Bujang Senang

Bujang Senang

20 Nov 2016

KESAN MAHATHIR : RAKYAT MENJAUHI BERSIH

Kehadiran Peserta Bersih yang rendah hari ini merupakan tamparan hebat buat Tun Mahathir Mohamad dan parti barunya Pribumi, yang merupakan rakan baru dalam Pakatan Harapan Pimpinan DAP.  Penubuhan parti baru Mahathir sepatutnya mampu menarik sokongan rakyat dikalangan bangsa Melayu untuk menyokong Pakatan dan Bersih 5.

Sebaliknya, perarakan hari ini hanya 3% daripada Perhimpunan Bersih lalu. Hanya sekitar 15,500 yang hadir hari ini, berbanding 500,000 yang hadir sepertimana dicanang Bersih tahun lalu. Kalau pakai angka yang dibekalkqn oleh Malaysiakini, peserta Bersih hari ini ialah seramai 41,000, kurang dari 10% yang Bersih canang hadir tahun lepas.

Ini bererti, majoriti rakyat Malaysia menolak sikap hipokrit Bersih dan menolak Pribumi.  Mereka dapat melihat dengan jelas bahawa parti ini dipenuhi dengan pelbagai mantan yang gagal dan kecewa. Parti ini juga dilihat oleh rakyat Malaysia sebagai sebuah parti yang ditubuh hanya kerana keterdesakkan Mahathir untuk mengangkat anaknya untuk menjadi Perdana Menteri selepas beliau ditolak oleh ahli UMNO.

Hasil penglibatan Mahathir dan kroninya dalam Bersih hari ini telah memperlihatkan penurunan jumlah kehadiran peserta Bersih sebanyak 97%.  Orang melayu sedar agenda pribadi Mahathir yang haloba ini dan mengambil keputusan untuk tidak menyertai Bersih 5.  Manakala ribuan orang Cina yang menyertai Bersih tahun lepas mengambil keputusan untuk tinggal dirumah kerana meluat melihat penglibatan Mahathir dalam Bersih.

Alhamdulillah, demokrasi kini semakin kukuh di Malaysia dan tidak boleh diganggu-gugat oleh seorang diktator tua yang mengakui beliau seprang diktator semasa memerintah.

Datuk Seri Panglima Dr Salleh Said Keruak,‎
Menteri Komunikasi Dan Multimedia
Malaysia‎

Diterjemah oleh : KKMM

0 komentar: