Bujang Senang

Bujang Senang

30 Mei 2017

Soalan Ho Kay Tat mengenai TMI akhirnya dijawab


Berterus terang mengenai pihak penaja, bos The Edge beritahu portal baru

(Malay Mail Online, 21 Mac 2017) - Jahabar Sadiq, bekas editor portal berita yang sudah tidak berfungsi lagi The Malaysian Insider (TMI), telah dicabar oleh bekas pembiayanya hari ini untuk mendedahkan sumber dana portal barunya The Malaysian Insight.

Ho Kay Tat, penerbit The Edge Media Group yang memiliki TMI sebelum menutupnya pada Mac tahun lepas, berkata pendedahan itu diperlukan demi ketelusan dan kepentingan awam.

"Saya harap Encik Jahabar kini telah mendapati pembiaya yang lebih baik daripada kami untuk The Malaysian Insight. Beliau telah berkata bahawa sumber kewangan beliau adalah ekuiti swasta, ahli perniagaan dan pinjaman."

"Demi ketelusan dan demi kepentingan awam, Encik Jahabar perlu memberitahu nama-nama mereka dan tidak membiarkan perkara itu diselubungi misteri," kata Ho dalam surat kepada akhbar harian Singapura The Straits Times.

***************
Malaysia Today telah menulis tentang perkara ini hampir dua bulan lalu pada 1, 2 dan 3 April 2017.

Cerita ini berkisar tentang Jahabar Sadiq, bekas editor portal berita yang kini tidak berfungsi lagi, The Malaysian Insider (TMI). Selepas membelanjakan kira-kira RM13 juta dalam tempoh dua tahun, TMI ditutup kerana pemilik tidak melihat sebarang masa depan dalam sebuah portal berita yang menelan belanja RM6 juta setahun (iaitu lebih kurang kos untuk menjalankan Malaysiakini dan kira-kira RM4 juta setahun untuk menjalankan Free Malaysia Today).

Memandangkan kini The Malaysian Insider telah berubah menjadi The Malaysian Insight (juga TMI), Ho Kay Tat mahu tahu dari mana datangnya RM6 juta setahun. Jahabar berkata wang itu datang dari 'ekuiti swasta, ahli perniagaan dan pinjaman' tetapi Ho mahukan beliau untuk menjadi lebih khusus dan telus mengenai sumber pembiayaan TMI.

Semasa TMI adalah The Malaysian Insider, wang itu datang dari jutawan Tong Kooi Ong. Tetapi Tong bukan di sebalik The Malaysian Insight dan Ho mahu tahu siapakah pembiayanya. Mereka tahu Jahabar tidak mempunyai wang dan juga Jahabar sendiri mengakui bahawa ada orang di belakangnya yang membiayai The Malaysian Insight. Persoalannya adalah siapakah orang itu? Lagipun kita bercakap mengenai komitmen RM40 juta tanpa pulangan dalam jangka lima tahun akan datang.

Semasa The Malaysian Insight pertama kali dilancarkan Jahabar tidak menyembunyikan fakta bahawa Lim Kit Siang dan DAP berada di sisinya. Beliau juga mengedarkan gambar beliau dan Lim Guan Eng bersosial dan minum. Superman Hew mendedahkan bahawa strategi DAP adalah dengan menggunakan orang Melayu untuk merosakkan orang Melayu jadi ia masuk akal bahawa mereka akan menggunakan Jahabar untuk merosakkan Melayu.

Malah, Kit Siang dan DAP tidak menyangkal bahawa mereka berada di sebalik Jahabar dan The Malaysian Insight. Lagipun mengapa bersusah payah untuk menafikan apa yang sudah diketahui umum? Apa-apa pun, apa masalahnya jika DAP  berada di belakang The Malaysian Insight? Tiada apa yang salah dengan itu dan tiada jenayah telah dilakukan.

Tetapi Jahabar adalah orang yang pintar. Beliau memusnahkan The Malaysian Insider dan kemudian menawarkan untuk membelinya untuk hanya RM1 juta. Beliau malah memberitahu kakitangan The Malaysian Insider untuk bercuti selama dua bulan dan tidak mencari pekerjaan di tempat lain kerana mereka akan berjalan semula seperti biasa dalam masa yang singkat.

Tetapi Jahabar tidak dapat menyediakan wang itu dan pembiaya beliau tidak mahu membelanjakan RM12 juta untuk membeli The Malaysian Insider kerana reputasinya. Tambahan pula, Jahabar akan membayar Tong hanya RM1 juta dan menyimpan yang selebihnya. Jadi Jahabar terpaksa mewujudkan portal baru yang dikenali sebagai The Malaysian Insight.

Tetapi apa yang Kit Siang dan DAP tidak tahu adalah walaupun mereka adalah majikan Jahabar dan pembiaya The Malaysian Insight, mereka bukanlah satu-satunya. Jahabar telah mendapat majikan dan pembiaya kedua, individu tertentu daripada Barisan Nasional. Ia sebenarnya adalah satu situasi yang sangat ideal. 

Sementara Jahabar berkahwin dengan DAP, beliau diam-diam menyimpan perempuan simpanan. Dan walaupun perempuan simpanan itu tahu tentang si isteri, si isteri tidak tahu tentang perempuan simpanan itu. Jadi pembiaya kedua Jahabar tahu mengenai peranan DAP dalam The Malaysian Insight tetapi DAP tidak tahu tentang kewujudan individu daripada Barisan Nasional ini.

Pada mulanya, apabila ia mula-mula dilancarkan, The Malaysian Insight memberi gambaran bahawa ia adalah pro-DAP dan/atau pro-Pakatan Harapan. Kemudian perlahan-lahan ia mula beralih kepada 'sisi lain’ dan artikel dan laporannya akhir-akhir ini mendedahkan peralihannya. Kini ia tidak begitu anti-Umno dan/atau anti-Barisan Nasional kerana ia adalah anti puak tertentu dalam Umno dan/atau Barisan Nasional. Dan maklumat yang The Malaysian Insight mampu untuk peroleh membuktikan bahawa ia hanya boleh datang dari seseorang yang berpangkat sangat tinggi dan dari mereka yang berada dalam bulatan dalaman.

Jangkakan lebih banyak pendedahan dalam tempoh beberapa bulan akan datang. The Malaysian Insight akan mendedahkan rahsia yang malah DAP dan Pakatan Harapan juga tidak tahu. Malah, ramai dalam Umno dan Barisan Nasional tidak tahu apa yang The Malaysian Insight tahu.

Ada tangan tersembunyi dalam Barisan Nasional yang menjalankan operasi penyangak yang malah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak juga tidak tahu tentangnya. Orang ini menggunakan The Malaysian Insight sebagai skuad pembunuhan beliau untuk membunuh sasaran tertentu dalam Barisan Nasional. Dan yang bagusnya semua orang akan berfikir bahawa DAP yang melakukan pembunuhan itu walaupun sebenarnya adalah orang dalam Barisan Nasional ini.

Sementara itu, Jahabar adalah apa yang orang Melayu akan berkata makan keliling dengan mendapatkan pembiayaan daripada kedua-dua DAP dan juga dari orang Barisan Nasional ini.

Misi sekunder The Malaysian Insight kini telah didedahkan. Ia bukan sahaja kenderaan DAP dan Pakatan Harapan untuk menghentam Umno dan Barisan Nasional. Ia juga adalah kenderaan untuk menjatuhkan kumpulan dalam Umno dan Barisan Nasional yang merupakan penghalang kepada 'kumpulan yang lain' yang mahu merebut kuasa. Dan sebelum mereka boleh merebut kuasa penghalang mesti dihapuskan dan The Malaysian Insight ialah alat untuk mencapai itu.

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 29 Mei 2017

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/ho-kay-tats-question-regarding-tmi-finally-answered/

0 komentar: