Bujang Senang

Bujang Senang

10 Mac 2016

PERUNTUKAN KUASA PENTADBIRAN NEGERI SARAWAK POSITIF.



Peruntukan kuasa pentadbiran kepada Kerajaan Negeri Sarawak yang diadakan di Pejabat Perdana Menteri untuk fasa pertama menunjukkan perkembangan positif .Fasa pertama adalah pada kuasa pentadbiran manakala fasa ke dua pula adalah mengenai hak -hak negeri kita di bawah perlembagaan.Fasa ke tiga pula mengenai pengurusan kewangan.

Untuk fasa pertama mengenai kuasa pentadbiran :-

1. Pegawai Undang-Undang Negeri hendaklah di beri kuasa oleh Pendakwa Raya di bawah peraturan-peraturan negeri dari peringkat seseorang dipertuduh di mahkamah rendah sehingga peringkat rayuan.

2. Adalah dipersetujui bagi pewakilan kuasa kepada pegawai negeri untuk mewakili Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran dalam pelantikan pegawai Perkhidmatan Awam Persekutuan termasuk pengajaran dan perkhidmatan perubatan.

3. Catatan di Jabatan Imigresen Sarawak akan dipertingkatkan untuk meningkatkan fungsi penguatkuasaan di Negeri dengan peningkatan sebanyak 100 jawatan baru, dengan penempatan penuh pada akhir bulan Februari 2016.

4. Nisbah guru kelahiran Sarawak berkhidmat di Sarawak akan meningkat kepada 90% daripada jumlah bilangan guru di Sarawak menjelang 2018. Bagi memastikan sasaran ini dicapai, guru sandaran daripada pasaran terbuka akan dipertimbangkan dari semasa ke semasa dan mendapatkan Diploma dalam Pendidikan semasa mengajar.

5. Trafik kuasa warden Pihak Berkuasa Tempatan Sarawak akan diberikan kepada Majlis Bandaraya Miri, selain daripada Dewan Bandaraya Kuching Utara dan Majlis Bandaraya Kuching Selatan.

6. Kerajaan Negeri akan berunding sebelum permohonan Permit Memancing Laut Dalam dikemukakan kepada Jawatankuasa Penilaian Deep Sea Permit untuk dipertimbangkan.

7. Kerajaan Negeri akan berunding dalam penggubalan undang-undang Persekutuan yang telah galas atau kesan kepada Kerajaan Negeri Sarawak, di mana disediakan oleh undang-undang.

8. Perancangan projek-projek pembangunan persekutuan di Negeri Sarawak akan memberi keutamaan kepada Rancangan Pembangunan Negeri Sarawak 5 Tahun berdasarkan bajet yang diluluskan. Pelaksanaan projek-projek yang akan dirujuk / dirundingkan di antara Kementerian dan Kerajaan Negeri seperti menentukan lokasi sekolah, hospital dan pelaksanaan projek-projek pembangunan yang lain.

9. Kementerian akan mengambil langkah-langkah perlu untuk meningkatkan jumlah pendaftaran pelajar daripada kalangan rakyat Sarawak ke dalam program ijazah perubatan di universiti awam. Sarawak akan diberi peluang yang lebih besar untuk memasuki program pengajian asasi di UNIMAS.

10. Adalah dipersetujui bahawa bidang yang berkaitan yang boleh diwakilkan akan dikenal pasti untuk mewakilkan kuasa Ketua Pengarah di bawah Seksyen 49 Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 kepada pegawai Negeri / jabatan.

11. Pembangunan projek-projek perumahan di Sarawak yang akan semula dilaksanakan melalui Mesyuarat Jawatankuasa Bersama, untuk memastikan bahawa agensi-agensi Negeri terlibat sepenuhnya dalam perancangan, pelaksanaan dan pemantauan aspek projek-projek di Negeri Sarawak.

12. Adalah dipersetujui bahawa pembangunan sukan di Negeri Sarawak diuruskan secara bersama dengan Kerajaan Negeri. Kementerian Belia dan Sukan juga sedang dalam proses meningkatkan Akta Pembangunan Sukan 1997 yang dijangka siap pada akhir tahun 2016.

13. Adalah dipersetujui bahawa Kerajaan Negeri akan menjalankan semua fungsi di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat. Semua jawatan akan dipindahkan ke dalam Perkhidmatan Awam Negeri. Kerajaan Persekutuan akan menyumbang 50% daripada kos yang ditanggung seperti yang diputuskan oleh Majlis Kewangan Negara.

Jika perjanjian ini berjaya walaupun kuasa mutlak masih lagi di peringkat Persekutuan tapi dalam hal yang berkaitan yang diperincikan di atas Kerajaan Negeri masih dapat membuat keputusan mengikut acuan Negeri Sarawak sendiri selaras dengan kata-kata Ketua menteri hanya orang Sarawak yang tahu tentang Negeri Sarawak . Semoga dengan ini Negeri sarawak akan bertambah maju dan harmoni dan sentiasa menjadi tulang belakang kepada pentadbiran Pusat untuk kesekian kalinya.

Sumber.


0 komentar: