Bujang Senang

Bujang Senang

20 Nov 2017

Internet dan Facebook: faktor pengubah dalam pilihan raya

Tulisan asal oleh:
Salleh Said Keruak, Blog Salleh Said Keruak, 19 November 2017

Pemain politik mula menggunakan Internet pada tahun 1998 untuk mempengaruhi pandangan orang ramai tetapi hanya sepuluh tahun kemudian pada tahun 2008 barulah rakyat Malaysia menyedari bahawa Internet boleh memberi impak dalam perubahan undi. Presiden Obama menggunakan Internet untuk mengumpul dananya sementara Presiden Trump membelanjakan AS$70 juta hanya untuk Facebook sahaja.

Jutawan media Rupert Murdoch berkata menjelang 2050 media akan menjadi dalam talian sepenuhnya atau media elektronik dan cetak tidak lagu digunai pakai. Berdasarkan perkembangan semasa, perubahan ini nampaknya akan berlaku jauh lebih awal daripada tahun 2050. Memandangkan politik dan kempen politik kini lebih bergantung kepada media dalam talian dan elektronik.

Kita perlu bergerak mengikut peredaran masa dan menjadi celik internet, terutamanya dalam industri media. Lebih penting lagi, kita tidak boleh merosakkan integriti media dalam talian dengan menyebarkan berita palsu kerana ini akan mewujudkan masalah kekurangan kepercayaan yang serius. Kita mesti memastikan bahawa integriti media dalam talian tidak terhapus kerana tindakan segelintir orang. Jika tidak, sesuatu yang boleh menjadi alat yang sangat berharga seperti ini akan menjadi stigma kerana tidak ada sesiapa yang akan mempercayai apa yang diterbitkan dalam talian.

Link asal artikel:
https://sskeruak.blogspot.my/2017/11/the-internet-and-facebook-swing-factor.html

0 komentar: