Bujang Senang

Bujang Senang

28 Ogo 2017

Rashid Rahman: Sebab untuk Bersih 2007


Tiada siapa yang boleh menafikan bahawa pilihan raya umum 2008 adalah titik perubahan untuk politik Malaysia. Tetapi seseorang itu tidak boleh meremehkan sebab untuk apa yang terjadi pada tahun 2008. Ia seperti mengatakan WWII telah dicetuskan kerana Jerman menyerang Poland. Ahli sejarah akan memberitahu anda bahawa WWII telah dicetuskan oleh WWI dan Perjanjian Versailles pada akhir perang itu dan bahawa Jerman menyimpan dendam kerananya selama bertahun-tahun.

Oleh itu apabila Hitler datang untuk 'membalas dendam' ketidakadilan yang dilakukan ke atas Jerman dan untuk memulihkan maruah Jerman, rakyat Jerman bersatu di belakangnya, tidak peduli betapa gilanya beliau. Mereka menyerang Jerman selepas WWI semasa ia jatuh maka Jerman bangkit semula untuk membalas dendam.

Apa-apa pun, itu bukan fokus kita hari ini. Apa yang ingin kita bincangkan ialah apa yang menyebabkan peristiwa 2008 terjadi.

Terdapat banyak faktor untuk setiap senario. Salah satu faktor ialah Tun Dr Mahathir Mohamad menjalankan kempen kebencian yang berjaya sejak Jun 2006 sehingga Hari Mengundi pada Mac 2008 untuk meyakinkan rakyat Malaysia bahawa Tun Abdullah Ahmad Badawi adalah tidak cekap ('Fourth Floor Boys' sebenarnya yang mentadbir negara itu), tidur semasa menjalankan tugasnya (tidur semasa mesyuarat, semasa majlis makan malam, dan malah ketika gambarnya diambil semasa persidangan APEC), korup (anaknya Kamal dan menantunya Khairy Jamaluddin melakukan tawaran yang tidak sah), adalah ejen Singapura (sebab itulah beliau tidak mahu membina 'Jambatan Bengkok' itu), dan banyak lagi.

Mahathir menggerakkan semua blogger dari kedua-dua belah jurang politik dan melancarkan serangan media sosialnya ke atas Perdana Menteri, Umno, dan Barisan Nasional. Sementara itu, Zainuddin Maidin (Zam) memberitahu Umno bahawa media sosial bukanlah ancaman kepada kerajaan. Kanak-kanak menggunakan internet untuk bermain ‘game’ dan mencari tiket penerbangan murah, kata Zam. Jadi mereka boleh mengabaikan media sosial. Kemudian, sudah tentu, semasa ‘post mortem’, mereka mengenal pasti internet sebagai salah satu faktor terbesar untuk mengalahkan kerajaan pada pilihan raya umum 2008.

Satu lagi faktor yang membawa kepada keputusan pilihan raya umum 2008 ialah perarakan Bersih November 2007 ke Istana Negara. Sekumpulan NGO dan aktivis politik, juga dari kedua-dua belah jurang politik, berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan petisyen kepada Yang Mulia Agong menggesa pembaharuan pilihan raya.

SPR telah menjalankan pilihan raya penipuan di mana parti pemerintah perlu menang hanya 45% undi popular untuk kekal berkuasa manakala pembangkang perlu memenangi sekurang-kurangnya 60% undi popular untuk mendapat kuasa. Walaupun mereka memenangi 55% undi, pembangkang masih tidak dapat memegang kuasa.

'Pilihan raya penipuan' adalah apa yang disebut oleh pembangkang. Istilah yang betul adalah menggerimander, dan itu bukanlah jenayah. Malah di AS dan UK ini juga dilakukan dan ini tidak menyalahi undang-undang di barat. Tambahan pula, terdapat perbezaan di antara kerusi di mana satu kerusi boleh menjadi 20,000 pengundi dan satu lagi boleh menjadi 120,000 pengundi. Secara idealnya varians sepatutnya sekitar 20% dan di sesetengah negara ini adalah undang-undang. Di Malaysia, variansnya adalah sangat besar dan itu tidak menyalahi undang-undang.

Tuntutan ketiga, tentu saja, adalah undi pos, yang ramai merasakan tidak lagi diperlukan kerana pelbagai alasan.

Apa-apa pun, ini dan banyak lagi telah menjadi sebab pembangkang tidak berpuas hati dan mereka cuba mengadakan sesi dialog dengan SPR sejak tahun 2000 tetapi SPR tidak melayan permintaan mereka. Dan orang yang mengetuai SPR dari tahun 2000 hingga 2008 ialah Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.

Apabila ditanya apakah tugas SPR jika bukan untuk mengadakan pilihan raya yang bebas dan adil, mereka menjawab bahawa tugas SPR adalah untuk memastikan orang Melayu tidak kehilangan kuasa politik. Apabila ditanya kenapa mereka tidak dapat menghapuskan sistem pengundian pos, mereka menjawab jika mereka berbuat sedemikian, maka tidak ada seorang Menteri Kabinet pun yang boleh mengekalkan kerusi mereka.

Ya, Rashid Rahman dari SPR ini adalah seorang yang sombong yang sangat dibenci pembangkang. Perarakan pertama Bersih ke Istana Negara pada November 2007 adalah kerana Rashid Rahman yang begitu angkuh dan enggan untuk menerima petisyen kami yang menyerukan pembaharuan pilihan raya.

Sejak Rashid Rahman enggan menemui kami, kami tidak mempunyai pilihan selain daripada untuk membawa perkara ini kepada DYMM Agong. Walaupun begitu, Rashid Rahman memberitahu kami bahawa DYMM Agong tidak mempunyai urusan yang memasuk campur hal pentadbiran, terutama yang melibatkan politik.

Apa-apa pun, pilihan raya telah diadakan pada bulan Mac 2008 dan sejarah telah dicipta. Dan pada bulan Disember 2008, Rashid Rahman bersara dari SPR dan semua orang sangat gembira bahawa akhirnya beliau telah tiada dalam kuasa dan mungkin sekarang kami boleh berbincang dengan SPR mengenai pembaharuan pilihan raya.

Dan apa yang berlaku kepada Rashid Rahman selepas beliau bersara dari SPR?

Tidakkah anda dengar? Rashid Rahman kini merupakan Naib Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Beliau kini berada dalam parti yang merupakan rakan kongsi DAP dalam Pakatan Harapan dan bosnya, Mahathir, adalah 'Top Dog' pembangkang.

Bolehkah anda melihat bagaimana perkara ini menjadi sangat menarik? Rashid Rahman, salah seorang yang paling dibenci di Malaysia, yang tugasnya untuk mengganggu pilihan raya untuk memastikan Umno kekal berkuasa dan orang Melayu tidak akan kehilangan kuasa politik, kini menjadi rakan kongsi DAP. Menurut DAP, jika tidak kerana Rashid Rahman, Pakatan Rakyat sudah pun berkuasa pada 2008. Tapi kini mereka tidak mungkin boleh berkuasa.

Sudah tiba masanya orang Cina bertanya DAP permainan apa yang mereka cuba mainkan. Mereka menyalahkan Dr Mahathir pada 13 Mei dan mereka menjadikannya sebagai Top Dog. Mereka menyalahkan Anwar Ibrahim kerana mengacau sekolah-sekolah Cina dan mereka menjadikannya calon Perdana Menteri. Mereka menyalahkan Rashid Rahman kerana penipuan pilihan raya dan mereka menjadikannya Naib Presiden PPBM. Adakah ini menunjukkan bagaimana pintarnya orang Cina DAP?

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 27 Ogos 2017

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/rashid-rahman-the-reason-for-bersih-2007/

0 komentar: