Bujang Senang

Bujang Senang

1 Feb 2016

Terdesak menawan Putra Jaya.

DAP terus menyepi mengenai sumbangan dana politik mereka yang didakwa RM1.2 bilion derma asing. Hingga kini DAP terus menyepi dan mereka terus menyerang agensi berkaitan Melayu dan Islam.

Dalam keadaan menyepi, tiba-tiba DAP telah melancarkan trak kempen mereka. Entah berapakah kos trak berkenaan yang begitu canggih. Kempen mereka terus berjalan di Sarawak walaupun SPR belum lagi mengumumkan tarikh penamaan calon dan mengundi.

Pengerusi DAP Sarawak terus melancarkan serangan terhadap Ketua Menteri Sarawak melalui ceramah-ceramah yang penuh berunsur fitnah. Menimbulkan isu autonomi yang begitu sinonim memperjuangkan pergerakan Sarawak for Sarawakians.

Adakah Chong Cheing Jen mampu memperjuangkan Autonomi sedangkan Chong masih menjadi Pak Turut DAP pusat.? Bagaimana Chong dapat memperjuangkan autonomi sedangkan asasnya membawa keluar Sarawak dari Malaysia melalui referendum yang mereka bawa.?

Ini bercanggah dengan kehendak rakyat Sarawak yang hanya mahu diperturunkan kuasa yang menjadi hak Sarawak. Perkara berkenaan telah dipersetujui oleh Najib dan Adenan dalam perbincangan fasa pertama. MA63 tercatit dan termaktub melalui perbincangan dan melalui proses undang-undang.

Apa sebenarnya kehendak DAP? DAP Sarawak hanya menurut kehendak DAP pusat yang sudah terdesak untuk menawan Putra Jaya. Keinginan mereka untuk berkuasa semakin tertekan kerana Penasihat mereka Lim Kit Siang sudah terlalu tua. Impian Lim Kit Siang perlu direalisasikan segera disebabkan Jawatan Presiden Pertama Malaysia menjadi idaman beliau selama ini.

Andai ini berlaku maka rakyat pribumi dan bumiputera akan hilang hak selama-lamanya seperti mana apa yang telah berlaku di Singapura.

0 komentar: