Bujang Senang

Bujang Senang

27 Dis 2016

KWSP UNTUNG 4 KALI GANDA PULAK DI KATA RUGI OLEH PAKATUN

Propaganda PakaTun yang diketuai oleh OutSyed Mahathir sedang menyerang FGV Bhd pada masa ini dan mengira (secara salah) bahawa KWSP telah mengalami kerugian besar sebanyak RM575.8 juta dalam FGV.

Mereka berkata bahawa KWSP adalah bodoh untuk melabur dalam FGV Bhd apabila ia disenaraikan pada tahun 2012 - dan dengan itu, KWSP akan bankrap tidak lama lagi dan rakyat Malaysia akan mengemis.

Walau bagaimanapun, mereka juga terlepas pandang bahawa Kerajaan bukan sahaja menyenaraikan FGV Bhd pada tahun 2012 tetapi juga telah menyenaraikan IHH Bhd juga dalam tahun itu, di mana KWSP sekali lagi adalah pelabur utama.

Jika kita mengira sama dengan cara mudah yang OutSyed gunakan, maka KWSP akan membuat keuntungan sebanyak 4 kali ganda daripada apa yang mereka didakwa telah rugi dalam FGV.

Apa-apa pun, kedua-dua pengiraan adalah mengelirukan kerana ia mengabaikan bahawa KWSP akan membeli dan menjual saham dalam kedua-dua FGV dan IHH selama bertahun-tahun pada harga dan masa yang berbeza.

Ia juga mengabaikan bahawa FGV telah membayar 44 sen dividen sejak beberapa tahun sejak penyenaraiannya.

KWSP merupakan pengurus dana PORTFOLIO profesional. Prestasinya perlu berdasarkan prestasi keseluruhannya daripada semua pelaburannya. Hanya orang yang sangat bodoh sahaja yang membuat kesimpulan tentang KWSP hanya berdasarkan SATU pelaburan. KWSP mempunyai rekod prestasi yang baik.

Saiz dana mereka adalah besar pada RM710 bilion pada akhir September 2016 - dengan itu kerugian sebanyak RM575 juta (hanya 0.07% daripada saiz dana) atau keuntungan sebanyak RM2.165 bilion tidak mengubah KWSP dengan banyak.

Untuk memberi anda idea skala, KWSP melaporkan keuntungan sebanyak RM12.32 bilion hanya untuk tempoh 3 bulan terkini iaitu dari Julai hingga September 2016.

Oleh itu, keuntungan pada IHH sebanyak RM2.165 bilion adalah baik tetapi kesannya adalah terhad. Oleh itu, KWSP membuat RM21.65 bilion dari penyenaraian IHH tidak bermakna pengurus KWSP adalah yang terbaik di dunia atau bahawa Najib adalah pada peringkat Tokong.

Saya akan menulis lebih lanjut mengenai FGV dalam blog post.

Perkara penting yang perlu diperhatikan adalah bahawa FGV telah beroperasi secara menguntungkan sejak penyenaraiannya. Ia juga menjana sejumlah besar tunai operasi, dengan baki tunai terkini sebanyak RM2.5 bilion.

Kebanyakan kerugian adalah disebabkan oleh Perjanjian Pajakan Tanah, yang menjamin FGV membayar Felda RM250 juta setahun DAN JUGA 15% perkongsian keuntungan dari keuntungan.

LLA adalah ‘accounting entry agreement’ yang paling unik yang mengenakan denda ke atas FGV apabila harga minyak sawit naik.

Walau bagaimanapun, nampaknya keadaan yang paling teruk bagi FGV telah berlalu.

Lebih lanjut mengenai ini kelak dan mengapa LLA perlu berunding semula untuk tidak lagi mendenda FGV dan menjatuhkan lagi harga saham mereka.

Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 27 Disember 2016
---
http://www.ihhhealthcare.com/investor-relations.php

Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee

0 komentar: