Bujang Senang

Bujang Senang

27 Jan 2017

Gong Xi Fa Chai, Sarawak Like No Other



Di Sarawak kepelbagaian adalah kecantikan dan kekuatan dengan kebebasan untuk mengamalkan budaya dan agama sendiri tanpa halangan.

Ketua Menteri, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg menekan kan ini dalam ucapan Selamat Tahun Baru Cina beliau semalam. Sebagai contoh, beliau berkata bahawa festival merayakan Tahun Baru Cina itu telah menjadi sebahagian daripada kepelbagaian budaya rakyat Sarawak sama seperti perayaan tradisional lain dan perayaan agama di negeri ini.


"Datuk nenek kawan Cina kami turut membawa budaya dan tradisi mereka dari China seratus tahun lebih yang lalu. Sudah tentu cina di Sarawak telah melalui  beberapa generasi selepas nenek moyang mereka dan tidak lagi ke tanah besar China kerana ini tanah air mereka. Mereka kembali ke China sekali-sekala untuk melawat saudara-mara dan rakan-rakan tetapi mereka akan kembali ke Sarawak selepas cuti mereka. Sarawak adalah rumah mereka dan mereka bukan 'pendatang', "katanya .


Abang Johari juga mengakui bahawa tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat Cina telah menjadi sebahagian daripada penting dalam kehidupan politik dan ekonomi negeri ini.


"Kepintaran Cina dalam perniagaan , visi dan kerajinan mereka telah meletakkan masyarakat berada di barisan hadapan dalam perniagaan, perdagangan dan industri di negeri ini. Perniagaan dan industri telah menyediakan beribu-ribu pekerjaan untuk rakyat kita dan membawa hasil kepada kerajaan melalui cukai.


"Saya ingin memberi jaminan bahawa kerajaan akan terus mengamalkan dasar yang mesra kepada komuniti perniagaan dan pelabur seperti yang ditetapkan oleh pemimpin terdahulu," tegasnya.Beliau mengucapkan terima kasih kepada masyarakat Cina kerana telah memberi kepercayaan dan bekerjasama dengan masyarakat lain dalam kerajaan melalui perkongsian kuasa .


 "Tidak ada cara lain kita boleh bergerak ke hadapan kecuali bekerja bersama-sama untuk kepentingan negeri dan rakyat. Jangan kita lupa bahawa masyarakat Cina adalah antara yang pertama  tampil ke hadapan untuk menyokong kerajaan campuran berdasarkan konsep perkongsian kuasa pada tahun 1970.

"Sarawak milik kita semua dan Sarawak juga cukup besar untuk kita semua. Setiap seorang daripada kita mempunyai tanggungjawab ke arah kesejahteraan dan pembangunan Sarawak. "


Sarawak mempunyai penduduk yang kecil, katanya, tetapi dengan sumber semula jadi yang banyak, rakyat perlu mengeksploitasi ini untuk faedah mereka dengan bijak.


"Ia bukan mustahil bagi kita untuk membina Sarawak sebagai negeri perindustrian. Dengan penduduk kecil, tahap penjagaan alam sekitar dan biodiversiti dan tahap rendah pencemaran yang telah menjadi ciri khas dari negara-negara maju di Barat.


"Kita mesti meneroka dalam ekologi tempatan dan bekerja keras untuk melindunginya dan saya menegaskan sekali lagi bahawa kita mesti menjadikan persekitaran semula jadi Sarawak kekal aman damai seperti ini semampu kita."


Dalam perutusannya yang pertama kalinya sejak beliau dilantik sebagai Ketua Menteri, Abang Johari turut mengambil peluang meng
ingati harijadi Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem, yang ke 73 hari ini.

"Kita terkejut dengan pemergiannya secara tiba-tiba. Untuk itu saya akan sentiasa mengenang dan berdoa untuk Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Haji Adenan  dan keluarga yang ditinggalkan."Pemergian beliau tanpa ragu-ragu satu kehilangan besar kepada Sarawak dan juga negara. 


Kesedihan rakyat Sarawak dari semua lapisan masyarakat dan bukan rakyat Sarawak merupakan bukti yang amat besar bahawa rakyat Sarawak sentiasa mengingati beliau untuk semua yang telah dilakukannya kepada orang Sarawak dalam tempoh dua tahun yang singkat beliau menjadi ketua menteri. Sebagai seorang pemimpin yang cemerlang, beliau meninggalkan warisan yang semua rakyat Sarawak boleh banggakan dan memberikan kita arah untuk tahun-tahun akan datang, "katanya sambil menyuarakan harapan bahawa walaupun masih dalam kesedihan , memori Adenan akan sentiasa bersama Sarawak dan menjadi inspirasi untuk meneruskan legasi beliau untuk kebaikan Sarawak. 

Beliau juga memberi jaminan bahawa beliau akan meneruskan dasar berbilang kaum Adenan dan juga dasar-dasar yang dia telah tetapkan. 

Sempena Tahun Baru Cina ini, Abang Johari berharap untuk melihat orang Cina masyarakat mengambil cuti dan bersukaria sambil merayakan perayaan Tahun Baru Cina dengan menikmati makan minum kegemaran mereka,  bertemu dengan ahli keluarga dan bersama rakan dan taulan.
 

Beliau berkata kehidupan yang moden janganlah dijadikan kurangnya berinteraksi sesama kita untuk memupuk masyarakat yang bersatu padu dan harmoni. 

"Tidak semua hilang kerana kita masih menghargai keakraban kita, terutama pada musim perayaan di mana kita sering melawat satu sama lain. Kita mesti meneruskan tradisi ini dan bertukar-tukar lawatan untuk meningkatkan tahap penglibatan sivik. Ini penting untuk Sarawak harmoni. Jadikan ia juga masa untuk kita berhubung dengan satu sama lain," tambahnya lagi.

0 komentar: