Bujang Senang

Bujang Senang

20 Dis 2016

LIVE! Detik-detik Diplomat Russia mati Ditembak Di Ankara





DIPLOMAT RUSSIA MATI DITEMBAK DI ANKARA




Seorang diplomat Russia ke Turki, Andrey Karlov, telah ditembak mati ketika sedang menyampaikan ucapan di Ankara beberapa jam yang lalu.

Penembak, M Mert Altintas, seorang polis Turki yang pernah berkhidmat kepada Erdogan telah melepaskan beberapa tembakan dari jarak dekat daripada belakang ketika Andrey sedang memberikan ucapan.

M Altintas menembaknya tepat ke dada kiri mangsa seraya melaungkan takbir dan melaungkan kata-kata tentang Aleppo. Rakaman terhenti disitu setelah beberapa kali Altintas melaungkan takbir.

Andrey merupakan seorang kedutaan Russia yang ditugaskan ke Turki dan aktif bergiat dalam menghantar bantuan medikasi ke Syria. Manakala M Altintas pula disyaki didalangi oleh gerakan tertentu yang menginginkan peperangan terjadi antara Turki dan Russia.

Dalam situasi provokasi seperti ini, kita semestinya mengetahui pihak manakah yang menginginkan Russia dan Turki ini berperang. Lagipun, luka lama Russia terhadap Turki yang pernah menembak jatuh Su-24 suatu ketika dahulu masih boleh dijadikan 'trigger' untuk mengambil tindakan dengan mengangkat senjata.



Seandainya perang Turki dan Russia terjadi, maka siapa yang untung?

0 komentar: