Bujang Senang

Bujang Senang

21 Apr 2013

#PRU13:- Calon Yang Terpilih Harus Bekerja Untuk Rakyat


Tinggal lagi dua hari bagi negeri-negeri menghadapi penaman calon bagi PRU ke 13 nanti. Rakyat sudah pastinya teruja dengan hari tersebut yang mana menjadi satu entiti kepada setiap kali pilihanraya. Sebelum penamaan calon pada Sabtu ini, kemungkinan banyak perkara akan berlaku seperti perubahan nama calon. 

Namun apa yang pasti masing-masing sudah bersedia dan teruja untuk dipilih rakyat bagi menabur bakti ditempat masing-masing. Keadaan ini seharusnya diterapkan dari awal lagi bagi memberi keyakinan kepada penduduk tempat mereka dicalonkan. Tidak kira dari parti mana pun,mereka seharusnya bekerja untuk rakyat.

Dilihat calon-calon Barisan Nasional tidak terkecuali dalam penyediaan untuk menjalankan amanah mereka. Keyakinan yang ditunjukkan serta latar belakang yang hebat adalah bonus kepada calon-calon ini. Kerana itu mereka terpilih dan nama mereka menjadi pilihan oleh pucuk pimpinan parti.

Bagi mereka yang tidak dicalonkan, difahamkan bantuan tetap dihulurkan kepada calon. Ini adalah bagi memberi kemenangan kepada Barisan nasional sebagai sebuah parti yang gah sejak bertahun dahulu. Mereka yang tidak dicalonkan menerima keputusan pucuk pimpinan parti dan akan berada dibelakang calon bagi memberi sokongan moral demi kemenangan Barisan Nasional.

Kepada mereka yang dicalonkan, sekarang adalah masa bagi mereka membuktikan perpaduan dan kesetiaan kepada pasrti menerusi amalam kerja dan cara tindakan terutamanya yang dicalonkan adalah pemimpin muda. Jangan pentingkan jawatan kerana apabila calon yang pentingkan jawatan tidak akan kekal lama. Niat adalah untuk berkhidmat kepada rakyat dan keberkesanannya dalam membawa kebaikan kepada rakyat.

Pilihanraya ini kita memerlukan kesetiaan kepada parti untuk menubuhkan kerajaan yang baik dan berwawasan. Calon harus mengambil iktibar dengan pengalaman lalu yang buruk dan perbaiki untuk kebaikan rakyat kerana calon adalah hamba kepada rakyat. Rintihan san sungutan rakyat harus didengari tanpa melenting dan tanpa melakukan penyelesaian.

Sekiranya calon dipilih dan menajdi wakil rakyat tetapi gagal menyelesaikan masalah, akan timbul kemarahan malah akan dituding kepada pucuk pimpinan khususnya Perdana Menteri. Lakukan pendekatan baru dalam mendekati dan memenangi hati rakyat kerana rakyat yang memberi kemenangan kepada calon.

Walau apa dan sesiapa pun yang menjadi calon Barisan Nasional, suka untuk penulis ingatkan, pesanan dari Ayahanda Tun Dr mahathir ‘pilihlah untuk parti tapi bukan calon’. Selamat mengundi, pilihlah yang terbaik demi negara kita.

0 komentar: