Bujang Senang

Bujang Senang

10 Nov 2017

Biar Sudah Dirantai Emas, DAP Tetap Juga Hendak Mengigit

Bagai melepaskan anjing tersepit, digigitnya kembali tangan yang menyalurkan bantuan. Itulah pepatah paling sesuai menggambarkan perangai sebenar DAP di Pulau Pinang.Tidak sampai 24 jam selepas mendapat bantuan Kerajaan BN Pusat, DAP Pulau Pinang mula mengigit balik. 

Susah hendak buat orang yang telunjuk lurus, kelinking berkait berterima kasih kepada tangan yang memberi. Guan Eng tidak pernah mengaku kesalahan sendiri. Kilang haram, tanah runtuh, kes rasuah dan banjir semuanya dituding kesalahan itu pada orang lain.

Bak kata pepatah, “anjing itu walaupun sudah dirantai dengan rantai emas sekalipun, nescaya berulang ulang juga ke tempat najis”. Orang yang berkelakuan jahat, biarpun sudah dinasihati dan disenangi tetapi masih juga tidak berubah perangainya.

Waktu hendak minta tolong menangis nangis telefon jam 3 pagi. Datuk Seri Dr Zahid angkat juga telefon bukan kerana kasihan dengan pemanggil tetapi memikirkan tentang nasib rakyat Pulau Pinang. Biar pun dikata dengan bermacam macam tohmahan, namun Datuk Seri Najib dan Datin Seri Rosmah turun juga membantu rakyat Pulau Pinang.

Datuk Seri Najib siap pesan lagi supaya ketepikan sebarang fahaman politik. Yang penting rakyat harus ditolong segera. Namun sedihnya sejurus selepas air surut, datanglah Mahathir berlakon dan DAP pun sudah kembali ke perangai asal mereka.

Semalam, Lim Guan Eng masih lagi tidak mahu mengaku kesalahan diri sendiri. Dalam Dewan Undangan Negeri, semua wakil rakyat DAP mempertahankan habis habisan kejadian banjir bukanlah disebabkan oleh projek projek yang berlaku di cerun dan lereng bukit.

Bergaduh wakil rakyat DAP dengan PKR mengenai isu itu. Wakil rakyat DAP mula tuduh wakil rakyat PKR khianat kepada kerajaan DAP bila hadir sama dalam forum yang membincangkan alam sekitar itu. DAP sanggup bergaduh dengan rakan kongsi sendiri dalam kerajaan mereka untuk menutup kelemahan mereka.

Sampai ke sudah, DAP tidak mahu mengaku kerakusan mereka menarah lereng lereng bukit yang menjadi faktor utama banjir di Pulau Pinang. Lim Guan Eng semalam lagi biadap. Menyalahkan negeri Kedah pula sebagai punca banjir di Pulau Pinang.

Guan Eng menuding jari kepada Kedah berikutan kejadian banjir yang menimpa Pulau Pinang, Sabtu lalu sehingga menyebabkan lebih 100 kawasan dinaiki air dan menyebabkan tujuh individu terkorban.

“Keadaan banjir di kebanyakan tempat di negeri ini sudah mulai surut melainkan beberapa kawasan di SPU dan SPT yang menerima air dari Kedah. Banjir di negeri itu (dan melimpah ke negeri ini) merupakan faktor yang besar. Apa lagi kita boleh buat? Itulah bala yang terpaksa dihadapi negeri ini,” kata Guan Eng semalam.

Mengaku pula banjir itu sebagai bala untuk Pulau Pinang. Faktor terbesarnya bukan disebabkan oleh air daripada negeri Kedah. Mana boleh air dari Kedah melimpah naik sampai ke kawasan pulau? Air coklat yang turun itu daripada bukit yang ditarah dan dibangunkan oleh kroni kroni DAP. Guan Eng jangan cuba buat lawak bodoh.

Bagai anjing tersepit pagar, inilah perangai buruk DAP. Semalam DAP pergunakan pula wakil rakyat PKR untuk gigit balik bantuan dari Kerajaan BN Pusat. Dulu wakil rakyat Melayu ini digunakan untuk meluluskan RUU babi di Pulau Pinang pada November tahun lepas.

November tahun ini, Dr Afif Bahardin digunakan pula oleh DAP untuk hentam bantuan yang dihulurkan oleh Kerajaan BN Pusat kepada mangsa mangsa banjir.

Dalam kenyataannya di twitter, Afif dakwa; "kerajaan negeri dah luluskan jumlah yang sama RM150juta. Dan kami tak perlu kutip GST pun mampu buat. Bukan mcm BN yang korup."

Dr Afif ada sama ketika Datuk Seri Najib bermesyuarat mengenai bantuan banjir kepada rakyat Pulau Pinang. Kenapa dalam mesyuarat itu diam? Kalau tidak mahu bantuan ada duit sendiri, cakaplah masa dalam mesyuarat itu.

Yang korup sebenarnya adalah DAP. Buat kutipan derma pakai akaun parti DAP. Pada 9 November 2017, Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow umumkan dalam Roketkini mereka berjaya kutip sejumlah RM6,184,347.95 sehingga jam 10 pagi bagi kutipan derma mangsa banjir.

Kemudian, DAP Pulau Pinang hanya serah RM5 juta kepada mangsa banjir. Baki lagi RM1.18 juta hilang ke mana? Beri mangsa banjir RM500 sahaja seorang kepada 100,000 isi rumah yang terjejas.

Bermakna DAP hanya beri sama rata tanpa menilai kerosakan yang dialami oleh mangsa mangsa banjir. Statistik menunjukkan jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan di Pulau Pinang  adalah 4,454 orang daripada 914 keluarga.

Mengapa tidak beri kepada 914 keluarga ini amaun yang lebih besar? Baki RM1.18 juta yang hilang entah ke mana dari tabung DAP itu elok diagihkan kepada semua 914 keluarga yang berpindah dan terjejas teruk ini. Boleh dapat RM1,290 satu keluarga. Ini tidak, duit derma banjir pun DAP hendak songlap.

Sudahlah tidak berterima kash kepada tangan yang memberi. Digigitnya pula tangan yang melepaskannya dari tersepit. Masa banjir berlaku perangai seperti anjing terpanggang ekor, siap menangis nangis meminta bantuan.

Namun bila sudah dirantai emas, anjing itu tetap juga berulang ke tempat najis. Itulah perangai buruk DAP. 


Tulisan :
Beruang Biru
BB654, Jumaat
10 November 2017

0 komentar: