Bujang Senang

Bujang Senang

5 Dis 2017

Najib dijangka palu gendang perang PRU14


Ahad lepas adalah mengenai urusan keluarga untuk Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri dan isterinya menjadi tuan rumah majlis cukur jambul untuk cucu mereka dan para tetamu termasuklah saudara dan sahabat. Tetapi ramai melihat kehadiran ramai ahli keluarga diraja di majlis tersebut.

Majlis cukur jambul adalah majlis yang penting bagi bayi Melayu dan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V berbesar hati untuk mencukur helai rambut bayi.

Secara luarannya, ia hanyalah satu acara sosial. Tetapi dengan perhimpunan agung Umno bermula minggu ini, ramai menganggapnya sebagai tanda hubungan mesra antara Najib dan keturunan diraja.

Bagi Najib, beberapa hari akan datang adalah mengenai keluarga Umnonya. Beliau akan melangkah ke pentas Umno dalam keadaannya yang paling kuat di mata parti itu.

Pemilihan dalaman parti menunjukkan bahawa penarafan popularitinya semakin meningkat hingga ke taraf 30-an. Najib kini yang terkuat memandangkan tiada pusat kuasa alternatif lain dalam parti itu.

Beliau telah berjaya mengharungi serangan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, partinya telah berada di belakangnya dalam melawan Tan Sri Muhyiddin Yassin dan beliau telah berjaya mengatasi kejatuhan daripada isu 1MDB.

Dan seperti yang telah ditegaskan oleh segelintir, beliau kini menjadi Perdana Menteri ketiga paling lama berkhidmat selepas Dr Mahathir dan Tunku Abdul Rahman.

Setiap orang menjangkakan Najib akan memalukan gendang perang. Ini adalah perhimpunan parti besar terakhir sebelum pilihan raya terpenting dan semua orang, sama ada kawan atau musuh, akan melihat dengan teliti pada hasil perhimpunan di PWTC.

Ucapan presiden Najib pada tahun yang biasa biasanya berkisar mengenai politik dan dasar. Tetapi ia mungkin menjadi sepenuhnya mengenai politik kali ini dan akan disasarkan ke arah luar.

"Saya rasa beliau akan menekankan bahawa pilihan raya ini adalah mengenai gabungan parti yang dipimpin Umno berbanding gabungan parti yang diketuai DAP. Itulah pilihan di hadapan kita," kata penyokong setia Najib dan ahli majlis tertinggi Datuk Seri Sharkar Shamsudin.

Keinginan Dr Mahathir untuk menghapuskan Umno membawa rasa pahit. Tahun lepas, mereka mengelak isu Dr Mahathir tetapi kini tidak perlu lagi bersembunyi memandangkan bahawa Dr Mahathir telah dilantik sebagai pemimpin Pakatan.

Ianya sudah jelas walaupun sebarang serangan terhadap mantan presiden mereka yang bertukar menjadi musuh akan dilakukan dengan cara Melayu, tanpa menggunakan perkataan kasar atau terlalu langsung.

Kepahitan itu semakin menjadi-jadi dengan berita bahawa Pakatan Harapan telah menamakan Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri mereka.

Tetapi menyerang pihak lawan hanyalah sebahagian daripada agenda.

"Presiden kami ingin menyenaraikan pencapaian Kerajaan dan rekodnya sebagai PM. Beliau ingin menunjukkan bahawa walaupun Pembangkang hanya pandai menyalahkan dan menuduh, beliau fokus kepada penyampaian dan pencapaian.

"Beliau juga ingin menegaskan apa rancangan Kerajaan untuk rakyat dan mengapa mereka patut menyokong gabungannya dalam pilihan raya umum," kata Sharkar, yang juga ahli exco Pahang.

Najib sangat jelas mengenai apa yang perlu dilakukannya dan bagaimana ia boleh dilakukan.

Sebagai contoh, semasa dialog dengan pemimpin-pemimpin Umno dalam perhimpunan agung, beliau tegas mengenai cadangan untuk membawa Umno ke arah kemelayuan.

"Beberapa pemimpin parti mahu beliau menekankan kerjasama dengan PAS dalam pilihan raya umum. Tetapi beliau memberitahu kami bahawa walaupun Umno dan PAS kini lebih mesra, sebagai ketua Barisan, beliau perlu menghormati apa yang rakan-rakan dan sekutunya di Sabah dan Sarawak inginkan.

"Ia bukan sekadar apa yang dikehendaki oleh Umno, tetapi juga apa yang dikehendaki oleh rakan kongsi kami," kata Sharkar.

Terdapat juga gerakan dalam Umno untuk mengambil alih kerusi majoriti Melayu seperti Teluk Kemang dari parti komponen lain dengan alasan Umno mempunyai peluang yang lebih baik memenangi kerusi tersebut.

Tetapi pendirian Najib adalah, ya, Umno boleh menang kerusi itu tetapi akan ada limpahan di kerusi lain yang mana Umno bergantung kepada undi bukan Melayu untuk melakukan dengan baik.

"Beliau memberitahu kami bahawa Barisan adalah gabungan yang berkongsi kuasa. Beliau meminta kami melihat gambaran besar dan keperluan untuk berlaku adil dengan rakan kongsi," kata Sharkar.

Para pemimpin Umno mengatakan bahawa keutamaan Najib minggu ini adalah untuk memastikan mandat perwakilan mengenai isu calon untuk pilihan raya umum.

Sabotaj dan boikot bukanlah sesuatu yang baru apabila ada ketua bahagian Umno tidak mendapat apa yang diingininya dan Najib mahu memastikan mesejnya sampai iaitu pemimpin bahagian mesti menyokong calon pilihan raya yang dipilih oleh kepimpinan parti.

Beliau banyak bercakap tentang calon yang boleh menang pada pilihan raya umum lalu tetapi ramai daripada mereka gagal menang kerana sabotaj.

Kemungkinan juga akan berlakunya kejutan dan sesuatu yang mengagumkan pada perhimpunan tahun ini kerana parti itu cuba menunjukkan bahawa Umno masih merupakan parti pilihan di kalangan orang Melayu dan bahawa ia serius tentang memimpin Barisan menuju kemenangan.

Tulisan asal oleh:
Joceline Tan, The Star Online, 5 Disember 2017

Link asal artikel:
https://www.thestar.com.my/opinion/columnists/analysis/2017/12/05/najib-expected-to-beat-the-ge14-war-drums/

0 komentar: