Bujang Senang

Bujang Senang

18 Nov 2016

ADAKAH KEMPEN ANTI NAJIB BERAKHIR SEBAGAI KLIMAKS ATAU ANTIKLIMAKS???


Sabtu, 19 November 2016, sama ada akan menjadi klimaks Kempen Anti Najib (ANC) atau ia mungkin berakhir sebagai antiklimaks. Dalam dua hari lagi kita akan mengetahui dan kita juga akan tahu sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad akan turun padang atau sama ada beliau akan memantau apa yang berlaku dari jauh.

Sebenarnya, Khomeini juga memantau Iran dari jauh dan pulang ke Teheran hanya selepas Shah telah digulingkan dan apabila ia adalah selamat untuk kembali. Jika tidak beliau mungkin akan mengalami nasib sama seperti Benigno Simeon 'Ninoy' Aquino Jr. yang ditembak semasa tiba di Filipina.

Leon Trotsky, Vladimir Lenin dan Joseph Stalin juga di buang ke luar negara apabila Revolusi Rusia aka Revolusi Bolshevik meletus pada tahun 1917. Apa yang ramai tidak sedari adalah bahawa Revolusi Rusia (sama seperti kedua-dua Revolusi Perancis pada tahun 1789 dan 1830 bukanlah satu revolusi tetapi adalah satu siri revolusi).

Ya, Revolusi Perancis dan Rusia yang terkenal itu (dan sedikit sebanyak Revolusi Iran pada tahun 1979) adalah urusan yang telah lama dan tidak dapat diselesaikan secara sekali gus tetapi berterusan, dan membunuh ramai orang, sebelum ia berhenti terutamanya kerana semua orang yang terlibat dengan revolusi itu telah membunuh satu sama lain dan tidak ada siapa lagi yang tinggal untuk dibunuh.

Sebagai contoh, walaupun buku-buku sejarah bercakap mengenai Revolusi Rusia apabila Tsar Nicholas II digulingkan (atau apabila beliau meletak jawatan seperti apa yang Mahathir mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak lakukan) itu bukanlah kesudahannya. Walaupun selepas Tsar meletak jawatan, pertempuran antara pihak Bolshevik dan Menshevik (Red and White Russians), masih berterusan dengan ramai orang dari kedua-dua belah konflik terbunuh.

Pada tahun 1922 barulah Kesatuan Republik Sosialis Soviet (USSR) telah ditubuhkan selepas 18 tahun konflik yang bermula pada tahun 1904. Oleh itu, revolusi atau Arab Springs, dan lain-lain, bukanlah perkara yang mudah. Ianya berterusan dan walaupun selepas objektif asal telah diketepikan, ia tidak berakhir di situ. Sejarah telah membuktikan bahawa, selepas penyingkiran itu, perebutan kuasa biasanya akan berlaku antara puak yang berbeza atau yang sama yang, selepas mencapai matlamat mereka, kini mahu muncul berkuasa. Dan lebih banyak kematian berlaku selepas revolusi berbanding dengan semasa revolusi itu sendiri. Khmer Rouge 'Killing Fields' di Kemboja adalah salah satu contoh di mana kematian pasca-revolusi adalah lebih teruk daripada semasa revolusi itu sendiri.

https://www.youtube.com/watch?v=qX9OIYYRcbM

Mahathir berharap Sabtu, 19 November 2016, adalah hari dimana Najib digulingkan atau meletak jawatan. Tetapi untuk itu berlaku acara pada hari Sabtu itu pertama sekali mestilah berjaya. Ia mesti menjadi kemuncak ANC. Jika ia menjadi antiklimaks, maka Najib hanya akan mentertawakan Mahathir kerana orang tua itu telah muncul sebagai penggerak utama dan maskot demonstrasi Bersih. Jadi apa yang akan menjadi tafsiran 'berjaya'?

Di Thailand, Indonesia dan Filipina (dan juga di Timur Tengah sejak Revolusi Iran pada 1979), 'berjaya' bermakna huru-hara dan kematian. Anarki dan kematian perlu berlaku pada hari itu sebelum Presiden dan Perdana Menteri boleh jatuh. Perlu ada pertumpahan darah di jalan-jalan yang akan menyebabkan penyingkiran Ketua Pegawai Eksekutif di negara itu.

Tetapi, selepas kejadian itu, lebih banyak acara akan mengikutinya. Pelajar sejarah akan tahu bahawa bagi setiap revolusi yang berlaku akan ada siri revolusi balas balik. Dan pertumpahan darah semasa revolusi balas balik akan menjadi jauh lebih buruk dan lebih teruk daripada pertumpahan darah dalam revolusi itu sendiri.

Mari kita berbincang tentang apa yang sedang berlaku di Timur Tengah. Barat memanggilnya keganasan Islam. Sebenarnya apa yang barat tidak memberitahu kita adalah bahawa Timur Tengah sedang melalui revolusi balas balik. Barat menyokong penyingkiran pelbagai pemimpin di Timur Tengah dan kini mereka sedang mengalami tindak balas daripada revolusi balas balik.

Apabila Barat menyokong penyingkiran pemimpin, mereka memanggilnya kuasa rakyat. Apabila revolusi balas balik berlaku, mereka memanggilnya keganasan. Ya, rakyat Amerika yang berperang dengan British adalah patriot manakala orang Cina dan orang Arab yang menentang British adalah pengganas. Dan semua yang tidak menyokong Mahathir dan ANC beliau juga adalah pengkhianat kepada negara apabila pada tahun 1998 semua yang menentang Mahathir adalah pengkhianat dan ejen Amerika Syarikat (dan telah ditahan di bawah ISA).

Apa-apa pun, jika anda tahu sejarah, maka anda akan tahu bahawa anda perlu takut pada peristiwa pasca-revolusi lebih daripada revolusi itu sendiri.

Maksud saya, katakan pada Sabtu kumpulan Baju Merah dan Baju Kuning bertembung dan beberapa orang mati. Apa yang anda fikir akan berlaku? Adakah Najib akan lari meninggalkan negara ini? Kali terakhir perkara seperti ini hampir berlaku adalah kira-kira 30 tahun yang lalu pada bulan Oktober 1987, Mahathir bertindak melancarkan Operasi Lalang. Dalam perhimpunan ini, 106 aktivis NGO dan ahli politik dari kedua-dua belah jurang politik ditahan tanpa bicara (ya, kebanyakan adalah dari Umno).

Jadi Najib sentiasa boleh melakukan apa yang Mahathir lakukan pada 27 Oktober 1987. Beliau boleh melancarkan Operas Lalang 2.0 esok untuk mengelakkan kumpulan Baju Merah dan Baju Kuning daripada membunuh satu sama lain. Atau beliau boleh melakukan seperti apa yang berlaku pada Mei 1969 - beliau boleh membenarkan pertembungan berlaku dan kemudian apabila orang mati beliau boleh mengisytiharkan darurat dan gantung Parlimen sehingga diberitahu kelak.

Mana-mana cara pun Mahathir akan mengadu walaupun ini adalah apa yang beliau lakukan dan ini adalah apa yang beliau akan lakukan jika beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Satu perkara yang anda perlu sentiasa ingat perubahan tidak akan berlaku tanpa pengorbanan. Tiada revolusi dalam sejarah yang pernah berjaya tanpa kehilangan nyawa. Pemberontakan aman Gandhi juga turut menyaksikan kehilangan nyawa walaupun British dan bukannya orang India yang melakukan pembunuhan itu.

Jadi, adakah Sabtu 19 November 2016, akan menjadi kemuncak ANC atau kita akan melihat satu antiklimaks? Dengan Mahathir meninggalkan negara ini dan bukannya turun padang sudah menjadikannya antiklimaks. Jika kita mahu melihat klimaks ANC maka acara Sabtu ini mesti mengakibatkan penyingkiran Najib. Dan itu tidak akan berlaku melalui demonstrasi aman.

Dan sebaik sahaja Najib digulingkan melalui pertumpahan darah di jalan-jalan, bersedialah untuk revolusi balas balik yang sentiasa berlaku berikutan revolusi yang lebih teruk daripada revolusi itu sendiri. Kumpulan Baju Kuning mungkin menang pada hari Sabtu ini. Tetapi itu tidak bermakna kumpulan Baju Merah akan berjabat tangan dengan kumpulan Baju Kuning dan mengakui kekalahan dan pulang ke rumah dan tidur.

Dan sebagai tindak balas kepada video Mahathir di atas, lihat video saya di bawah.
https://www.youtube.com/watch?v=DYK9-Cl5lRU

Tulisan asal oleh :
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today.


Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/the-19th-november-climax-or-anticlimax/

0 komentar: