Bujang Senang

Bujang Senang

4 Okt 2016

Mengapa Anda Begitu ‘Obvious’?


A Kadir Jasin sangat marah bahawa tanah yang digunakan oleh Vincent Tan dalam pajakan yang diberikan sejak zaman Mahathir telah diambil balik oleh DBKL dan dijual semula kepada orang lain.

Beliau sebenarnya telah menulis satu artikel mengenai kes ini yang mana beliau juga cuba untuk putar belit untuk mempertahankan DAP.

Ahad, 2 Oktober 2016
"Saya tergerak menulis rencana ini setelah membaca berita akhbar The Star milik Cina MCA pada 30 September mengenai penutupan Desa Water Park di Taman Desa, Jalan Klang Lama, mulai 1 Oktober. Kalau berminat boleh baca di sini.

Inti patinya, taman tema air berusia 16 tahun itu ditutup mulai 1 Oktober dan tuan punya tapaknya, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dah jual tanah itu kepada seorang tauke Cina bernama (Tan Sri) Chai Kin Kong. Dulu tanah itu dipajak kepada syarikat Berjaya milik tauke Cina (Tan Sri) Vincent Tan.

Nama syarikat Chai Kin Kong ini ialah Aset Kayamas yang baru diasaskan pada tahun 2011. Satu nama yang sangat tepat kerana tanah Desa Water Park itu sangat bernilai - macam emas – dan sesiapa yang dapat tentu jadi kaya.

Orang Umno lah yang kata kalau pembangkang menang, DAP akan perintah negara dan habislah orang Melayu."

Pada asasnya, apa yang Pak Kadir katakan ialah:

"Tanah yang diambil dari seorang Cina yang diberikan sewa murah oleh Mahathir telah dijual kepada pembida tertinggi (yang kebetulan seorang Cina) dalam tender oleh DBKL dan ini dianggap anti-Melayu".

Tambahan lagi, ia dijual oleh DBKL dengan syarat bahawa pemaju bersetuju untuk membina rumah mampu milik di tapak tu.

Mengapa Pak Kadir tidak meroyan walau sekali pun dalam tempoh 16 tahun lalu apabila Vincent Tan telah menggunakan tanah itu dan tidak sekali pun yang anda katakan mengapa tidak diberikan kepada Melayu dan bukannya Vincent Tan?

Mungkin A Kadir Jasin tidak sedar tetapi saya rasa semua orang di Malaysia tahu tentang hubungan yang sangat rapat antara bosnya Mahathir dan Vincent Tan.

Siapa yang Mahathir, satu bulan sebelum bersara, secara langsung memberi lesen pertaruhan sukan eksklusif selama 20 tahun tanpa tender dan tanpa memaklumkan kabinet untuk hanya RM25 juta tetapi kemudian orang itu berpaling dan menjual lesen yang sama untuk harga RM760 juta hanya 3 tahun kemudian? Vincent Tan. http://buletinsengal.blogspot.my/2016/01/rm25-juta-berbanding-rm760-juta.html

Siapakah orang yang menjual kumpulan Hospital Pantai kepada anak Mahathir? Vincent Tan.

Siapa yang mengadakan sambutan ulang mega yang menelan belanja berjuta-juta ringgit untuk parti hari jadi 90 tahun Mahathir? Vincent Tan.

Siapa yang terus membiarkan Mahathir menggunakan jet peribadinya? Vincent Tan.

Saya faham bahawa A Kadir mempunyai tanggungjawab untuk mempertahankan Mahathir (dan juga kroni beliau), tetapi artikel anda adalah terlalu ‘obvious’.

Apa-apa pun, Pak Kadir ... adakah anda tahu berapa banyak sewa tahunan yang dibayar kepada DBKL oleh Vincent Tan untuk tanah taman air itu ketika ia diberikan semasa zaman Mahathir?

Adakah Vincent Tan mendapat tanah itu melalui tender terbuka juga seperti yang DBKL lakukan?

Pergi semak........

Tulisan asal oleh :
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See

http://kadirjasin.blogspot.my/2016/10/mana-lebih-bahaya-cina-dap-atau-cina.html

Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee

0 komentar: