Bujang Senang

Bujang Senang

26 Jan 2017

BN akan retak jika Akta 355 Diteruskan , Amaran Masing




Desakan Umno kepada PAS untuk memulakan pindaan kepada Akta 1965 Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) di Parlimen boleh menyebabkan keretakan dalam BN, kata amaran daripada Presiden PRS Tan Sri Datuk Amar Dr James Jemut Masing.

Beliau berkata sebagai parti komponen, PRS akan berdiri teguh pada pandangan untuk menolak rang undang-undang walaupun kerajaan bersama dengan usul Akta 355 yang dicadangkan oleh Presiden PAS, Abdul Hadi Awang.


"Pandangan kami tetap tidak berubah. Tetapi kita ingin mengingatkan Umno bahawa PRS sebagai parti bukan Islam ingin bertanya Umno: Siapa yang anda lebih suka, parti-parti politik bukan Islam anda dalam BN atau undang-undang hudud?


Memetik kenyataannnya di Borneo Post semalam, Masing berkata "Kita perlu melindungi undang-undang tertinggi di negara ini iaitu Perlembagaan Persekutuan. Kita telah menggunakannya selama ini tapi mengapa ada  keperluan untuk menggubahnya? Kenapa anda perlu menukar pendekatan yang telah berjalan  lancar untuk 53 tahun yang lalu? "Kata Masing apabila ditanya berhubung pendirian parti itu.


PRS yang mempunyai enam anggota Parlimen bersama SUPP telah bersuara mengenai isu itu dan menegaskan bahawa mereka akan mengundi menentangnya.


"Kami adalah rakan kongsi dalam gabungan itu jadi saya berharap Umno tidak akan 'mengadakan' jalan yang tidak sihat untuk BN," kata Timbalan Ketua Menteri Sarawak itu.


Masing telah mengulangi kenyataan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai baru-baru ini bahawa parti itu akan mengundi menentang rang undang-undang RUU355 itu.


Dalam temu bual baru-baru ini dengan Sin Chew Daily, Menteri Pengangkutan memberi amaran bahawa jika Umno tidak menghiraukan suara-suara sumbang dari parti-parti komponen, ia akan menjadi punca yang akan memusnahkan semangat BN.


"Parti yang menolak rang undang-undang dan tidak mengikut perlembagaan dan juga tidak mengundi akan menjadi 'perosak'. Ia adalah Umno yang merosakkan semangat BN, bukan MCA. Adakah BN terus wujud tanpa semangat utuh? "Soal beliau.


Menurut Masing dan Liow, cadangan Hadi itu akan membuka pintu kepada pelaksanaan hudud di semua negeri walaupun telah ditegaskan berkali-kali bahawa RUU355 bukan hudud dan tidak melibatkan orang bukan Islam.


Mereka menegaskan bahawa kedua-dua sistem undang-undang akan menyebabkan rakyat berpecah  di negara ini.


Kerajaan dikatakan akan mengambil alih cadangan Hadi dan menjadikannya sebagai rang undang-undang kerajaan selepas ia dibentangkan di Parlimen seterusnya pada bulan Mac.

0 komentar: