Bujang Senang

Bujang Senang

12 Mei 2016

SENARAI NAMA MENTERI PENUH YANG DIJANGKA ANGKAT SUMPAH ESOK?



Setelah gempar dengan penyertaan Tan Sri William Mawan bersama lima lagi calon BN Direct hari,ada sumber yang memberitahu majlis angkat sumpah untuk jawatan Menteri Penuh dalam kabinet bermula besok sehingga rabu depan.Nama yang dikatakan akan menjawat jawatan menteri penuh ialah :-
1.Ketua Menteri – Tan Sri Adenan Satem
2.Datuk Amar Abang Johari Tun Openg (TKM?)
3.Datuk Seri Douglas Uggah Embas (TKM)
4.Tan Sri James Jemut Masing (TKM?)
5.Tan Sri William Mawan (Menteri)
6.Datuk Fatimah Abdullah (Menteri)
7.Datuk Seri Michael Manyin Jawong (Menteri)
8.Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan (Menteri)
9.Datuk Dr. Sim Kui Hian (Menteri)
10.Datuk Sri Wong Soon Koh

Di jangka terdapat penstrukturan portfolio akan dilaksanakan oleh Ketua Menteri termasuk mewujudkan tiga jawatan Timbalan Ketua Menteri bagi melicinkan perjalanan pentadbiran kerajaan.
Untuk rekod, kewujudan tiga jawatan Timbalan Ketua Menteri pernah diamalkan sebelum ini.
Dikatakan Presiden SUPP Datuk Dr. Sim Kui Hian dijangka turut dilantik menteri penuh, apabila menerima jemputan sekitar jam 3 petang esok, untuk acara angkat sumpah dan penyerahan watikah.
Bagaimanapun, pelantikan menteri-menteri muda  dijangka mengambil masa sedikit, seawal-awalnya minggu depan dan selewat-lewatnya sebelum 25 Mei.
Persidangan Dewan Undangan Negeri yang pertama dijangka pada pertengahan Jun depan.
Namun apa yang pasti, semua yakin denagan barisan kabinet yang bakal di umumkan oleh Ketua Menteri yang akan memastikan setiap individu yang bakal di lantik boleh menyumbang ke arah pembangunan Negeri Sarawak seperti yang telah dijanjikan dalam Pilihanraya negeri baru-baru ini.
Sinonim dengan Team Adenan, di harap pimpinan barisan kabinet yang baru yang diketuai oleh Ketua Menteri dapat bergerak selari dan senada agar wawasan Negeri Sarawak untuk menjadi negeri yang termaju dalam Malaysia menjelang 2030 akan menjadi kenyataan.

0 komentar: