasat fakta-fakta, kata APHR.

"Jika pihak berkuasa Myanmar ingin menjelaskan keadaan sebenar yang berlaku, mereka harus membenarkan kemasukan penyiasat yang tidak berat sebelah dari misi pencari fakta yang diperintahkan PBB, serta pemerhati lain dari badan-badan serantau yang relevan," kata Ahli Lembaga APHR Eva Kusuma Sundari, anggota Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia.

"Kerajaan Myanmar tidak boleh terus menentang pencirian masyarakat antarabangsa mengenai krisis itu sambil menolak semua laporan antarabangsa yang boleh dipercayai dan mengatakan ianya adalah 'berita palsu'. Ia mesti mempromosikan keterbukaan kepada penyiasatan antarabangsa," tambah Sundari.

Ahli Parlimen juga menggesa kerajaan Malaysia supaya melakukan tindakan konkrit susulan kata-kata yang tegas itu yang akan menyokong bantuan kepada beribu-ribu etnik Rohingya yang berisiko, termasuk yang sudah ada di Malaysia, dengan menandatangani Konvensyen Pelarian 1951 dan memastikan semua etnik Rohingya dan pelarian lain di Malaysia mendapat perlindungan dan akses kepada perkhidmatan yang secukupnya.

"Kementerian Luar Malaysia telah menetapkan satu standard yang tinggi dengan kenyataan yang tegas mengenai krisis Rohingya. Sekarang kementerian lain mesti ikut serta mempamerkan konsistensi dan kepaduan dasar dalam keseluruhan kerajaan Malaysia," kata Ahli Lembaga APHR, Teddy Baguilat, ahli Dewan Perwakilan Rakyat Filipina.

"Kata-kata adalah penting, tetapi terdapat juga tindakan dasar konkrit yang boleh diambil oleh pihak berkuasa Malaysia di negaranya untuk memastikan Rohingya dan pelarian lain yang melarikan diri dari keganasan di Myanmar dilindungi."

Link asal artikel:
http://aseanmp.org/2017/09/26/regional-mps-praise-malaysias-strong-stance-on-rohingya-crisis/

0 komentar: