Bujang Senang

Bujang Senang

25 Sep 2017

Mahathir Alasan Apa Lagi Nak Diberikan Pada Sarawak?


Oh wow ... Mahathir sedang berucap secara langsung di Kuching sekarang dan beliau berkata bahawa beliau terikat kerana Akta Pembangunan Petroleum telah dirangka dan diluluskan sebelum masanya maka beliau tidak boleh berbuat apa-apa mengenai royalti atau dana yang diberikan kepada Sarawak.

Ini mungkin adalah alasan yang paling tidak munasabah yang pernah saya dengar - lebih baik anda katakan "Aku Tak Tahu" sebagai alasan anda sebaliknya.

Anda mempunyai 2/3 majoriti sepanjang masa anda berkuasa dan boleh dengan mudah memansuhkan undang-undang itu jika anda fikir ia tidak adil.

Malah, PDA TIDAK membatasi berapa banyak wang yang dapat disalurkan kembali ke Sarawak dalam bajet setiap tahun atau meluluskan projek pembangunan untuk Sarawak.

Anda juga tidak perlu mahu melawat Sarawak. Malah, hanya beberapa orang sahaja yang boleh ingat kali terakhir anda melawat Sarawak sebelum hari ini.

Najib juga terikat oleh akta PDA yang sama tetapi itu tidak menghalangnya daripada kerap melawat Sarawak, bekerja lebih dekat dengan Kerajaan Sarawak, memberikan lebih banyak autonomi kepada Sarawak, menjual Bakun kembali kepada mereka, meluluskan dan membiayai Lebuhraya Pan Borneo dan memperuntukkan lebih banyak dana ke Sarawak.

AKU TAK TAHU LAH, Mahathir jika ini adalah alasan-alasan tidak munasabah yang anda mahu berikan kepada rakyat Sarawak.

Anda harus berhenti membiarkan DAP menulis ucapan anda kerana alasan "Bukan salah saya tetapi salah Kerajaan BN yang sebelumnya" yang banyak digunakan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang tidak lagi laku.

Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee/

0 komentar: