Bujang Senang

Bujang Senang

4 Mei 2017

Minyak Turun, Ringgit Mengukuh, Punca Logo Pakatan Harapan "Macam Tahi"


Bermula tengah malam tadi, rakyat menerima berita gembira dua minggu berturut-turut apabila harga minyak turun 10 sen. Petrol RON95 kini berharga RM2.11 sen

Harga baru petrol RON97 juga turun 10 sen dari RM2.49 kepada RM2.39. Manakala harga diesel turun 6 sen daripada RM2.14 kepada RM2.08 seliter. Diam sekejap semua "timeline twitter" dan "wall facebook" puak puak pembangkang.

Bukan hanya harga minyak turun, mata wang negara Ringgit Malaysia juga mengukuh berbanding Dolar Amerika Syarikat (AS) Selasa lepas.

Pada pukul 6 petang, 4 Mei 2017 Ringgit ditutup pada 4.3260 berbanding Dolar AS berbanding 4.49 pada 4 Januari 2017. Naik 3.3% dalam masa 4 bulan ini.

Dengan semua keadaan menjadi semakin baik dan persepsi negatif ke atas kerajaan semakin lenyap, apakah lagi yang boleh dijaja sebagai bahan kempen dan cacian pembangkang?

Mulalah Rafizi masuk kelas melukis pula, memandai mandai membuat logo Pakatan Harapan tanpa bertanyakan dulu persetujuan dua orang penasihat PH.

Rafizi fikir apa yang dia buat maka rakyat akan terus percaya dan ikut bulat bulat. Apa Rafizi ingat sel sel otak rakyat tidak berfungsikah menerima apa sahaja yang dia cakap dan sebut?

Rakyat dah mulai cerdik. Semalam di Facebook dan Twitter, Rafizi kena "troll" kerana cadangan logo bodohnya itu. Hodoh dan buruk #LogoPHodoh #LogoPHBuruk

Pada 30 April 2017, Presiden PKR berkata PH telah sama-sama setuju untuk menghantar permohonan logo untuk diluluskan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dalam masa dua minggu untuk digunakan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 nanti.

Semalam, Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mendedahkan tiga reka bentuk logo yang disenaraipendek dan kesemuanya ditolak mentah-mentah oleh para netizen.

Dua rekaan awal yang tidak melambangkan apa-apa mesej cuma perkataan Harapan yang tertera besar telah ditolak oleh para netizen.  Malahan yang ketiga itu tidak hebat langsung malahan diciplak pula dari logo kacang menglembu terkenal iaitu kacang cap Ngan Yin.

Malahan PH menjadi bahan jenaka sindiran bila memperkenalkan logo dengan rekaaan yang sebegitu rupa kepada rakyat.

Tak perlu tengok lama-lama pun, sekilas pandang sudah boleh diketahui PH tidak ada idea kreatif langsung.
Mereka buat rekaan logo pun macam untuk suka-suka sahaja. Macam logo PKR lah, bulan yang terpecah dua. Tidak beri apa apa maksud pun.

Dalam hal buat logo pun, PH tidak boleh berpakat dan bermesyuarat bersama. Malah buruk lagi hasilnya. Apatah lagi kalau mentadbir negara. Hancur teruk jadinya.

Ini bukti Pakatan Harapan tiada hala tuju jelas dan tidak serius untuk berpolitik di negara ini. Mereka hanya hendak rampas kuasa semata mata, lepas rampas silap silap mereka boleh bergaduh sesama sendiri.

Hari ini pun dah nampak mereka gaduh sesama mereka. Biarlah Kerajaan BN dengan sistem yang ada terus mentadbir negara ini.

Tidak perlu teori Rafizi pun untuk turun harga minyak. Tidak perlu tukar kerajaan pun, ringgit sudah makin mengukuh.

Malah IMF telah memuji ekonomi Malaysia sebagai kekal berkembang biarpun keadaan ekonomi global yang perlahan.

Buntulah puak puak PH, apa lagi mereka hendak serang? Maka mereka mulalah buat logo untuk tarik perhatian.

Lain yang datang, bukan perhatian yang datang tetapi serangan dan kutukan yang datang. Itulah kententuan yang kena pada pembangkang. Selama ini seronok sangat "troll" orang lain, akhirnya semalam mereka pula yang kena "troll". Padan muka.

Tulisan :
Beruang Biru
BB409, Khamis
4 Mei 2017

0 komentar: