Bujang Senang

Bujang Senang

13 Jul 2017

Pakatan Harapan Hanya Beri Harapan Sahaja, Janji Pilihanraya Lepas Entah Ke Mana

Dalam PRU13 yang lalu, pakatan pembangkang sudah kalah buat kali ke 13 dalam sejarah pilihanraya negara kita.

Mengapa rakyat kalahkan pembangkang? Kerana mereka hanya pandai berjanji dan memberi harapan sahaja. Janji tidak ditunai, cerita baru pula yang dijaja dan dijual menerusi trak Rafizi.

Benarlah apa yang disebut oleh Ahli Parlimen Sekijang, Anuar Manap ;

“Kita boleh cakap (apa saja), dia (Rafizi) bercakap sebab dah tak tahu nak bercakap mengenai isu apa.

“Dia hanya bagi harapan sebab nama pun Pakatan Harapan. Kita, BN, kita buat, bukan bagi harapan. Kami tak beri harapan tapi kita dah buktikan,” kata Anuar Manap.

Masih ingat lagi tentang Buku Jingga? Dilancarkan pada 19 Disember 2010 dalam Konvensyen Ke 2, Pakatan Rakyat di Pulau Pinang. Matlamat Buku Jingga adalah untuk melawan dasar Barisan Nasional dan Program Transformasi Ekonomi.

Bermacam janji dan harapan mahu dilaksanakan menerusi Buku Jingga yang dibuat Rafizi ini. Namun hari ini, selepas 7 tahun apakah isi kandungan Buku Jingga itu dilaksanakan dalam pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang dan Selangor?

Buku Jingga sudah jadi sampah. Kini Rafizi bawa trak sahaja untuk berjanji benda baru pula. Lebih elok kiranya trak itu diisi dengan sampah Buku Jingga dan semua cerita cerita fitnah Rafizi.

Di Pulau Pinang, manifesto "Just Change" pada 2008 tidak dilaksanakan DAP. Sejumlah 51 projek yang dijanji DAP kepada rakyat juga tinggal janji sahaja.

Begitu juga di Selangor yang kini menjadi juara masalah denggi di Malaysia, juara caj plastik 20 sen dan juara masalah air.

Azmin Ali masih membisu dan tutup mulut mengenai isu tanah Wetlands, kos pintu gerbang, isu SPLASH yang terlebih bayar RM2.7 billion, isu DEIG, isu YAWAS dan SMUE. Semua ini Azmin masih diam. Sediam aksinya di dalam tandas.

Pembangkang ketika hampir waktu pilihanraya sibuk buat janji, beri harapan dan tunjuk muka dalam "banner". Selepas dapat kuasa, penuh bergelumang dengan isu, skandal dan penyalahgunaan kuasa.

Berbeza dengan Barisan Nasional yang terus memacu negara Malaysia pada landasan yang betul. Statistik terbaru menunjukkan perdagangan Malaysia berkembang 31.5% (RM153.3 billion) sehingga Mei 2017.

Sebalik tuduhan DoJ, kecaman Sarawak Report, fitnah Malaysiakini, adu domba Mahathir dan fitnah Rafizi, Barisan Nasional terus mara ke depan menunaikan janji dan memberikan khidmat kepada pengundi.

Sudah hampir 97% peratus atau 5,678 projek dan janji kerajaan Barisan Nasional semasa PRU13 sudah ditunaikan kepada rakyat. 97% projek melibatkan perbelanjaan RM328 billion.

Berbanding pembangkang, mereka buat janji sesama mereka pun tidak betul. Hari ini janji hendak buat logo, esok cakap logo sudah hendak siap dan sampai keakhirnya logo pun tidak boleh capai kata sepakat.

Sama jugalah yang sedang berlaku dalam DAP, masalah ahli mereka sendiri tetapi tuding jari pada orang lain. Takut buat mesyuarat kerana takut legasi hilang.

Biarpun orang yang berada di jawatan Pengerusi sudah mati, tetapi masih belum buat mesyuarat mencari pengganti. Sesatunya parti dalam dunia, yang enggan buat mesyuarat sesudah Pengerusinya mati.

Buku Jingga dicampak entah ke mana. Buat kos kajian terowong terlebih bayar, buat rundingan SPLASH terlebih bayar tetapi beli banglo Pinhorn sahaja yang "terkurang bayar".

Inilah dia wajah pembangkang di Malaysia. Di India, pembangkangya tidak bantah pun GST. Di United Kingdom, 20% kadar GST, pembangkang di sana tidak bantah pun sekiranya sesuatu dasar itu bawa kebaikan bersama kepada ekonomi negara.

Pembangkang Malaysia yang penasihatnya sekarang berasal dari Kerala, India yang membangkang apa sahaja perkara kebaikan yang dibuat kerajaan BN kepada rakyat.

BR1M dibantah, GST dibantah, pembinaan MRT Rafizi pernah bantah dan hantar jemaah haji pun mereka fitnah sebagai "haji Robin Hood".

Inilah pembangkang Malaysia. Langkah Kajang pembangkang yang sudah jadi langkah sumbang. Lagi 5 hari Langkah Kajang sebenar akan beroperasi. Lihatlah sendiri bagaimana kerajaan BN menunai janji. Bukan seperti pembangkang, hanya memberi harapan palsu semata mata.

Tulisan :
Beruang Biru
BB497, Rabu
12 Julai 2017

0 komentar: