Bujang Senang

Bujang Senang

16 Mei 2017

Etika, integriti, maruah, akhlak dan prinsip bukan sebahagian daripada doktrin DAP


Bandingkan apa yang DAP katakan pada bulan Ogos 2014 dan apa yang mereka katakan sekarang. DAP penuh dengan hipokrasi dan setiap perkataan yang keluar dari mulut mereka adalah satu pembohongan yang jelas. Memandangkan Tony Pua dari parti yang sama, ia membuatkan seseorang terfikir berapa banyak yang beliau katakan tentang 1MDB adalah benar dan berapa banyak daripadanya adalah pembohongan. Ingat apa yang Tony Pua katakan tentang Khalid Ibrahim dan kemudian melakukan pusingan U dan berkata sesuatu yang bertentangan beberapa bulan kemudian?

Jika DAP masih boleh mendapatkan 90% undi Cina pada pilihan raya umum akan datang itu hanya boleh bermaksud bahawa sekolah Cina dan sistem pendidikan Cina menjadikan anak-anak Cina bodoh. Jika tidak ini bermakna orang Cina tidak mempunyai etika, integriti dan maruah dan adalah komuniti yang tidak mempunyai nilai-nilai dan prinsip-prinsip moral. Jika tidak bagaimana anda boleh menjelaskan parti seperti DAP mendapat sokongan yang kuat dari kaum Cina?

Jenakanya adalah MCA dan Gerakan mempunyai lebih ramai ahli daripada DAP tetapi DAP masih mendapat semua undi manakala MCA dan Gerakan tidak mendapat apa-apa. Ini adalah kerana orang Cina menjadi ahli MCA dan Gerakan (malah ahli seumur hidup) atas sebab-sebab kewangan tetapi mereka secara diam-diam mengundi untuk DAP. Ini telah terbukti sejak pada tahun 1940-an dan 1950-an apabila orang Cina berpura-pura untuk menyokong kerajaan manakala secara diam-diam menyokong Pengganas Komunis dengan menyediakan mereka dengan sokongan kewangan dan logistik.

Krisis MB Selangor: PKR, DAP menolak pemecatan Ahli Exco

(The Star, 12 Ogos 2014) - DAP dan PKR tidak akan menerima pemecatan lima exco mereka dalam kerajaan negeri Selangor.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata kedua-dua parti merasakan tindakan oleh Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim adalah tidak beretika dan "tidak menghormati semangat dan prinsip demokrasi, dan mengabaikan mandat yang diberikan oleh rakyat."

Komen beliau datang tidak lama selepas pejabat Khalid menghantar surat pemecatan kepada ahli-ahli exco Dr Daroyah Alwi dan Elizabeth Wong dari PKR dan Datuk Teng Chang Khim, V. Ganabatirau dan Ean Yong Hian Wah dari DAP.
http://www.thestar.com.my/news/nation/2014/08/12/selangor-mb-crisis-dap-pkr-will-not-accept-termination-letters/

Lima yang dipecat mengatakan mereka masih anggota Exco

Lima yang dipecat dalam satu sidang akhbar bersama berkata pemecatan mereka adalah bertentangan dengan Perlembagaan Negeri, oleh itu mereka masih ahli Exco.

(FMT, 13 Ogos 2014) - Lima Exco Selangor yang dipecat mengatakan mereka masih "ahli Exco yang sah" dan akan terus menjalankan tugas mereka sehingga tempoh perkhidmatan mereka berakhir.

Dalam sidang akhbar bersama yang diketuai oleh DAP Teng Chang Khim, mereka berlima berkata pemecatan mereka adalah bertentangan dengan Perlembagaan Negeri, oleh itu mereka masih ahli Exco.

"Sepatutnya beliau (Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim) perlu memohon menghadap Sultan sebelum mengeluarkan surat itu," katanya.
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/08/13/sacked-five-say-they-are-still-exco-members/

Exco yang dipecat bersedia untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap MB

(NST, 13 Ogos 2014) - Enam ahli-ahli exco DAP dan PKR yang dipecat bersedia untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang sekarang bebas jika usaha politik mereka untuk menyelesaikan isu ini secara baik gagal.

Exco DAP yang dipecat, Datuk Teng Chang Khim dalam sidang media di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini hari ini menegaskan bahawa mereka masih exco sah dan masih akan melaksanakan tugas mereka.

"Kami belum dipecat, kerana pemecatan itu tidak sah dari segi undang-undang. Dalam perspektif undang-undang, Khalid perlu memohon mengadap Sultan dan menerima kebenaran daripada Baginda sebelum kami boleh dipecat. Kami akan cuba untuk menyelesaikan masalah ini secara politik, tetapi jika kami perlu, kami akan pergi ke mahkamah," kata Teng.
https://www.nst.com.my/news/2015/09/sacked-exco-ready-take-legal-action-against-mb
 
Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 16 Mei 2017

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/ethics-integrity-dignity-morals-and-principles-not-part-of-dap-doctrine/

0 komentar: