Bujang Senang

Bujang Senang

10 Okt 2016

TULANG DAN RAMBUT DALAM PERUT BUAYA YANG BERJAYA DI TANGKAP


Seekor buaya jantan berjaya di tangkap di Sungai Samarahan bersaiz besar sepanjang 4.4 meter dengan berat kira-kira 600 kg apabila termakan umpan susulan operasi akibat kehilangan seorang penduduk tempatan Ismadi Osman bulan lepas.Dan apabila di belah perutnya terdapat beberapa tulang dan rambut di jumpai dalam perut buaya berkenaan
Operasi yang dilakukan oleh Pasukan Tindakan Pemindahan Hidupan Liar (SWAT) Sarawak Forestry Corporation (SEC) itu dilakukan melibatkan jarak perairan antara Kampung Pinang hingga ke Kampung Endap, memfokus kepada kawasan dalam radius lapan kilometer (km) dari lokasi mangsa diserang,” jelas satu kenyataan akhbar daripada SFC semalam.
“Ujian forensik lanjut akan dijalankan di makmal oleh pihak berkuasa berkaitan bagi menentukan sama ada tulang dan rambut adalah milik manusia,” tambah kenyataan itu.
Operasi memburu dan membunuh buaya besar di Sungai Samarahan akan diteruskan kerana ia dilihat membahayakan manusia.
Pemantauan perairan di kawasan berkenaan juga akan dilakukan bagi meredakan kebimbangan penduduk yang takut dengan kelibat reptilia ganas itu.
SFC turut meminta penduduk yang tinggal di persekitaran Sungai Samarahan agar lebih berjaga-jaga ketika menggunakan sungai berkenaan.

0 komentar: