Bujang Senang

Bujang Senang

9 Sep 2016

DAPATKAH DAP TERIMA BILA LIM GUAN ENG 'BERMAIN' DENGAN KEMATIAN?



BUCG settles with crane tragedy victim's kinFamily won't be taking legal action against the China-based firm.www.malaysiakini.com

Tokong memutar belit terlampau banyak sehinggakan MalaysiaKini yang  mesra dengan DAP tidak boleh tahan. Dalam artikel yang sama pagi ini, Mkini menimbulkan keraguan ke atas sebab sebenar Tokong mengeluarkan BUCG dengan menggunakan perkataan "kononnya".

3 tahun yang lalu, Kerajaan Pulau Pinang mempertahankan penganugerahan projek RM6.34 bilion itu dengan mengatakan bahawa BUCG akan mempunyai pegangan saham sebanyak 10% dalam konsortium itu dan bahawa ia mempunyai trek rekod prestasi yang kukuh dan kekuatan kewangan yang kukuh untuk menyempurnakan projek itu sedangkan Zenith sendiri tidak sekuat itu dari segi kewangan.

Tetapi beberapa bulan yang lalu telah mendapat tahu bahawa BUCG hanya mempunyai 1,000 saham daripada 17 juta saham - pegangan saham sebanyak 0.0057% dalam konsortium CZBUCG itu walaupun apa yang telah Kerajaan Pulau Pinang secara rasmi berkata 3 tahun yang lalu.

Kerajaan negeri itu juga berkata, dua pemegang saham lain akan mempunyai 10% setiap satu tetapi ini sekali lagi didapati palsu. Juteras mempunyai 0.863% manakala Sri Tinggi tiada saham langsung.

Kerajaan Pulau Pinang masih tidak menjawab soalan ini.

Persoalan kini dibangkitkan sama ada perubahan ini mengubah struktur projek berbanding semasa penganugerahan projek ini di mana penganugerahan itu patut dibatalkan.

Sementara itu, selepas 3 tahun, konsortium CZBUCG masih belum memulakan pembinaan, tidak dapat menyerahkan kajian bernilai RM305 juta itu kepada Menteri Kerja Raya, telah dihentam dalam DUN Pulau Pinang oleh ADUN Pakatan mereka sendiri, telah mencatatkan keuntungan yang sangat tinggi di dalamnya akaun FY2015 yang lalu dan telah menjual atau prajual berbilion-bilion ringgit tanah dan tanah hak-hak Negeri Pulau Pinang.

Ramai juga mendapati ianya pelik bahawa ianya begitu mudah untuk menukar syarikat JV untuk projek mega-bilion dengan begitu sahaja - terutama sejak beratus-ratus juta atau berbilion-bilion tanah negeri Pulau Pinang telah diniagakan dan bertanya jika ini menunjukkan bahawa Tokong mempunyai kawalan penuh dan boleh menentukan siapa atau syarikat apa yang dianugerahkan, dikekalkan atau ditarik balik?

Tokong dengan cepat membuang BUCG dengan menyalahkan kontraktor itu yang kononnya enggan bertanggungjawab atas tragedi itu dan sedang bermain dengan nyawa rakyat Malaysia.

Sekarang ini apabila perkara ini didapati tidak benar, maka ini akan menandakan titik terendah baru untuk Tokong - di mana dia mungkin telah menggunakan tragedi kematian ngeri seorang gadis muda untuk menggerakkan agenda sendiri.

Benar-benar menjijikkan.

Saya yakin Mkini dan ramai penyokong DAP juga tidak akan dapat menerima perkara ini.

P.S. Saya memberi jaminan bahawa RBA tidak lama lagi akan menyerang keluarga yang sedang berkabung itu.

Tulisan asal oleh :
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 9 September 2016.

----
http://www.malaysiakini.com/news/355139

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1853746441510808

https://www.facebook.com/lim.siansee/posts/1853814178170701?hc_location=ufi

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1812270228991763




Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee

0 komentar: