Bujang Senang

Bujang Senang

24 Ogo 2016

PKFZ, ADAKAH UNCLE LIM SUDAH MAAF KAN MAHATHIR???


Selama bertahun-tahun, Lim Kit Siang dan rakan-rakan mengungkit isu PKFZ sebagai kes rasuah melibatkan RM12.5 bilion.

(Sebenarnya, ia adalah kira-kira lebih RM3 bilion. RM12.5 bilion yang dikatakan hanyalah satu angka andaian yang dibuat PWC untuk jangkaan jumlah kerugian yang akan terjadi pada tahun 2050 jika tiada sesiapa yang menyewa lot di PKFZ (ada yang menyewa) dan pinjaman tidak disusun semula (ianya telah disusun semula)).

Isu PKFZ ini merupakan satu isu yang besar untuk Pakatan dalam PRU12 pada tahun 2008 dan juga PRU13 pada tahun 2013.

Malah, anda boleh katakan yang kempen PRU12 mereke dibina sekitar isu PKFZ – sama seperti yang mereka cuba lakukan dengan 1MDB..

Dua pemain utama adalah Ling Liong Sik, yang telah didakwa dengan 3 tuduhan menipu kerajaan dan Mahathir, yang memulakan projek itu pada tahun 2002 dan seperti yang PM dan Menteri Kewangan telah luluskan mengenai pernilaian tanah itu, faedah yang dikenakan ke atas tanah itu dan perjanjian-perjanjian.

Mahathir kemudiannya juga memberikan keterangan di mahkamah yang merupakan kunci kepada pembebasan Ling Liong Sik pada tahun 2013 dan berkata, "Ling adalah seorang yang jujur yang tidak akan menipu kabinet".

Tetapi melihat Ling Liong Sik dan Mahathir yang sekarang berkempen menentang Najib untuk "Selamatkan Malaysia", Uncle Lim dan Pakatan tidak lagi mengungkit isu PKFZ ini dan seolah-olah telah memaafkan kedua-dua lelaki itu.

Begitu cepat Uncle Lim Kit Siang dan Pakatan melupakannya.

Malah, Lim Kit Siang telah menulis sebuah buku mengenai PKFZ yang bertajuk:

"Mother of All Scandals : The RM12.5 billion PKFZ Rip-off"

Bagaimana Uncle Lim boleh lupa "ibu" ini dengan begitu cepat sekali?

Anda masih lagi boleh membeli buku Uncle Lim dengan harga RM12.00 melalui atas talian. Mungkin dia juga boleh mendapatkan rakan-rakan barunya, Uncle Ling dan Pak Mahathir untuk menurunkan  autograf pada buku itu juga.

Mother of All Scandals : The RM12.5 billion PKFZ Rip-off
http://www.penangbookshelf.com/pd-mother.cfm

0 komentar: