Bujang Senang

Bujang Senang

15 Mei 2018

PM: Lim perlu bersihkan namanya sebelum memegang jawatan Menteri Kewangan


PUTRAJAYA: Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng hanya boleh dilantik secara rasmi oleh Menteri Kewangan jika dan selepas beliau dibersihkan dari kes rasuahnya.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjelaskan bahawa Lim hanya dinamakan sebagai Menteri Kewangan tetapi masih belum mengangkat sumpah jawatannya.

"Setiap menteri mestilah seseorang yang berkelayakan untuk kedudukannya.

"Sekiranya ada kes terhadap orang itu, kita tidak boleh melantiknya," katanya kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan setiausaha agung-setiausaha agung kementerian untuk menjelaskan fungsi dan peranan kerajaan baru di sini semalam.

Dr Mahathir menegaskan bahawa kedaulatan undang-undang mesti diikuti, dan Kerajaan perlu menunggu sehingga Lim dibebaskan dari tuduhan sebelum beliau dapat dilantik sebagai menteri.

Ditanya siapa yang akan mengetuai Kementerian Kewangan buat masa ini, beliau berkata: "Saya tidak menjadi ketuanya tetapi mereka melaporkan kepada saya.

"Kami mempunyai panel yang akan meneliti kerja di kementerian. Beberapa pelaksanaan yang boleh dijalankan, akan dijalankan.

"Bagi sesetengah kementerian, kita perlu menunggu sehingga menteri dilantik."

Dr Mahathir berkata walaupun tidak ada calon alternatif untuk jawatan itu, difahamkan bahawa di mana kementerian perlu membuat keputusan tetapi ketua belum lagi dilantik, perkara itu akan dibawa kepada Perdana Menteri.

Lim, 58, kini sedang menghadapi perbicaraan di Pulau Pinang, yang didakwa menggunakan kedudukannya sebagai pegawai awam untuk mendapatkan kepentingan dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng dengan meluluskan permohonan penukaran tanah pertanian kepada zon perumahan awam di barat daya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificent Emblem Sdn Bhd.

Beliau juga didakwa menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan tanah dan banglo untuk dirinya sendiri di 25 Jalan Pinhorn, George Town, dari ahli perniagaan Phang Li Koon untuk RM2.8 juta, harga yang dikatakan tidak sepadan dengan nilai pasaran hartanah pada masa itu sebanyak RM4.27 juta.

Mengenai perkara berasingan, Dr Mahathir, yang juga pengerusi Pakatan Harapan, berkata parti komponennya akan menghantar nama kepadanya untuk dipertimbangkan sebagai menteri kabinet, dan menegaskan bahawa beliau yang akan membuat keputusan terakhir berkenaan jawatan mereka.

Beliau berkata presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah bertemu dengannya minggu lepas untuk mengemukakan 10 nama, walaupun beliau hanya meminta tiga pada permulaannya.

Beliau berkata keutamaan akan diberikan kepada tiga nama dalam senarai itu untuk menjadi sebahagian daripada Kabinet teras yang akan terdiri daripada 10 orang termasuk dirinya.

Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu juga telah menghantar surat mencadangkan tiga nama untuk jawatan menteri, katanya.

"Pendirian kami ialah parti-parti akan memberikan nama kami. Saya akan menentukan kementerian yang mana mereka akan bertanggungjawab dalam.

"Mungkin saya akan bertemu ketua parti sekali lagi," kata Dr Mahathir.

Link asal artikel:
https://www.thestar.com.my/news/nation/2018/05/15/pm-lim-must-clear-his-name-before-taking-up-finance-post/

0 komentar: