Bujang Senang

Bujang Senang

19 Dis 2016

Fitnah MRT2 Dapat Satu Bodoh, Sekarang Rafizi membuat spekulasi tentang MRT3 Pulak ?


Rafizi Ramli mengeluarkan satu lagi kenyataan hari ini yang berkata bahawa beliau gembira bahawa MRT Corp telah mengeluarkan kenyataan untuk membetulkannya apabila beliau berbohong bahawa RM21 bilion adalah kos bagi MRT1 sepanjang 21km apabila ia sebenarnya adalah untuk 51km.

"Saya menghargai pengesahan oleh MRT Corporation itu kerana ia memudahkan Ahli Parlimen seperti saya menjalankan amanah saya dengan berkesan. Malangnya perkara ini tidak pernah berlaku dan Ahli Parlimen seperti saya terpaksa menyemak pelbagai laporan dari sumber berita semata-mata."

Tidak ada rasa bersalah di sini. Beliau hanya berkata bahawa ia adalah kesalahan MRT Corp kerana tidak memberikan maklumat yang cukup sebelum ini.

Pelik apabila orang lain yang juga melihat sumber berita yang sama memahami dengan mudah bahawa RM21 bilion adalah untuk keseluruhan 51km projek itu dan beliau seorang sahaja yang memahaminya sebagai kos untuk 21km sahaja.

Seterusnya, Rafizi mula menggunakan formula sendiri untuk mengira bahawa kos bahagian bawah tanah MRT adalah

MRT1: RM863 juta per km
MRT2: RM1,165 juta per km

Dan kemudian beliau menggunakan 35% sebagai inflasi untuk mengatakan bahawa kos MRT3 akan menjadi sebanyak: RM1,573 juta per km

Oleh itu jumlah kos MRT 3 yang beliau anggarkan sepanjang 45 km = RM70.8 bilion

Beliau berkata ini bermakna jumlah kos MRT1 + MRT2 + MRT3 akan menjadi RM124 bilion (iaitu lebih rendah daripada RM144 bilion yang beliau cadangkan semalam)

Terdapat beberapa perkara yang Rafizi jelas salah:

1. Rafizi tidak pernah memohon maaf atas fitnah RM21 bilion untuk 21km beliau semalam tetapi mengucapkan terima kasih kepada MRT kerana memperbetulkannya dan menyalahkan MRT kerana tidak memberitahu beliau fakta-fakta yang betul.

Walaupun beliau salah atau berbohong, beliau akan menyalahkan orang lain.

2. Kenyataan asal beliau seperti dalam Keadilan Daily milik UMNO pada tahun 2012 dengan jelas mendakwa bahawa laluan MRT dari Sungai Buloh ke Kajang telah meningkat sebanyak RM63 bilion dari RM37 bilion kepada RM100 bilion apabila pada hakikatnya, ia adalah RM21 bilion (bukannya RM100 bilion) http://www.keadilandaily.com/keadilan-siasat-kos-projek-mrt-naik-rm63-bilion/

Sekarang beliau berkata RM100 bilion itu adalah untuk kesemua 3 MRT - bukannya hanya untuk MRT1. Ini bermakna sama ada Rafizi berbohong atau Keadilan yang berbohong. Jadi siapa yang sebenarnya berbohong?

3. Dalam masa sehari, Rafizi tidak lagi berani mengatakan bahawa ia adalah RM1 bilion per km tetapi kini pada RM837 juta setiap km (RM124 bilion untuk 148km) - satu perbezaan yang ketara iaitu jumlah kos sebanyak RM24 bilion dalam masa satu hari.

Jadi, berapa kos itu akan jadi esok?

4. Kos untuk laluan MRT itu tidak hanya berdasarkan terowong sahaja. Sebagai contoh, RM8 bilion daripada RM21 bilion daripada MRT1 adalah untuk terowong. Anda perlu mengambil kira kos gerabak kereta api, membina tempat letak kereta, pengambilan tanah dan lain-lain untuk jumlah kos.

Dalam kes MRT3, kerana majoriti laluan adalah bawah tanah, kos pengambilan tanah akan menjadi kurang - lebih lagi kerana kini terdapat pindaan kepada Akta Pengambilan Tanah tahun ini: hanya memerlukan MRT untuk membayar pampasan bagi pengosongan sementara premis dan bukannya membeli terus untuk membina terowong: http://www.thesundaily.my/news/1813597

5. Keseluruhan kajian kemungkinan untuk MRT3 belum pun disempurnakan sepenuhnya lagi. Tidak ada anggaran kos yang diumumkan kepada orang ramai. Penjajaran laluan, bilangan stesen dan butiran lain tidak dimuktamadkan lagi.

Ia hanya akan diumumkan pada bulan Mac tahun depan: http://themalaysianreserve.com/new/story/mrt3-likely-be-wholly-underground

Jika kosnya terlalu tinggi atau dianggap tidak boleh dilaksanakan, kerajaan mungkin akan memilih untuk menyelaraskan semula atau mengurangkan skop projek atau menangguhkannya untuk pengurangan kos.

Oleh itu, sebarang spekulasi berdasarkan angka kos yang tidak wujud yang diadakan hanya untuk membuktikan dakwaan orang itu sendiri adalah tidak diperlukan sama sekali dan juga tidak tepat.

Malah, MRT2 juga belum memulakan pembinaannya lagi dan kini Rafizi membuat spekulasi tentang MRT3?

Apa-apa pun, Rafizi telah memberi amaran: "Saya masih ada 3-4 kenyataan media mengenai isu ini yang akan dibuat dalam minggu depan."

Nampaknya beliau benar-benar sakit hati kerana dipanggil sebagai penipu sebanyak dua kali dalam dua hari.

Jadi bersedia untuk lebih banyak putar belit dan dan kenyataan ‘syiok sendiri’ daripadanya.

Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See,
---
https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan/posts/1355881391113031:0
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1907202206165231&set=a.1391116647773792.1073741829.100006264096443&type=3

Link asal artikel:
https://www.facebook.com/lim.siansee

0 komentar: