Bujang Senang

Bujang Senang

20 Jan 2016

PENDEDAHAN EKSKLUSIF!PENIPUAN SARAWAK REPORT.

Sarawak Report terus melancarkan serangan fitnah mereka. Kali ini menggunakan artikel terbaru mereka untuk menuduh Najib menggunakan dua keping kad kredit milik SRC yang didakwa telah menambah nilai hutang-hutang sedia ada, ini berdasarkan 'sumber yang boleh dipercayai' yang kemudiannya telah diserahkan kepada Clare Brown

Menurut SR, dua kad tersebut membabitkan kad Visa yang dikeluarkan oleh CIMB ( no: 4585 8180 0000 5496) dimana jumlah yang dibelanjakan sebanyak RM 449, 000, dan kad Master Card yang dikeluarkan oleh Maybank ( no: 5289 4380 0003 8961) dengan jumlah RM 2.8 juta telah dibelanjakan pada bulan Ogos 2014.

Satu dikeluarkan oleh CIMB dan satu lagi oleh Maybank. Sarawak Report menyatakan kad-kad berkenaan didaftarkan atas nama SRC.

Namun, Sarawak Report terlalu bodoh untuk memahami kesemua nombor kad kredit mempunyai format yang tetap.

6 digit pertama pada SETIAP kad kredit mempunyai nombor identiti yang unik dimana ia boleh mengenalpasti jenis kad (MasterCard/Visa/Amex/etc) dan bank yang mengeluarkan kad tersebut.

Pengeluar kad yang dirujuk pada 6 digit pertama dikenali sebagai "nombor identiti pengeluar" (IIN), atau kadang kala dikenali sebagai "nombor identiti bank" (BIN).

Dengan menggunakan dua kad kredit yang didakwa oleh Sarawak Report dikeluarkan oleh Maybank dan CIMB, semakan telah dibuat melalui perkhidmatan atas talian menunjukkan bahawa dua kad kredit berkenaan dikeluarkan oleh pihak AMBANK DAN BUKAN MAYBANK ATAU CIMB.

Namun, mustahil untuk mengesan tuan punya kad tersebut walaupun kad kredit tersebut benar-benar wujud - tapi tidak menjadi masalah bagi Sarawak Report memalsukan maklumat berkenaan seperti mana mereka mengeluarkan maklumat tidak benar berkenaan pengeluar kad tersebut.

Selepas 37 tuduhan mereka terhadap NAJIB disangkal sekeras-kerasnya oleh kenyataan rasmi MACC, ini merupakan percubaan kedua mereka mengeluarkan kenyataan palsu dalam masa 3 hari.

Saya begitu berharap agar Sarawak Report dapat menghentikan fitnah mereka dan tidak menimbulkan lebih banyak masalah kepada kita, rakyat Malaysia.

---
https://en.wikipedia.org/wiki/Bank_card_number#Issuer_identification_number_.28IIN.29
---
Anda boleh menyemak BIN anda menggunakan perkhidmatan ini

https://www.binlist.net/
https://www.bindb.com/bin-database.html

Diterjemah oleh : JASA

0 komentar: