Bujang Senang

Bujang Senang

7 Jun 2017

Mahathir Memang Pakar "U Turn", Puji China Pula Bila Berada Di Jepun


Mahathir memang pakar "U Turn". Banyak perkara Mahathir sudah buat "pusingan u". Dulu kata Anwar peliwat dan layak dipenjara, kini pakai "badge free Anwar" dan "sign" kempen bebaskan Anwar.

Dulu kata Kit Siang rasis, kini sudah puji Kit Siang melangit dan ke mana mana sahaja berkepit sahaja dengan Kit Siang.

Satu ketika kata BR1M rasuah, kemudian pusing kata mahu laksanakan BR1M jika dapat kuasai Putrajaya. Mahathir sudah "mamai dah".

Semalam, di Jepun Mahathir memuji negara China pula sedangkan di Malaysia, Mahathir menuduh Malaysia menjual kedaulatan kepada China dalam banyak projek pelaburan negara tersebut di negara ini, termasuklah Bandar Malaysia, pembelian saham Proton oleh Geely, projek ECRL, lawatan Dato Seri Najib ke China dan Forest City 

Guan Eng pinjam duit dan berhutang entah berapa juta dengan bank dari China, Mahathir tidak pula kecam kata hendak jual Penang pada China. Diam sahaja, sebab takut dengan DAP.

Mahathir menyatakan pujian kepada China pada Persidangan Antarabangsa Masa Depan Asia ke-23 di Jepun yang dianjurkan oleh Nikkei Inc.

Lihat video di pautan ini :
 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1547897295254171&id=206671872710060

Menurut Mahathir, persidangan berkenaan perlu menjemput negara China, iaitu kuasa ekonomi paling besar di Asia untuk menyertainya.

Mahathir kata, tanpa negara Amerika dalam kumpulan itu, negara lain boleh memikirkan cara baru untuk bekerjasama di antara satu sama lain dengan lebih adil.

"Negara Asia perlu mengambil peluang untuk mengurangkan kebergantungan mereka kepada Amerika Syarikat (AS) dari segi politik dan perdagangan, Malaysia merupakan satu daripada tiga negara anggora dalam ASEAN yang ada dalam Perjanjian Trans-Pasifik yang kini terdiri daripada 11 negara anggota selepas AS menarik diri.

"Perjanjian itu perlu dikaji semula kerana kandungan keseluruhan asal sebelum ini kebanyakannya digubal oleh AS. Persaingan akan menjadi lebih adil, oleh itu, kita perlu mengundang China bersama-sama," katanya.

Mahathir terus memuji China dengan mengatakan jika meminggirkan China ia bermaksud mereka tidak mengendahkan peranan yang dimainkan oleh China di rantau berkenaan. Pusing sungguh Mahathir ini.

Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya membawa masuk pelaburan asing dari China, Mahathir menuduh Najib menjual kedaulatan negara kepada negara China. Di Jepun, bukan main lagi Mahathir bagi nasihat agar jangan pinggirkan negara China.

Penjualan sebahagian pegangan DRB-Hicom dalam Proton kepada syarikat Geely dari China juga dituduh Mahathir sebagai menjual aset negara kepada orang asing.

49.9 peratus pegangan DRB-Hicom dijual kepada Geely adalah kerjasama strategik Proton, tetapi dituduh Mahathir sebagai jual kedaulatan negara.

Mahathir memang mudah lupa. Pada 13 Jun 2014, Mahathir bersama Tan Sri Syed Mokhtar terbang ke China berjumpa untuk membuat rundingan antara Geely dan Proton. Berita ini dilaporkan oleh portal Jepun iaitu Nikkei Asian Review.

Baca pautan ini :  http://asia.nikkei.com/Business/Companies/Mahathir-seeks-to-turn-Malaysia-s-Proton-around-with-Geely-s-help?page=1

Kini selepas, Geely benar benar membeli saham Proton pada 2017, Mahathir kata Proton kena jual pada China. Apa sudah jadi? Mahathir sudah lupakah siapa yang sebenarnya memulakan rundingan dengan Geely pada 2014?

Bulan lepas ketika Mahathir ke Oman pada 9 Mei 2017, Mahathir juga membuat "pusingan u" di luar negara. Ketika berucap di The Third Duqm Society and Economy Forum di Oman, Mahathir menggesa Oman membuka pintu yang lebih luas pada pelaburan asing.

"With Malaysia’s limited experience in manufacturing, we decided not to be too patriotic and instead opened doors to foreign companies. Foreign companies came with their technology, as well as capital, which has helped develop the skills of citizens,” kata Mahathir.

Boleh pula Mahathir kata jangan terlalu patriotik sangat dan buka pintu pada syarikat asing yang ada teknologi dan modal besar.

Hanya bila berada di Oman dan Jepun, Mahathir memuji pelaburan asing masuk. Namun bila berada di Malaysia, lain pula nada Mahathir. Inilah "pusingan u" Mahathir.

Samalah macam hendak jadi PM semula. Dulu sungguh sungguh menagis kata "tak mau dah" sebab "dah lama dah". Namun sekarang ini sungguh sungguh hendak jawatan itu balik.

Mahathir sudah terdesak sangat. Sanggup buat apa sahaja demi kroni dan anak sendiri. Buat "pusingan u" pun tidak mengapa janji matlamatnya tercapai.

"The ends justify the means".

Tulisan :
Beruang Biru
BB458, Rabu
7 Jun 2017

0 komentar: