Bujang Senang

Bujang Senang

26 Jan 2018

Ambil Balik Orang Lama Berkuasa, Berulanglah Kisah Penjajahan Lama

Dalam filem Sarjan Hassan sudah ditunjukkan bagaimana watak Buang yang menjadi tali barut pada Jepun. Sanggup khianati orang kampungnya sendiri demi orang asing.

Apa yang dilakonkan dalam filem itu boleh terjadi kembali jika orang Melayu lupa sejarah. Lupa siapa DAP yang sebenar. Lupa apa agenda besar DAP.

Di China, ketika perang candu berlaku pada tahun 1839, ramai orang China digunakan oleh penjajah untuk lawan balik Maharaja China dalam perang. Mereka diketuai oleh Sun Yat Sen, yang akhirnya menamatkan pemerintahan monarki di China.

Dalam masa yang sama dengan kempen menggulingkan "emperor" di China, di Malaysia wujudnya kumpulan Ghee Hin dan Hai San yang berebut menguasai perniagaan dan perdagangan bijih timah.

Pada zaman dahulu lagi, semasa zaman penjajah British, orang Cina merupakan komprador kepada penjajah British. Mereka dijadikan "tools" untuk menguasai ekonomi Tanah Melayu melalui orang Cina.

Bila "gengster" Cina bergaduh, maka British masuk dan mahu jadi pendamai. Mahu jadi penasihat dan sebagainya. Padahal, kalau dikaji balik benarkah pergaduhan itu benar benar berlaku atau ianya hanya sebahagian permainan penjajah?

Dengan pergaduhan itulah maka selepas itu penjajah laksanakan dasar pecah dan perintah. Secara tidak langsung ada dasar "protectionism" British terhadap orang orang Cina dalam ekonomi negara ini sejak beratus ratus tahun dahulu.

Walaupun ada percubaan dari kerajaan setelah merdeka untuk mengubah situasi ini namun ianya tidak mudah kerana Orang Cina telah menguasai rangkaian ekonomi dan perniagaan sejak beratus tahun melalui dasar British tersebut.

Tidak mudah untuk pecah monopoli dan kartel orang orang Cina dalam ekonomi negara. Ditambah pula orang Cina yang datang dari "mainland", yang memang kuat bekerja.

Dasar Ekonomi Baru, DEB diperkenalkan pada tahun 1971. Namun selepas 50 tahun orang Cina sudah bising minta ianya dihentikan.

Tetapi mereka tidak mahu cerita yang mereka sudah menikmati "privelege" dan perlindungan British sejak beratus tahun dahulu. Mereka sudah berakar umbi dan tidak mudah hendak pecahkan penguasaan mereka.

Ditambah lagi dgn sikap "take easy" orang orang Melayu dan pemimpin pemimpin Melayu yang mudah digula gulakan oleh Orang Cina.

Mahathir dengan "crony capitalism" yang dilaksanakannya juga memburukkan lagi keadaan. Banyak taikun mendapat keistimewaa seperti YTL, Vincent Tan, Eric Cia dan juga Ananda Krishnan.

Majlis hari jadi pun ditaja oleh mereka ini. Rumah diberi lagi di The Mines. Projek IPP dulu "award" pada mereka ini. Bagi sahaja RM4 billion setahun. Buat resort semata mata hendak jaga kuda Mahathir sahaja di Argentina.

Lebih buruk lagi, empat budak Melayu anak didik Daim Zainuddin, Halim Saad, Tajuddin Ramli bukannya membantu Melayu. Mereka kayakan diri sendiri sahaja.

Jika ambil balik Mahathir ke tempat yang dia pernah berkuasa dulu selama 22 tahun, maka kisah penjajahan lama ini akan berulang. Rakyat bawah akan "dicandukan" dengan cara lama.

Kroni akan berkuasa kembali. Konsesi akan dipanjangkan lagi. Projek IPP akan kembali semula. Watak Buang dalam cerita Sarjan Hassan berulang tetapi kali ini bukan berkhidmat untuk Jepun tetapi berkhidmat untuk DAP.

Ingat senang orang Melayu hendak dapat kuasa balik jika DAP sudah perintah? Mahathir pun akan kena guling selepas itu, selepas apa yang DAP hendak tercapai. Maka naiklah selepas itu PM yang sebenarnya dari DAP.

Ingat, DAP sekarang ini memuja cara Sun Yat Sen, tidak mustahil selepas mendapat kuasa di Dewan Rakyat, misi selepas itu adalah sama seperti yang Sun Yat Sen lakukan dahulu.

Hendak menangis air mata darah selepas itu? Baik menyesal dan beringat sekarang sebelum segalanya terlambat. Ayuh kita ingatkan semua orang Melayu. Bangkitlah.

Tulisan :
Beruang Biru
BB757, Jumaat
26 Januari 2018

0 komentar: