Bujang Senang

Bujang Senang

6 Feb 2017

#PrkTjgDatu: BN Mulakan Perang






Pekan Lundu akan dihiasi dengan beribu-ribu bendera dan poster BN-PBB sebagai kempen Pilihan raya kecil (PRK) Tanjong Datu yang secara rasmi telah memasuki hari ketiga hari ini.

Dianggarkan 10,000 poster dan 12,000 bendera akan dipasang di jalan-jalan mulai hari ini sebagai alat berkempen untuk Datin Patinggi Datuk Amar Jamilah Anu, yang bertanding sehingga 18 Feb di bawah tiket BN-PBB dalam persaingan tiga penjuru.

Ketika ditemui di pusat operasi pilihan raya PBB semalam, Pemangku Ketua PBB Cawangan Tanjong Datu Abu Seman Karim berkata mereka akan mula mengedarkan bahan kempen kepada semua 37 cawangan  BN (PRS, SPDP, SUPP) mulai hari ini.

Beliau berkata kerja-kerja untuk meletakkan poster dan bendera akan diterajui oleh sayap Pemuda PBB Tanjong Datu manakala kempen pintu ke pintu untuk bertemu rakyat di akar umbi  akan dijalankan oleh sayap Wanita PBB bersama-sama dengan ahli-ahli lain parti-parti komponen BN.

"Kempen pintu ke pintu kami adalah untuk memastikan bahawa jumlah yang keluar mengundi pada hari mengundi (18 Feb) akan meningkat," katanya.

Beliau juga berkata pelbagai aktiviti dan program kempen telah digariskan dan mereka sedang menunggu lampu hijau daripada pengarah kempen pilihan raya kecil mereka Dato Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang juga Ahli Parlimen Santubong.

Berbeza dengan calon BN Datuk Amar Jamilah , calon dari Parti Reformasi Negeri Sarawak (STAR) Johnny Aput, bagaimanapun, akan mengambil pendirian yang berbeza pada kempennya kerana parti itu tidak akan menggunakan pendekatan perang poster dan lebih suka berkempen dari pintu ke pintu.

"Oleh kerana bajet yang terhad, kami hanya akan berkempen dari pintu ke pintu dan mungkin hanya menggunakan satu atau dua poster gergasi untuk kempen," kata Presiden STAR Lina Soo memetik kenyataannya di Borneo Post semalam.

Lawan lain, Rapelson Richard Hamit dari Parti Bansa Dayak Sarawak Baru (PBDS Baru), hanya akan gunakan perang poster pada 8 Februari kerana poster dan bendera masih dalam peringkat reka bentuk dan percetakan.

"Kami akan mengadakan mesyuarat malam ini (Ahad) dan membuat keputusan mengenai kaedah berkempen kami di Tanjong Datu. Parti itu akan berada di kawasan berkuat kuasa sepenuhnya dalam tempoh dua hingga tiga hari akan datang, "katanya.

Semalam, jalan-jalan di Lundu kembali normal setelah kesesakan di jalan utama ke Kuching dan jalan-jalan kampung pada hari penamaan calon pilihan raya kecil itu pada Sabtu yang menyaksikan kehadiran Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi, Ketua Menteri, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg dan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Panglima Musa Aman di Dewan Suarah Lundu.

0 komentar: