Bujang Senang

Bujang Senang

20 Dis 2016

TIADA AIR, TERESA KOK DIMINTA BERHENTI SALAHKAN SYABAS DAN KERAJAAN PERSEKUTUAN



1. Kami merujuk kepada pelbagai kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Seputeh, YB Teresa Kok atas gangguan bekalan air di Lembah Klang dijadual pada minggu sebelum Krismas.

2. YB Teresa Kok sedar sepenuhnya bahawa unit kerajaan PKR Selangor Air Selangor telah mengambil alih sepenuhnya Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd (SYABAS) pada 15 Oktober 2015 dan telah menggantikan pasukan pengurusan kanan serta-merta.

3. Rekod menunjukkan bahawa TNB telah meminta penyelenggaraan segera ini lebih daripada setahun yang lalu.

Ia pertama dijadualkan pada bulan September 2016 tetapi telah dipindahkan ke awal Disember atas permintaan Air Selangor dan Syabas disebabkan oleh banyak luka air tidak berjadual yang berlaku pada masa itu berpunca daripada paip pecah dan pencemaran air

4. Dalam mesyuarat pada 31 Oktober, 2016, penyelenggaraan segera TNB sekali lagi ditangguhkan ke semasa kontroversi 19 Disember 2016 tarikh atas permintaan Air Selangor dan Syabas kerana mereka mempunyai downtime berjadual mereka sendiri pada 6 Disember 2016 bagi peningkatan tertentu.

5. Ia juga merupakan tanggungjawab SYABAS atau mana-mana pengguna akhir bagi infrastruktur awam yang kritikal untuk mempunyai pelan sandaran penjana dan luar jangka mereka sendiri jika berlaku sebarang gangguan kuasa berjadual atau tidak berjadual - sebagai contoh, jika terdapat kabel kuasa pecah secara tiba-tiba .

6. set penjanaan Tenaga yang dibekalkan telah dipinjamkan untuk kuasa kawasan sekitar loji kuasa semasa dijadualkan turun-masa ini.

Walau bagaimanapun, Tenaga telah menjelaskan bahawa set generasi mereka tidak sehaluan dengan sistem kuasa lebih tua generasi daripada tumbuh-tumbuhan air.

7. SYABAS telah menjelaskan bahawa penjana mereka sendiri tidak mencukupi untuk kuasa sepenuhnya kilang mereka sendiri - yang membawa makna mempunyai penjana sandaran di tempat pertama.

Atas sebab-sebab yang hanya diketahui oleh diri mereka sendiri, walaupun menyedari keperluan TNB ini selama lebih setahun dan walaupun menangguhkan ini dua kali, SYABAS tidak mengambil inisiatif untuk mendapatkan set penjanaan kuasa yang mencukupi - sama ada dengan mendapatkan yang baru atau melalui sewaan.

8. realiti yang YB Teresa Kok terus enggan menerima bahawa semalam, Menteri Besar Selangor YAB Azmin Ali telah mengakui bahawa keputusan untuk tarikh yang telah dibuat oleh Kerajaan Selangor.

9. Dia kini perlu menerima hakikat ini dan berhenti mengalihkan kesalahan kepada TNB atau kepada BN Kerajaan Persekutuan atau membayangkan bahawa ini adalah satu isu agama.

10. Jika YB Teresa Kok masih berkeras untuk meletakkan kesalahan ke atas mana-mana pihak, beliau dinasihatkan untuk mempersoalkan Menteri Besar Selangor.
---
Nasional Komunikasi Strategik Pasukan Barisan, Putrajaya.
Disember 20, 2016

0 komentar: