Bujang Senang

Bujang Senang

20 Jun 2016

ANDAINYA WAKIL RAKYAT KELATE BAGI 10.00 SORANG,ANAK-ANAK INI PASTI TAK BEGINI?


Tersentuh hati bila masuk ke dalam rumah yg sangat tidak terurus. Cucu2 tidak berbaju dengan seluar tanpa talipinggang diikat dgn tali rafia.  Lantai papan yg reput memberi isyarat supaya berhati2 dan memilih tempat yg betul untuk meletakkn kaki.



Di Tumpat, Kelantan.....Empat beradik yg dijaga oleh nenek, Azizah bt junuh, 58 tahun. Tidur  dan bangun di sebuah rumah robek di kg Sg Nyior Palekbang Tumpat. Keluarga ini:

1. Azizah bt junuh 58th(nenek)
2. Adam faiz n faizal 9 tahun
3. Haikal faiz b faizal 8 tahun
4. Azman faiz b faizal 6 tahun
5. Azmi faiz b faizal 6 tahun(kembar)



Tanpa sebarang pekerjaan nenek ini menjaga cucu2nya ini dengan kesihan belas orang lain dan jiran2.

Takkan selamanya nak begini.?????

Entah di mana ruang tidur, ruang solat atau ruang yg lain. Bila ditanya kenapa tidak berkemas... "nk beli penyapu pun takdok pitih"... Allhuakhbar.



Tong gas terpaksa digadai, tukaran untuk membeli makanan untuk cucu2. Dan sekarang terpaksa menggunakn kayu api. Tidak dapat bayangkan bagaimana keadaan persekolahan cucu2nya ini.

Bulan puasa, politician yg berkuasa sibuk nak jamu pengundi luar. Rakyat dalam kawasan yg berlaukkan garam buat buta butir mata,pekak telinga.

Nenek ini kerapkali mereka kehabisan makanan dan terpaksa mengharap belas kasihan jiran dan kerap juga pergi ke kilang serunding di Kg Laut untuk mendapatkn lemak2 lebihan daging buat serunding. Kemudian digoreng dan dijadikn lauk untuk cucu2 makan pada hari itu. ...Allahurabbi


Di wajah lesu si sulung seolah terbayang pertanyaan, "mengapa aku di sini" "mengapa keluargaku begini" "mengapa, mengapa dan mengapa?"

Tidak mendapat apa2 bantuan kewangan dari mana2 agensi. Wakil Rakyat kawasan ini khabarnya seorang MB....Gonamorima buat selama ini?

Siapa pun ayah dan ibu kepada anak2 ini.....Anak2 ini tidak berdosa....



Tetapi apakah dosa anak2 ini untuk di biarkan sebegini tanpa sebarang bantuan bersama nenek yg makin uzur. Adakah kita sebenarnya mahu melahirkan lebih ramai penagih dadah dan penjenayah dgn membiarkan anak2 tidak berdosa ini sebegini

Andainya para wakil rakyat Kelate yg ada bagi 10.00 sorang dari gaji mereka tiap bulan......Anak2 ini pastinya tidak sebegini.

Bagi org awam dan dermawan....marilah kita pakat bantu tak kiralah anda parti mana...sokong siapa......

Hubungi ayah ngah (Cikgu Izani) yang lead kes ini untuk ke sini : 011-1060 6890. Sama-sama kita bantu tak kira parti politik mana, mereka juga manusia di dalam negara yang kaya dan makmur dan mereka berhak untuk mendapat kehidupan yang lebih baik

0 komentar: