Bujang Senang

Bujang Senang

17 Jan 2017

PBB DIJANGKA MENGISI KEKOSONGAN JAWATAN KABINET NEGERI SARAWAK YANG BAHARU KHAMIS INI



Parti Pesaka Bumiputera Bersatu(PBB) di jangka akan mengisi kekosongan jawatan Timbalan ketua Menteri dan portfolio menteri yang telah dikosongkan oleh Datuk Amar Abang Johari Tun Openg yang telah mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri ke enam jumaat lalu berikutan pemergian Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem pada Rabu 11 Januari 2017 apabila pengumuman baru bagi Kabinet negeri yang sepatutnya keluar pada khamis ini.

Memetik laporan The Borneo Post pada hari Sabtu bahawa Awang Tengah, Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber Kedua Menteri Kemudahan Awam hampir pasti untuk dinaikkan pangkat kepada Timbalan Ketua Menteri.

 Ini di sokong kenyataan Penganalisis politik Prof Dr Janiri Amir dalam Borneo post semalam, bahawa jawatan itu kemungkinan besar akan pergi ke Naib Presiden Kanan PBB Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan. 

"Dia telah diuji di bawah pelbagai kementerian dan  telah melalui semua serta telah menunjukkan prestasi yang baik. Selain itu, beliau adalah antara calon-calon untuk jawatan ketua menteri (pada tahun 2014, apabila Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud meletakkan jawatan), ",katanya. 

Sumber PBB pula berkata, umum telah menagtahui bahawa Awang Tengah telah disebut dalam 2014 sebagai pesaing untuk jawatan Ketua Menteri, selain Abang Johari dan Adenan."Pusingan ini, namanya disebut lagi untuk jawatan Ketua Menteri, tetapi Abang Johari yang dapat. Dua kali (Awang Tengah) tidak dipilih - jika tidak diberi jawatan Timbalan Ketua Menteri, susah juga", katanya.

 "PBB tidak mahu sebarang perpecahan dan perpecahan dalam parti. Di PBB, konsensus adalah peraturan penting yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin tertinggi sayap, di belakang tabir. Itulah politik PBB sebenar dan itulah kematangan politik, ".

Sementara itu juga dengan pelantikan Abang Johari sebagai ketua menteri dan Uggah sudah menjadi timbalan ketua menteri , kabinet negeri kini ditinggalkan dengan menteri penuh berikut dari PBB - Awang Tengah, Dato Sri Michael Manyin (Belia, Sukan dan Perpaduan), Dato Sri Dr Stephen Rundi (Awam) dan Datuk Fatimah Abdullah (Kebajikan, Wanita dan Kesejahteraan Masyarakat) yang juga layak untuk mengisi jawatan kosong Timbalan Ketua Menteri. 
 
Untuk rekod, dua timbalan ketua menteri Tan Sri Datuk Amar Dr James Masing dan Datuk Amar Douglas Uggah Embas. Uggah adalah seorang lelaki PBB, manakala Masing adalah presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS).
 
Untuk portfolio menteri, sebelum pelantikan Abang Johari adalah Timbalan Ketua Menteri, Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, dan juga Menteri Perumahan dan Urbanisasi.Ketua menteri baru dijangka mengambil alih Kementerian Kewangan, dan Perancangan Sumber dan Alam Sekitar - kedua-dua portfolio tradisional diamanahkan kepada ketua eksekutif kerajaan negeri.

 
Selain itu menteri lain, kekosongan jawatan diramal bakal diisi oleh menteri muda Datuk Mohd Naroden Majais (Perancangan Sumber dan Pembangunan Usahawan), Datuk Talib Zulpilip (Perbandaran dan Pembangunan Infrastruktur) dan Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah (Perumahan, dan juga Belia dan Sukan ).

 
Manakala jawatan Menteri Muda yang kosong beberapa nama juga telah di sebut.Antaranya Anggota Dewan Undangan Jemoreng Datuk Dr Juanda Jaya, ADUN Daro Safiee Ahmad dan ADUN Semop Abdullah Saidol.

 
Adalah penting untuk Abang Johari untuk mempunyai satu pasukan yang dinamik yang boleh menterjemahkan agenda dan matlamatnya untuk memenuhi aspirasi rakyat Sarawak kerana selepas Allahyarham Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem, penanda aras politik telah ditolak sangat tinggi dan ini akan menjadi tugas yang sukar untuk pasukan yang baru.

0 komentar: