Bujang Senang

Bujang Senang

8 Feb 2017

#PrkTjgdatu: Hospital Lundu Dikenal PAsti Salah Satu Hospital Bina Semula






Hospital Lundu telah dikenal pasti sebagai hospital yang di beri  keutamaan untuk dibina semula dan  memerlukan perhatian segera dari kerajaan tempatan di samping hospital Sri Aman, Bau dan Lawas, “ kata Menteri Kerajaan Tempatan Datuk Dr Sim Kui Hian.

"Kita masih ketinggalan jika dibandingkan dengan Semenanjung Malaysia.Tapi kami akan terus berjuang untuk mengubahsuai beberapa hospital lama di negeri ini dan Hospital Lundu adalah pasti salah satu daripadanya, "kata Dr Sim memberitahu media semasa tinjauan mesra di Lundu semalam.

Beliau berkata perhatian segera diperlukan untuk Hospital Lundu yang dibina pada tahun 1965 kerana bangunan itu semakin uzur.

Dalam perkembangan berkaitan, Dr Sim berkata usaha menaik taraf Hospital Umum Sarawak (HUS) juga diperlukan kerana peningkatan jumlah pesakit.

Beliau berkata kerja-kerja menaik taraf itu termasuk tempat letak kereta lama, lapan dewan bedah, empat lif dan tambahan 80 katil.

Semasa tinjauan mesra itu, Dr Sim yang juga Presiden Parti (SUPP) Rakyat Bersatu Sarawak, berkata rakyat pasti akan mendapat manfaat jika Barisan Nasional (BN) memenangi pilihan raya kecil itu, 'kerana hanya BN mampu membawa lebih banyak pembangunan ke daerah itu.

Azizul Adenan anak kepada Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem bekas ketua menteri dan penyandang Tanjong Datu dan ahli SUPP yang lain adalah diantara yang mengiringi Dr Sim semasa tinjauan mesra itu.

"Sebagai sebuah parti komponen BN, kita di SUPP akan pergi sekitar pasar Lundu untuk bertemu rakyat dan menggesa mereka untuk menyokong calon BN Datuk Amar Jamilah Anu, yang diwakili oleh Azizul hari ini supaya legasi Adenan di Lundu diteruskan, "kata Dr Sim.

Semasa tinjauan mesra itu, Dr Sim mengambil masa untuk bercakap dengan penduduk tempatan sebelum menjawab soalan daripada pihak media.

Pilihan raya kecil Tanjong Datu akan diadakan pada 18 Feb berikutan kematian Adenan pada 11 Januari dan Datuk Amar Jamilah telah dipilih sebagai calon BN untuk bertanding dalam pilihan raya kecil itu.

Adenan telah berjaya mempertahankan kerusi itu sejak 2006.

Sementara itu, Azizul berkata, selain membantu jentera BN, keluarganya juga telah menggunakan media sosial untuk mendekati pengundi.

Ibunya Jamilah tidak dapat turut serta dalam kempen kerana dia masih dalam tempoh berkabung 130 hari selepas kematian suaminya.

0 komentar: